Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / سومین روز كاری بورس در این هفته هم گذشت و بازار همچنان منفی ماند. ثبت ركوردهای معكوس همچنان ادامه‌ دارد و هر روز ركوردی جدید، ركودی سنگین‌تر را به همراه می‌آورد.

بازار اتفاق قابل توجهی را شاهد نیست و اظهارنظرها پیرامون وضعیت جاری و آتی بازار تقریبا مشابه یكدیگرند.
قرار است رفت و آمدهایی میان «پاستور» و «بهارستان» انجام شود گرچه شاید این رفت و آمدها نتیجه‌ای برای «حافظ» به دنبال نداشته باشد اما بچه‌های تالار همچنان به دنبال اعمال حمایت‌های اعلام شده از سوی دولت و مجلس از بازار هستند.
بر این اساس روز گذشته برخی مدیران و فعالان بازار سرمایه با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار كردند و او را در جریان وضعیت جاری این بازار قرار دادند، اگرچه از جزئیات این دیدار تا ساعت تنظیم این گزارش، خبری منتشر نشده بود.
به گفته مدیرعامل «غدیر» فعالان بازار سرمایه در انتظار حمایت‌های دولت و مجلس از بازار سرمایه هستند تا بتوانند بار دیگر شاهد شكوفایی این بازار به عنوان یكی از مولفه‌های اصلی اقتصاد كشور باشند.
افت 1.26 درصدی شاخص كل بورس
سرمایه‌گذاران روز گذشته كاهش 947 واحدی شاخص كل را نظاره‌گر شدند و رقم 73 هزار و 973 واحدی این شاخص، تعدیل دیگری را در كارنامه بازار بر جای گذاشت.
بورس اوراق بهادار، دیروز شاهد دادوستد بیش از 520 میلیون برگه بهادار به ارزش حدود 1540 میلیارد ریال بود كه با افت روزانه 50 درصدی روبه‌رو شد.
در همین حال ارزش بازار بالغ بر 360 هزار میلیارد تومان شد كه در مقایسه با روز یكشنبه افت 1.26  درصد را نشان می‌دهد. همچنین حجم كل معاملات، كاهش 30 درصدی را به ثبت رساند و به 520 میلیون سهم رسید.
براساس اطلاعات منتشرشده نمادهای تاپیكو، پارسان، فولاد، اخابر و رمپنا كه زمانی جزو نمادهای پیشرو بازار بودند دیروز بیشترین تاثیر منفی را در روند روبه كاهش شاخص كل بر جای گذاشتند.
گروه‌های شیمیایی، واسطه‌گری مالی، خودرو، بانكی و رادیویی همچنان در ردیف برترین صنایع بورسی قرار دارند و در این میان نمادهای تكشا، غمارگ، پارسیان، كسرام و غچین توانسته‌اند بیشترین افزایش قیمت را در بازار دیروز به خود نسبت دهند.
از سوی دیگر بیشترین كاهش قیمت نصیب نمادهای خگستر، رتكو، كاذر، خنصیر و وساپا شده است.
دیروز برترین تقاضاها در نمادهای دروز، دزهراوی، وبملت، سفار و فجر شكل گرفت و شبندر، خودرو، وساخت، رمپنا و بنیرو نیز نمادهای پرعرضه بازار روز گذشته بودند.
در همین حال نمادهای وپارسح، پاكشو، رمپنا، خبهمن و تاپیكو بیشترین ارزش معاملات را كسب كردند و نمادهای وپارسح، وبصادر، خبهمن، وبملت و خودرو به ترتیب توانستند بیشترین حجم معاملات بازار را از آن خود كنند.
هماهنگی «سرمایه‌گذاری»ها برای حمایت از بازار
در این بین، دیروز مدیرعامل بانك كارآفرین با اعلام اینكه بازار در حال طی كردن مسیر طبیعی خود است و حباب‌هایی كه در برخی سهم‌ها شكل گرفته بود در حال تخلیه است، گفت: اما در این میان برخی سهم‌های خوب نیز ناگزیر دچار كاهش قیمت می‌شود.
فضل‌الله معظمی درخصوص افت بازار در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر ابهام موجود در برخی سیاست‌های اقتصادی دولت موجب از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود زیرا هیچ بازاری با ابهام سازگاری ندارد.
وی توضیح داد: مباحث مربوط به افزایش نرخ خوراك پتروشیمی‌ها، بهره مالكانه و محدودیت‌های ایجادشده برای سنگ‌آهنی‌ها از جمله این ابهامات است.
