Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

هفته نامه بورس: بیست و یکمین مرحله آزمون های حرفه ای بازار سرمایه در حالی برگزارمی شود که تعداد شرکت کنندگان در این آزمون ها نسبت به دوره قبل 38 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل (شهریور91) رشد 17 درصدی را تجربه کرده است.

بر همین اساس و به دلیل دغدغه فعالان بازار سرمایه در فاصله کمتر از دو هفته به برگزاری بیست و یکمین مرحله آزمون های حرفهای بازار سرمایه با حیدر فروغ نژاد، رئیس اداره آموزش و امور گواهینامه های حرفه ای سازمان بورس و اوراق بهادار به گفت وگو نشستیم تا نحوه برگزاری آزمون های این دوره را جویا شویم. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

دربارۀ مراحل ثبت نام بیست و یکمین دوره آزمون های حرف های بازار سرمایه توضیح دهید.

ثبت نام بیست ویکمین مرحله آزمون های حرفهای بازار سرمایه از تاریخ 15 تیرماه سال جاری آغاز شده و تا تاریخ 22 تیرماه ادامه داشت که با توجه به درخواست تعداد زیادی از داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام نشدند، زمان آن سه روز دیگر یعنی تا تاریخ 25 تیرماه تمدید شد. در این دوره نیز همانند دورههای گذشته، داوطلبانی که دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند یا دانشجویانی که حداکثر تا پایان اسفندماه سال جاری فارغالتحصیل خواهند شد، مجاز به شرکت در آزمونهای حرفهای بازار سرمایه هستند.

این افراد با مراجعه به سایت اداره آموزش و امور گواهینامههای حرفهای سازمان بورس و اوراق بهادار و با خرید اعتبار اینترنتی و با رعایت پیشنیاز و زمانبندی هر آزمون و شهر محل مورد نظر خود، نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.

آزمون های حرفهای این دوره در چه شهرهایی برگزار می شود؟

در این دوره نیز به منظور رفاه حال داوطلبان، شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، بابلسر و تهران محل برگزاری آزمون های حرفه ای خواهد بود.

روند برگزاری آزمون ها نسبت به دوره های گذشته، چه تغییراتی داشته است؟

در این دوره و برای اولین بار، آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار به صورت الکترونیکی و فقط در شهر تهران برگزار خواهد شد.

متقاضیان این دوره چند نفر بوده اند و نسبت به سال گذشته چند درصد رشد داشته است؟

در این دوره تعداد 12 هزار و 482 نفر در آزمونهای حرفهای بازار سرمایه ثبت نام کرده اند که نسبت به دوره قبل 38 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل (شهریور91) رشد 17 درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به برگزاری آزمون در تاریخهای هفتم، هشتم و چهاردهم شهریورماه، طراحان سوال از چه زمانی کار خود را آغاز کرده اند؟

با توجه به اینکه آزمون های حرفهای بازار سرمایه در حال حاضر دو بار درسال برگزار می شود، اقدام به تشکیل بانک سوال کرده ایم و به مرور زمان سوالات جدیدی به آن افزوده می شود، همانند کاری که موسسه CFA (موسسه حسابداران مالی رسمی) انجام می دهد. بنابراین به منظور تهیه و تکمیل سوالات استاندارد و مطلوب برای هر آزمون، از کارشناسان با تجربه، خبره و صاحب نظر و اساتید دانشگاهی در طول سال دعوت به همکاری شده و این همکاری به صورت مستمر ادامه دارد. به طوری که در یک سال اخیر این رویه با کیفیت بیشتری در حال اجراست.

این تیم توسط چه افرادی انتخاب می شود؟

تجربۀ برگزاری 20 دوره آزمون حرفهای بازار سرمایه باعث شده تا افراد مختلف که دارای تجارب علمی و توانایی بالا در این حوزه هستند، آزموده شده و به تایید کمیته گواهینامه ها برسند سپس برای طرح سوالات انتخاب می شوند.

شرایطی که تا زمان برگزاری آزمون، تیم طراحی سوالات باید رعایت کنند را توضیح دهید.

اولین ومهمترین مؤلفه هایی که باید طراحان و صحه گذاران سؤالات آزمون های حرفهای بازار سرمایه رعایت کنند، اصل محرمانه بودن سؤالات و امین بودن خود طراحان و صحه گذاران محترم است. با توجه به اینکه این اداره سابقۀ برگزاری 20 دورۀ آزمون حرفه ای را در کارنامۀ خود دارد، بنابراین این تجربۀ کاری باعث شده تا افراد مورد اعتماد برای این منظور انتخاب شوند.

