Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / در معاملات روز گذشته در حالی روند نزولی شاخص كل متوقف شد كه بیشتر گروه‌های صنعتی نیز تغییرات چندانی را تجربه نكردند. در واقع، بورس كه به علت برخی عوامل نظیر تعیین نرخ خوراك 15 سنتی، نرخ بهره مالكانه 30 درصدی سنگ‌آهنی‌ها و همچنین افزایش نرخ سود اوراق مشاركت به 23 درصد، روند منفی را پشت سر می‌گذاشت با تغییر مقررات از سوی سازمان بورس مواجه شد.
 بر اساس قوانین جدید، اجازه فروش سهام بیش از نصف حجم مبنا یا 50 هزار سهم (هر كدام كه بیشتر بود) به سهامداران تا ساعت 12 ظهر داده نمی‌شود. به عبارت دیگر، دستوری شدن نحوه معاملات در بورس تهران اقدام جدیدی است كه برای مقابله با ادامه افت شاخص گرفته شد؛ در حالی كه در تمام دنیا، مبنای بازار سرمایه بر اقتصاد آزاد و مبرا از هرگونه قوانین دستوری است. در حقیقت، محدودیت در نحوه انجام معاملات از جمله قوانینی است كه مشابه محدوده 4 درصدی نوسان قیمت بر بورس تهران تحمیل شده است. در پی انجام این اقدام عجولانه، ارزش معاملات روزانه در بورس به كمتر از 70 میلیارد تومان رسید كه نشان از تشدید ركود در بازار است. به گفته آدام اسمیت، در این‌گونه بازارهای رقابتی، دستی نامرئی وجود دارد كه باعث به تعادل رسیدن میزان عرضه و تقاضا در طول زمان می‌شود و هر‌گونه اعمال قانون دستوری، عدم تعادل را در پی خواهد داشت و این روند را دچار مشكل خواهد كرد. این اولین بار نیست كه اقتصاد كشور ما با چنین معضلاتی همراه است كه نمونه دیگر آن تعیین سقف سود 20درصدی برای سپرده‌گذاری‌های بانكی بود كه خود باعث غیرمتعادل شدن بازارهای موازی نظیر ارز و بورس شد. از منظری دیگر، عدم اجازه فروش به میزان دلخواه این فضا را ایجاد می‌كند كه هیچ سهمی برای خرید مناسب نیست و همه منتظر فرصتی برای فروش هستند كه در مورد دوم با محدودیت مواجه‌اند و در نتیجه، ركود بازار را فرا خواهد گرفت. همچنین، به گفته سازمان بورس علت وضع این قانون جلوگیری از فروش‌های هیجانی سهامداران حقیقی است، حال آنكه نصف حجم مبنا در بسیاری از نمادها بیش از دارایی سهامداران حقیقی است كه نشان از ناكارآمدی آن دارد و در واقع محدودیت برای حقوقی‌ها ایجاد شده است، حال آنكه این سهامداران از ابتدای ركود، حمایت خود از بازار سرمایه را نشان داده‌اند.
همان‌طور كه بارها اشاره شده است، ارائه به موقع شفاف‌سازی‌های لازم و همچنین انجام هرچه سریع‌تر اصلاح قیمت‌ها در بورس تنها راه‌حل برون رفت از وضعیت كنونی است. از سوی دیگر طی روزهای اخیر بهبود اوضاع بازار طلا با توجه به رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند انگیزه‌ای تازه برای خروج سرمایه از بورس باشد كه وضع چنین قوانین محدودكننده‌ای ممكن است هجوم نقدینگی‌های آزادشده به سمت این بازار را در پی داشته باشد و این نرخ بالای ورود و خروج نقدینگی، بازارهای نامتعادلی را به همراه خواهد داشت.
در معاملات روز گذشته، در گروه محصولات شیمیایی كه بیشتر نمادها به‌منظور ارائه شفاف‌سازی متوقف هستند روند ملایم منفی ادامه یافت. «وپترو» با حضور نسبتا فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «شبندر» كه از جمله نمادهای مثبت اثرگذار بر شاخص كل بود بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعالتر سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
اما گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. به گزارش «سنا»، قیمت مس در بازار لندن افزایش یافته است كه در شرایط عادی بازار می‌توانست خبر خوشی برای سهامداران این گروه به شمار آید. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، بانكی‌ها با تغییر روند منفی روزهای اخیر خود، رشد اندكی را تجربه كردند. «وبصادر» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
در این شرایط، روند منفی شركت‌های چندرشته‌ای صنعتی متوقف شد. «وامید» تنها نماد قابل معامله این گروه در روز گذشته، با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.
گروه كانه‌های فلزی نیز تغییر چندانی در معاملات ابتدای هفته شاهد نبود. «كروی» با حضور 100 درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
از طرف دیگر، مخابرات روند نزولی خود را تغییر داد و مثبت شد. «اخابر» كه موثرترین نماد مثبت بر شاخص كل بود با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد.
اما خودرویی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند؛ «خودرو» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.گروه سیمانی نیز روند نزولی خود را ادامه داد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد كه سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور بسیار پررنگی داشتند.در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «وساپا» با حضور كامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24