Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عصر خبر: پیام مقام معظم رهبری به کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب ساروی که در دیدار دست‌اندرکاران این همایش در تاریخ 1/7/92 بیان شده است، توسط آیت‌الله رسولی محلاتی قرائت شد.

متن این پیام به این شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

یک جمله ما عرض بکنیم به مناسبت کار به‌جایی که آقایان علمای مازندران و جناب آقای طبرسی در مورد عالم بزرگ، ابن‌شهرآشوب، دارند انجام می‌دهند؛ و آن این است: تکریم چهره‌های برجسته علمی ما در تاریخ، ما را تشویق می‌کند به اینکه بیشتر به سمت قله‌های علم حرکت کنیم.

در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیت‌هایی مثل ابن‌شهرآشوب داریم، حالا از قبیل ابن‌شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شده‌اند.

این بزرگوار در آن شرایط از شخصیت‌های بزرگ،از اساتیدی مثل طبرسی صاحب مجمع‌البیان، طبرسی صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سید فضل الله راوندی، قطب‌الدین راوندی، ابوالمکارم ابن‌زهره، زمخشری، استفاده کرده، یعنی رفته پیش این‌ها و علم آموخته.

ایشان کتاب ربیع الابرار معروف زمخشری را پیش خود زمخشری خوانده و اجازه روایت آن کتاب را گرفته.

یعنی در آن دوران بسیار دشوار، در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده، حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم، لذا ایشان فقیه بود، محدث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود.

آنچه درباره او نوشته‌اند اینها است،یک شخصیت جامع الاطراف این جوری؛ این برای ما درس‌آموز است، برای جوانان ما درس‌آموز است.

هم افتخار می‌کنیم به آن گذشته، هم تشویق می‌شویم که بیاموزیم.

کارهایی که ذکر کردید ، که کتاب‌های ایشان تحقیق بشود و کار بشود بسیار کارهای خوبی است و مفید است، یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن‌شهرآشوب علی‌الظاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مسند کردن روایات او است.

ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده، هیچ کدام این‌ها سند ندارد، در حالی که این شخص بزرگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل می‌کند، یعنی گاهی نقل می‌کند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل می‌کند از جدش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی، یعنی این قدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است.

خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طرق ابن‌شهرآشوب را، یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را که خود او البته در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همه این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد، همه این روایاتی که الان مرسلات است، مسندات خواهد شد، این کار بسیار مهمی است. این را باید البته بپرسید به جمع فاضل حدیث دان و رجال‌شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان‌شاءالله این کار بزرگ را هم انجام بدهند.

امیدواریم خداوند ان‌شاءالله به شماها توفیق بدهد، بتوانید این گردهمایی را و کار تحقیقی را به بهترین وجهی، تمیز، مرتب، شسته رفته ان‌شاءالله از آب در بیاورید.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24