Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر برخی به دنبال بازگشت دادوستد محصولات پتروشیمی به دوران معاملات حواله‌ای هستند، شک نکنید که معاملات غیر شفاف برای آنها سودهای کلان به همراه دارد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی علیلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار داشت: به تازگی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده ام که این نامه حاوی دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان لوله های پلی اتیلن بود. در حال حاضر تولیدکنندگان این بخش به شدت از حضور دلالانی رنج می برند که با سوء استفاده از ضعف نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سامانه بهین یاب، با خرید مواد اولیه از بورس و فروش با نرخ های چند برابری به تولیدکنندگان واقعی، در آستانه تعطیلی قرار دارند.

علیلو اظهار کرد: ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر این انتظار را داشتیم که پس از ارسال نامه مذکور، به سرعت کارشناسانی را به مجلس بفرستند تا ما سرنخ هایی از وجود دلالان بی شمار در بازار پتروشیمی به آنها بدهیم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و امیدواریم که وزارت صنعت پیگیر این موضوع باشد.
وی اظهار کرد: مقصود اصلی از ارسال نامه به وزیر صنعت، معدن و تجارت، تشدید نظارت های این وزارتخانه بر روی خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود. براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر خریداران مواد اولیه فقط و فقط با مجوز وزارت صنعت (سامانه بهین یاب) اجازه حضور در معاملات بورس کالا را پیدا می کنند و به این ترتیب مشکل فوق به بحث نظارت ها برمی گردد.
به گفته علیلو، ما در حال حاضر از جولان دلالانی در بازار پتروشیمی با خبر هستیم که به دلیل نظارت های سطحی وزارت صنعت، اقدام به خرید و انبار کردن محصولات پتروشیمی می‌کنند که در این بین ما از بورس کالای ایران توقع داریم تا خود به بحث نظارت ورود کند و اجازه ندهد تا دلالان به جای تولیدکنندگان از این بازار خرید کنند.
وی افزود: اگر هم بورس کالا در این زمینه قدرت اجرایی ندارد، مجلس به سرعت مقدمات انجام این کار را فراهم می کند تا دیگر شاهد حضور دلالان در معاملات نباشیم.
وی به شورای عالی بورس پیشنهاد کرد تا با ارائه یک لایحه به مجلس، شرایط را برای قدرت گرفتن بورس کالای ایران در بخش کنترل و نظارت خریداران به عنوان شفاف ترین بازار کالای کشور هموار کند تا قانونی در این زمینه از سوی مجلس تصویب شود.
وی در خصوص ثمرات ایجاد بخش نظارت و کنترل در بورس کالای ایران گفت: اگر در بورس کالا سیستم نظارتی براساس قانون ایجاد شود، حتی در صورت ارائه مجوز از سوی هر وزارتخانه ای به خریداران، بورس می تواند براساس بررسی های خود، به آن خریدار اجازه معامله ندهد. این روند از هر گونه آلایندگی در معاملات بورس جلوگیری می کند و به دوران رابطه بازی در برخی دستگاه ها پایان می دهد.
نماینده مردم شبستر در مجلس با تاکید براینکه مجلس حامی بورس کالای ایران است، افزود: اگر برخی به دنبال بازگشت دادوستد محصولات پتروشیمی به دوران معاملات حواله ای هستند، شک نکنید که معاملات غیر شفاف برای آنها سود های کلانی به همراه دارد لذا مجلس با هرگونه اقدام در این زمینه مخالف است.
به گفته علیلو، زمانی که محصولات پتروشیمی راهی بورس کالای ایران شد، هدف اصلی قطع کردن دست دلالان میلیاردی از بازار پتروشیمی بود که باید قبول کنیم اکنون نیز در برخی موارد ردپای دلالان در معاملات بورس دیده می شود.
انتظارات مجلس از وزارت صنعت
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس سه انتظار اصلی از وزارت صنایع دارد، گفت: در گام نخست از وزارت صنایع می خواهیم تا هر چه سریعتر با تقویت سیستم بازرسی و نظارتی خود از واحدهای تولیدکننده بازدید سر زده داشته باشد تا هر مجتمعی برای نیاز واقعی اش سهمیه مواد اولیه دریافت کند.
وی در خصوص انتظار دوم مجلس از وزارت صنعت گفت: وزارت صنعت باید از بورس کالای ایران به عنوان بازاری مدرن و شفاف حمایت کند زیرا دوران معاملات حواله ای و غیر شفاف به پایان رسیده و می توان با تقویت و حمایت از بورس به اهداف خود در تعادل و تنظیم بازار کالاهای مختلف رسید.
علیلو با بیان اینکه کشور ما در شرایط فعلی در جنگ اقتصادی بیرونی قرار دارد و متاسفانه اینگونه دلال بازی ها از درون به اقتصاد مملکتمان ضربه می زنند، اظهار کرد: انتظار آخر ما نیز از وزارت صنعت، مجازات سنگین دلالان بزرگ بازار پتروشیمی است تا دیگر شاهد فعالیت های این چنینی و ضریع به اقتصاد ملی نباشیم.
وی در پایان تاکید کرد: مجلس حامی بورس کالا است و به بورس این قدرت را می دهد تا با ایجاد واحد نظارت و بازرسی از ورود هر گونه آلودگی و فساد در معاملات جلوگیری کند. سلامت اقتصادی نتیجه اعتماد به بازار سرمایه است که در بخش محصولات استراتژیک، بورس کالا بهترین نقش را در این سلامت ایفا می کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24