Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که کشورش با سازمان منع تسلیحات شیمیایی در جهت نابودی سلاح‌ های شیمیایی به‌طور کامل همکاری خواهد کرد.

به گزارش فارس، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفت ‌و گو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا اظهار داشت: سوریه شاهد جنگی داخلی نیست، بلکه در معرض هجوم از سوی شبکه القاعده قرار گرفته است.

آنچه در سوریه روی می‌دهد جنگی داخلی نیست


رئیس جمهوری سوریه افزود: جنگ داخلی با وجود 80 یا 83 تابعیتی که در داخل کشور ما می ‌جنگند و کشورهای خارجی از آنها حمایت می‌کنند؛ معنا و مفهوم ندارد. آنچه در سوریه روی می‌دهد جنگی داخلی نیست. آنچه ما داریم جنگی است اما از نوعی جدید. 80 تا 90 درصد شورشیان وابسته به شبکه القاعده یا گروه‌های وابسته به آن هستند.

ما می‌خواهیم سلاح‌‌های شیمیایی خود را منهدم کنیم


وی درباره سلاح‌‌های شیمیایی در سوریه گفت: ما می‌خواهیم سلاح‌‌های شیمیایی خود را منهدم کنیم اما این روند هزینه بر و زمان بر است.

رئیس جمهوری سوریه گفت: هزینه انهدام سلاح ‌های شیمیایی یک میلیارد دلار است و یک سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به پیوستن سوریه به معاهده ممنوعیت سلاح ‌های شیمیایی و روند انهدام این سلاح ‌ها و سرعت آن افزود: این روند از نظر فنی بسیار پیچیده است و نیاز به پول زیادی دارد. برخی مبلغ مورد نیاز برای از بین بردن انبار سلاح‌ های شیمیایی در سوریه را یک میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. ما در این موضوع کارشناس نیستیم اما این ارزیابی است که اخیرا مطرح شده است. بنابراین برای آگاهی از میزان سرعت انهدام این سلاح‌ها لازم است که از کارشناسان سوال شود. منظور شما از اینکه می ‌گویید سریع چیست؟ زیرا این امر نیازی به یک جدول زمانی چه بسا یک ساله یا کمی کمتر یا اندکی بیشتر دارد بنابراین موضوع بستگی به این دارد که منظور شما از سریع چیست؟

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: همانطور که گفتم این روند نیاز به پول زیادی دارد. حدود یک میلیارد دلار و بسیار به زیان محیط زیست است. اگر دولت آمریکا آماده پرداخت این مبلغ و برعهده گرفتن مسئولیت انتقال این مواد شیمیایی به آمریکا است پس چرا این کار را نمی‌کنند... اما لازم است که این امر با همکاری نهاد ذیربط در سازمان ملل انجام شود. همانطور که گفتم مهم نیست که کجا این سلاح‌ها منهدم می‌شود. ما گفتیم که می‌خواهیم آنها را منهدم کنیم و برای ما مهم نیست که به کجا می‌رود.

ما هیچ شرطی در خصوص ارسال مواد شیمیایی به هر مکانی نداریم


وی افزود: ما هیچ شرطی درخصوص ارسال آنها (مواد شیمیایی) به هر مکانی نداریم؛ اگر منهدم خواهد شد. می‌تواند در هر مکانی منهدم شود. همان طور که گفتم.. اینها بسیار به زیان محیط زیست است. هر کشوری که آماده تقبل خطرات مربوط به این مواد است می تواند آنها را تحویل بگیرد.

نقش روسیه از نظر سیاسی در جریان بحران سوریه بسیار شایسته بود


بشار اسد همچنین از نقش روسیه در بحران سوریه ستایش کرد و در پاسخ به سوالی درخصوص وجود توافقنامه‌ای امنیتی بین مسکو و دمشق گفت: می‌دانید نقش روسیه از نظر سیاسی در جریان بحران سوریه در طول دوسال و نیم بسیار شایسته بود. سه بار از حق وتو در شورای امنیت استفاده کردند و در نتیجه روسیه از سوریه حمایت سیاسی کرد و لازم نیست که توافقنامه‌ای امنیتی در این زمینه وجود داشته باشد. مسئله فقط به ارتش و جنگ و مربوط نمی‌شود بلکه در وهله اول و پیش از هر چیزی به سیاست مربوط می‌شود. آنها کار خودشان را بدون وجود این توافقنامه می‌کنند.

