Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 در حال حاضر 19 بانک خصوصی در کنار 8 بانک دولتی زیر نظر بانک مرکزی ایران فعالیت دارند.

به گزارش نامه نیوز، بخش وسیعی از فعالیت های تجاری کشور و خانواده ها در ارتباط مستقیم با بانک هاست. از این رو می توان گفت بانک ها نقشی اساسی در اقتصاد کشور ایفا می کنند و تحولات به وجود آمده در سیستم بانکی می تواند تا حد زیادی بر فعالیت های تجاری کشور تاثیر گذار باشد.
علی رغم فعالیت های گسترده بانک های دولتی در کشور، هیچ گونه رقابت میان آنها جهت پیشی گرفتن از یکدیگر و ایجاد نوآوری وجود نداشت. اما بعد از ورود بانک های خصوصی شاهد تحولات عمیقی در نظام بانکی کشور بودیم به طوریکه می توان حضور بانک های خصوصی را رقیبی برای بانک های دولتی تلقی کرد.
در حال حاضر در کشور ما 19 بانک خصوصی در کنار 8 بانک دولتی زیر نظر بانک مرکزی ایران به فعالیت پرداخته اند که برخی از آنها از قدمت بیشتری برخوردارند.
از زمان تاسیس بانک های خصوصی در کشور و ایجاد فضای رقابتی در نظام بانک داری قدرت انتخاب مردم درباره بانک مورد نظر خود افزایش یافته و همین موضوع نیز فعالی تبانک های دولتی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
نگاهی به بانک های خصوصی
بانک اقتصاد نوین نخسین بانک خصوصی ایران پس از انقلاب است که در سال ۱۳۸۰ با سرمایه 25 میلیارد تومان آغاز به کار کرد. سرمایه اسمی این بانک اکنون به 800 میلیارد تومان رسیده است. عمده سهام این شرکت متعلق به صنایع و شرکت های بزرگ ساختمانی مانند شرکت بین المللی پیمانکاری استراتوس، شرکت ساختمانی گروه صنایع بهشهر، شرکت بهپخش، شرکت توسعه صنایع بهشهر، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران و صندوق بازنشستگی کشوری است.
بانک پارسیان یکی از بانک های خصوصی ایران است که در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. بانک پارسیان با در اختیار داشتن ۴۵ درصد از کل منابع بانک های خصوصی و سهم ۴۲ درصدی از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک های خصوصی، عنوان بزرگترین بانک خصوصی ایران را از آن خود کرده است. آخرین سرمایه ثبت شده این بانک ۱۳۲۰ میلیارد تومان است.
بانک کارآفرین فعالیت خود را در ابتدا به صورت موسسه اعتباری غیربانکی با مشارکت اعضای جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن های مدیران صنایع، شرکتهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی، مهندسان مشاور معمار و شهرساز و گروهی از کارشناسان بانکی و با سرمایه ۳۰ میلیارد ریال و با نام شرکت اعتباری غیربانکی کارآفرینان آغاز و در سال 1378 به ثبت رسید. این موسسه در سال 1380 به بانک تبدیل شد.
بانک سامان به عنوان سومین بانک خصوصی ایرانی از مرداد ماه ۱۳۸۱ با پیشینه اولین موسسه مالی و اعتباری کشور و با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز به کار کرد.. شهرت سامان به واسطه ارایه خدمات متنوع بانکداری الکترونیکی می باشد و این بانک اولین دارنده اینترنت بانک در ایران می باشد. بانک سامان در سال ۱۳۸۱ نخستین اینترنت بانک را در ایران با امکان انتقال وجه راه اندازی کرد. که تا کنون نیز بهترین مانده است .
بانک پاسارگاد از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک کار خود را در سال 84 آغاز کرد.  سرمایه این بانک در سال 89 به 2 هزار میلیارد تومان رسید. این بانک از سوی مجله بنکر بانک سال ایران در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. گستردگی شعبه های این بانک بویژه در تهران، موجب افزایش علاقه فعالان تجاری به گشایش حساب در آن شده است.
بانک سرمایه اواخر سال 1384 به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران و اولین بانک خصوصی با بیشترین سرمایه اولیه آغاز به کار کرد. این بانک با سرمایه 350 میلیارد تومانی آغاز به کار کرد. سرمایه این بانک در سال 89 به 700 میلیارد تومان افزایش یافت. برخی سهامداران این بانک، با استفاده از اعتبار خود در بانک های خارجی و اخذ تسهیلات ارزان قیمت از این بانک ها، موفق به تامین سهم اولیه خود در تاسی بانک شدند.
بانک سینا در آخرین روز کاری سال ۱۳۸۷ اعلام موجودیت کرد. این بانک قبل از این به مدت دو دهه با نام موسسه مالی و اعتباری بنیاد یکی از موسسه های مالی و اعتباری نیرومند در ایران بود. بانک سینا برای گرفتن مجوز فعالیت باید با تغییر ماهیت حقوقی، بخشی از سهام خود را در بازار می فروخت. این سهام در سال ۱۳۸۷ در بازار به بخش حصوصی واگذار شد. با این وجود هنوز سهامدار عمده آن بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.
