Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 خبرگزاری موج - با توجه به اقدامات محمود حجتی در دولت قبلی در بخش کشاورزی، نگاه تمام فعالان بورس کشاورزی به او مثبت است و امیدواریم که با رای اعتماد مجلس، شاهد رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس باشیم.

عباس بنازاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: با توجه به اقدامات مثبت حجتی در زمان فعالیتش و پیگیری های او برای راه اندازی بورس کشاورزی در سال 83، وی می تواند با برنامه ریزی دقیق، بازار کشاورزی کشور را با استفاده از سازوکار بورس کالا متعادل کند. بنازاده که از فعالان و مسوولان قدیمی بورس کشاورزی نیز بوده است با بیان اینکه محمود حجتی به سازوکار بورس اعتقاد دارد، گفت: حجتی در سال های ابتدایی دهه 80 به عنوان وزیر وقت کشاورزی، اقدامات مطلوبی برای راه اندازی و توسعه بورس کشاورزی انجام داد.

عباس بنازاده افزود: نکته ای که در این بین وجود دارد این است که برخی زیرساختارها برای رونق واقعی بورس کشاورزی آماده نیست به طوری که کشاورز، تولیدکننده و حتی شماری از مسوولان ارشد بخش کشاورزی با بورس آشنایی کافی را ندارند و امیدواریم با توجه به شناخت و اعتقاد حجتی به سازوکار بورس، او زیر ساخت های لازم را برای توسعه بورس کشاورزی فراهم کند که در این صورت سایر کارها به سرعت پیش می رود.  به گفته بنازاده، قوانین لازم برای رونق معاملات کشاورزی در بورس وجود دارد به طوری ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی چند سالی است که ابلاغ شده اما دولت قبل آن را اجرا نکرد.

همچنین براساس تبصره 4 ماده 6 این قانون نیز، واردات محصولاتی چون سم، کود، بذر و حتی مرغ، دام، جو، ذرت که دارای استاندارد لازم هستند می تواند از طریق بورس انجام شود و همین اقدام می تواند در درجه اول بازار کشاورزی را متعادل کند.

 مدیر سابق توسعه بازار بورس کالای ایران تصریح کرد: با وجود اهمیت حجتی به سازوکار بورس، اما متاسفانه مسوولان بعدی، اعتقادی به بورس کشاورزی نداشتند و حاضر نشدند کمکی به پا گرفتن این بازار کنند.  مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در این سال ها نیز اگر نامی از بورس کشاورزی شنیده شده، به تلاش های بورس و کارگزاران برمی گردد، افزود: بحث مهم دیگر برای بهبود معاملات بورس کشاورزی این است که هرچه سریعتر آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره وری در بورس با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اجرا شود.

ضمن آنکه موضوع دیگری که وجود دارد این است که تولیدکنندگان محصولات فلزی و پتروشیمی محدود و مشخص هستند و به راحتی می توان روش معاملات بورس را به آنها آموزش داد و از راهنمایی آنها استفاده کرد اما در حال حاضر حدود 6 میلیون بهره بردار کشاورز در کشور وجود دارند که وزارت جهاد کشاورزی باید با تقویت تشکل ها امکان عرضه کالاهای کشاورزی روی تابلوی بورس را فراهم کند.  بنازاده معتقد است، اگر بخش کشاورزی در سال های اخیر چه در بخش سرمایه گذاری و چه در بخش بازرگانی پیشرفت قابل توجهی نداشته است، به دلیل همراه نشدن این بخش با بورس و سازو کار این بازار است به نحوی که اگر بازار کشاورزی با معاملات بورس همراه می شد، تمام مشکلات توزیع و خرید حتی در محصولاتی چون شیر، مرغ و گوشت حل می شد.  او اظهار داشت: به عنوان مثال امسال در خرید تضمینی محصولی چون گندم شاهد مشکلاتی بودیم که همین موضوع باعث سردرگمی کشاورز و تولیدکننده شد. اما اگر این محصول روی تابلوی بورس می رفت، با قیمت روز نرخ گذاری و قیمت تضمینی آن نیز به طور شفاف تعیین می شد در این شرایط مشکلات کنونی برای کشاورز به وجود نمی آمد و او می تواند برنامه ریزی دقیقی برای آینده داشته باشد.

وی گفت: نکته آخر اینکه همان طور که محصولات فلزی و پتروشیمی با الزام دولت وارد بورس شدند و اکنون شاهد تعادل این دو بازار هستیم، محصولات کشاورزی نیز باید ابتدا با الزام دولت وارد بورس شود تا رفته رفته همه با ثمرات معاملات بورس آشنا شوند. به این ترتیب توصیه می شود محمود حجتی با جدیت کامل این موضوع را دنبال کند زیرا در غیر اینصورت دلالان و واسطه های بخش کشاورزی مانع عرضه کالاهای کشاورزی در بورس خواهند شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24