Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رویترز به‌ نقل از یک مقام آگاه ایران اعلام کرد در پی توافق هسته‌ ای اخیر و لغو تحریم‌ ها بر صنعت هواپیمایی ایران این کشور در نظر دارد ۲۵۰ تا ۴۰۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کند.
 
به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که وزرای خارجه کشورهای مختلف در اوایل ماه جاری میلادی در ژنو برای رسیدن به توافق هسته‌ ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران در تلاش بودند، مسافران شرکت ملی هواپیمایی ایران در نقطه‌ای دیگر با مشکلی دیگر مواجه بودند.
 
زمانی که هواپیمای بوئینگ 747 هواپیمایی هما پکن را به‌مقصد تهران ترک کرد، خدمه ایرانی پرواز هشداری از جانب کابین خلبان دریافت کردند مبنی بر اینکه یکی از 4 موتور هواپیما آتش گرفته است.
 
خلبان موتور را خاموش کرد، سیستم مقابله با حریق را فعال کرد و مجدداً به فرودگاه پکن بازگشت.
 
بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی اتفاقات هوایی اوییشن هرالد، این حادثه که در روز 8 نوامبر [17 آبان ماه] اتفاق افتاد و اقدامات انجام‌شده برای حل و فصل آن، اهمیت نیاز به اقدامی اساسی برای تداوم پروازهای هواپیمایی ملی ایران پس از سالها تحریم و چالش‌ها در زمینه تأمین قطعات را خاطرنشان ساخت.
 
به‌گفته منابع مطلع، سالهاست هواپیماهایی نظیر این بوئینگ قدیمی از طریق خرید قطعات یدکی از بازار سیاه، جاگذاری قطعات هواپیماهای دیگر یا بازتولید قطعات در داخل کشور، همچنان در ناوگان هوایی ایران حفظ شده‌اند.
 
اکنون و به‌دنبال توافق هسته‌ای هفته گذشته، تهران اجازه خواهد یافت تا خریدهای محدودی در زمینه قطعات هواپیما و انجام تعمیرات انجام دهد.
 
مشکل عمده‌ای که ایران با آن مواجه است آن است که به‌دلیل قدیمی بودن هواپیماهای مورد استفاده، قطعات یدکی این هواپیماها به‌آسانی یافت نمی‌شود. هواپیمای بوئینگ مدل 747-100 اولین بار در سال 1966 وارد خط تولید بوئینگ شد و این شرکت از سال 1982 به این‌سو، تولید این مدل را متوقف کرده است.
 
تحلیلگران معتقدند، در صورت برداشته نشدن کل تحریم‌ها، این میزان لغو محدودیت‌ ها برای ایجاد تفاوتی قابل توجه در سوددهی شرکت‌های هواپیماساز و قطعه‌ ساز جهانی کافی نیست.
 
اما تجدید روابط تجاری قدیمی می‌ تواند گام هایی اولیه در فرآیندی باشد که بسته به روند دیپلماسی، بازاری را که 10 سال بود بلوکه شده بود مجدداً احیا کند.
 
ایران پیشتر اشاره کرده است که اگر روابط اقتصادی به‌صورت کامل بازیابی شود، کاهش تحریم‌ها می‌تواند به‌منزله کاشتن بذر حضور آینده در بازار خرید هواپیما باشد. البته این موضوع بستگی به نتیجه مذاکرات مفصل آینده بین ایران و غرب دارد.
 
یک مقام ارشد ایرانی دراین‌ باره گفت: «با توجه به توافق اخیر ژنو، من امیدوارم ما بتوانیم قطعات را نه از دلالان به‌ قیمتی بالاتر بلکه به‌صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنیم».
 
وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما در انتظار زمانی هستیم که تحریم‌ها برداشته شوند و بتوانیم 250 تا 400 هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کنیم».
 
در عین حال سخنگوی شرکت ایرباس دراین‌باره گفت: «پیش از اینکه بتوانیم هرگونه ارزیابی تجاری‌ای انجام دهیم، ما ابتدا باید به‌تفصیل در مورد تغییرات احتمالی در وضعیت حقوقی کسب اطلاع کنیم».


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24