بانک تات هشتمین بانک خصوصی ایران است که با مدیریت عاملی سید بهاءالدین هاشمی در روز تولد امام رضا (ع) مورخ 8/8/88 افتتاح شد. این بانک با سرمایه 200 میلیارد تومانی پا به عرصه بانکداری گذاشت. تات مخفف «تجربه، اعتماد و توسعه» است. گفتنی است قومیتی به نام تات در تاکستان و بویین زهرا وجود دارد و برخی از سهامداران این بانک، این ریشه و قومیت را دارند.
بانک شهر یکی از بانک های خصوصی در ایران است که در ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ افتتاح شد. این بانک توسط شهرداری تهران تاسیس شد و عمده سهام آن متعلق به شهرداری های شهرها، کلان شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است. این بانک در بسیاری از شهرهای ایران شعبه دارد. اکثر شعبه های این بانک در ساختمان های شهرداری ها تاسیس شده اند و به فعالیت هایی همچون اخذ عوارض شهری، مدیریت حساب های مالی شهرداری ها و کارکنان آنها و همچنین مشارکت در پروژه های شهری می پردازد.
بانک دی یکی از بانک های غیر دولتی ایران است که وابسته به بنیاد شهید می باشد. سابقه فعالیت این بانک از سه سال فرا تر نمی رود. فعالیت این بانک،  حساب های قرض الحسنه و ارایه کارت الکترونی است. ایده تاسیس این بانک زمانی مطرح شد که مسوولیت ارایه خدمات به جانبازان، از بنیاد مستضعفان تفکیک و به بنیاد شهید سپرده شد. بدین ترتیب ارایه خدمات مالی به جانبازان و خانواده شهدا، یکی از اولویت های کاری این بانک به شمار می آید.
بانک ایران زمین یکی از بانک های خصوصی در ایران است که در اردیبهشت ۱۳۹۰ مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. بانک ایران زمین همان مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین است که توسط جمعی از پزشکان و مهندسین در سال ۱۳۷۷ در استان خراسان تأسیس شده بود.
بانک گردشگری اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری در ایران است که با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان آغزا به کارکرده است. ۶۰ درصد از سهام بانک توسط موسسان بانک تامین شده و ۴۰ درصد مابقی نیز از طریق عرضه عمومی به مردم واگذار شد. سهام بانک در ۲ آذر ماه سال ۱۳۸۹ در شعب بانک پارسیان و شبکه کارگزاری شرکت فرابورس آغاز واگذار شد. از شرکت توسعه گردشگری به مدیریت مهدی جهانگیری به عنوان یکی از سهامداران اصلی این بانک یاد می شود.
بانک انصار یکی از بانک های خصوصی ایران است. این مؤسسه در ابتدا با نام صندوق پس انداز و قرض الحسنه انصار المجاهدین شروع به فعالیت کرد. سپس به موسسه مالی و اعتباری انصار تغییر نام داد و در خرداد سال ۱۳۸۹ تبدیل به یازدهمین بانک خصوصی ایران تحت نام بانک انصار شد. بانک انصار وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
پایه گذار بانک حکمت ایرانیان، بنیاد تعاون آجا است. این بانک تازه تاسیس با بیش از  185هزار  سهامدار عنوان بزرگترین شرکت سهامی عامرا به خود اختصاص داد. پرداخت حقوق کارکنان ارتش و ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای آنها از جمله اهداف تاسیس این بانک به شمار می آید. تاسیس این بانک را می توان نوعی انشعاب از بانک سپه نیز به شمار آورد. اکثر شعبه ها و دستگاه های خودپرداز این بانک در نزدیکی مراکز نظامی قرار دارند.
بانک صادرات را کمتر کسی به عنوان بانکی خصوصی می شناسد اما بانک مرکزی نام آن را در لیست بانک های خصوصی قرار داده تا عرضه بخشی از سهام این بانک در بورس حداق عنوان رسمی آن را به بانکی خصوصی تغییر داده باشد. ساختار و مدیریت دولتی در این بانک همچنان بر قوت خود باقی است به همین دلیل نمی توان عملا این بانک را بانکی خصوصی نامید. این بانک در حال حاضر 3 هزار و 150 شعبه در کشور دارد و در 13 کشور خارجی شعبه دارد که به پشتوانه فعالیت بانکداری در سالیان دراز است.
بانک مرکزی در لیست بانک های خصوصی، نام بانک ملت را هم قرار داده است. این بانک را کمتر کسی به عنوان بانک غیر دولتی می شناسد اما به واسطه عرضه بخشی از سهام در بورس، بانک مرکزی آن را در کنار سایر بانک های خصوصی شده قرار داده است.
بانک مهر ایرانیان با سرمایه اولیه 1500 میلیارد تومانی در سال 1387 تاسیس شد.  بانک مهر ایرانیان ابتدا با 300 شعبه مستقل (واگذار شده از طرف بانک های سهامدار) و 1700 باجه در شعب منتخب بانک های ملی و صادرات آغاز به کار کرد و پس از آن شعب بانک به صورت مستقل ادامه کار دادند و واحدهای مستقر در بانکهای سهامدار برچیده شدند. بانک مهر هم اکنون دارای بیش از 451 شعبه در سراسر کشور است.
اما یکی از مسائلی که بانک های خصوصی را از رقبای خود متمایز می کند شرایط ویژه برای ارائه تسهیلات است که این موضوع از اهمیت بالایی در میان مشتریان برخوردار است.
در جدول زیر شرایط پرداخت تسهیلات از سوی برخی بانک های خصوصی آمده است:
:

