Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار سرمایه در حال پس گرفتن ركوردهایی است كه طی هفته‌های اخیر از دست داده بود، اگرچه بازیابی زیان حاصل شده در مقایسه با سودهای گذشته به زمان بیشتری نیاز دارد.

در این میان رشد سالانه 107درصدی 92 جای خود را به زیان 4.5 درصدی سال جاری داده؛ هرچند روندهای هفته اخیر می‌تواند برای سرمایه‌گذاران نوید روزهای بهتری را به همراه داشته باشد. رشد شاخص بازار روز گذشته تا یك ساعت مانده به پایان بازار تداوم یافت اما به دنبال آن با اندكی كاهش مواجه شد.
بر این اساس و با توجه به اینكه برخلاف تصور، بانك‌ها تاكنون حمایت چندانی از بازار نكرده‌اند و رشد شاخص بیشتر مدیون سرمایه‌گذاران حقوقی بوده است، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌كنند بازار امروز با احتمال كاهش جزئی شاخص مواجه شود.
روز گذشته بازار اوراق بهادار كشور دادوستد بیش از 546 میلیون سهم را تجربه كرد كه در نتیجه آن، ارزش معاملات این بازار به رقم 1983 میلیارد ریال ارتقا یافت. بازار روز سه‌شنبه شاهد ثبت شاخص 75 هزار و 735 واحدی بود كه به دنبال رشد حدود 700 واحدی آن حاصل شد و موجب شد سرمایه‌گذاران با تجربه بازدهی 0.93 درصدی بازار در مقایسه با روز دوشنبه مواجه شوند. ارزش بازار نیز روز گذشته به 369 هزار و 244 میلیارد تومان رسید كه در مقایسه با یك ماه اخیر هنوز از 4.05 درصد كاهش برخوردار است؛ هرچند ارزش بازار در یك سال اخیر از رشدی معادل 81.84 درصد برخوردار بوده است.
از سوی دیگر ارزش كل معاملات روز سه‌شنبه در مقایسه با روز دوشنبه بیش از 25 درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالی كه در قیاس با یك ماه قبل به همین میزان كاهش یافته است. براساس اطلاعات منتشرشده روز گذشته نمادهای بانك صادرات، پاكشو، بانك ملت، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس در صدر توجه بازار بودند.
در همین حال نمادهای شبندر، فولاد، وغدیر، پارسان و فخوز بیشترین تاثیر را در روند رشد 0.93 درصدی شاخص بر عهده داشتند.
از سوی دیگر صنایع خودرو، فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌ای، فلزات اساسی و مالی به عنوان برترین گروه‌های صنعتی بازار شناخته شدند.
از لحاظ تغییر قیمت، نماد فلامی، ونفت، خپارس، كماسه و غشصفا بیشترین افزایش قیمت و نمادهای كپارس، ایران، سخاش، غسالم و خزر بیشترین كاهش قیمت را تجربه كردند.
براساس این گزارش نمادهای وغدیر، شبندر، رمپنا، پارسان و خساپا بیشترین ارزش معاملات بازار را كسب كردند و نمادهای وبصادر، خساپا، خپارس، وغدیر و خودرو توانستند بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهند.
صندوقی برای نجات بازار
در این میان تصمیم اخیر شورای بورس برای حمایت از بازار از طریق تزریق نقدینگی به صندوق توسعه بازار كه به نظر می‌رسد از طریق فعالان بازار چه بانك‌ها كه طبق جلسه اخیر وزیر اقتصاد با مدیران عامل بانك‌ها، موظف به حمایت از بازار شده‌اند و چه حقوقی‌های بازار، صورت می‌گیرد موضوعی است كه این روزها مورد بررسی دقیق‌تر كارشناسان قرار گرفته است. در این رابطه عضو شورای عالی بورس از تجهیز صندوق توسعه بازار سرمایه از سوی بازیگران بزرگ این بازار خبر داده است.
بر این اساس قرار است حدود 40 تا 50 هزار میلیارد ریال منابع مالی وارد این صندوق شود كه 50 درصد آن توسط بانك‌ها، 20 درصد توسط بیمه‌ها و 30 درصد باقیمانده توسط دیگر فعالان بازار سرمایه تامین خواهد شد.
مصطفی حقیقی مهماندوست همچنین از برقراری تعاملاتی میان دولت و بازار سرمایه به منظور بازگشت رونق به این بازار خبر داده است.
