Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس تهران روز دوشنبه در سومین روز هفته جاری همچنان منفی ماند و نفت سپاهان نیز نتوانست به كمك فعالان بازار بیابد.

در حالی كه عرضه‌‌های اولیه همواره خاطره خوبی در اذهان سرمایه‌گذاران بر جای می‌گذاشت، این بار عرضه 10 درصدی «شسپا» نتوانست جهت بازار را تغییر دهد و پس از این عرضه همچنان شاخص بورس منفی ماند. بر این اساس شاخص كل بورس كه روز دوشنبه فعالیت خود را از حدود 76 هزار و 400 واحدی آغاز كرده بود در پایان ساعت معاملات با افت 182 واحدی به رقم 67 هزار و 212 واحد نزول كرد. در روز دوشنبه فعالان بازار باوجود دادوستد بیش از 2.6 میلیارد اوراق بهادار به ارزش حدود 28 هزار میلیارد ریال نتوانستند بازار را مثبت كنند.
بازار روز دوشنبه بیشتر تحت تاثیر عرضه اولیه 105 میلیون سهمی «شسپا» بود كه برای نخستین بار با قیمت هر سهم 17 هزار و 500 ریال بر تابلوی بورس نقش بست اگرچه فعالان بازار برای عرضه این سهام تا دقایق پایانی ساعت معاملات به انتظار نشستند. قرار بود از 105 میلیون سهم نفت سپاهان كه متعلق به شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی كاركنان صنعت نفت بود 85 میلیون سهم طی فرآیند كشف قیمت و 20 میلیون سهم نیز به مشتریان آنلاین عرضه شود.
بازار دوشنبه در سایه نزول برخی نمادهای تاثیرگذار گروه‌های معدنی و پتروشیمی از جمله ومعادن، فولاد، وغدیر، پارسان و كچاد با افت شاخص همراه شد اگرچه در این میان ونوین و كگل توانستند تا حدودی تاثیر مثبت بر شاخص داشته باشند اما بازار مغلوب افت دیگر نمادها بود. گروه‌های خودرو، مالی، بانكی، سرمایه‌گذاری و شیمیایی همچنان در كانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارند و بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. از ابتدای هفته جاری بازدهی بازار 0.89 درصد بوده و از ابتدای سال تاكنون نیز این رقم به 3.56 درصد افزایش یافته است.
بورس تهران هر چند كه سالانه كمتر از انگشت‌های دو دست شاهد عرضه‌های اولیه است اما همین عرضه‌های اولیه معدود به دور از حواشی نیستند. در آخرین رویداد از این دست، عرضه اولیه نفت سپاهان روز دوشنبه با اتفاق‌هایی ناخوشایند مواجه شد. انتقال زمان عرضه به ساعت پایانی بازار و موكول شدن عرضه 20میلیون سهم معامله‌گران آنلاین به ساعت 12 و 20دقیقه و سهمیه هزار و 200سهمی این گروه از معامله‌گران موجب شد تا با ترافیك چند ده هزار تراكنشی معامله‌گران آنلاین و ترافیك دقایق انتهای بازار، سرورهای معاملاتی از كار افتاده و در نهایت پس از معامله نزدیك به 4میلیون سهم به صورت آنلاین عرضه سهام برای معامله‌گران كوتاه‌مدت به روز چهارشنبه موكول شود كه همین امر نیز ابهاماتی را در مورد خرید نفت سپاهان ایجاد خواهد كرد زیرا عملا نفت سپاهان روز چهارشنبه شاهد معامله در دو قیمت خواهد بود مگر آنكه تدبیری ویژه برای این امر اندیشیده شود. مشكلات عرضه‌های اولیه سوابق طولانی در بورس تهران دارد.
نحوه عرضه اولیه و كشف قیمت ناگهانی در گذشته موجب ارائه مدل‌های جدیدی شد كه مبتنی بر ایجاد موسسات تامین سرمایه بود اما این موسسات تا كنون در عرضه‌های اولیه تاثیر‌گذاری خاصی را نمایش نداده‌اند. در همین حال فرابورس نیز در حال آماده‌سازی مقدمات برای عرضه اولیه سهام براساس مدل جدید ثبت تقاضا است. در بازار روز دوشنبه در تحولات سیاسی دیدار ظریف - اشتون جلب توجه می‌كرد.  در تحولات اقتصادی انتظار معامله‌گران برای تعیین تكلیف افزایش قیمت كالاهای صنعتی ادامه دارد در حالی كه مباحث مربوط به سیمان با روشنی بیشتری ادامه داشته و انتظار می‌رود در دو هفته آینده به نتیجه برسد. در موضوع قیمت خودرو همچنان ابهاماتی در مورد مواضع دولت و شورای رقابت وجود دارد.
در آخرین اظهار‌نظر در این زمینه علی‌مددی عضو شورای رقابت با بیان اینكه قیمت كنونی خودرو در بازار حداقل دارای 10 درصد حباب است، گفت: قیمت قطعات خودرو بین 3 تا 4 درصد افزایش می‌یابد و دولت در رابطه با عدم افزایش قیمت خودرو صرفا نظر خود را عنوان كرده است.
