Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مهر: وزیر نیرو با تشریح افزایش قیمت برق مشترکان با اضافه شدن بندی به نام عوارض در قبوض از افزایش قیمت هر کیلو وات برق مصرفی مشترکان به 433 ریال خبر داد و اعلام کرد: با وجود این افزایش ناچیز اما دولت فعلا برنامه ای برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها ندارد.

حمید چیت چیان در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیما درباره جزئیات افزایش قیمت برق با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه سال جاری مصوبه مجلس شورای اسلامی بندی به نام عوارض به قبوض برق مشترکان اضافه شده است، گفت: هدف از اضافه شدن این بند عوارض تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز توسعه انرژی های نو و شبکه های برق رسانی به روستاها است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه بر اساس این بند به ازای هر کیلووات ساعت حدود 30 ریال به بار مالی قبوض برق مشترکان اضافه خواهد شد، تصریح کرد: پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها متوسط قیمت برق مشترکان حدود 430 ریال به ازای هر کیلوات ساعت برق بود که با در نظر گرفتن عوارض متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق مشترکان به 433 ریال افزایش یافته است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری این که اضافه شدن این بند عوارض جدا از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و مصوبات مجلس بر اساس قانون بودجه برای افزایش قیمت برق بوده است، اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه وزارت نیرو می توانست از تیرماه سال جاری نسبت به افزایش قیمت برق اقدام کند که این اتفاق در دولت دهم نیفتاد و قیمت برق فعلا نسبت به قانون افزایشی نیافته است.

این مقام مسئول با اشاره به شکاف بسیار زیاد بین قیمت تولید هر کیلو وات ساعت برق و بهای عرضه شده آن به مشترکان، اظهارداشت: هم اکنون بدون احتساب قیمت سوخت قیمت و هزینه هر کیلووات ساعت حدود 680 ریال بوده که این حامل انرژی با قیمت 430 ریال به مشترکات عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از بهای 430 ریالی هر کیلووات برق هم برای پرداخت یارانه های نقدی به حساب خزانه دولت واریز می شود، اعلام کرد: از این رو تنها 264 ریال بابت فروش هر کیلووات ساعت برق درآمد نصیب وزارت نیرو می شود.

وی از کاهش درآمدها حاصل از فروش آب و برق انتقاد کرد و افزود: کاهش این درآمد ها موجب کاهش کیفیت خدمات، کاهش حجم سرمایه گذاری ها و حتی کاهش تعمیرات و نگهداری شبکه انتقال و تولید برق و در نهایت ادامه خاموشی ها خواهد شد.

چیت چیان خواستار اصلاح و منطقه ای شدن قیمت فروش برق معادل یک فرمول پلکانی و تبعیضی شد و گفت: یک فرمول تهیه شده است که در صورت تصویب دولت یک طرح تشویقی و تنبیهی برای مشترکان کم مصرف و پر مصرف برق در نظر گرفته شده است.

جزئیات اصلاح نظام قیمت ‌گذاری

وزیر نیرو در ادامه در تشریح اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تعرفه های فروش برق تصریح کرد: باید برای مصارف مختلف سیاست‌های قیمتی متفاوت اعمال شود. به عنوان نمونه، باید برای آن دسته از مشترکان که در استان ‌های گرم سیر کشور قرار دارند یک تخفیف در مصرف و قیمت برق در نظر گرفته شود.

این عضو کابینه دولت همچنین از برنامه ریزی نسبت به ساخت و توسعه نیروگاه های برق خانگی خبر داد و افزود: در صورتی که این نیروگاه ها در مجتمع های مسکونی و ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر تامین برق مشترکان آن مجتمع مسکونی، وزارت نیرو آمادگی دارد مازاد هر کیلووات ساعت برق را 70 تا 80 تومان خریداری کند.

