Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

سفیر عراق در تهران با بیان اینکه نخست وزیر کشورش فردا (چهارشنبه) به تهران سفر می کند، انجام این سفر را، به ویژه در شرایط حساس کنونی منطقه، حائز اهمیت فوق العاده دانست و گفت: امیدواریم و مایلیم هرچه سریعتر شاهد سفر رییس جمهوری ایران به بغداد باشیم.
 
«محمد مجید الشیخ» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه این نخستین سفر «نوری المالکی» به تهران از زمان آغاز دولت دکتر حسن روحانی است، گفت: تفاهم میان کشورهای همجوار منطقه به ویژه ایران و عراق در شرایط حساس کنونی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
 
نوری المالکی نخست وزیر عراق برای انجام دیداری سه روزه از جمهوری اسلامی ایران، فردا (چهارشنبه) وارد تهران خواهد شد و این سفر، نخستین سفر وی به تهران از زمان آغاز دولت دکتر حسن روحانی محسوب می شود.
 
مجید الشیخ با بیان اینکه مقدمات سفر نوری المالکی به تهران از حدود 6 ماه قبل فراهم شده بود، اظهار داشت: سفر به ایران و دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی برای مقامات عراق بسیار حائز اهمیت است، چرا که در دیدارها، ضمن کمک به تعمیق تفاهم هایی در خصوص شرایط منطقه، آثار و نتایج مهمی برای عراق به همراه خواهد داشت.
 
نماینده ارشد دولت عراق در تهران، گفت و گو و رایزنی نوری المالکی با مقامات ایران در خصوص مهم ترین مسایل منطقه ای از جمله تحولات سوریه، مصر و برخی دیگر کشورهای منطقه را از مهم ترین برنامه های نخست وزیر عراق در جریان سفر به تهران برشمرد.
 
به گفته سفیر عراق، نوری المالکی را در سفر سه روزه به تهران، مشاور امنیت ملی یکی از اعضای پارلمان عراق همراهی می کند و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، رییس جمهوری، رییس مجلس و وزیر امور خارجه ایران از جمله برنامه هایی است که در این سفر پیش بینی شده است. 
 
*** منتظر سفر روحانی به بغداد هستیم
 
نماینده ارشد دولت عراق در تهران، رفت و آمدهای مکرر مقامات عراق و ایران به کشورهای یکدیگر را نشانه استحکام بسیار بالا در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور مسلمان وهمسایه برشمرد و گفت: امیدواریم و مایل هستیم بعد از سفر مالکی به تهران، هرچه سریع تر شاهد سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد باشیم.
 
وی با بیان اینکه فعلا برنامه ای برای سفر روحانی به بغداد اعلام نشده است، گفت: همانگونه که سفر دکتر ظریف به بغداد گام بلندی در استحکام هرچه بیشتر روابط دو کشور بود، سفر دکتر روحانی به عراق از اهمیت فوق العاده ای در ارتقاء روابط و مناسبات دو کشور برخوردار خواهد بود.  
 
*** اهمیت سفرهای ظریف به کشورهای حوزه خلیج فارس
 
مجید الشیخ درباره اهمیت سفرهای اخیر وزیر امور خارجه ایران به تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: بدون تردید افزایش رفت و آمدها میان مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران وکشورهای منطقه می تواند کمک قابل توجهی به پیشرفت روابط داشته باشد و عراق از پیشرفت در روابط ایران با کشورهای منطقه استقبال می کند.
 
این دیپلمات ارشد عراق گفت که کشورش همواره طرفدار روابط دوستانه به ویژه میان کشورهای منطقه بوده و هموارش تلاش کرده و می کند تا ایران روابط خوب و مستحکمی با همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خود به کشورهای عربی منطقه، به بغداد سفر کرد، اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده اهمیت فوق العاده ای است که ایران و عراق نسبت به روابط فیمابین قائل هستند.
 
وی افزود: معقتدم این دیدارها می تواند به حصول تفاهم ها و توافقات خوبی درباره مسایل گوناگون منطقه به طور قابل توجهی کمک کند و به همین دلیل همواره مشوق انجام گفت و گوها در منطقه برای کمک به حل بحران ها و مسایل آن و جلوگیری از بروز بحران های بیشتر بوده و هستیم.
 
محمدجواد ظریف روزهای اخیر در سفری دوره ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس، از کشورهای عمان، کویت و قطر دیدن کرد. بغداد نخستین مقصد عربی سفرهای ظریف بود. سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق روز 17 شهریور ماه گذشته انجام شد. 
 
*** عراق فعالانه در «ژنو 2» شرکت می کند
 
امروز همه کشورها به این نتیجه رسیده اند که بحران در سوریه باید براساس گفت و گو و مذاکره و از طریق سیاسی حل و فصل شود و اعمال زور و تجاوز خارجی نمی تواند راه حل مسایل سوریه باشد.
 
