Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

 دنیای اقتصاد / دلار روز گذشته شاهد یک افت و خیز خطی بود. دلالان که روز دوشنبه موفق نشده بودند قیمت بالاتر از 3300 تومان را برای دلار به ثبت برسانند با تحرکات خود باعث شدند در ساعات اولیه شروع به کار بازار، قیمت دلار تا 3330 تومان هم بالا برود؛ اما این قیمت همان‌طور که صرافان پیش‌بینی کردند کمتر از یک ساعت دوام آورد و در حالی که به صورت خطی «فواره‌ای» بالا رفته بود، به یکباره کاهش پید ا کرد. دلار 3330 تومانی در عرض کم تر از 15 دقیقه به 3310 تومان کاهش یافت و در این مقطع بود که صرافان شروع به درج قیمت روی تابلوها کردند. دلالان با افزایش فعالیت خود سعی داشتند این رفت و برگشت خطی را یکباره دیگر تکرار کنند، اما موفق نشدند و برخلاف تلاش آنها قیمت دلار 10 تومان دیگر کاهش یافت و برای دومین روز متوالی بعد از نوسان‌های اخیر در محدوده 3290 تا 3300 به ثبات رسید.

 
 سطح مقاومتی و حمایتی جدید
تحولات بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده شکل‌گیری سطح‌های حمایتی  و مقاومتی جدید برای دلار است. به‌نظر می‌رسد قیمت بالاتر از 3300 تومان با «مقاومت» خریداران مواجه می‌شود و خریداران با کاهش تقاضا از بالا رفتن بیشتر قیمت جلوگیری می‌کنند. در مقابل هم قیمت 3290 تومانی را می‌توان سطح «حمایتی» جدید بازار به حساب آورد. در یکی، دو روز گذشته وقتی قیمت دلار به این مرز می‌رسد میزان تقاضا هم تا حدی بالا رفته و مانع از کاهش بیشتر قیمت می‌شود. فعالان بازار هم از این سطح‌های قیمتی به نوعی راضی هستند. صرافان در روزهای اخیر با دلالان برای افزایش قیمت همراهی نکرده‌اند که در کنار عوامل مهم دیگر برای ثبات بازار، این همراهی نکردن نیز عامل مهم و تاثیرگذاری بوده است. یکی از صرافان در مورد هیجان مقطعی روز گذشته در بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «این هیجان و التهاب مقطعی با توجه به شکست دلالان در روز دوشنبه برای افزایش قیمت، قابل پیش‌بینی بود. در قیمت 3330 تومان خرید و فروش آنچنانی انجام نشد. فعالان بازار ارز در روزهای اخیر منطقی و حرفه‌ای عمل کرده‌اند و همین موضوع تحرکات دلالان را به‌خوبی خنثی کرده است. البته یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر این عملکرد منطقی بازار تقویت ورودی ارز و مداخله‌های غیر‌مستقیم دولتی بوده است.»
به گفته او: «ترجیح فعالان بازار این است که در شرایط فعلی بورس بازی و سفته بازی شکل نگیرد و به همین دلیل مقابل هیجان‌های کاذب و تحریکات بیرونی ایستاده‌اند. هر چند این محرک‌ها در مقاطعی باعث ایجاد نوسان شدند.» در مجموع می‌توان گفت بازار ترجیح می‌دهد قیمت دلار در سطح فعلی با یک نوسان محدود به ثبات برسد و ذائقه بازار روی این محدوده قیمت قرار گرفته است. این تمایل همواره در بازار ارز وجود داشته است و بیشتر از اینکه قیمت در چه سطحی باشد، نوسانی نبودن قیمت‌ها در بازار مورد تاکید فعالان بوده است. به گفته کارشناسان، بانک مرکزی نیز با توجه به لزوم تطبیق نرخ دلار با تورم و همچنین وضعیت جریان‌های ارزی، باید نرخی را برای دلار هدف‌گذاری کند که قابل حمایت باشد و بازار حول آن نرخ به تعادل برسد.
 
 تقویت انتظارات کاهشی
از طرف دیگر، خبرهایی که منتشر می‌شود نشانگر این است که بهانه‌های هیجان‌آفرینی در بازار، هر روز کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال می‌توان به صحبت‌های روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی، اشاره کرد که به «ایرنا» گفته: «در 6 ماه گذشته برای هشت میلیارد دلار منابع مالی خارجی گشایش اعتبار کردیم و تا 22 میلیارد دلار نیز آماده گشایش اعتبار هستیم.» این گشایش‌های ارزی قطعا بر بازار ارز تاثیر کاهشی خواهد گذاشت. طیب نیا با اشاره به نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر این را هم گفته: «در سه ماه گذشته تزریق منابع ارزی پتروشیمی به بازار کاهش یافته بود که امیدواریم با ورود ارز آنها و گشایش‌های خارجی، آرامش در بازار ارز ایجاد شود.» بانک مرکزی هم روز گذشته نرخ رسمی دلار را 3ریال کاهش داد.
 
افت قیمت سکه و طلا
همزمان با تلاش دلار برای رسیدن به آرامش، قیمت سکه و طلا هم در بازار کاهش یافت. سکه تمام بهار آزادی با 6 هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به یک میلیون و 12 هزار تومان رسید. کارشناسان بازار طلا معتقدند بخشی از قیمت‌های فعلی در بازار طلا، در نتیجه افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بوده و با بازگشت قیمت دلار به 3300تومان، قیمت طلا کاهش بیشتری خواهد داشت. این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت ثبات قیمت طلای جهانی و کاهش قیمت دلار، روند کاهشی قیمت طلا و سکه در کشور ادامه داشته باشد. البته گفته می‌شود که این کاهش با شیب کند خواهد بود و نهایتا قیمت سکه هم در سطح نزدیک به یک میلیون تومان به ثبات خواهد رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24