Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز فضای آرام و متعادلی را پشت سر گذاشت که در آن شاخص کل با 5.31 واحد افت به 73 هزار و 734واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران با مصاحبه مهم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مواجه شدند که پس از سال‌ها انتظار تصمیم به حذف معاملات گروهی یا معاملات «ددد» گرفت.

حذف معاملات گروهی که اینک استفاده از آن تنها به عرضه‌های اولیه محدود شده است سرآغاز افزایش تحلیل و کاهش فشار وارده به کارگزاران از نظر ریسک معاملات خواهد بود. در همین حال کارشناسان بازار خواهان حذف حجم مبنا، کاهش کارمزد معاملات و افزایش دامنه نوسان هستند. از دیدگاه این گروه کارشناسان اجرای این سه درخواست به سرعت بیشتر معاملات و کاهش پدیده صف‌های خرید و فروش در بازار منجر خواهد شد.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد تداوم انتظار در مورد 2 موضوع مهم تعیین نرخ سود بانکی و همچنین تعیین قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها بودند. این در حالی است که بررسی و اتخاذ تصمیم‌ درخصوص تغییر نرخ سود بانکی به جلسه فردا موکول شده است. این جلسه در شرایطی برگزار خواهد شد که براساس برخی خبر‌ها، پیشنهادی از طرف رییس‌جمهور به شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی به 27 درصد مطرح شده است. البته در صورت اتخاذ این تصمیم، سیاست قبلی دولت و تیم اقتصادی مبنی بر ثبات نرخ سود و ایجاد تعادل بین تورم و نرخ سود از طریق کاهش نرخ تورم تغییر کرده و از این ابزار پولی برای مهار تورم استفاده خواهد شد. در بازار دیروز در گروه تجهیزات، مپنا در شرایطی برای دقایقی صف خرید را شاهد بود که وزیر نیرو از لزوم فروش سه نیروگاه توسط مپنا خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، حمید چیت‌چیان تاکید کرد: سه نیروگاه تاکنون به شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) بابت بدهی‌های وزارت نیرو واگذار شده که این خود یک سیاست اشتباه بوده که به جای اینکه این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود به مپنا واگذار شده است.

وی تصریح کرد: به شرکت مپنا اولتیماتوم داده‌ایم که این سه نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کنند و به همان ماموریت اصلی خود که همانا تولید تجهیزات و پروژه‌های نیروگاهی است بسنده کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو یک وزارتخانه حاکمیتی است و تلاش می‌کند از شکل‌گیری تراست و انحصار‌ها جلوگیری کند.

در گروه پتروشیمی دیروز هلدینگ خلیج فارس در حالی گزارش سه ماهه خود را منتشر کرد که تا‌کنون شرکت‌های زیر‌مجموعه این هلدینگ گزارش‌های سه‌ماهه و 6 ماهه خود را منتشر نکرده‌اند. فارس برای هر سهم در سال مالی 93 مبلغ 921 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده و در عملکرد سه ماهه موفق به تحقق زیان یک ریالی به ازای هر سهم شده است.

گزارش «فارس» در همین حال از نظر درج برخی ارقام جالب توجه بود؛ در این گزارش سود نقدی هر سهم پتروشیمی بندرامام که سال گذشته 698ریال بود رقم 370ریال پیش‌بینی شده است. در همین حال برای پتروشیمی تندگویان سودی پیش‌بینی نشده و 2‌شرکت فجر و مبین نیز شاهد اختلاف عظیم درآمدی هستند. براساس ارقام درج شده سود مبین امسال 540میلیارد تومان و سود فجر 5.18 میلیارد تومان دیده شده است. انتظار می‌رود انتشار گزارش‌های سه ماهه و 6 ماهه شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس ابهامات موجود را بر طرف کند.

در گروه غذایی دیروز مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز کشت پاییزه چغندرقند در استان‌های خوزستان و خراسان خبر داد و گفت: نرخ خرید تضمینی چغندرقند در سال گذشته کیلویی 135 تومان بود که امسال به 210 تومان رسیده اما در تلاش هستیم تا بتوانیم 40 تومان به این قیمت اضافه کنیم.

محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: سال گذشته تولید چغندر قند با رکورد جدیدی به 2.4 میلیون تن رسید که امسال پیش‌بینی می‌شود با افت نسبی مواجه شود چراکه نرخ خرید تضمینی این محصول در مرحله نخست پایین و حدود 135 تومان در نظر گرفته شده بود، اما با پیشنهادها و تلاش‌های وزارت جهادکشاورزی کیلویی 30 تومان بابت کرایه حمل به قیمت قبلی اضافه شد.

وی با بیان اینکه امسال نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی بسیار زودتر از سال گذشته اعلام شد، گفت: نرخ خرید تضمینی چغندرقند در سال جاری کیلویی 210 تومان اعلام شد که هم‌اکنون وزارت جهاد‌کشاورزی در تلاش است تا بتواند برای کرایه حمل 40 تومان در نظر گیرد و قیمت خرید تضمینی این محصول را به 250 تومان برساند.

در گروه کانی غیر‌فلزی، شرکت خاک چینی ایران طی نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اعلام كرده است، با توجه به مزایده‌های برگزار شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 20 مهرماه امتیاز گواهی کشف معادن طلای کردستان به این شرکت منتقل شد و با توجه به زمانبر بودن ادامه اکتشافات، استخراج و انتخاب روش سرمایه‌گذاری جهت نصب خط فرآوری و بهره‌برداری در معادن مذکور در سال جاری هیچ‌گونه اثری در سود و زیان شرکت نخواهد داشت. در گروه خودرویی تولید انواع خودرو در مهرماه امسال 2.11 درصد و در هفت ماه امسال 6.31 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات به 323میلیارد تومان رسید که 1.9 درصد آن را معامله 35میلیون سهم مپنا تشکیل داد. از 277نمادی که به روی تابلو رفتند 149نماد با کاهش قیمت و 123نماد با رشد ارزش معامله شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24