Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

 دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته را با شاخصی منفی به پایان برد؛ اگرچه افت، باوجود كاهش‌های اخیر چندان قابل توجه نبود. بورس اوراق بهادار تهران، دیروز در آغاز كار خود شاهد رونق معاملات و رشد شاخص بود كه این رشد تا اواسط زمان معاملات ادامه داشت اما در ادامه روند روبه نزول شاخص آغاز شد و موجب شد معاملات بورس با افت شاخص به پایان برسد. روز گذشته شاخص كل با 46.5 واحد افت به رقم 77717 واحد رسید و بدین ترتیب كاهش 0.06 درصدی را به ثبت رساند كه در این میان نمادهای مپنا، فملی و وتجارت، بیشترین تاثیر را در منفی شدن شاخص بر عهده داشتند. در همین حال معامله‌گران دیروز با تشكیل صفوف خرید برای سهام خودرویی معاملات پرحجمی را در بازار رقم زدند، به گونه‌ای كه قبل از آغاز رسمی معاملات «خودرو» با صف خرید 30 میلیونی مواجه شد و نمادهای «خپارس» و «خساپا» نیز در ساعات آغازین معاملات با صفوف خرید 10 میلیونی و 61 میلیونی همراه شدند و در میانه بازار حجم معاملات سایپا به 77 میلیون سهم رسید كه در نهایت این سهم با دادوستد 102.5 میلیونی به كار خود پایان داد.

براساس اطلاعات منتشرشده روز گذشته بیش از یك میلیارد و 143 میلیون اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 155 میلیارد ریال در 77 هزار و 229 دفعه معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد كه یك هزار و 580 میلیارد ریال از این رقم به معامله بلوكی سهام حفاری شمال تعلق داشت. به این ترتیب دیروز در مقایسه با روز دوشنبه ارزش و حجم معاملات رشد مناسبی را تجربه كردند. روز گذشته نماد‌های رتكو، چفیبر، ختراك، فاذر و فهگمت بیشترین افزایش قیمت را در بازار تجربه كردند. از سوی دیگر بیشترین كاهش نصیب نمادهای شپلی، كهرام، وسدید، دامین و كپشیر شد. همچنین نمادهای دروز، وبیمه، دزهراوی، رتكو و سفار برترین تقاضاهای بازار را به خود اختصاص دادند در حالی كه برترین عرضه‌ها در نمادهای غبهنوش، بنیرو، كبافق، شپمچا و چافست شكل گرفت. براساس این گزارش نمادهای خساپا، خودرو، خپارس و وپارسح بیشترین ارزش و حجم معاملات را دارا شدند.
 
 لزوم انتشار آمار رسمی از فعالیت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها 
بازار روز گذشته باوجود معامله بلوكی حفاری شمال  كه معادل 160 میلیارد تومان بود نتوانست شاهد رشد شاخص باشد. یك كارگزار بورس در این رابطه معتقد است: بازار از شرایط لازم برای رشد باثبات برخوردار نیست و همه چیز براساس گمانه‌زنی‌ پیش می‌رود. یاور وكیلی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر شایعاتی مبنی بر همكاری نكردن حقوقی‌ها با بازار منتشر شده است در حالی كه هیچ آمار مدون و رسمی از میزان مشاركت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بازار وجود ندارد. وی افزود: بر این اساس گروهی عنوان می‌كنند كه صندوق توسعه بازار برای رشد بازار باید وارد عمل شود در حالی كه این صندوق نمی‌تواند جور همه بازار را بكشد. از سوی دیگر عنوان می‌شود 5000 میلیارد تومان نقدینگی به صندوق توسعه تخصیص داده شده اما این موضوع باید از سوی متولیان امر به دقت توضیح داده شود. این كارشناس بازار خاطرنشان كرد: ابهامات موجود در بازار هنوز برطرف نشده و نبود اعتماد موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.
وكیلی تاكید كرد: مقامات اقتصادی و مالی باید با انتشار آمار رسمی و دقیق از فعالیت بازیگران بازار طی 45 روز اخیر مشخص كنند كه كم‌كاری در بازار از چه ناحیه‌ای صورت می‌گیرد تا فعالان و سرمایه‌گذاران بتوانند درست تصمیم‌گیری كنند زیرا بدون داشتن اطلاعات مشخص، اظهارنظرها كارشناسی نبوده و تنها گمانه‌زنی است به همین دلیل بازار دو یا سه روز جان می‌گیرد و دوباره با افت مواجه می‌شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24