Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / شاخص كل بورس دیروز با 43 واحد نزول نتوانست وارد كانال 72 هزار واحدی شود و در رقم 71916 واحدی ساكن شد. دیروز نمادهای فارس با 164 واحد و شبندر با 64 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص كل بر جای گذاشتند. در مقابل نماد شركت‌های همراه با 42 واحد و اخابر با 29 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر  شاخص كل بر جای گذاشتند.

معاملات روز دوشنبه در بازار سهام كشور منفی آغاز شد و در ادامه از میزان شدت منفی‌ها كاسته شد. پس از گذشت یك ساعت روند معاملات به كلی تغییر كرد و شاهد تشكیل صف‌‌های خرید در گروه‌‌های پیشتاز این روزهای بازار مانند گروه خودرو بودیم كه تا پایان كار نیز این صف‌‌های خرید عرضه نشد. در اخبار مهم حواشی بازار سرمایه می‌توان به افزایش قیمت خودروها پس از یك سال و نیم كش و قوس بین شورای رقابت و خودرو‌سازان اشاره كرد. قیمت خودروها كه به‌طور میانگین 5.5 درصد افزایش یافته توانست رضایت خودروسازان را به همراه داشته باشد و تحلیلگران بورس را از نوشتن سناریوهای متفاوت برای خودروسازان فارغ كرد. گویا دولت پس از كنترل تورم و نقدینگی سرگردان جامعه قصد حركت به سمت آزادسازی قیمت‌ها و حمایت از تولیدات داخلی را دارد. افزایش قیمت مواد لبنی، خودروها، سیمان، محصولات پتروشیمی و دیگر گروه‌ها می‌تواند باعث حمایت از بازار و كاهش ابهامات شود. در این شرایط رفع ابهام از پالایشگاه‌ها نیز می‌تواند شرایط این گروه را مشخص كرده و از روند آتی بازار سرمایه رفع ابهام كند.
از مذاكرات هسته‌ای نیز امیدواری‌ها و نظرات مثبت همچنان ادامه دارد. مذاكرات این دور كه از 11 تیر آغاز شده است امیدواری‌ها به كسب نتیجه مثبت را در دل فعالان اقتصادی زنده نگه داشته است.
در این خصوص مدیر‌عامل كارگزاری بهگزین در‌خصوص روند آتی بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» گفت: اكنون در شرایط ابهام قرار داریم و پیش بینی روند آتی بازار سرمایه دشوار است. بازار سرمایه كشور در حال حاضر تحت تاثیر چند عامل مهم قرار دارد:
مهم‌ترین‌‌ عاملی كه می‌تواند روند حركت بورس را تحت تاثیر قرار دهد مذاكرات هسته‌ای است كه اگر مذاكرات به توافقی با گروه 1+5 منجر شود،  می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی را روانه بازار سرمایه كشور كند. محمد‌مهدی ناسوتی‌فر در‌خصوص عملی بودن ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران بیان كرد: البته برخی تصمیمات مجلس، عدم ثبات شرایط و ریسك‌‌های بالای سرمایه‌گذاری كشور در كنار نداشتن زبان گزارشگری مالی یكسان با سایر نقاط جهان می‌تواند روند ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به بورس تهران كُند نماید، اما از آن جلوگیری نخواهد كرد. بازار سرمایه كشور هنوز جا برای رشد فراوان دارد كه با ورود نقدینگی حاصل از سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند این مهم انجام شود. وی ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران در جهان بخشی از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری‌های
 پر ریسك اختصاص می‌دهند و به‌دلیل ارزش بالای سبدها و صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم شاهد ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.
این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در كشورهایی چون روسیه در حال بحران، ژاپن پس از جنگ جهانی و ویتنام انجام شده‌ است كه باعث رشد بورس و اقتصاد این دست كشورها شد، این روند می‌تواند در ایران نیز انجام شود.
این كارشناس بازار در‌خصوص دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر بازار سرمایه كشور عنوان كرد: نوع دیدگاه مجلس و دولت به موضوع اقتصاد و بورس نیز تاثیر‌گذار است كه به نظر دارای دیدگاهی مشترك نیستند و این به نفع بازار سرمایه كشور نخواهد بود. در ماه‌‌های اخیر شاهد شوك‌‌های منفی مجلس بر بورس بودیم كه از آن جمله می‌توانیم به افزایش نرخ خوراك واحدهای پتروشیمی‌، افزایش نرخ بهره مالكانه معادن و... اشاره کرد.
