Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر عامل فرابورس ایران از راه‌ اندازی صندوق پروژه و اسناد خزانه اسلامی تا پایان سال در فرابورس خبر داد.

به گزارش فارس، به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی با اعلام دلایل بروز نوسان در روزهای گذشته بازار و انتقال 14 نماد بازار پایه‌ ای به امکان خرید آسان اوراق تسهیلات مسکن و متعادل شدن این بازار تاکید کرد و نوید عرضه ‌های اولیه و راه‌ اندازی صندوق زمین و ساختمان و اسناد خزانه اسلامی تا پایان را سال داد.

مدیر عامل فرابورس در مورد سابقه نوسان بازار سهام به زمستان 90 اشاره کرد و گفت: در پی مصوبه شورای پول و اعتبار و همچنین مصوبه بسته سیاستی و نظارتی و افزایش نرخ سپرده ‌های سود بانکی به 20 درصد، موجب شد که سیاست گذاری در حوزه بازار پول بر بازار سرمایه موثر باشد.

بنابراین در حالی عامل اصلی نوسان روزهای اخیر ناشی از مباحث بودجه ای بوده که طی این مدت برای اولین بار، در سال جاری دو بار بحث بودجه ای مطرح شده است که به نوبه خود متغیر های کلان بازار و شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به ریشه یابی نوسان ها در بازار سهام تصریح کرد: علاوه بر این، عامل دیگربروز نوسان ناشی از نبود فرمول های بلند مدت است چون سرمایه در هر جایی دنبال مکانی امن و با افق بلند مدت است؛ اما اگر این افق کوتاه و یک ساله باشد نمی توان پیش بینی های درستی کرد. با این اوصاف این موضوع کوجب افزایش ریسک سیستماتیک و کاهش اعتماد مردم به بازار می شود.

تغییر نحوه انجام معاملات 14 نماد بازار پایه

وی در پاسخ به این نکته از قرار معلوم دلایل نوسان روزهای گذشته بازار ناشی از انتقال 14نماد بازار پایه ای است توضیح داد: در اصل انتقالی صورت نگرفته بلکه نحوه انجام معاملات این تعداد نماد از اول اسفند تغییر می کند.

این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به پایش پذیرش و درج شرکت های بورس و فرابورس در بازار پایه طبق برنامه پنجم توسعه، شرکت ‌ها پذیرش نمی‌ شوند، بلکه با ارایه صورت های مالی نقل و انتقال سهام آنها باید از طریق بازار پایه انجام شود، لذا در این بازار شرکت هایی حضور دارند که بعضاً  4 تا 5 سال مجمع سالانه برگزار نکرده اند و یا صورت های مالی حسابرسی شده نداشته اند.

هامونی افزود: در حالی این موضوع هیجان هایی را برای برخی شرکت ها داشت که به همه سهامداران خصوصا تازه وارد ها توصیه می شود که در تابلوهایی که شرکت ها شرایط پذیرش دارند سرمایه گذاری کنند؛چون در بازار پایه شرکت هایی حضور دارند که می توان با تغییر نحوه معاملات دستکاری ها را کنترل کرد یعنی برخی بدون مراجعه به صورت های مالی شرکت ها و مشاهده صف های خرید و فروش دچار هیجان می شوند که شاید اگر ما تصمیم لازم را به موقع نمی گرفتیم وضعیت بدتر هم می شد. بنابراین تصمیم اتخاذ شده درست و قابل دفاع است.

مدیر عامل فرابورس بیان کرد: در این میان برخی از این 14شرکت ادعا داشتند که می توانند در بازار اول و دوم فرابورس حضور داشته باشند و در این رابطه هم هیات پذیرش این آمادگی را دارد ؛ از طرف دیگر در برابر ارزش بازار 500 هزار میلیارد تومانی بورس و فرابورس، 14 شرکت مورد نظر در مجموع چند صد میلیارد تومان سرمایه دارند بنابراین تصمیم گرفته شده هیچ تاثیری بر فضای بوجود آمده در چند روز گذشته بازار سرمایه نداشته است.

