Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

 دنیای اقتصاد / با وجود آنکه دوشنبه طلا با توجه به تشدید تنش‌ها در اوکراین به بالاترین قیمت در سه هفته گذشته رسید، سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این خبر بازار تکان بزرگی نخورد و در مسیر ثبات قدم برداشت. همزمان دلار آمریکا به پایین‌ترین نرخ برابری خود در برابر سایر ارزهای جهانی در بیش از 6 ماه گذشته رسیده است. طبق پیش‌بینی‌ها و به دلیل تداوم احیای اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، فدرال رزرو - بانک‌مرکزی آمریکا - سیاست‌های «تسهیل مقداری» را اندک اندک کاهش خواهد داد و این بر اوراق قرضه آمریکا اثر گذاشته است.

 تشدید درگیری‌ها میان دولت مرکزی و جدایی‌طلبان شرق اوکراین دوشنبه طلا را دوباره به مدار بالای 1300 دلار برای هر اونس بازگرداند تا بازار درنهایت روی 1310 دلار متوقف شود. درگیری‌ها در اوکراین باعث شده که طلا دست کم برای کوتاه مدت سرمایه امن در نظر گرفته شود و تحلیل‌های فنی که از آمار خوب اقتصاد آمریکا اثر گرفته بودند، اصلاح شوند. سه‌شنبه در ساعات آغاز کار بازارها، نرسیدن اخبار تازه از اوکراین به ثبات نسبی بهای اونس طلا منجر شد. طلا تا لحظه تنظیم این خبر با حدود 2 دلار کاهش نسبت به قیمت بسته شدن بازار روز دوشنبه به 1308دلار برای هر اونس رسید. اوکراین این روزها در هر حال به‌عنوان عاملی افزایشی عمل خواهد کرد و کوچک‌ترین خبر تازه‌ای که از افزایش درگیری‌ها خبر دهد، بر صعود قیمت طلا اثرگذار خواهد بود. بحران بین روسیه و اوکراین چند روزی است تشدید شده و این البته جای شگفتی ندارد. طلا و  اوراق قرضه آمریکا فعلا به‌عنوان سرمایه امن در نظر گرفته می‌شوند؛ چراکه احتمالا تا آرام گرفتن اوضاع در شرق اروپا سودده خواهند بود.
کمترین ارزش دلار در 6 ماه گذشته
اما دلار سه‌شنبه به پایین‌ترین قیمت در 6 و نیم ماه گذشته رسید. به رغم آنکه حالا مشخص شده که اقتصاد آمریکا از زمستان سخت آسیبی جدی ندیده، حالا پیش‌بینی‌ها  از این می‌گوید که با توجه به وضعیت اوراق قرضه و اینکه نرخ سود به‌زودی افزایش نخواهد داشت، ارزش دلار پایین خواهد ماند. سه‌شنبه در بازارها نرخ برابری دلار پایین آمد تا پوند بریتانیا و یورو نفع ببرند. این در حالی است که سه‌شنبه بازارهای سهام آمریکا به دلیل ادامه خوش‌بینی‌ها به احیای کامل اقتصاد آمریکا وضعیت خوبی داشتند. این وضعیت خوب البته بر بازار طلا اثرگذار نبوده؛ چراکه بحران اوکراین قیمت طلا را بالا نگه داشته است. سه‌شنبه شاخص DXY که دلار را در برابر 6 ارز عمده دیگر بررسی می‌کند، افت داشت تا دلار کمترین نرخ برابری در بیش از 6 ماه گذشته را تجربه کند. البته نرخ برابری نسبی دلار در کنار عوامل داخلی مربوط به خود اقتصاد آمریکا، از تقویت دیگر ارزها هم آسیب دیده است. انتظار می‌رود که بانک‌مرکزی اروپا در جلسه پنج‌شنبه این هفته نگرانی‌هایش را درباره تاثیر تقویت یورو بر تورم تکرار کند. یوروی قوی بر تورمی که همین حالا هم بیش از اندازه پایین است، اثر خواهد گذاشت؛ اما اقتصاددانان تردید دارند که بانک‌مرکزی اروپا نرخ‌های سود خود را که بسیار پایین هستند کاهش دهد. یورو سه‌شنبه در برابر ین به برابری 141.99 رسید.
طلا همچنان در ابهام
طلا  اواخر روز جمعه به علت تشدید درگیری‌ها در اوکراین وارد کانال ۱۳۰۰ دلاری شد تا پس از تعطیلی بازارها در روزهای شنبه و یکشنبه، دوشنبه هم در نخستین روز هفته کاری 10دلار دیگر افزایش داشته باشد و به 1310دلار برای هر اونس برسد. طلا معمولا در جریان بحران‌های ژئوپلیتیک یا اقتصادی به‌عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. به این‌ترتیب بازار طلا در دو روز کاری شاهد افزایش 2درصدی قیمت‌ها بوده و سه‌شنبه هم تا لحظه تنظیم این خبر، (ساعت19:30) بازار نسبتا با ثبات و اونس در محدوده 1308 دلار بود. جویس لیو  از تحلیلگران سرمایه‌ در بازار طلا به رویترز گفته که وخیم‌تر شدن تنش‌ها در اوکراین احتمالا قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد؛ اما در سطح 1317 دلاری، مقاومت شدیدی خواهد داشت. بر اساس گزارش رویترز، با توجه به تشدید درگیری‌ها در اوکراین و احتمال گسترش یافتن این بحران به خارج از مرزهای این کشور، معامله‌گران طلا  انتظار بی‌ثباتی در قیمت‌های فلز زرد را دارند و احساس حاکم بر بازار نیز به علت خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا شکننده خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24