به این ترتیب سؤالات از افراد مختلف اخذ و برای صحه گذاری ارسال شده و پس از دریافت تمامی سؤالات، دفترچه نهایی سؤالات توسط تیمی مجرب و قابل اطمینان تهیه میشود. ناگفته نماند که محل انتخاب سؤالات در این زمان قرنطینه بوده و از ورود افراد مختلف جلوگیری به عمل می آید.

بعد از برگزاری آزمون دوره قبل شایعه شد سوالات آن دوره افشا شده بود. این در حالی است که با تغییر مدیر حراست سازمان بورس این شایعه قوت گرفت. چنین موضوعی صحت ندارد؟

همانطور که اشاره کردم در هر دوره از برگزاری آزمون سوالات در بانک سوال قرار میگیرد و از آنجا سوالات گزینش میشود که افرادی معدود که در قرنطینه هستند به آن دسترسی دارند.

 متقاضیان شرکت در این دوره از آزمونها برای دریافت کارت ورود به جلسه باید چه زمانی اقدام کنند؟

کارت ورود به جلسه آزمونهای دوره بیست و یکم از ساعت 8 صبح اول شهریورماه بر روی سایت اداره آموزش و امور گواهینامه های حرفهای به آدرس www.reg.seo.ir آماده دریافت خواهد بود و داوطلبان با ورود به پروفایل شخصی خود میتوانند نسبت به پرینت کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند.

 نتایج آزمون چه زمانی اعلام می شود؟

در این باره، زمان دقیقی را نمیتوان اعلام کرد. پس از برگزاری آزمون و جمعآوری پاسخنامههای داوطلبان از حوزه های مختلف، تصحیح پاسخنامه ها به سرعت آغاز خواهد شد و پس از بررسی های لازم و تأیید اقدامات انجام شده از سوی مبادی ذیربط، نتایج از طریق سایت اداره به اطلاع داوطلبان محترم خواهد رسید.

 گواهینامه های تخصصی ظرف چه مدت زمانی به پذیرفتهشدگان اعطا می شود؟

اعطای گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه، مستلزم ارائه مدرک تحصیلی معتبر است، بنابراین پس از اعلام نتایج فرصت چند روزه به پذیرفته شدگان داده خواهد شد تا مدارک مورد نیاز را از طریق پست جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند. پس از دریافت مدارک و احراز شرایط اعطای گواهینامه به افراد، این کار انجام خواهد شد.

 برگزاری آزمون هایی از این دست تا چه میزان توانسته در پرورش نیروی تخصصی مفید واقع شود؟

از آنجایی که آزمونهای سازمان بورس به صورت حرفهای برگزار میشود، قطعاً افرادی که دارای توانایی علمی و حرفه ای مطلوبی هستند، در این آزمون ها پذیرفته می شوند. این آزمون ها حضور کارشناسان توانمند و مستعد را برای رشد، بالندگی و پویایی بازار سرمایه به همراه خواهد داشت. افرادی که قدرت تجزیه و تحلیل مناسب از روند بازار داشته باشند، مطمئناً باعث پیشرفت و تعالی بازار سرمایه و همچنین رضایتمندی مشتریان خواهند شد.

چند درصد از افرادی که موفق به دریافت گواهینامه های تخصصی میشوند، تاکنون جذب بازار سرمایه کشورمان شده اند؟

با توجه به اینکه تاکنون بیش از هشت هزار نفر در آزمون های حرفه ای بازار سرمایه پذیرفته شده اند، بنابراین با داشتن این مدارک و احراز سایر شرایط مورد نیاز می توانند جذب بازار سرمایه شوند. اما به دلیل اینکه این اداره فقط برگزارکننده آزمون های حرفه ای بوده، از همین رو فقط اسامی قبول شدگان و تعداد آنان را دارد و این در حالی است که ادارات مرتبط مانند اداره نظارت بر نهادهای مالی و نظارت بر کارگزاران در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار دارند.

آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار نیز روز پنجشنبه مورخ 14 شهریورماه برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه این آزمون به صورت الکترونیکی و گروهی برگزار خواهد شد، بنابراین ساعت شروع آزمون هر داوطلب روی کارت ورود به جلسه درج خواهد شد. ضمن اینکه مدت زمان پاسخگویی به این آزمون 90 دقیقه خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24