Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ ای ایران وضعیت کنونی را فرصتی برای مصالحه ایران و آمریکا دانسته و به واشنگتن توصیه کرده است با تغییر رویه از این فرصت استفاده کند.

به گزارش فارس، «حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره‌ کننده‌ ایرانی در گفت‌ و گوهای هسته ‌ای، در یادداشتی که در روزنامه انگلیسی «گاردین» منتشر شده، احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا را فرصتی برای مصالحه دانست که نباید از دست برود.

وی در این یادداشت با اشاره به مکاتبات اخیر بین روسای‌ جمهور ایران و آمریکا، و همچنین موضع ‌گیری‌ های سران دو کشور، نوشته است نشانه‌ های فعلی امیدوارکننده است، اما دلایلی وجود دارد که بتوان هم خوش ‌بین بود و هم بدبین. موسویان در ادامه نوشته است که احتمال مذاکرات مستقیم با آمریکا در دولت قبل ایران از سوی رهبری مورد تائید قرار گرفته بود، که این تائید برای دولت جدید نیز وجود دارد.

موسویان می ‌افزاید: کسانی که به مسائل ایران آشنا هستند، می‌دانند که با بودن «باراک اوباما» به عنوان رئیس ‌جمهور، «جان کری» به عنوان وزیر خارجه و «چاک هیگل» در سمت وزارت دفاع در واشنگتن و از سوی دیگر حضور روحانی و ظریف (وزیر خارجه ایران) و «علی شمخانی» در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی، بهترین فرصت برای پایان دادن به چند دهه مخاصمه واشنگتن و تهران فراهم شده است.

وی ادامه می‌ دهد: همزمان، امکان شبهه و تردید هم وجود دارد. در حالی که ایران در متقاعد کردن «بشار اسد» برای پیوستن به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی نقشی سازنده ایفا کرد، اما اوباما باز هم ایران را به حمله نظامی تهدید کرد و گفت: آن ‌ها (ایران) نباید اینطور تصور کنند که اگر اکنون حمله نکردیم، به ایران هم حمله نمی‌کنیم.

این یادداشت می‌ افزاید: در حالی که هم ایران و هم آمریکا استفاده از تسلیحات شیمیایی را جرم می ‌دانند، ایران خود قربانی این تسلیحات بوده، اما آمریکا از این تسلیحات استفاده کرده و چشم خود را بر استفاده از این تسلیحات بسته است. با توجه به این، اوباما به جای اینکه ایران را تهدید کند، باید به خاطر حمایت از «صدام حسین» در زمان استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ایران در طول جنگ که به مرگ و مجروحیت 100 هزار ایرانی منجر شد، عذرخواهی کند.

موسویان در پایان با بیان اینکه «باراک اوباما» عقیده دارد که باید در قبال ایران تهدید نظامی و دیپلماسی را به صورت همزمان پیش برد، به بیانات رهبری در مورد رفتار آمریکایی‌ ها که به سمت ایران اسلحه می‌ گیرند و می ‌گویند «یا مذاکره کنید یا شلیک می‌ کنیم» اشاره کرده و نوشته است: اگر آمریکا این سوء برداشت شدید خود را برطرف نکند، هیچ توافقی صورت نمی ‌گیرد و احتمالا تا چند دهه شاهد برگزاری کنفرانس ‌هایی با این عنوان خواهیم بود: موقعیت‌ های بر باد رفته دوران اوباما و روحانی.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24