Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / سرمایه‌گذاران عقلایی در سرتاسر دنیا در برابر تحمل ریسك یكسان به دنبال كسب منفعت بیشتری هستند حال آنكه سرمایه‌گذاران ریسك‌گریز كسب سود كمتر در مقابل تحمل ریسك پایین‌تر را ترجیح می‌دهند ولی سرمایه‌گذاران ریسك پذیر، ریسك و خطر بالای سرمایه‌گذاری را به امید كسب منفعت بالا به جان می‌خرند. شرایط ابهام به مانند راه رفتن با چشمان بسته است و هیچ گاه مورد پذیرش سرمایه‌گذاران عقلایی كه به‌دنبال كسب منفعت هستند نبوده است.
ورود نقدینگی به بازار در چنین روزهایی می‌تواند موهبتی گران قیمت باشد و قیمت سهم‌ها را با ارزش ذاتی آنها، كه فاصله زیادی از هم گرفته‌اند به هم نزدیك كند. وجود صنایع دارای مزیت رقابتی و مواد خام غنی در كشور مطمئنا می‌تواند برای هر سرمایه‌گذاری جذاب باشد.
یكی از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت سهم‌ها و فاصله گرفتن آنها از ارزش ذاتی‌شان در سال 92 ورود نقدینگی بالا به بورس بود؛ نقدینگی كه می‌توانست صرف عمق بخشیدن به بازار شود، صرف متورم شدن قیمت سهم‌ها شد. حال كه صحبت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در كشور به میان آمده است باید دید شرایط برای سرمایه‌گذاری در كشور تا چه حد مساعد است؟ آیا مولفه‌های سرمایه‌گذاری در كشور به حدی رشد کرده‌اند كه خارجی‌هایی كه بهترین طرح توجیه‌ها را برای سرمایه‌گذاری هایشان دارند و بیشترین زمان خود را برای تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری صرف می‌كنند وارد كشور شوند.
 
 عدم هماهنگی بین زبان گزارشگری مالی كشور با سایر كشورها
یكی از مولفه‌هایی كه به سرمایه‌گذاران بین‌المللی امكان سرمایه‌گذاری در كشورهای دیگر را می‌دهد امكان مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. نهاد‌هایی كه مشتاق به جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستند این امكان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌كنند.اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی «IFRS» در شركت‌ها از جمله مولفه‌های امكان مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در كشورها است. شركت‌های بورسی ملزم به اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی از ابتدای سال 95 هستند. كارشناسان امر به این نكته واقف هستند كه اگر شركتی بخواهد استانداردهای «IFRS» را برای سال 95 اجرا كند باید اطلاعات شركت را از سال 94 براساس «IFRS» جمع آوری و تنظیم كند.
به نظر، بسیار دور از ذهن می‌رسد كه با چنین زیرساخت‌های تئوریك و عملی اجرای استاندارد‌های مالی بین‌المللی حتی در سطح بنگاه‌های بزرگ در كشور امكان پذیر باشد. سازمان حسابرسی كه متولی ترجمه دقیق متون استاندارد‌های گزارشگری بین‌المللی است چندان عجله‌ای برای ترجمه متون ندارد و هنوز بحث‌ها درباره نحوه پذیرش این استانداردها در محافل اقتصادی و حسابداری پا برجاست.
حال باید دید در چنین وضعیتی میزان اقبال سرمایه‌گذاران خارجی در چه حدی خواهد بود.
 
 ضرورت کاهش محدودیت‌ها
اگر بخواهیم پیش‌بینی از میزان موفقیت صندوق سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها داشته باشیم بد نیست به وضعیت بازار سرمایه نگاهی بیندازیم؛ بازاری كه علاوه‌بر ریسك‌های سیستماتیك و غیر سیستماتیك معمول همواره خطرات ناشی از تصمیمات نهادهای كلان كشور را احساس می‌كند. حدود 5 ماه است حجم مبادلات در بازار سرمایه كشور كه محل تجمیع سرمایه‌گذاران خرد و كلان كشور است افت محسوسی كرده است و سرمایه‌گذاران حقوقی كه بازیگران عمده بازار سرمایه هستند فعالیت خود را به میزان قابل توجهی كم كرده‌اند.
در چنین شرایطی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از فعال شدن تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه كشورمان به زودی خبر داد و گفت: خارجی‌ها در حال ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران هستند. علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد روند سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس كشور گفت: خارجی‌ها در حال ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران هستند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سرمایه‌گذاری واقعی زمانی شكل می‌گیرد كه محدودیت‌ها برداشته شود و در این زمان است كه سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران تمایل خواهند داشت.
وی با تاكید براینكه سرمایه‌گذاری خارجی تنها منوط به برخی محدودیت‌ها خواهد بود، تصریح كرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران توسط خارجی‌ها ارزیابی می‌شود.
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24