Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / روند افزایشی شاخص بازار سهام در این روز‌ها همچنان ادامه دارد؛ آنچنان كه دیروز نیز شاخص بازار با نزدیك به 520 واحد افزایش به 77 هزار و 923 واحد رسید و افزایش 0.67  درصدی را رقم زد. شاخص در این سطح به ارقام تقریبی روز 19 فروردین بازگشته است و انتظار می‌رود كه این روند همچنان در دستیابی به ركوردهای گذشته تقویت شود.

در بازار دیروز به غیر از شاخص كل، شاخص صنعت نیز با 76صدم درصد افزایش، تا 65 هزار و 151 واحد بالا رفت. شاخص 30 شركت بزرگ نیز با 57 صدم درصد افزایش تا 3731 واحد تقویت شد. شاخص 50 شركت فعال‌تر نیز با 71 صدم درصد افزایش تا 3280 واحد بالا رفت.
معامله 241 میلیون سهم از حق‌تقدم بانك پارسیان به ارزش تقریبا 590 میلیارد ریال، این سهم را بر صدر بیشترین ارزش و حجم معاملات دیروز نشاند. دیروز بیشترین تقاضا به سهام تاپیكو اختصاص یافت كه ارزش این تقاضا به 351 میلیارد ریال رسید. در عین حال برترین عرضه به سهام بنیرو تخصیص یافت كه 20 میلیارد ریال ارزش داشت. بیشترین تاثیر بر شاخص بازار را سهام تاپیكو بر عهده گرفت كه شاخص را 111واحد به بالا سوق داد. در رده‌های بعدی گل‌گهر 78 واحد و شبندر 73 واحد بر ارقام شاخص افزودند. سهام همراه اول نیز 64 واحد این شاخص را همراهی كرد و رمپنا 61 واحد بر آن افزود.
در مجموع در معاملات دیروز 1175 میلیون سهم داد‌و‌ستد شد كه ارزش بازار را تا 5327 میلیارد ریال بالاتر برد.
اما بر‌اساس آنچه آمار و ارقام نشان می‌دهد، سهامداران حقوقی هنوز در حال رصد كردن بازار هستند و در مقایسه با حقیقی‌ها نقش چندان پر رنگی را در تحقق رشد شاخص بر عهده نگرفته‌اند. اینكه حقیقی‌ها فعال‌تر ظاهر شده اند البته می‌تواند در روند گستردگی فرهنگ سهامداری در فضای اقتصادی كشور موثر واقع شود اما ضرورت حمایت‌های بیشتر سهامداران حقوقی برای ایجاد بستری قوی‌تر برای محافظت از بازار در شرایط بحرانی و كم كردن ضریب تاثیر پذیری بازار از نگرانی‌ها و ریسك‌های بیرونی بیشتر است. در این میان اما انتظار حمایت از بازار به ویژه با حضور اخیر دولت بیشتر شده است، با این حال از منظر اغلب فعالان بازار، تقویت صندوق توسعه بازار سرمایه كه پس از مدت‌ها دوباره مورد توجه قرار گرفته مسیر درستی است كه حضور قدرتمندتر حقوقی‌های بازار را می‌طلبد.
در بررسی آمارمعاملات روزانه می‌توان به نشانه‌های مشخص این روند رسید؛ به‌طور نمونه ارزش معاملات دیروز از 3500 میلیارد ریال هم بالاتر رفت كه افزایش 102 درصدی را در مقایسه با روز شنبه در پی داشته است. این میزان نسبت به سال قبل تقریبا بیش از 7 درصد افت داشته است. حجم معاملات نیز دیروز به 1175 میلیون سهم رسید كه نسبت به شنبه 146 درصد افزایش ثبت كرد، در حالی كه نسبت به سال قبل 49 درصد افزایش داشته است. در همین حال تعداد دفعات معاملات به تقریبا 96 هزار و 600 دفعه رسید. تعداد معاملات نسبت به روز شنبه 74 درصد و نسبت به سال قبل 35 درصد رشد داشته است. از این ارقام می‌توان نتیجه گرفت كه تعداد معاملات نسبت به پارسال در حالی 35 درصد افزایش داشته كه ارزش معاملات 7 درصد افت را نشان می‌دهد كه بیانگر حضور بیشتر سهامداران حقیقی است كه با تقاضا‌های خرد خود تعداد معاملات را نسبت به روند تغییرات ارزش و حجم معاملات كم كنند. با توجه به اینكه حقوقی‌ها تقاضاهای كلانی را وارد بازار می‌كنند و خریدهای خرد ندارند می‌توان به این نتیجه رسید كه بالاماندن تعداد دفعات معاملات ناشی از حضور بیشتر حقیقی هاست كه با سیاست‌های حمایتی از بازار سرمایه در بلندمدت همخوانی كاملی ندارد.