مددی، خودروسازان را موظف به تمكین قیمت خودرو تعیین شده توسط شورای رقابت عنوان كرد و گفت: باید قیمت حبابی كنونی شكسته و خودرو به قیمت واقعی به مصرف‌كننده عرضه شود. در همین حال روز دوشنبه سهامداران عمده خودروسازان شاهد تغییر مدیریت بودند و با حكم وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شد. محمدرضا نعمت‌زاده همچنین طی حكم دیگری، مهدی بازارگان را به سمت عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب كرد. در همین حال آمار منتشره در مورد تولیدات فروردین ماه سال جاری خودروسازان نشان‌دهنده بهبود وضعیت تولید این خودرو‌سازان است. در دیگر تحولات اقتصادی، معاون نظارتی بانك مركزی از تصمیم این بانك برای كنترل نرخ بهره خبر داد. در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس با انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به 31خرداد 94 شایعات مطرح شده در مورد كاهش سود را باطل كرد.
فارس سود سال مالی منتهی به 31 خرداد 94 را در اولین گام مبلغ 2045 ریال اعلام كرده است كه نسبت به سود 1406 ریالی سال 93 با رشد 45 درصدی همراه شده است. سود سال مالی منتهی به 29/12/93 پتروشیمی پارس نیز 4410 ریال اعلام شده است كه نسبت به سود 3391 ریالی سال 92 رشد 30 درصدی داشته است. این سود به آن جهت اهمیت دارد كه پارسان و غدیر نیز هر كدام مالك 19.78 درصدی این شركت هستند. اما در مورد برزویه، هلدینگ خلیج فارس سود هر سهم برزویه برای سال مالی آینده را 2هزار و 992ریال با سود نقدی 2هزار و 692ریالی پیش‌بینی كرده است. این امر رشد 13.29 درصدی را برای برزویه حكایت دارد. در همین حال صندوق بازنشستگی مالك 6.45 درصدی برزویه برای سال مالی منتهی به 31خرداد 93همچنان با اختلاف فاحش، سود هر سهم برزویه را 605 ریال با تقسیم 550ریال درج كرده است این در حالی است كه برزویه برای تقسیم 2هزار و 300ریالی برنامه ریزی كرده است.
در همین حال در تحولات مهم صنعت پتروشیمی خبرهای اولیه از شكل‌گیری ابرهلدینگ پتروشیمی تحت نام تابان فردا خبر می‌دهد این هلدینگ كه پس از ادغام هلدینگ خلیج فارس و پترول دومین ادغام در این صنعت به شمار می‌رود شامل سهام پتروشیمی‌های زیر مجموعه صندوق نفت و تامین اجتماعی خواهد بود. گفته می‌شود تامین اجتماعی با واگذاری مدیریت تاپیكو به این هلدینگ و صندوق نفت با واگذاری سهام خود در فارس و بقیه پتروشیمی‌ها از جمله خارك به تابان فردا این شركت عظیم را به وجود خواهند آورد. در همین حال با خروج مرتضی عزیزی از هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس و جایگزینی مصطفی امیدقایمی احتمال حضور عزیزی در تابان فردا افزایش یافته است. در همین حال در گروه روغن‌سازان، نفت پارس با برگزاری مجمع تقسیم سود 3هزار و 500ریال را صورت داد. همچنین طی برگزاری مجمع فوق‌العاده این شركت كه پس از مجمع عمومی برگزار شد 200 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته، مطالبات و آورده سهامداران به تصویب رسید. در گروه بانكی پس از ماه‌ها اداره بانك كارآفرین از طریق سرپرست گفته می‌شود یكی از مدیران سابق بانك صنعت و معدن مدیریت این بانك را بر عهده خواهد گرفت.
در گروه غذایی انتظار برای بازگشایی وبشهر روز دوشنبه محقق نشد. احتمالا این بازگشایی امروز انجام می‌شود.
شركت توسعه صنایع بهشهر با سرمایه ای بالغ بر 362 میلیارد و 880 میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 مبلغ 1295 ریال سود خالص پیش‌بینی كرده كه در مقایسه با سال مالی قبل رشد 133 درصدی داشته است.
در همین حال «وبانك» به عنوان سهامدار عمده «وبشهر»، نیز در انتظار بازگشایی پس از تعدیل سود از محل تقسیم فوق العاده پتروشیمی شازند است. شركت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 450 میلیارد تومان سرمایه، پیش‌بینی حسابرسی نشده درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 بر اساس عملكرد واقعی دوره 9 ماه نخست را منتشر كرده است. «وبانك» در حالی برای هر سهم خود در سال 92 مبلغ 1711 ریال سود خالص پیش‌بینی كرده كه نسبت به گزارش قبلی (مبلغ 1257 ریال) 36 درصد رشد داشته است. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری متعادل و تا حدودی اندك منفی بود كه در آن شاخص با كاهش 182واحدی به 76هزار و 212واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به انتقال بلوك 13.3 درصدی نفت و گاز پارسیان از سرمایه‌گذاری غدیر به ساتا به نزدیك سه هزار میلیارد تومان رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24