Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / واكنش منفی بازار سهام به اخبار وین در حالی موجب ریزش 715 واحدی شاخص كل شد كه كارشناسان این واكنش را طبیعی و البته موقتی قلمداد می‌كنند. كارشناسان روند دقیق بازار را به نوعی در مسیر افزایش كارآیی و تصمیم‌گیری‌های عقلایی سهامداران تفسیر می‌كنند. عده‌ای نیز البته تفسیر عجولانه از نتایج این دور از مذاكرات ژنو را نادرست دانسته و همچنان به توافق نهایی در دورهای بعدی امیدوارند. دور اخیر مذاكرات 3روزه در وین پایتخت اتریش، تقریبا بدون نگارش متنی بر كاغذ پایان یافت و با اینكه سخنگوی اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر فضای مثبت مذاكرات صحه گذاشته بود اما عراقچی، معاون وزیر خارجه در كنفرانس خبری 9 شب جمعه اعلام كرد كه هنوز نتوانسته‌ایم چیزی از متن قرارداد را بنویسیم. وی در عین حال بر وجود 3 دور بعدی مذاكرات تا پایان تیر ماه تاكید داشت و روند فعلی را طبیعی عنوان كرد.

به گفته وی این شرایط به معنی شكست مذاكرات نیست و امكان توافق تا پایان تیر ماه البته به مراتب بیشتر است.
بازار اما رفتار قابل انتظار خود را داشت و اغلب نمادهایی كه در روزهای قبل شیب خوش‌بینی را متوجه شاخص كل كرده بودند، با سرعت بیشتری از این شیب پایین آمدند. خودرویی‌ها نمود عینی این نماد‌ها بودند. روز گذشته بازار سهام شاهد ریزش 715 واحدی و كاهش شاخص به 76 هزار و 895 واحد بود. شرایط عمومی بازار منفی شد و تقریبا غیر از نماد شبندر تقریبا اغلب تاثیرگذاران شاخص قرمز بودند و بازار تقریبا 92 صدم درصد افت كرد. علاوه‌بر خودرویی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها، بانكی‌ها، معدنی‌ها و بسیاری صنایع در كنار اخابر و مپنا با افت شاخص روبه‌رو بودند. دیروز برخی دارویی‌ها با اقبال بیشتری روبه‌رو بودند كه در این میان نمادهای تیپیكو و كی‌بی‌سی نیز همانند بقیه نمادهای بزرگ بازار قرمز شدند.
نصرالله برزنی، مدیر‌عامل كارگزاری اقتصاد نوین اما اتفاقات دیروز بازار و واكنش منفی 715 واحدی شاخص كل را مثبت ارزیابی كرد.
این كارشناس بازار سرمایه معتقد است كه اتفاق روز گذشته پیام بسیار خوبی را به همراه داشت كه كارآیی بازار را برجسته‌تر كرده و نشان می‌دهد بورس كارآیی به مراتب بهتری دارد و حتی به سطوح بهتری از آن نیز نزدیكتر می‌شود. چراكه در مقابل خبرهای خوب انتظارات خوش‌بینانه و در مقابل اخبار نا مناسب از خود انتظارات بد‌بینانه بروز می‌دهد و سرمایه‌گذاران شفاف‌تر می‌توانند در تصمیم‌گیری برای رفتارهای سرمایه‌گذاری خود انتخاب درست‌تری داشته باشند. پس رویداد دیروز بازار عملا نتیجه دو عامل رفتار عقلایی سرمایه‌گذاران و در عین حال افزایش كارآیی بازار است.
این دو عامل البته در حالی محور رفتار سرمایه‌گذاران قرار گرفته كه نباید فراموش كرد بازار سهام همچنان مسیر تعادلی خود را می‌پیماید و شاخص كل البته پس از رسیدن به مرز 90 هزار واحدی و بازگشت از آن، در مسیر تعادل واقعی خود ادامه مسیر می‌دهد.
برزنی در این رابطه تاكید كرد كه واكنش‌های متناسب بازار به رویداد‌های روز، درواقع این نوید را می‌دهد كه برخلاف گذشته تصمیم‌گیری‌ها از یك بلوغ فكری بهتر برخوردار است كه این خود نكته مثبت قضیه است. باید توجه داشت كه عكس‌العمل‌ها در همه بورس‌های دنیا به اتفاقات چندان متناسب نیست و عكس‌العمل بیش از نیاز (OVER REACTION) روی می‌دهد كه البته امری طبیعی است و می‌توان افت روز گذشته شاخص را نیز در بورس در این راستا توجیه كرد كه بازار از خودش عكس‌العمل بیش از حد نشان داده و طبیعی است كه در روزهای آینده رفتار مخالفی رخ بدهد و شرایط بازار عادی‌تر شود.
نصرالله برزنی در ادامه افزود: افت 715 واحدی شاخص كل بازار سرمایه در حالی روی داده كه صندوق حمایت از بازار سرمایه برخلاف انتظار چندان متناسب با روند حركتی بازار از خود واكنش نشان نداده و نقش قوی‌تری از آن انتظار می‌رود و با اینكه روزهای اول حركت‌های بهتری انجام شده بود اما به نظر می‌رسد كه ناقص مانده است.
