Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار تهران در دومین هفته از اسفندماه همچنان كارنامه‌ای منفی از خود به جای گذاشت.

در هفته گذشته بازار سرمایه به دلیل تداوم محدودیت‌های فروش و همچنین جو سنتی آخرین ماه سال كه در آن بیشتر نگاه معامله‌گران به فروش سهام و محدودیت‌های نقدینگی است همچنان با جریان كاهشی مواجه بود؛ به گونه‌ای كه شاخص كل بورس اوراق بهادار با 1.68 درصد افت در كل هفته با رقم هزار و 338 واحد مواجه شد. اكثر كارشناسان در كنار شرایط سنتی اسفند‌ماه بر شرایط نامناسب رخ داده ناشی از اجرای محدودیت فروش در بازار تاكید دارند. تداوم كاهش شاخص در كنار عدم انگیزه معامله‌گران برای خرید و اخلال اساسی در فرآیند كشف قیمت عادلانه سهام موجب شده است تا همچنان بازار در انتظار رفع محدودیت‌ها از خریدهای گسترده خودداری كند. در همین حال با حاكمیت جو فروش روزانه سهام از سوی معامله‌گران حقیقی اكثر معامله‌گران حقیقی به صورت مداوم به فروش سهام اقدام می‌كنند. نگاهی به وضعیت سهام معامله‌گران حقیقی و حقوقی نشان از تداوم فروش فعالان حقیقی دارد. سهم معامله‌گران حقیقی از كل معاملات در روزهای دوازدهم و سیزدهم هفته گذشته به ترتیب 58.53 و 68.27 درصد بوده است؛ هر‌چند بخشی از فروش بیشتر به فعالیت معامله‌گران حقیقی در كل معاملات بازار باز می‌گردد، اما نشانه‌های نگران‌كننده‌ای از احتمال خروج دایمی معامله‌گران حقیقی در سایه فروش‌های روزانه 50 هزار عددی این افراد به چشم می‌خورد. از دیدگاه كارشناسان در صورتی كه معاملات به مسیر عادی بازنگردد امكان تداوم ضعف بازار ادامه دارد؛ هر‌چند به لحاظ سنتی در حالی كه 9 روز كاری به پایان سال باقی مانده است بازار در هفته آخر اسفندماه و هفته‌های اول فروردین شرایط بهتری را می‌تواند تجربه كند. در همین حال بازار با خبرهای اولیه در مورد احتمال كاهش محدودیت‌ها از طریق افزایش میزان فروش روزانه از 2 درصد كنونی حجم مبنا یا 50 هزار سهم به 5 درصد حجم مبنا به گوش می‌رسد كه می‌تواند گامی در مسیر كاهش محدودیت‌ها باشد. نكته جالب توجه این است كه بخش عمده مشكلات در بازار سرمایه همچنان نمادهای بورسی است كه با حجم مبنا و دامنه نوسان 4 درصدی مواجه هستند و نمادهای فرابورسی بدون حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شركت‌های بورسی دارند. در كنار تحولات درون بازار در تحولات سیاسی مهم، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات كشورمان وارد تهران می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب شنبه در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان وارد تهران می‌شود. اشتون قرار است روز یكشنبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان دیدار و گفت‌وگو كند.
در همین حال مذاكرات فشرده كارشناسان ایران و 1+5 از روز چهارشنبه گذشته شروع شد.
در این مذاكرات روند اجرایی رسیدن به توافق جامع مورد توجه است. در كنار مسایل سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران در حالی كه به سوی پایان سال 1392می روند جریان پر رنگی از احتمال افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد كشور به چشم می‌خورد كه ناشی از تغییرات اخیر و آتی حامل‌های انرژی و همچنین افزایش قریب‌الوقوع نرخ مالیات بر ارزش افزوده است. با افزایش 25درصدی قیمت برق و همچنین افزایش 20درصدی قیمت آب، بهای تمام شده تولید كالا در اكثر شركت‌ها افزایش خواهد یافت كه در این شرایط اگر احتمال افزایش 71درصدی قیمت حامل‌های انرژی در قالب بودجه سال آینده را نیز اضافه كنیم شرایط دشواری رخ می‌دهد كه در حال حاضر به عنوان نمونه در صنعت خودرو با فرض افزایش 25درصدی بهای برق به رشد 2 درصدی بهای تمام شده منجر شده است.
در بازار چه خبر بود؟
روز چهارشنبه بازار مثبت بود، به طوری كه افت قیمت‌ها در چهار روز ابتدای هفته موجب شد تا ارزندگی قیمت‌ها و حركت برخی از معامله‌گران حقوقی در جابه‌جا‌یی بعضی بلوك‌های سهام به رشد شاخص و ارزش معاملات منجر شود. در روز چهارشنبه ده بلوك در مجموع به تعداد 179میلیون سهم و ارزش 176میلیارد تومان در بازار سهام میان معامله‌گران حقوقی جابه‌جا‌ شد كه بیشتر این بلوك‌ها در قالب فعالیت معامله‌گران در آخرین روزهای سال مالی جهت شناسایی سود مبادله شده است. ارزش بالای این بلوك‌ها منجر شد تا ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس در مجموع روز چهارشنبه به بیش از 532میلیارد تومان برسد.