اینكه حقوقی‌ها تا‌كنون نتوانسته یا نخواسته‌اند نقش سابق خود را در بازار اجرا كنند، به موارد متعددی بر‌می‌گردد كه می‌توان در این راستا به برخی از آنها اشاره كرد. طی هفته‌های اخیر امیدها به بهبود مستمر شرایط بازدهی بازار سهام در حالی با برخی موازی كاری‌ها در حوزه جذب نقدینگی از سوی بانك مركزی همراه بوده كه همزمان با وجود برخی نگرانی‌ها در خصوص اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، فشارها برای كنترل قیمت‌های نهایی تولیدات شركت‌های بورسی، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته است.
از آبان‌ماه گذشته تلاش بانك مركزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانكی با استدلال كاهش نقدینگی و بازگرداندن قدرت تسهیلات‌دهی بانك‌ها آغاز شد. در اواخر سال گذشته در میان برخی نگرانی‌ها از خروج نقدینگی از بازار سهام با توجه به بالاگرفتن چالش‌ها بر سر نرخ خوراك، بانك مركزی اوراق مشاركت با نرخ 23 درصدی را به بازار پول معرفی كرد. همزمان بازار سهام مشغول معامله اوراق اجاره با نرخ حداكثر 20 درصد بود. 
در این بین نرخ خوراك 15سنتی در حالی مدت‌ها بازار را به خود مشغول ساخت كه توقع برای نرخ كمتر از 10 سنت، دولت را وادار كرد تا پس از مدت‌ها رفت و برگشت لوایح و مصوبات بین دولت، مجلس و شورای نگهبان، با تبصره‌ای به این تقاضا تن دردهد. بازار همچنان به تعدیل شاخص ادامه می‌داد و حقوقی‌ها با پا پس كشیدن از حضور در حمایت از بازار، به فروش‌های كلان ادامه دادند.
مقامات بازار سرمایه نیز برای فروش‌های كلان بیش از 50 هزار سهم محدودیت گذاشتند تا حقوقی‌ها كمتر بفروشند. همین عامل موجب شد تا افت نقدینگی برای خریدهای بعدی برای این شركت‌ها حاصل شود. این عامل با وجود لغو قانون محدودیت فروش همچنان سایه خود را بر فعالیت حقوقی‌ها گسترده است. سیاست‌گذاران بازار سرمایه البته با صراحت نیز اعلام كرده‌اند كه خواستار حضور بیشتر مردم عادی و حقیقی‌ها در بازار هستند و البته حقوقی‌ها را برای خریدهای مدت دار و حمایت از بازار می‌خواهند. در مقابل حقوقی‌ها با الزام به پاسخگویی به سهامداران هنوز از پس برخی نگرانی‌ها در تامین حاشیه سود خود برنیامده‌اند. این در حالی بود كه انتظار می‌رفت تكلیف سهام عدالت و آزاد سازی آن بتواند پای افراد بیشتری را به بازار سرمایه باز كند. در همین حال در گوشه گوشه بازار گاهی سخنانی به گوش می‌رسد كه عدم حضور جدی‌تر حقوقی‌ها را به ابقای مدیریت فعلی بازار مرتبط می‌دانند. فارغ از این موارد چشم‌انداز ثبات سیاسی در كشور و همراهی سایر نهادها با دولت در تعیین برخی قیمت‌ها و سیاست‌های اقتصادی، به شدت زیر ذره‌بین سهامداران حقوقی است. هر‌گونه خبر یا سخنی در تقابل با سیاست‌های تنش‌زدایی دولت در عرصه اقتصاد و مناسبات دیپلماتیك، حقوقی‌ها را یك گام از بازار سرمایه دورتر می‌كند. به این موارد می‌توان مهم‌ترین چالش این روزها، یعنی دریافت مجوز افزایش قیمت تولیدات داخلی را افزود كه به احتیاط حقوقی‌ها دامن زده است.
شركت‌های تولیدی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ابتدای امسال و حتی از اول اسفند‌ماه، در معرض افزایش قیمت تمام‌شده كالا و تولید مواجه شده‌اند. بانك مركزی شاخص بهای تولید‌كننده را 31.9 درصد اعلام كرده است.
 بر‌اساس جدیدترین گزارش بانك مركزی، شاخص بهای تولید‌كننده در اسفند سال گذشته معادل 31.9 درصد و تورم نقطه به نقطه این شاخص 17.8 درصد اعلام شد. این به آن معنا است كه شركت‌های تولیدی همچنان در معرض افزایش هزینه‌ها هستند، اما اینكه بتوانند مجوز افزایش قیمت‌ها را دریافت كنند، با ابهام‌هایی همراه است.
در مجموع آنچه در ابتدای فعالیت دولت جدید مورد تاكید قرار داشته، بهبود فضای كسب و كار است كه به نظر می‌رسد فعالان بازار به ویژه حقوقی‌ها همچنان در خصوص راستی آزمایی و چشم‌انداز موفق آن تردید دارند. اما با وجود این نگرانی‌ها دولت وعده حمایت داد و در یك تصمیم با حضور 4 بانك دولتی و نیمه‌دولتی و دو شركت بیمه مركزی و بیمه ایران تصمیم به تزریق 5 هزار میلیارد تومان به بازار گرفت و البته محور اجرایی این كار نیز تقویت صندوق توسعه بازار سهام است و به نظر می‌رسد در ایجاد انگیزه برای رشد بازار موثر بوده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24