به گفته وی اگر منابع مشخص این صندوق در قالب نقش تنظیمی بازار می‌توانست سهامداران را به حفظ سهام خود قانع كند،روند مثبت بازار ادامه می‌یافت و از آنجا كه به‌صورت كامل اجرا نشده، سهامداران از خرید دست كشیده‌اند. این كه عاملان این صندوق چرا احساس زیان كردند و از تنظیم بازار منصرف شدند، ممكن است به این دلیل باشد كه آنها با محدودیت منابع روبه‌رو بوده یا برآورد دقیقی از حجم فروش نداشته‌اند.
به عقیده برزنی ممكن است كه آنها در شرایط منفی خرید كرده باشند و شاخص را منفی نگه داشته و حجم مبنا را در شرایط منفی پر كردند و به خرید‌ها ادامه ندادند تا شرایط مثبت شده و از افت بیشتر جلوگیری كنند.
این كارشناس بازار با اشاره به اینكه سهامداران فرصتی كه بتوانند شرایط فروش را به خرید تبدیل كنند برایشان به وجود نیامده است، گفت: با تمامی این شرایط باید روند بازار را به فال نیك گرفت و از كارآیی بازار حمایت كرد. برزنی عامل دیگری را نیز برای منفی شدن بازار برشمرد و در پایان نظرات كارشناسی خود یك سوال مطرح كرد. او گفت: بازاری كه باید در آن خریدهای میان مدت صورت بگیرد، متاسفانه با خریدارهای روزانه و نوسان‌گیران درگیر است. در واقع نقش معامله‌گران روزانه (DAY TRADERS) در بازار به مراتب پر‌رنگ‌تر شده كه این افراد به نوسان بازار دامن می‌زنند. البته باید این اصل را نیز در نظر داشت كه بازار باید نوسان داشته باشد اما باید این مشكل را نیز در نظر داشت كه معامله‌گران روزانه افزایش یافته‌اند، اما موسسات حضور جدی در این عرصه ندارند.
او همچنین این سوال را مطرح كرد كه در سال‌های قبل كه حقوقی‌ها نقش تعیین‌كننده‌ای در بازار داشته و اغلب با تجمیع بازار به سودهایی نیز می‌رسیدند چرا دیگر مثل قبل حضور ندارند؟
در این بین به گزارش «سنا»، هنریك وسكانیانس، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری یكم سامان، در خصوص شرایط پیش روی بازار سرمایه با توجه به آینده مذاكرات هسته‌ای، گفت: بنده نسبت به روند كلی مذاكرات ژنو به‌رغم بدون نتیجه ماندن این دور از مذاكرات خوش‌بین هستم؛ اگرچه روند توافق نهایی ایران و گروه 1+5 پروسه‌ای زمانبر است، اما در مجموع شامل نتایج مثبتی خواهد بود. علاوه‌بر این توافقات بین دو طرف چنانچه در فضایی آرام و به دور از شتاب صورت گیرد باعث حصول نتایج بهتری خواهد شد.
وی افزود: روند بازار سرمایه طی دو سال اخیر توأم با نوسانات زیادی بوده است اما پیش‌بینی می‌شود كه روند بازار طی سال جاری با آرامش بیشتری همراه باشد و اخبار حاشیه‌ای تاثیر كمتری بر روند كلی بازار سرمایه بگذارد.
به‌طور كلی می‌توان اظهار كرد كه بازار سرمایه به ثبات رسیده است اگرچه شاخص كل بورس، بازدهی سال قبل را نخواهد داشت اما دارای بازدهی نرمالی خواهد بود.
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری یكم سامان بیان كرد: به نظر می‌رسد روند كلی بازار سرمایه با توجه به سیاست‌های كلان دولت در جهت كاهش تورم و همچنین با توجه به لغو تحریم‌ها و گشایشات بین‌المللی مثبت همراه با شیب ملایم در بلندمدت باشد همچنین روند بازار سرمایه را در كوتاه‌مدت توأم با نوسان اما مثبت ارزیابی می‌كنم. وسكانیانس عنوان كرد: به نظر بنده صنعت خودرو، بانكداری و پتروشیمی جزو سه صنعت پیشرو در سال 93 هستند و از صنعت خودرو به عنوان برترین صنعت می‌توان نام برد كه با توجه به لغو تحریم‌ها و گشایشات حاصله در صنعت مذكور، افزایش تولید و كاهش بهای تمام شده محصولات، می‌تواند پربازده‌ترین صنعت طی سال جاری باشد. همچنین بانكداری با توجه به لغو تحریم‌ها و گشایشات در مبادلات بین‌المللی در رتبه دوم از نظر بازدهی می‌تواند بازدهی مطلوبی توأم با ریسك پایین داشته باشد، صنعت پتروشیمی نیز با توجه به طرح‌های توسعه‌ای، افزایش صادرات ناشی از لغو تحریم‌ها نیز می‌تواند بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران كند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24