وی با اشاره به اینكه احتمال دارد نرخ سود كاهش یابد، گفت: اگر ابهاماتی كه در قانون بودجه و هدفمندی وجود دارد، برطرف شود و سازمان خصوصی‌سازی به كشش بازار در هنگام عرضه‌ها توجه كند، همچنین نرخ ارز تثبیت و آرامش در بازار برقرار شود می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه باشیم.
در این زمینه معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینكه تجهیز و تقویت منابع در صندوق توسعه، لزوما به معنای تزریق یكباره و بی‌هدف این منابع به بازار سهام نیست، تاكید كرد: وجود یك صندوق توسعه دارای پشتوانه مالی مناسب این اطمینان را برای سهامداران فراهم می‌كند كه در شرایطی كه بازار بنا به دلایل مختلفی، ازجمله مسائل روانی، از نظر نقدشوندگی دچار مشكل می‌شود، صندوق در جانب تقاضا یا عرضه، در چارچوب راهبردهای تدوین شده برای آن، در بازار ورود پیدا كرده و در جهت تقویت نقدشوندگی بازار اقدام خواهد كرد.
وی در تشریح این موضوع افزود: صندوق سازوكار بازارگردانی را برای كل بازار اجرا می‌كند، به این صورت كه زمانی كه تقاضا برای خرید سهام زیاد باشد، این صندوق اقدام به عرضه كرده و زمانی كه عرضه در بازار زیاد باشد، صندوق طرف تقاضا را تامین می‌كند.
سعیدی با بیان اینكه ایفای نقش بازارگردانی سهام توسط صندوق توسعه، مختص شرایط افت قیمت سهام نیست، افزود: صندوق توسعه وظیفه دارد در شرایط افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز با عرضه سهام، در جهت بازارگردانی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار اقدام كند، به همین علت ماموریت اصلی این صندوق، ایجاد ثبات و جلوگیری از نوسانات افراطی در بازار است.
معاون «سازمان» افزایش نقدشوندگی و تقویت ثبات در بازار سرمایه، تسهیل تامین مالی شركت‌های پذیرفته شده در بورس، كاهش ریسك سیستماتیك بازار، كاهش ریسك بحران‌های ناشی از خروج سرمایه، تقویت واسطه‌های مالی در بازار، مدیریت رفتارهای هیجانی سهامداران، جلب سرمایه‌گذاران خارجی، توسعه بازار سرمایه و در نهایت كمك به تثبیت بخش واقعی اقتصاد را از مزایای راه اندازی و تقویت صندوق ثبات در بازار سرمایه برشمرد.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینكه قطعا صندوق توسعه بازار سرمایه در راستای تحقق اهداف مورد انتظار از این صندوق، استراتژی‌های مشخص و مدونی را برای نحوه ورود به بازار و تقویت نقدشوندگی سهام در پیش خواهد گرفت، افزود: این برداشت كه منابع صندوق بدون رعایت ملاحظات لازم، از جمله ملاحظات مربوط به بازار سرمایه و اقتصاد كلان، به بورس تزریق خواهد شد، برداشت صحیحی نیست و قطعا مدیریت صندوق در چارچوب استراتژی‌های مدون و اهداف ترسیم شده، منابع را به شكل مناسب مدیریت خواهد كرد، همچنین برای ارتقاء ساختار صندوق و نیز ایجاد صندوق‌های مشابه در بازار، برنامه‌‌هایی در دست است كه پس از نهایی شدن به اجرا درخواهد آمد.
سعیدی در پاسخ به این سوال كه چرا تاكنون برای سهام در بورس ایران بازارگردان تعیین نشده است، افزود: قطعا شكل‌دهی بازارگردان‌ها در بازار سرمایه، در دستور كار سازمان بورس و شركت‌های بورس تهران و فرابورس ایران قرار دارد، اما باید توجه داشت كه بخش قابل توجهی از شركت ­هایی كه طی سال‌های اخیر، سهامشان در بورس عرضه شده، شركت‌های دولتی مشمول اصل 44 بوده‌اند كه درنظر گرفتن سازوكار بازارگردانی برای این‌گونه شركت‌ها، به دلیل ماهیت آنها، با محدودیت‌هایی مواجه بوده و به همین علت نهادهای مالی، بازارگردانی این سهام را به‌عهده نگرفته‌اند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24