Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

 دنیای اقتصاد / توزیع «سبد کالا» در میان برخی واجدان شرایط، موضوعی بود که پس از مطرح شدن از سوی رئیس دولت یازدهم با هدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر و همچنین حمایت از تولید داخل مطرح و اجرایی شد. اما موضوعی که انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس و برخی دیگر را به همراه داشت، توزیع برنج خارجی در سبد نوبت اول بود که با پیگیری‌های انجام شده، بالاخره تصویب شد تا در سبد دوم کالایی، برنج ایرانی توزیع شود.

به همین منظور روز دوشنبه (19 اسفند) جلسه‌ای با حضور عباس قبادی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، مدیران و اعضای هیات‌مدیره بازرگانی دولتی، استاندار مازندران، برخی نمایندگان مجلس استان‌های شمالی کشور، روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های شمالی و همچنین سازمان جهاد این استان‌ها، اتحادیه‌ها و کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط در شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور برگزار شد تا برای تامین 20هزار تن برنج ایرانی جهت توزیع در سبد دوم کالایی تمهیدات لازم اندیشیده شود.
این در حالی است که معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به «ایسنا» می‌گوید: با توجه به تامین کالاهای سبد کالایی از محل تولید داخل قرار است 20هزار تن برنج ایرانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توزیع در مرحله‌ دوم از برنج‌کاران شمال کشور خریداری شود.
مجتبی خسروتاج افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که مشکلی در رابطه با اینکه از برنج داخلی استفاده شود وجود ندارد، ولی قیمت برنج ایرانی از برنج وارداتی بیشتر است و برای جای دادن برنج ایرانی در سبد کالا این وزارتخانه نیازمند منابع بیشتری است. وی با بیان اینکه در نشست با تعدادی از نمایندگان مجلس قرار شد که هر میزان برنجی که در استان‌های شمالی کشور با قیمت متوسط تولید می‌شود از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شود، گفت: شرکت بازرگانی دولتی یک شرکت بازرسی برای کنترل کمی و کیفی برنج‌هایی که در شمال کشور وجود دارد ایجاد کرده و بازرسان این شرکت از برنج‌های ایرانی در شمال کشور بازدید کرده و در حال حاضر نزدیک به 10هزار تن برنج در مناطق شمال کشور شناسایی شده است.
امکان خرید 20هزار تن برنج ایرانی
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره امکان خرید برنج ایرانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توزیع به مناسبت‌های مختلف گفت: مسوولان استان‌های شمالی اعلام کردند که حدود 20هزار تن این ظرفیت وجود دارد و ما هم اعلام کرده‌ایم که هر میزان برنج داخلی حتی بیشتر از 20هزار تن را نیز در کنار برنج‌های داخلی به مناسبت‌های مختلف توزیع کنیم. خسروتاج با اشاره به اینکه در حال حاضر کار خرید برنج داخلی استان به استان از سوی شرکت بازرگانی دولتی آغاز شده است، اظهار کرد: انبارها شناسایی شده و کسانی که آمادگی فروش داشته باشند، می‌توانند به این شرکت مراجعه کنند.
پایان اردیبهشت برنج‌ها آماده است
در این میان، احمد عبدوس، مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره دستاوردهای جلسه روز دوشنبه، گفت: در راستای اجرای دستور مقام عالی وزارت، مقدمات لازم برای خرید 20هزار تن برنج از محصولات برنج داخلی در استان مازندران فراهم شده و استاندار مازندران نیز در این جلسه به عنوان مسوول رسیدگی به این موضوع انتخاب شد.
وی افزود: هدف اصلی از تامین برنج ایرانی برای سبد کالا، حمایت از تولید داخل و پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه از کشاورزان است و قرار است برنج خریداری شده مشخصات کیفی لازم را داشته باشد و در بسته‌های 10کیلوگرمی نیز بسته‌بندی شده باشد. عبدوس درباره تنوع در برنج‌های ایرانی و تهیه 20هزار تن برنج از یک نوع خاص توضیح داد: بنابراین مصوب شده که از برنج‌های شبیه به هم ازجمله برنج شیرودی، فجر و خزر استفاده شود و از 4 تا 5 اتحادیه و انجمن ویژه خریداری شود که کد شناسایی دارند و محصولاتشان کنترل نهایی شده است.
مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین درباره زمان خرید برنج ایرانی از سوی بازرگانی دولتی گفت: در این جلسه مقرر شد که در حداکثر در مدت 2 ماه، خرید و کلیه عملیات اجرایی بسته‌بندی و کیسه‌گیری انجام شود و تا پایان اردیبهشت ماه 20هزار تن برنج تولید داخلی در بسته‌های 10کیلوگرمی آماده توزیع باشد.
وی همچنین درباره نحوه خرید برنج از کشاورزان تصریح کرد: در این جلسه تاکید مقامات استان و استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین سازمان غله و خدمات بازرگانی این بود که اولویت با خرید مستقیم از کشاورزان باشد و کنترل و نظارت بر کیفیت برنج‌ها نیز از سوی شرکت IGI (شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری) تامین خواهد شد.
تعیین قیمت برنج ایرانی سبد کالا
قیمت و کیفیت برنج ایرانی پیش‌بینی شده برای سبد دوم کالا موضوع دیگری است که رضا افرازه، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور درباره آن به «دنیای اقتصاد» توضیح داد. وی گفت: با توجه به اینکه برنج خریداری شده باید با کیفیت مطلوب و از نوع برنج پرمحصول با کیفیت گروه یک باشد، برنج‌های شیرودی، فجر، خزر و گوهر برای این مرحله پیش‌بینی شده که باکیفیت‌ترین برنج‌ها در گروه یک هستند.
افرازه درباره قیمت‌ خریداری برنج توضیح داد: قیمت تعیین شده با توجه به اینکه باید در بسته‌های 10 کیلوگرمی تهیه شده باشد و حداکثر 10درصد شکستگی داشته باشد و استانداردهای لازم نیز در نظر گرفته شده باشد از 3250 تا 3350 تومان پیش‌بینی شده که از سوی کارگروه استانداری تعیین می‌شود؛ البته این قیمت‌ها پس از انجام عملیات بوجاری و کیسه‌گیری است.
این در حالی است که خسروتاج درباره متوسط قیمتی که شرکت بازرگانی دولتی برای خرید برنج‌های داخلی تعیین کرده است، بیان کرد: قیمت بین 3300 تا 3500 تومان تعیین شده و در حال حاضر نیز برنج شیرودی با همان قیمت قابل تهیه و خریداری است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24