Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پول نیوز: بانک های ترکیه از این پس می توانند در نقل و انتقال پول به ایران فعال شوند. این خبر را صدای آمریکا اعلام کرد و افزود: به دنبال توافق هفته پیش ایران با گروه 1+5 در ژنو و لغو محدود تحریم های مالی، به بانک‌ های ترکیه اجازه داده شده است وارد معامله و انتقال پول به ایران شوند. هالک یکی از بزرگترین بانک های ترکیه این فعالیت ها را آغاز کرده است.

به گزارش گروه بانک و بیمه
، تا قبل از توافق ژنو، بانکها از ترس مجازات آمریکا هر نوع معامله نقل و انتقال پول با بانک مرکزی ایران را متوقف کرده بودند اما اکنون به همه بانک های ترکیه این اجازه داده شده است. این منبع خبری یادآور شد: بنا به برآورد دولت آمریکا از سال 2012 معادل 80 میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در بانک های خارجی بلوکه شده است و ایران به موجب تحریم‌ها نمی تواند این پول ها را به داخل کشور انتقال دهد و یا در معامله جهانی از آنها استفاده کند.

در همین حال، ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد ترکیه از آمادگی این کشوربرای آغاز تعاملات بانکی با ایران به محض کاهش حجم تحریم ها خبرداد. وی افزود: درصورت کاهش حجم تحریم‌های ضد ایران، بانک خلق ترکیه و دیگر بانک های این کشور آمادگی خود را برای به جریان انداختن نظام تعاملات خارجی بانکداری ایران اعلام می دارند. وزیر اقتصاد ترکیه ادامه داد: به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی دولت آمریکا علیه نظام بانکی ایران حتی بانک های خصوصی ترکیه هم دیگر نتوانستند با بانکهای ایرانی داد و ستد داشته باشند.

وی همچنین گفت: بعد از حل مشکل تحریم های مالی علیه ایران از این پس نه تنها بانک خلق ترکیه بلکه دیگر بانک های ترکیه هم قادرخواهند بود، با ایران تعامل بانکی داشته باشند. او درخصوص تاثیرات تحریم های اعمال شده علیه بر مناسبات تجاری دو کشور گفت: من از همان اول این تحریمها را ناعادلانه می دانستم. آمریکا و اتحادیه اروپا به خاطر غنی‌سازی اورانیوم تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند و به نظام بانکی ترکیه نیزکه نباید با ایران همکاری کند، فشار وارد کردند.

وی با اشاره به واردات نفت و گاز ترکیه از ایران گفت: در سال 2012 میلادی کسری در تراز بازرگانی ترکیه با ایران بین 7 تا 8 میلیارد دلار بود و تحریم‌ها موجب افت یک میلیارد دلاری در صادرات ترکیه به ایران شده است. وی با بیان این‌که درواقع این تحریم‌ها به‌نوعی علیه ترکیه هم بود، گفت: باید مشاهده کرد که 50 میلیارد دلار واردات ایران از کدامین کشورهای اروپایی به ایران صورت گرفته و به‌عبارتی غرب همواره به دنبال حفظ منافع خود و شرکتهایش بوده است. وزیر اقتصاد ترکیه ابراز امیدواری کرد با کاهش و برداشته شدن کامل تحریم ها،مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه نیز دوباره رونق بیشتری یابد.

کاهش تحریم‌های در حال اعمال و اعمال تحریم‌های از پیش تصویب شده!

اما در عین حال، شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام کرده 17 شرکت ایرانی را به‌خاطر آن‌چه حمل محموله‌های نظامی و نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر علیه خرید و فروش تسلیحات نظامی عنوان شده، به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در این اعلامیه شورای اتحادیه آمده است که این اتحادیه به موجب تصمیمی که در 23 مارس سال 2012 اتخاذ شده اعمال محدودیت بر برخی شرکت‌های ایرانی را ادامه می‌دهد. شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌ های هسته‌ ای ایران و 16 شرکت کشتی‌رانی شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که شورای اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه سه شرکت «ایران ترانسفو»، شرکت «توربوکمپرسور نفت آسیا»، و شرکت «ساخت توربوپمپ» و «کمپرسور ساتاک» را لغو کرده است. دادگاه عمومی اروپا همچنین در 16 سپتامبر سال جاری رأی به لغو تحریم برخی از شرکت‌ های ایرانی داده بود. به گزارش روزان، پست بانک ایران، بیمه ایران، کشتی‌ رانی گودلاک، بانک توسعه صادرات، بانک بین‌المللی پرشیا، بانک رفاه کارگران و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی شرکت‌ هایی بودند که به علت نبود شواهد و مدارک معتبری از همکاری آنها با برنامه هسته‌ ای ایران از تحریم‌ ها معاف شده بودند.

همچنین دیوان دادگستری اروپا ـ بلندپایه ترین دادگاه در اتحادیه اروپا ـ روز پنجشنبه تحریم‌های این اتحادیه علیه شرکت برق ایرانی "فولمن" را لغو کرد. دولت آمریکا مدعی است که این شرکت و فریدون محمودیان، سهام‌ دار اصلی آن در ساخت یک نیروگاه مخفی در ایران در زمینه غنی‌ سازی اورانیوم دخیل هستند.

در همین حال، سخنگوی بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد سندی دال بر لغو محدودیت های فعالیت بانک خصوصی ایرانی Kont Investment bank دریافت شده است. فعالیت این بانک بر اساس نامه سفارت آمریکا در دوشنبه به وزارت امورخارجه تاجیکستان، محدود شده بود. Kont Investment bank با سرمایه 500 میلیون سامانی (معادل حدود 100 میلیون دلار) متعلق به بابک زنجانی، سرمایه‌گذار ایرانی است. ماه ژانویه سال میلادی جاری اتحادیه اروپا شرکت حمل و نقل Asian Expres Airline تاجیکستان را به دلیل همکاری با بابک زنجانی تحریم کرد. به دنبال آن ریاست دارایی های وزارت مالیه آمریکا با همین دلیل Kont Investment bank را به فهرست شرکت های تحریم شده وارد کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24