بانک

شرایط تسهیلات

صادرات

به موجب قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات قرض الحسنه درموارد زیر مجاز میباشد : 1. شرکتهای تعاونی به منظور ایجاد کار

2. کارگاهها و واحدهای تولیدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور کمک به افزایش تولید

3. رفع احتیاجات ضروری اشخاص حقیقی

4. هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه

5. هزینه درمان و بیماری

6. هزینه تعمیر و تامین مسکن

7. کمک هزینه تحصیلی

8. کمک هزینه برای ایجاد مسکن در روستایی ها

9. رفع نیازهای ضروری

سقف وام قابل پرداخت برای وام فوق حداکثر20 میلیون ریال جهت تأمین هزینه‌های ازدواج برای هر یک از زوجین (جمعاً 40 میلیون ریال) می باشد.

سقف وام قرض الحسنه جهت رفع احتیاجات ضروری حداکثر به مبلغ ده میلیون ریال می باشد.

در حال حاضر مدت بازپرداخت وام قرض الحسنه حداکثر سه سال (36ماه) میباشد.

نرخ کارمزد وام موصوف درحال حاضر 4% در سال بوده و کارمزد متعلقه نسبت به مانده بدهی در ابتدای هرسال نقداً از مشتری دریافت میگردد.

پاسارگاد

بانک پاسارگاد علاوه بر خدمات ارزی، در زمینه خدمات ریالی نیز به پرداخت تسهیلات نگاهی جامع داشته و تسهیلاتی ازجمله تسهیلات مشارک مدنی، مضاربه، جعاله و همچنین صدور ضمانت نامه های ریالی به متقاضیان ارائه کرده است.

اکنون یکی از تسهیلاتی که می توان از این بانک به عنوان متقاضی عادی انتظار داشت وامی است ، با نام تکمیل و نوسازی که با توجه به ترهین سند ملکی به متقاضیان از ده میلیون و حداکثر 20 میلیون با توجه به ارزش ملک مورد نظر پرداخت می شود.

متقاضی برای دریافت این وام باید توان ارائه سند ملکی یا تجاری به نام خود یا افراد درجه یک خانواده را به شعبه مورد نظر داشته باشد تا بانک با توجه به کارشناسی و ارزشگذاری آن نسبت به انجام مراحل دیگر پرداخت وام اقدام کند، اما مهم ترین مساله برای بانک پاسارگاد در زمینه پرداخت این نوع تسهیلات تائید امکان پرداخت اقساط از سوی مشتری است. لازم به یادآوری است که این وام بر اساس مصوبه بانک مرکزی به صورت اقساطی بازپس گرفته نخواهد شد و مشتری باید به صورت یک مرحله یا دو مرحله اصل پول همراه با سود آن را به بانک برگرداند، اما در مورد نرخ این وام طبق مصوبه بانک سود 28 درصد برای آن در نظر گرفته شده است.