هامونی با اشاره به این که موضوع  تغییر عمده معاملات  14 نماد شاید برای یکی دو روز اول دخیل بود ادامه داد:با توجه به عدم تاثیر این موضوع در تابلو های اول و دوم فرابورس و حتی کل بازار، شایعه دخیل بودن انتقال 14 شرکت در بروز نوسان روزهای گذشته صحت ندارد با این اوصاف در نقطه ای قرار داشتیم که باید هشدارهایی را به سرمایه گذاران می دادیم ؛چون در غیر این صورت شرایط بدترو قیمت ها به حد بالاتری می رسید که با اطلاعات شرکت ها مطابقت نداشت.لذا این هشداردر اصل عامل کنترل کننده بود.

بازار تسهیلات مسکن متعادل شد

وی در واکنش به دیگر سوال مبنی بر دلیل وقفه توقف نماد های مربوط به تسهیلات مسکن که در برابر افزایش وام مسکن به 35میلیون تومان رخ داد گفت: به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن طبیعی بود که بسیاری از نماد ها در بازار ابزار های نوین مالی  با تقاضای زیادی مواجه شوند.

در یکی دو روز اول با مقایسه شرایط بیرونی مشخص شد که در برابر وجودتقاضای زیاد تسهیلات مسکن، در بیرون از بازار، معاملات وکالتی انجام می شد .بنابراین تصمیم به توقف نماد و کشف قیمت مجدد شد تا بازار تسهیلات مسکن متعادل شود.

به گفته وی با این اقدام تفاوت قیمتی، امتیاز تسهیلات مسکن از بین رفته و هم اکنون بازار آن متعادل شده و همگان می توانند این اوراق را به راحتی تهیه کنند.

مدیر عامل فرابورس با بیان این که هیجان در هر بازاری که با تغییراتی مواجه شود پیش می آید و نامتعادل می‌شود، ادامه داد: به محض انتشار چنین اخباری و در غیاب سهامداران حرفه ای مردم زیادی برای خرید اوراق مسکن مراجعه کردند که این وضعیت نامتعادل شدن  بازار خرید و فروش امتیاز مسکن را به همراه داشت؛ ولی در حال حاضر مصرف کنندگان واقعی به آسانی قادر به تهیه این اوراق در فرابورس هستند. 

هامونی با اشاره به یک بررسی آماری از کیفیت معاملات اوراق مسکن گفت: بررسی آمار ها از زمان راه اندازی تسهیلات مسکن در فرابورس تا کنون نشان می دهد که 70درصد خریداران نیازمند واقعی بوده و اقدام به خرید مسکن کرده اند .30درصد دیگر هم یا به بانک مراجعه نکرده اند و یا به آینده موکول کرده اند.

با این اوصاف و با توجه به نسبت 70 درصدی خریداران واقعی تسهیلات مسکن جای نگرانی در عرضه و تقاضای این محصول نیست.

عرضه ‌های اولیه، صندوق‌ های پروژه ‌ای و اسناد خزانه اسلامی در راه فرابورس

وی در پاسخ به این سوال که فرابورس برای حفظ اعتماد سرمایه گذاران به این بازار در سطح جامعه چه تضمینی برای امن بودن بازار و نرفتن سرمایه به سایر بازارها دارد توضیح داد: در بازار اولیه برای تامین پروژه های ملی در حوزه هایی مانند گاز، نفت، پتروشیمی، راه و مسکن برنامه‌ های ویژه ‌ای در نظر گرفته شده که شامل صندوق‌ های پروژه ‌ای هستند.

هامونی با تاکید به این نکته که به رغم نوسان روزهای اخیر بازار نقدینگی خارج نشده خاطرنشان کرد:بسیاری از سرمایه گذاران در برابر فروش سهام اقدام به خرید اوراق مشارکت، گواهی سپرده و انواع صکوک در بازار ابزارهای نوین مالی کرده‌اند بنابراین فرضیه پارک پول در بازار سرمایه مطرح است. لذا نقدینگی پارک شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، منتظر فرصت سرمایه‌ گذاری مجدد در بازار به ویژه در عرضه های اولیه‌، صندوق های پروژه ای و اسناد خزانه اسلامی است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24