Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پول نیوز: با گذشت بیش از ۶ سال از توسعه میدان گازی کیش و با آن که گفته شده بود این پروژه در مدت دو سال به بهره ‌برداری خواهد رسید، اما دکل‌ های فتح ۶۱ و ۵۴ حفاری بدون اتمام کار جزیره کیش را ترک می‌کنند.

در نخستین روزهای روی کار آمدن دولت جدید دکل‌ های ۵۴ و ۶۱ فتح حفاری پس از چند سال فعالیت شبانه ‌روزی در منطقه گازی کیش با نیمه تمام گذاشتن مأموریت خود بی سر و صدا در حال ترک این جزیره هستند.

با گذشت بیش از ۶ سال از توسعه میدان گازی کیش و با آن که گفته شده بود این پروژه در مدت دو سال به بهره ‌برداری خواهد رسید، اما به برخی دلایل که هنوز از سوی شرکت ملی حفاری ایران اعلام نشده، دکل ‌های فتح ۶۱ و ۵۴ حفاری بدون اتمام کار کیش را ترک خواهند کرد.

بر اساس این گزارش؛ شرکت متن، توسعه میدان گازی کیش را از سال ١٣٨٦ با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده و برای سرمایه ‌گذاری و توسعه میدان گازی کیش، شرکت نفت و گاز کیش (KOGC) تأسیس شده و این در حالی است که ارزش ذخایر گازی این جزیره بر اساس برخی شاخص ‌های قیمت گاز، حدود ٣٠٠ میلیارد دلار پیش ‌بینی شده است و حجم گاز در جای ‌میدان کیش ٦٦ تریلیون فوت‌ مکعب و حجم میعانات گازی درجای آن ۵۱۴ میلیون بشکه برآورد می ‌شود.

حفر ۱۲ حلقه چاه از میدان گازی کیش توسط دو دستگاه ۵۴ و ۶۱ از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و از نظر موقعیت جغرافیایی دستگاه ٥٤ شرکت ملی حفاری ایران در ضلع جنوب غربی و در ١٢ کیلومتری دستگاه ٦١ فتح در حال حفاری ٦ حلقه چاه تولیدی بوده است.

دستگاه حفاری فتح ٦١ نیز یکی از دستگاه‌ های فوق سنگین و سنگین حفاری است و توانایی حفر چاه تا عمق ٦ هزار متر را دارد و از فعالیت این دستگاه حدود ٢٠ سال می‌ گذرد.

به گزارش فارس، در حالی که با وجود ۴۸ تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا و ۵۰۰ میلیون بشکه میعانات گازی در آبهای اطراف جزیره کیش منجر به ظهور یک اقتصاد پر قدرت با محوریت تولید و صادرات و صنایع انرژی بر در این منطقه شده است، اما با این رویکرد تامل انگیز متولیان نفت و گاز کشور بهره برداری از این منبع عظیم انرژی مسکوت خواهد ماند.

چرا که بر اساس اعلام مجری طرح توسعه میدان گازی کیش (شرکت مهندسی و توسعه نفت) قرار بود با انجام حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی و همچنین تعمیر و عملیاتی کردن چاه توصیفی موجود، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ۱۳ حلقه چاه واقع در دو مجموعه کلاستر برداشت شود.

یادآور می‌ شود، میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش واقع در آب ‌های خلیج فارس و در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری، در جوار جزایر هندرابی و در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24