ناسوتی فر سومین عامل موثر بر بازار سرمایه كشور را نرخ سود سپرده اعلام كرد و ادامه داد: در شرایطی كه كسب و كار اقتصادی سخت شده است و كسب‌و‌كار افت كرده، نرخ سود 20 تا 22 درصدی بدون سود بانك‌ها می‌تواند جذاب به نظر برسد و در این شرایط عامل فشاری بر بورس باشد.
طی معاملات روز دوشنبه در گروه پتروشیمی «فارس» پس از بازگشایی دیروزش در درصدهای مثبت افت قیمتی را تجربه کرد. پس از نزول دیروز فارس بود که صف‌های خرید در اغلب نمادها عرضه شد و شاخص کل تغییر مسیر داد. این در حالی است که مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس طی مصاحبه‌ای از افزایش ظرفیت تولید خبر داد و عنوان کرد: در سال 93 تا‌کنون 16 درصد بیش از سال 92 تولید کرده‌ایم که می‌تواند خبر خوبی برای این شرکت به شمار آید. دیروز فارس با 6.7 میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملات در گروه پتروشیمی‌ها را به خود اختصاص داد.
از دیگر خبرهای این گروه علاوه‌بر تعیین قیمت محصولات پتروشیمی براساس نرخ ارز آزاد در بورس کالا می‌توان به کاهش قیمت گاز مجتمع‌های پتروشیمی از 265 به 202 تومان اشاره کرد. در گروه خودرویی که یک ساعت ابتدای معاملات را در درصدهای مثبت معامله می‌شدند، شاهد تشکیل صف‌های میلیونی بودیم.
در این شرایط  گروه بهمن در نماد «خبهمن» پس از تشکیل مجمع عمومی پایان سال بازگشایی شد «خبهمن» به ازای هر سهم 35 تومان تقسیم نمود‌؛ و در تابلوی معاملات با افزایش 12.5 درصدی همراه شد. تشکیل صف بیست و چند میلیونی در نماد «خودرو» پس از معاملات پر حجم دیروز می‌تواند جالب توجه باشد‌. گروه لیزینگ نیز به دنبال تشکیل صف خرید در خودروسازان با صف خرید همراه شد. در گروه حمل‌و‌نقلی نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر رفع تحریم شرکت ملی نفتکش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های حاکمیتی نفتی ایران از لیست تحریم‌‌های وزارت خزانه‌داری آمریكا اكنون خبر از خروج این شركت از لیست تحریم‌‌های اتحادیه اروپا به گوش می‌رسد؛ گویا روزهای مناسبی در انتظار این گروه بورسی است. در این شرایط شرکت پر‌سر و صدای توسعه  خدمات دریایی و بندری سینا پس از تقسیم 495 تومان به ازای هر سهم در مجمع عمومی پایان سال خود بازگشایی شد. «حسینا» که سودهرسهم خود را برای سال 93‌ معادل 4987 ریال پیش‌بینی کرده است، بیش از 10 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد‌.
در گروه محصولات دارویی نماد «دکیمی» با صف خریداران همراه شد و تا پایان روز معاملاتی صف خود را عرضه نکرد.
در گروه پالایشگاهی پالایشگاه نفت بندرعباس با ارزش معاملاتی 5.6 میلیارد تومانی خود بیش از 2 درصد افت کرد. در این گروه جز «شنفت» كه با صف خرید بسته شد معاملات متعادل دنبال شدند. در گروه ساختمانی «وساخت» به مانند روزهای معاملاتی قبل با صف خرید كار خود را به پایان رساند، این در حالی است كه به‌جز «ثمسكن»‌، «ثاباد» و «وساخت» باقی نمادها در درصدهای منفی معامله می‌شدند. این گروه كه بیش از 30 درصد افت قیمتی را در ماه‌‌های اخیر تجربه كرده در صورت بازگشت روند صعودی می‌تواند از كاندیداهای صعود باشد. در گروه برقی «بمپنا» پس از توزیع 975 تومانی سود به ازای هر سهم در مجمع عمومی پایان سال‌، 5.5 درصد رشد قیمتی یافت. در گروه فلزات اساسی نیمی از نمادها مثبت معامله شدند در این گروه «فجر» پیش بینی سود سال 93 خود را 11 درصد افزایش و به مبلغ 506 ریال به ازای هر سهم ارتقا داد، «فجر» از ابتدای امسال بیش از 130 درصد بازدهی را عاید سهامدارانش كرده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24