این مقام مسئول همچنین یکی از مشکلات وزارت نیرو را عدم وصول مطالبات از صنایع بزرگ و عمده عنوان کرد و افزود: با وجود آن که قیمت برق پس از اجرای فاز دوم هدفمندی افزایش یافته اما هزینه های تولید، حفظ و نگهداشت شبکه های آب و برق کشور به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وی با یادآوری این که فعلا دولت برنامه ای برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ندارد، تاکید کرد: در صورت هر گونه تصمیم گیری برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها جزئیات آن به مردم اعلام می شود.

طرح‌ های اولویت دار وزارت نیرو در دولت یازدهم

چیتچیان همچنین در تشریح مهمترین طرح های اولویت دار وزارت نیرو توضیح داد: افزایش استحصال منابع آب از حوزه های آب ریز مشترک و استفاده حداکثری از حق آبه های مرزی، توسعه شبکه آب شهری و روستایی، تکمیل طرح های نیمه تمام و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت آب و برق، افزایش ظرفیت تولید انتقال و توزیع برق و کاهش اتلاف و بهینه سازی در مصرف آب و برق از مهمترین این طرح ها است.

چیت چیان با یادآوری این که هم اکنون ارزش کل تاسیسات آب کشور حدود 200 هزار میلیارد تومان و ارزش تاسیسات برق بیش از 120 هزار میلیارد تومان است، اظهارداشت: به منظور افزایش عمر سدها اجرای طرح های آب خیزداری در بالادست سدها و کاهش رسوب زدایی در این بخش ها را در دستور کار قرار داده ایم تا امکان حفظ و نگهداری بیشتر و افزایش عمر سدها فراهم شود.

توقف اجرای برخی از پروژه های سد سازی

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این که به منظور تامین مناسب منابع مالی اولویت بندی اجرا پروژه های مختلف در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، یادآور شد: از این رو پس از انجام مطالعات دقیق اقتصادی و زیست محیطی عملیات آن دسته از پروژه هایی که توجیه فنی، اقتصادی و عملیاتی ندارند متوقف خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با تعریف یک فرایند اولویت بندی و با مشارکت مجلس و دولت اجرای طرح های غیراقتصادی دولت متوقف خواهد شد، گفت: هم اکنون این اقدامات در وزارت نیرو آغاز شده است.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه سال 1390 دستور ساخت 130 سد جدید صادر شده است، افزود: هم اکنون 830 طرح آبی در کل کشور در مجموع با ارزش سرمایه گذاری 1000 میلیارد تومان تعریف شده است که با توجه به بودجه سالانه 3 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو پیش بینی می شود اجرای هر طرح به 33 سال زمان نیاز داشته باشد.

برنامه وزارت نیرو برای احیاء دریاچه ارومیه


چیت چیان با اشاره به اینکه هم اکنون متوسط بارش سالانه در ایران حدود 248 میلی متر بوده و ایران از لحاظ منابع تجدید پذیر آب در شرایط مطلوب قرار ندارد، گفت: قطعا افزایش تعداد سدها با توجه به محدودیت منابع آبی نمی تواند به تنهایی موثر واقع شود و باید مدیریت مصرف و مدیریت منابع آب را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به پایین بودن راندمان آبیاری در بخش های کشاورزی، افزود: هم اکنون راندمان آبیاری در بخش کشاورزی حدود 30 درصد است که می توان با اقداماتی همچون تغییر الگوی کشت بر اساس اقلیم ها و تولید محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند و استفاده از روش های پیشرفته همچون آبیاری قطره ای و بارانی و کنار گذاشتن روش های سنتی نسبت به مدیریت مصرف آب در این قسمت اقدام کرد.

این مقام مسئول با اشاره به مشارکت وزارت نیرو و وزارت جهاد برای احیای دریاچه ارومیه در خصوص مهمترین سناریوی این پروژه مشترک توضیح داد: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در کنار دریاچه ارومیه، مدرن شدن روش های ارومیه، انتقال آب از دریاچه خزر و رودخانه هایی همچون ارس، لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و عدم ساخت سدهای جدید بر روی این حوزه آبی از مهمترین اقدامات در این بخش است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24