هر راه حلی برای مساله سوریه باید راه حلی داخلی و مورد قبول مردم این کشور باشد و مردم این کشور هستند که باید سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند.
 
وی برگزاری کنفرانس های بین المللی برای حل بحران جاری در سوریه را نیز مهم برشمرد و گفت: کنفرانس های بین المللی می توانند به تعیین اصول و پایه های اساسی راهکارها و راه حل های سیاسی منجر شود و عراق هم در ژنو 2 بطور فعالانه شرکت خواهد کرد و تلاش مجدانه ای برای رسیدن به یک راه حل جامع برای این بحران صورت خواهد داد.
 
وی با بیان اینکه عراق به عنوان یکی از همسایگان و کشورهای مجاور سوریه، متاثر از اوضاع و ناآرامی های این کشور است، برضرورت حل سریع مساله سوریه و بازگشت آرامش به این کشور و کشورهای همجوار آن تاکید کرد.  
 
*** حضور ایران در ˈژنو 2ˈ بسیار ضروری است

 
ایران به عنوان یکی از هم پیمانان راهبری سوریه، نقش مهم و غیرقابل انکاری در کمک به حل سیاسی بحران سوریه دارد. بنابراین حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 بسیار ضروری است و باید در آن شرکت داشته باشد.
 
مجید الشیخ با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه به تهران و دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی، گفت: یکی از مهم ترین اهداف این سفر، انجام گفت و گو و تفاهم هایی میان ایران وسوریه درخصوص کنفرانس ژنو 2 بود.  
 
*** توافق ایران و 1+5 مشکلات سیاسی-اقتصادی منطقه را کاهش می دهد
 
سفیر عراق در تهران در بخشی از این گفت و گو، درباره اهمیت توافق اخیر میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، گفت: معتقدم این توافق بزرگ قطعا باعث کاسته شدن از مشکلات سیاسی و اقتصادی منطقه وجهان خواهد شد. توافق ژنو نه تنها به نفع ایران و کشورهای 1+5، بلکه به نفع کل منطقه و جهان است و با حصول این توافق، از بسیاری از مسایل، مشکلات و خطرات احتمالی در آینده پیش گیری شد.
 
وی با بیان اینکه عراق جزو نخستین کشورهایی بود که این توافق را به ایران تبریک گفت، اظهار داشت: بغداد همواره طرفدار گفت و گو و حل مسالمت آمیز مسایل و مشکلات بوده است.  
 
**  تروریست های مستقر در سوریه، عامل افزایش ناآرامی در عراق
 
مجید الشیخ درباره علت افزایش موج خشونت و ناآرامی ها در عراق گفت: مدتی بود که اوضاع امنیتی عراق نسبتا آرام شده بود و نیروهای امنیتی و پلیس عراق به خوبی امنیت را حفظ می کردند، اما در ماه های اخیر اوضاع داخلی سوریه و تروریست های مستقر در این کشور باعث انتقال موج ناآرامی به عراق شده اند.
 
وی افزود: عوامل گروه های تروریستی مثل گروه جبهه النصره و القاعده که در سوریه مستقر شده اند، از طریق مرز این کشور با عراق، وارد خاک عراق می شوند و مردم و اماکن عمومی عراق را اعم از شیعه و سنی هدف قرار می دهند و هدفشان کشتن مردم عراق است.
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین سیدالشهد(ع)، گفت: پیش بینی ما این است که حدود 20 میلیون زائر عراقی و غیرعراقی در این مراسم عظیم شرکت کنند و نیروهای امنیتی ما از آمادگی کامل برای تامین امنیت زائران دارند.  
 
*** توصیه هایی به زائران ایرانی

 
مجید الشیخ با اشاره به اینکه روزانه برای حدود 5 هزار زائر ایرانی عتبات عالیات روادید صادر می شود و این رقم در روزهای نزدیک به مراسم اربعین سیدالشهدا (ع) افزایش خواهد یافت، به زائران ایرانی توصیه کرد تا سعی کنند به صورت گروهی و همراه کاروان های زیارتی به عراق سفر کنند واز سفرهای انفرادی خودداری کنند.
 
سفیر عراق در تهران همچنین از زائران ایرانی عتبات عالیات خواست تا غیر از سفر به کربلا، نجت و کاظمین، از سفر به دیگر شهرها و مناطق خودداری کنند.
 
وی همچنین به زائران توصیه کرد تا درطول اقامت در عراق، مواد غذایی مورد نیاز خود را از مراکز مطمئن تهیه کنند.
 
توصیه دیگر سفیر عراق در تهران به زائران ایرانی این است که همواره مراقب هرگونه رفتار و موارد مشکوک باشند و در صورت مشاهد رفتار و موارد مشکوک از سوی افراد، آن را با پلیس و نیروهای امنیتی در میان بگذارند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24