به‌طور کامل با سازمان منع تسلیحات شیمیایی همکاری می‌کنیم


وی درباره پیوستن سوریه به معاهده ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی گفت: وقتی ما با پیوستن به این توافقنامه موافقت کردیم به طور کامل با آن همکاری خواهیم کرد و نه جزئی. فکر می‌کنم این بسیار روشن است.

بشار اسد گفت: شروط ما همان شروط مندرج در توافقنامه است. الان جزئیات را با سازمان ملل مورد بحث قرار خواهیم داد.

سوریه هیچ گاه تن به تهدید نداده است


رئیس جمهوری سوریه موافقت با پیوستن سوریه به معاهده ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی را ناشی از تهدیدات آمریکا ندانست و تاکید کرد: یک سوء تفاهم وجود دارد مبنی بر اینکه ما با این توافقنامه به علت تهدیدات آمریکا موافقت کردیم. مسئله مربوط به تهدید نیست. سوریه هیچ گاه تن به تهدید نداده است. در واقع ما به ابتکار عمل روسیه براساس نیاز و برداشت خود پاسخ مثبت دادیم و اینگونه است.. خواه به فصل هفتم متوسل شوند یا نشوند؛ این‌ها تحرکات سیاسی بین قدرت‌های بزرگ است.

بشار اسد همچنین خطاب به باراک اوباما همتای آمریکایی خود تصریح کرد: به ملت خودت گوش بده و حس درست ملت خودت را دنبال کن. همین کفایت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: قانون اساسی ما امروز آزادی‌های بیشتری را تضمین کرده است. اما این امر بستگی به ماهیت این آزادی دارد. این مسئله را می‌توانند احزاب سوریه روی میز مورد بحث و بررسی قرار دهند. این قانون اساسی رئیس جمهور یا دیدگاه یا طرح من نیست. بلکه شایسته است که این طرحی ملی باشد و در نتیجه سوری‌ها باید آنچه را می‌خواهند تعیین کنند و من باید آن را قبول کنم.

انتخابات آزادی را سال آینده برگزار خواهیم کرد


بشار اسد در پاسخ به این سوال که نظر شما به عنوان مثال درباره انتخابات آزاد چیست، گفت: البته قانون اساسی ما بر برگزاری انتخابات آزاد تاکید می‌کند. انتخابات آزادی را سال آینده برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که‌ آیا شخص دیگری می‌تواند رئیس جمهور سوریه شود، گفت: البته، هر شخصی که تمایل دارد می‌تواند رئیس جمهور شود.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال که بنابراین شما تنها شخصی نخواهید بود که می‌تواند رئیس جمهور شود، گفت: نه من تنها شخص نخواهم بود.

وی در پاسخ به این مطلب که بنابراین معتقدید که سوریه می‌تواند از یک مرحله انتقالی مسالمت آمیز بدون اینکه در قدرت باشید عبور کند و این امر ممکن است، گفت: منظور از روند انتقالی چیست... یعنی انتقال...

خبرنگار فاکس نیوز خطاب به رئیس جمهوری سوریه گفت: منظور حرکت به سمت حل و فصل درگیری و پایان جنگ. آیا این امر بدون حضور شما در قدرت ممکن است؟

بشار اسد در پاسخ گفت: اگر ملت سوریه نمی‌خواهد که من در مرحله انتقالی یا دائمی یا طبیعی یا هر وضعی باشم.. این بدان معناست که به شیوه‌ای مسالمت آمیز روی خواهد داد. هر چیزی که ملت آن را نخواهد نمی‌تواند مسالمت آمیز باشد.

بشار اسد در پاسخ به این گفته خبرنگار فاکس نیوز که بیایید نگاهی به آینده بعد از پنج سال داشته باشیم. سوریه در آن موقع چگونه به نظر خواهد رسید؟ گفت: اگر این درگیری پایان یابد، ما چالش‌ های زیادی داریم و چالش ما در کوتاه مدت رهایی از تروریست ‌ها خواهد بود؛ همان طور که گفتم. اما مسئله مهمتر همان ایدئولوژی این ‌هاست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24