کارآفرین

بانک کارآفرین علاوه بر پرداخت سود سپرده ها، تسهیلاتی در زمینه رونق اقتصادی نیز در اختیار متقاضیان قرار می دهد که به این شرح است: تسهیلات بازرگانی به صورت مضاربه، تسهیلات برای گسترش فعالیت های تولیدی و بازرگانی به صورت مشارکت مدنی، تسهیلات خرید ماشین آلات و تجهیز کارخانه، تسهیلات خرید مواد اولیه و لوازم یدکی، تسهیلات تامین سرمایه در گردش، تسهیلات برای تامین محل کار و دفتر کار برای متخصصان، انواع ضمانت نامه ها و ده ها مورد تسهیلات تجاری و اقتصادی دیگر که از سوی این بانک در اختیار مشتریان خود قرار می گیرد.

جالب است بدانید این بانک سپرده شش ماهه به بعد را ملاک دریافت تسهیلات قرار داده و می توانید برای آن اقدام کنید و مبلغ 24.5 درصد نیز سود برای آن بپردازید، در حالی که برای سپرده خود 20 درصد سود دریافت می کنید.

سینا

بانک سینا در بخش تسهیلات، وام هایی با عنوان خرید، تجهیز و بهره برداری دفتر کار و محل کسب، تسهیلات ویژه، اعتباری، احداث یا تکمیل ساختمان، تعمیر ساختمان، تسهیلات با وثیقه سپرده سرمایه گذاری مدت دار و ضمانت های ریالی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

اما مهم ترین بخش برای پرداخت وام، اعتبارسنجی متقاضی از سوی بانک است که آیا این تسهیلات واقعا برای موارد مورد نظر به کار گرفته خواهد شد یا این که به طور کلی شخص متقاضی پیشینه خوبی در مدیریت مالی خود داشته یا خیر. در صورت تائید، بانک اقدام به پرداخت تسهیلات با نرخ سود 27 درصد خواهد کرد.

سامان

این بانک با توجه به سیاست های مالی و اعتباری خود نسبت به پرداخت تسهیلات مختلفی به مشتریان ویژه و معمولی خود اقدام می کند که یکی از تسهیلات عادی که در اختیار مشتریان معمولی قرار می گیرد، کارت اعتباری خانواده است. سقف این تسهیلات حداکثر یکصد میلیون تومان است و با نظر رئیس شعبه و ترهین وثیقه ملکی صورت خواهدگرفت.برای دریافت این تسهیلات و دیگر تسهیلات مشابه می توانید سند ملکی یا تجاری خود را به بانک ارائه کنید و پس از ارزیابی با توجه به ارزش سند ارائه شده حداکثر یکصد میلیون تومان در قالب پنج کارت اعتباری برای اعضای خانواده شما تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد. نرخ بهره این وام از 26 درصد تا 28 درصد محاسبه می شود و مدت زمان ارائه آن به متقاضی بسته به تکمیل پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز حداکثر یک هفته خواهد بود.

ملت

بانک ملت نیز وام های متنوعی به مشتریان خود ارائه می کند که عبارتند از: خرید کالاهای بادوام، مضاربه، مشارکت مدنی، قرض الحسنه، سلف، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، به بدهکاران، نوسازی خودروهای فرسوده، ازدواج، خرید نقدی محصولات کشاورزی، بنگاه های اقتصادی زودبازده و کارآفرین و ویژه متخصصان.

اما اگر قصد دریافت وام از این بانک را در شرایط عادی دارید تنها وامی که هم اکنون شاید بتوان روی آن حساب باز کرد، وام هفت میلیون تومانی است که در قالب کارت اعتباری به متقاضیان ارائه خواهد شد.

اگر تمام مدارک مورد نیاز بانک که تقریبا همان مدارک مورد نیاز دیگر بانک هاست، فراهم کنید، می توانید با بهره ای معادل 15 درصد سود و 11 درصد کارمزد یعنی در مجموع 26 درصد و طی مدت ده روز کاری آن را دریافت کنید.

قوامین

اگر به دنبال دریافت تسهیلات از بانک قوامین هستید، بدانید این بانک در شرایط عادی با دریافت سپرده ثابت اقدام به پرداخت تسهیلات می کند. به این صورت که اگر شما سپرده ای ثابت نزد این بانک داشته باشید، این بانک تا سقف 50 درصد از مبلغ سپرده گذاری شما را در قالب تسهیلات با بهره 26.5 درصد به خودتان وام خواهد داد و مبلغ سپرده شما تا زمان اتمام اقساط وام نزد بانک ترهین خواهد شد.

این بانک با پرداخت سود مورد توافق طرفین برای سپرده گذاری، مبلغ سود را برای قسط برداشته و بقیه را شما باید نقد پرداخت کنید تا اقساط شما تمام شده و بتوانید مبلغ سپرده خودتان را بازپس گیرید.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24