در بازار روز چهارشنبه بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان به بحث‌های میان معامله‌گران منجر شد، در حالی كه این نماد در نرخ 11هزار و 766ریال در آخرین روز قبل از مجمع معامله شده بود و سیستم بورس نرخ 10هزار و 619ریال را برای توقف این نماد در نظر گرفته و افت را براساس این نرخ تعادلی محاسبه كرد؛ امری كه با توجه به عدم تعلق سود به حق‌تقدم‌ها صورت گرفته است. در گروه پتروشیمی اعلام رسمی عرضه مجدد بلوك 17درصدی هلدینگ خلیج فارس در آخرین روز كاری سال 1392 شانس معامله این بلوك را افزایش داده است. احتمال می‌رود این امر به دلیل لزوم شناسایی درآمد فروش این هلدینگ توسط خصوصی‌سازی در سال 92 صورت گرفته باشد. در گروه پتروشیمی معاون شركت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اگرچه نرخ 13 سنت برای خوراك گازی واحدهای پتروشیمی تصویب شد، اما این واحدها از سوخت گاز با نرخی پایین‌تر بهره‌مند می‌شوند و به نظر من متوسط این دو نرخ بیشتر از 10 یا 11 سنت نخواهد شد.
بررسی آماری نشان می‌دهد در حال حاضر نسبت سوخت به خوراك در پتروشیمی‌های گازی رقم‌های متفاوتی را نشان می‌دهد. این رقم در پتروشیمی‌های تولید‌كننده اوره و آمونیاك پردیس 25درصد، كرمانشاه 42درصد، خراسان 51درصد و شیراز 61درصد است. در میان پتروشیمی‌های متانولی نیز سهم سوخت در زاگرس 10درصد و فن‌آوران 29درصد است كه همین امر موجب تفاوت قیمت خوراك در هر یك از این مجتمع‌ها است؛ به وِیژه آنكه بهای خوراك مصرفی در هر متر‌مكعب 3هزار و 445 ریال و بهای سوخت از 795 ریال تا 1004ریال در پتروشیمی خراسان لحاظ شده‌اند. در بازار چهارشنبه خارك آماده بازگشایی شد كه خریداران و فروشندگان در مورد قیمت به توافق نرسیدند.
در گروه بانكی، به گفته مدیرعامل بانك تجارت با تصویب سهامداران در مجمع فوق‌العاده، سرمایه بانك تجارت بیش از 161 درصد افزایش خواهد یافت. در این گروه بانك سینا نیز پس از بانك صادرات از تصمیم خود برای فروش نیروگاه زیر‌مجموعه رونمایی كرد.
روز چهارشنبه همچنین بانك ملت با معاملات پر حجمی مواجه شد، ارزندگی سهام این بانك در بازگشایی موجب شد تا به‌‌رغم عرضه‌های سنگین برخی معامله‌گران حقوقی از جمله عمران توسعه رضوی این نماد با استقبال مواجه باشد.
بانك صادرات نیز سود هر سهم خود برای سال 93 را مبلغ 151 ریال به ازای هر سهم اعلام كرده كه نسبت به سود 112 ریالی سال 92 با رشد 35 درصدی روبه‌رو شده است. در گروه كانی غیر‌فلزی فرآورده‌های نسوز پارس در حالی با روند كاهشی روبه‌رو است كه اختلاف میان سهامداران عمده سابق و خریدار جدید این شركت موجب كاهش شدید فعالیت شركت شده است. شركت احیا سپاهان در ابتدای سال به واگذاری سهام خود در نسوز پارس به گروه سرمایه‌گذاری شیركوه براساس مبایعه‌نامه اقدام كرد كه این انتقال به صورت رسمی در بورس به ثبت نرسیده است. این امر موجب شده تا شركت دچار بلاتكلیفی شده و میزان خرید مواد اولیه و تامین مالی شركت كه 70درصد مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود دچار ركود شود؛ امری كه انتظار می‌رود به تعطیلی شركت در چند ماه آینده منجر شود. مهندس حیدرپور مدیرعامل شركت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاكید كرد به دلیل نیاز شركت به 40میلیارد تومان سرمایه در گردش و عدم تامین آن از منابع داخلی و عدم پرداخت وام به شركت به دلیل آنكه شركت مشمول ماده 141قانون تجارت است تولید شركت به زیرنقطه سر به سر رسیده و به زودی فعالیت شركت متوقف خواهد شد.
در گروه خودرویی نماد ایران خودرو در شرایطی روز چهارشنبه متوقف شد كه این شركت با احتمال تعدیل منفی برای سال 92 و اعلام سود برای سال 93مواجه است. در همین حال زیر مجموعه‌های ایران خودرو برای كاهش زیان‌های خود به جابه‌جا‌یی بلوك‌های بانك پارسیان در زیر‌مجموعه اقدام كرده‌اند.
در گروه فلزی ذوب‌آهن اصفهان با رشد 12درصدی سود سال آینده خود را اعلام كرده است.
در گروه تصفیه نفت با انتشار گزارش پیش‌بینی سود شركت نفت سپاهان احتمال عرضه این نماد در دو هفته باقی مانده تا پایان سال جاری افزایش یافته است. در این گروه نفت بهران نیز به دلیل آماده نبودن گزارش افزایش سرمایه نتوانست مجمع افزایش سرمایه 60درصدی خود را به انجام برساند. در گروه سرمایه‌گذاری نیز سرمایه‌گذاری بهمن با تقسیم سود 400ریالی مجمع سالانه خود را به پایان رساند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود كه در آن شاخص كل 375 واحد رشد كرد و به 78هزار و 447 واحد رسید. با این كارنامه در كل هفته ارزش معاملات با رشد 345درصدی به 2هزار و 721میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با 4.1 درصد كاهش به 79هزار و 605 نفر بالغ شد. بازدهی بازار نیز با افت 1.68 درصدی در هفته گذشته به 106.2 درصد از ابتدای سال رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24