Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / یك هفته بعد از آنكه عباس آخوندی طرح جانشین مسكن‌مهر را با اسم «مسكن‌اجتماعی» مطرح کرد، معاون او در حوزه برنامه‌ریزی برای جذب و اسكان جمعیت سربار كلانشهرها در شهرهای‌جدید، سیاست در دست پیگیری خاص شهر تهران و برخی دیگر از شهرهای‌بزرگ را به عنوان دومین طرح جدید تامین‌مسكن معرفی كرد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور شهرهای‌جدید با اعلام اینكه ساخت‌وسازهای مسكونی در شهرهای‌جدید اطراف تهران و برخی دیگر از كلانشهرها به پروژه‌های در حال احداث «مسكن‌مهر» محدود نخواهد شد، از اجرای سیاستی كاملا متفاوت تحت عنوان «مسكن‌‌مشاركتی» در آینده نزدیك در این مناطق خبر داد.

محسن نریمان مدیرعامل شركت عمران شهرهای‌جدید عصر چهارشنبه گذشته در جریان بازدید از پروژه 90 هزار واحدی مسكن‌مهر پردیس – شرق تهران- ماموریت  18 شهر‌جدید در طرحی را كه میراث دولت گذشته به حساب می‌آید سنگین توصیف كرد و گفت: ساخت 400 هزار مسكن‌مهر در شهرهای‌جدید در حالی كه تاكنون حدود 100 هزار واحد آن تكمیل شده و مابقی در حال ساخت است، به اندازه كافی وقت، توان و امكانات محدود دولت در دوره پیش‌رو را صرف خود می‌كند و مدیران ما در شهرهای‌جدید كماكان در قبال همین واحدهای نیمه‌تمام، تعهد تولید مسكن برای متقاضیان را دارند اما فعالیت‌ها با توجه به نیازی كه در بازار مسكن احساس می‌شود، به مسكن‌مهر ختم نمی‌شود و تیم كارشناسی به همراه هیات‌مدیره در شركت عمران شهرهای‌جدید، در حال تدوین طرح ساخت «مسكن‌مشاركتی» هستند تا در ازای توقف تولید جدید مسكن‌مهر، این طرح در برخی شهرهای‌جدید جایگزین آن شود.

نریمان درباره جزئیات طرح «مسكن‌‌مشاركتی» گفت: به واسطه حجم تقاضایی كه هم‌اكنون برای مهاجرت از كلانشهری مثل تهران به نقاط پیرامونی پایتخت وجود دارد و همچنین تاكیدی كه در این دولت بابت سالم‌سازی شهرهای‌جدید به معنای واقعی توسعه با معیار شهرسازی، مطرح است، در نظر داریم شهرهای‌جدید اطراف تهران همچون پرند، پردیس و هشتگرد را برای سكونت همه دهك‌ها از كم‌درآمدترین قشر گرفته تا پردرآمدترین گروه خانوار آماده كنیم. به این منظور از سیاست ساخت «مسكن‌مشاركتی» كه بخش‌خصوصی محور اجرای آن خواهد بود استفاده خواهیم كرد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود: ساخت مسكن‌مشاركتی با استفاده از ابزارهایی همچون تهاتر زمین یا مشاركت از محل زمین بین دولت و بخش‌خصوصی، اجرا می‌شود و واحدهای مسكونی با قیمتی كه میزان و نسبت عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌كند، به متقاضیان واگذار خواهد شد.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای‌جدید با تاكید بر اینكه در طرح «مسكن‌‌مشاركتی» از شیوه تعیین قیمت‌مقطوع طرح مسكن‌مهر استفاده نمی‌شود، گفت: واحدهای مسكونی‌مهر در شهرهای جدید به‌ویژه در اطراف تهران برای دهك‌های مستضعف ساخته شده درحالی كه در نظام شهرسازی برای همه نوع دهك‌های درآمدی، برنامه‌ریزی می‌شود. نریمان همچنین تصریح كرد: به‌زودی یكسری پروژه ساخت خانه‌‌های ویلایی در شهرهای جدید اطراف تهران به اجرا درخواهد آمد.

ارتباط بین دهك‌های پایین و مسكن‌مشاركتی، چگونه؟

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طرح مسكن‌مشاركتی دومین طرح بعد از مسكن‌اجتماعی محسوب می‌شود كه دولت یازدهم مدنظر دارد به قیمت توقف مسكن‌مهر این دو را در بازار مسكن جابیندازد. هر چند جزئیات مسكن‌مشاركتی در مقایسه با كلیاتی كه درباره تجربه مسكن‌اجتماعی مطرح شده، تاحدودی و به صورت نسبی قابل‌پذیرش‌تر می‌تواند باشد اما به نظر می‌رسد از آنجا كه كاربری مسكن‌اجتماعی باید داخل شهرهای اصلی باشد و چون در كلانشهرها زمین دولتی برای اجرای این طرح نیست، قابلیت اجرای آن هم وجود ندارد، لذا قرار است از طرح دوم یعنی مسكن‌مشاركتی در كلانشهرها –شهرهای‌جدید اطراف- بهره گرفته شود.

در مسكن‌مشاركتی باتوجه به شیوه قیمت‌گذاری وفق بازار آزاد، قطعا دهك‌های پردرآمد البته مشروط به رعایت سطح بالای كیفیت و معماری و همچنین حالت ویلایی ساخت‌وسازها، از این طرح استقبال خواهند كرد و با انصراف از سكونت در پایتخت آلوده، مناطق خلوت‌تر اطراف تهران را ترجیح خواهند داد اما دراینكه خانوارهای كم‌درآمد جامانده از طرح مسكن‌مهر نیز بتوانند مخاطب طرح جدید باشند، تردیدهایی وجود دارد.

پیشنهاد كارشناسان در این باره استفاده از مدلی است كه سال گذشته در طرح مسكن‌ویژه توسط سازمان ملی زمین‌ومسكن پیاده شد. شركت عمران شهرهای‌جدید در صورت اجرای طرح مسكن‌مشاركتی، می‌تواند واحدهایی را كه سهم دولت از بابت مشاركت از محل زمین، محسوب می‌شود برای دهك‌های كم‌درآمد در نظر بگیرد و با تقسیط قیمت زمین برای این افراد، قیمت واحدها را حمایتی كند.

براساس این گزارش، معاون وزیر راه‌وشهرسازی چهارشنبه گذشته در شهرجدید پردیس بعد از بازدید از تونل جاده‌ای دسترسی به پروژه‌ها، تعدادی از قرارداد‌های پیش‌فروش واحدهای مسكونی‌مهر فاز5 را تحویل پیش‌خریداران داد و كلنگ ساخت چند پروژه روبنایی را هم زمین زد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24