از سوی دیگر دولت فشار مالی وارده بر خود را می‌خواهد با دریافت مالیات‌های بالا جبران كند و این در حالی است كه تنها بحث افزایش نرخ مالیات مطرح نیست و كارشناسان سازمان امور مالیاتی اظهارات شركت‌ها را نیز قبول ندارند.
این كارشناس ارشد بازار سرمایه درباره حمایت دولت از بازار اظهار كرد: حمایت دولت از بازار تنها در حد حرف است و ابهامات ایجادشده امكان حمایت از بازار را نمی‌دهد، زیرا این ابهام‌ها همه شركت‌های فعال در بازار را دربرگرفته؛ به عنوان مثال شركت‌های پتروشیمی، معدنی و سرمایه‌گذاری‌هایی كه این دو گروه را در پرتفوی خود دارند الان با نرخ گازی 265 تومانی مواجه شده‌اند در حالی كه قیمت خوراك 13 سنت تعیین شده، اما تكلیف آنها روشن نیست.معظمی درخصوص چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال گفت: متاسفانه بازار امسال از روند مناسبی برخوردار نخواهد بود.
وی درباره راهكارهای برگشت بازار پیشنهاد كرد: تنها راه موجود انجام هماهنگی میان شركت‌های سرمایه‌گذاری برای حمایت از بازار است؛ اگرچه انگیزه چندانی در میان سرمایه‌گذاران حقوقی برای تداوم فعالیت دیده نمی‌شود.
كمك بانك‌ها به شركت‌های نیازمند نقدینگی
از دیدگاه مدیر سرمایه‌گذاری سایپا نیز به چهار دلیل ممكن است روند پیش‌روی بازار سهام روند باثباتی نباشد.
ابوالفضل صمدی در توضیح نخستین دلیل گفت: تداوم عدم اطمینان و روند ناتمام سال 1392 یكی از این عوامل است، زیرا با تغییر تعدادی از عوامل اثرگذار بر سودآوری برخی صنایع از جمله صنایع پتروشیمی، آنگونه كه انتظار می‌رفت، قیمت سهام سایر صنایع تعدیل نشد كه دلیل آن مواردی همچون از حمایت‌های صورت گرفته در بازار بود. به همین خاطر بازار دنبال بهانه‌ای برای تعدیل انتظارات خود بود.
وی افزود: بحث نشست 1+5 در 23 اردیبهشت‌ماه و تدوین پیش‌نویس توافق هسته‌ای دلیل دیگری است كه برای همگان ابعاد مثبت و منفی آن تا حدودی نامعلوم است و همین موضوع در كنار ریزش بازار در انتهای سال 92 نگرانی سرمایه‌گذاران را دو چندان كرده است. صمدی موضوع هدفمندی یارانه‌ها و ابهام در نرخ حامل‌های انرژی و آثار متفاوت آن بر صنایع گوناگون را دلیل سوم و نرخ سود سپرده‌های كوتاه‌مدت بانكی را دلیل چهارم افت بازار دانست.وی خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی دولت همانا كنترل نقدینگی قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد، بنابراین، با این همه ابهام و نبود اطمینان، مثبت‌اندیشی حداقل برای دوره زمانی كوتاه‌مدت به نظر، اندكی خارج از واقعیت است.
صمدی تاكید كرد: بازار سرمایه مانند بازار پول، كوتاه‌مدت نیست كه با یك شوك افزایش یا كاهش نرخ بهره نوسان كند؛ چه بسا در دوره دوماهه پایان سال 1392 راهكارهای گوناگونی برای بازگرداندن اعتماد به بازار سهام به كارگرفته شد و تا جایی كه حق مالكیت به‌عنوان اصل ابتدایی بازار رقابتی نادیده گرفته شد.
این كارشناس مالی پیشنهاد كرد: برای جلوگیری از ریزش‌های هیجانی بازار سهام بیشتر از هر چیز ترسیم چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نیاز است؛ در غیر این‌صورت هیچ برنامه كوتاه‌مدتی نمی‌تواند چشم‌انداز مثبت بلندمدتی را رقم بزند.  اما آنچه مشخص است دولت با موافقت ضمنی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های كوتاه‌مدت منابع قابل‌توجهی را در بانك‌ها انباشته كرده است كه با آزادسازی این منابع به شكل سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌‌تواند به این بازار تحرك هرچند موقت بدهد یا با كمك به برخی از صنایعی كه نیاز مبرم به نقدینگی دارند مانند صنعت خودرو باعث رونق شود البته همه اینها راهكار موقتی و در حكم مسكن هستند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24