Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

رئیس تیم مذاکره ‌کننده هسته ‌ای کشورمان با حضور در کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران پیرامون مذاکرات امروز  ایران با 5+1 پاسخ داد.
 
عراقچی در این کنفرانس خبری گفت: نشست صبح امروز تقریبا 10 دقیقه پیش پایان یافت و این نشست در فضای بسیار مثبتی برگزار شد.

سید عباس عراقچی تأکید کرد:‌ هر دو طرف علاقه خود را به پیشرفت مذاکرات نشان دادند و بخش بیشتر این جلسه به ارائه طرح پیشنهای ایران گذشت که با استفاده از پاور پوینت ارائه شد و جزئیات دقیق‌تر و عملیاتی در جلسه بعد از ظهر در سطح معاونان وزاری خارجه مطرح می شود.

مذاکرات 1+5 در ژنو

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ این طرح محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند تا به توافق نهایی برسیم و در طول جلسه بعد از ظهر و فردا جزئیات بیشتر طرح مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و برای جلسه بعدی تصمیمی گیری می کنیم که چه تاریخی باشد و دو طرف برای ادامه مذاکرات به تصمیم برسند.

عراقچی گفت: جزئیات این طرح محرمانه است و عنوان آن هم پایانی بر یک بحران غیر ضروری و اغازی برای افق های جدید است و با توجه به ابعاد کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نباید این بحران افتاق می‌افتاد.

دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: ما برای مذاکرات هدف مشترکی را تعریف کرده ایم که بر خلاف گذشته است و طرفین هدف مشترکی را تعریف می کنند و هدف ایران تضمین حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و ایجاد اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز این برنامه و حقوق جهوری اسلامی و اطمینان از صلح آمیز بودن آن است.

عراقچی گفت: این طرح با اجرای حق ایران برای توسعه تحقیق و تولید واستفاده از انرژی هسته ای، استفاده از سازوکارهای راستی آزمایی آژانس، همکاری بین المللی در حقوق ایران، رفع کامل تمامی تحریم های یک جانبه  چند جانبه و همکاری در زمینه نگرانی ها و علائیق مشترک قابل بحث است و اجرای این طرح اقتضائاتی دارد که حسن نیت طرفین اولین بخش آن است.

وی تأکید کرد: مذاکرات باید محدودیت زمای داشته باشد. همزمانی گامهای دو طرف و فضای مثبت در طول مذاکرات باید حفظ شود و توافق مقدماتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن به دست بیاید و گام پایانی نقشه راه و جدول زمان بندی است و باید در کوتاه ترین زمان درباره آن توافق شود.

عراقچی گفت:‌ ایران در طرح خود مشخصه های گام اول و گام آحر را تعریف کرده است. گام اول بازسازی اعتماد دو جانبه خواهد بود و دوم جلوگیری از تشدید اوضاع و سوم پرداختن به نگرانی های فوری دو طرف است. چهارم حل اختلاف از طریق گفت و گو و پنجم اجرای فوری توافقات و گام پایانی هم شرایطی را دارد.

اول استفاده از فتوای رهبری به عنوان مهمترین اقدام

دوم ادامه غنی سازی برای ایران و برخورداری از تاسیسات هسته ای شامل راکتورهای تحقیقاتی

سوم همکاری صلح آمیز هسته ای میان طرفین همچنین شفافیت و نظارت آژانس، لغو جامع و کامل همه تحریم ها شوری امنیت و کلیات طرح پیشنهادی ایران این بود و جزئیات کماکان محرمانه خواند بود تا توافق نهایی.

عراقچی گفت: در بعد از ظهر احتمالا 2 و نیم جلسه ای خواهیم داشت و طرف مقابل از روحیه تعاملی ایران برای مذاکرات استقبال کرد و همچنین ملاقات های دو جانبه ای در میان هیئت ها صورت گرفته است و ما هم ملاقاتی دو جانبه با طرف روسی داشتیم و احتمالا بر حسب ضرورت با دیگران ملاقات هایی داشته ایم و هیئت های 1+ 5 هم تاکید کردند که از اختیار کامل برای مذاکره برخوردارند.

عراقچی در پاسخ به سئوال تسنیم درباره تحرکات لابی صهیونیست ها در حاشیه و در زمان برگزاری نشست، گفت: بر عهده طرف مقابل است که مانع از تحرکات مخرب رژیم صهیونیستی باشد و باید اجازه ندهند که دیگران برای آنها تصمیمی بگیرد.

سخنگوی اشتون چه گفت؟

مایکل مان،سخنگوی اشتون نیز دقایقی بعد از شروع مذاکرات میان طرف ایرانی و 1+5، در کنفرانس خبری حاضر شد و گفت: مذاکرات امروز ساعت 10 صبح به وقت محلی ژنو آغاز شد. دیشب نیز ضیافت شامی میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون برگزار شد.

وی افزود: امیدواریم ایران با رویکردی سازنده جلو بیاید و امیدواریم این مذاکرات هر چه زودتر جلو برود. مایکل مان در ادامه افزود: با خوشبینی جلو آمده ایم و منتظر نتایج ملموس هستیم.

سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به  فارس که از پرسید، علت خوشبینی وی چیست و آیا به مذاکرات و آنچه در نیویورک رخ داد، ارتباط دارد، پاسخ داد: ما با خوشبینی محتاطانه وارد مذاکره شده ایم. ما منتظریم ایرانی ها برنامه هسته ای خود را شفاف سازند و با جامعه جهانی همکاری داشته باشند. به علاوه ما منتظر این هستیم که ببینیم ایرانی ها چه چیزی به ما پیشنهاد می کنند.

مایکل مان در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری گفت، ایران هنگام شروع مذاکرات با استفاده از پاورپوینت طرح پیشنهادی خود را برای طرف مقابل تشریح می کرد. اما وی جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد.

وی همچین فضای گفت‌وگوی شب گذشته ظریف و اشتون هنگام ضیافت شام را متفاوت با گذشته توصیف کرد و گفت ما به دنبال نتایج ملموس هستیم.

مان همچنین از پیش بینی نتیجه مذاکرات خودداری کرد و صرفا گفت منتظر تعامل بیشتر ایران هستیم.

مایکل مان در در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه منتظر رویکرد سازنده ایران هستیم، مدعی شد: ما خواهان اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستیم. وی سپس با اشاره به اینکه 1+5 آماده پاسخ دادن به پیشنهاد ایران است، گفت: می خواهیم بدانیم پیشنهاد آنها تا چه میزان به نگرانی های ما پاسخ می دهد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24