Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

 دنیای اقتصاد؛ علیرضا باغانی / پرواز «تسه‌ها» در فرابورس ایران ، این سر خط خبرهای این روزهای بازار سرمایه است. بازاری كه این روزها بیشتر شاهد نوسان‌گیری معامله گران است تا پرداختن به اصل فعالیت در بازار سهام یعنی سهامداری. همین روحیه نوسان‌گیری سبب شده تا رشد عجیب قیمت، دامن گیر اوراق تسهیلات مسكن شود.

اوراق تسهیلات مسكن موسوم به «تسه‌ها» 4 سالی است كه در بازار سرمایه قابل معامله است. این اوراق كه هر یك از آنها ارزش 500 هزار تومان وام مسكن با نرخ سود 15درصد را دارد، هم‌اكنون قیمت حدود 90 هزار تومانی را تجربه می‌كند كه برابر است با رشد 30 درصدی در 15 روز اخیر.به این معنی كه زوج‌های جوانی كه سودای خانه دار شدن را در سر می‌پرورانند اگر از پس پرداخت اقساط سنگین این وام بر بیایند باید برای خرید 100 برگه از این اوراق كه ارزش 50 میلیون تومان وام مسكن را دارد، عددی معادل 9 میلیون تومان بپردازند.
به تعبیری واضحتر وام گیرنده جوان در همین ابتدای امر یك پنجم از وام مسكن خود را باید تقدیم نوسان گیران و بعضا سفته‌بازان كند. حال آنكه فلسفه عرضه اوراق مسكن در فرابورس ، كوتاه كردن دست دلالان و سوداگران بازار مسكن از بازار داد و ستد وام بوده و اینكه مردم نیازمند وام بدون هیچ واسطه ای و دور از بازار سیاه و در شرایطی شفاف بتوانند با دریافت این تسهیلات خانه دار شوند. اما متاسفانه این نوع از تسهیلات هم مثل سایر امتیازاتی كه برای افراد نیازمند آن طراحی شده است، اسیر دست دلالان شد و قیمت 70 هزار تومانی آن به 90 هزار تومان رسیده است، بماند كه این اوراق از ابتدای زمان حضور در فرابورس تاكنون از كف قیمت 38 هزار تومانی به این سطح 90 هزار تومانی رسیده است و رشد حدود 140 درصدی را به خود دیده است. اوراقی كه اساسا نوسان آن غیر‌عادی است و به اعتقاد نگارنده اساسا نیازی به دامنه نوسانی تا این حد مثل سهام ندارد، درست است كه این اوراق باید قابلیت معامله داشته باشد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد و در ادوار مختلف مردم زیادی را خانه دار كند اما دامنه 5 درصدی برای آن لازم نیست، چون در صورت ادامه این شرایط، شاهد رشد بیشتر قیمت این اوراق خواهیم بود. حتی سقف 90 برگه ای كه فرابورس برای این اوراق تعیین كرده است هم نمی‌تواند به نوسان‌گیری در این ابزار مالی خاتمه دهد چون به هرحال فرد نوسان‌گیر و دلال می‌تواند از چندین كد متعدد به خرید این اوراق اقدام كرده و به سوداگری برای رشد آن دست بزند، بر این اساس پیشنهاد می‌شود دامنه نوسان این اوراق كه نوسان‌گیری و رشد قیمت آن محلی از اعراب ندارد كاهش پیدا كند و حتی توجیه دارد كه دامنه نوسان آن كمتر از یك درصد باشد.
از طرفی با در نظر گرفتن سود 20 درصدی سیستم بانكی در پروسه یك‌ساله، اگر شما 10 میلیون تومان پول در بانك مسكن سپرده كنید،در سررسید 9 ماهه یك میلیون و 500 هزار تومان سود شناسایی خواهید كرد كه این عدد سپرده‌گذاری در این پروسه ارزش 20 میلیون تومان وام مسكن را دارد و بانك مسكن در این سررسید به شما 20 میلیون تومان وام می‌دهد، حال آنكه خرید 20 میلیون تومان وام مسكن با قیمت 90 هزار تومانی اوراق «تسه» هم‌اكنون در فرابورس ارزشی معادل 3 میلیون و 600 هزار تومان دارد كه عملا ناعادلانه و گران است.
... و در آخر به افرادی كه برای خرید این اوراق صف كشیده‌اند توصیه می‌كنیم كه كسب سود به هر قیمتی پسندیده نیست و به هر قیمتی نباید یك سرمایه‌گذار اقدام به شناسایی سود و كسب نوسان كند و اساسا این كار در شریعت مقدس اسلام مورد تایید نبوده و نیست، ضمن اینكه هیچ لذتی بالاتر از كسب سود حلال برای یك فرد مسلمان نخواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24