دنیای اقتصاد / مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو روز گذشته و در مراسم رونمایی از تولید 206 تیپ2 گفت: پژو باید بداند تنها در صورتی میتواند بار دیگر به بازار ایران بازگردد که در صنعت خودروی ایران سرمایهگذاری کند.
هاشم یكهزارع در جمع مسوولان و خبرنگاران در حالی این پیغام را به پژو و دیگر شركای خارجی (رنو و سوزوكی) اعلام كرد كه مذاكرات هستهای ایران با كشورهای 1+5 و موفقیت آن به عنوان شرط شركای خارجی؛ اگرچه مسیر مثبتی را طی میكند، اما همچنان نتیجه مشخصی در پی نداشته است.
مذاكرات نیمه تمام هستهای و درخواست خودروسازان برای سرمایهگذاری شركای خارجی در ایران در حالی است كه طرفهای خارجی برای شفاف كردن مذاكرات خود با خودروسازان به رفع تحریمها علیه صنعت خودرو اكتفا نكردهاند و همچنان در انتظار روشن شدن نتایج قطعی مذاكرات هستهای و شرایط بینالمللی ایران هستند. اما شرط سرمایهگذاری برای ورود شركای خارجی به صنعت خودرو کشور در حالی است كه موضوع «درجا زدن صنعت خودرو طی 12 سال گذشته» نیز از سوی یكهزارع در مراسم یاد شده مطرح شد. او در حالی تاکید میکند كه «در ۱۲ سال گذشته اتفاقی در توسعه صنعت خودرو نیفتاده است» كه به برنامههایی برای تولید محصولات جدید بر پایه پلتفرمهای داخلی نیز اشاره میكند. اما از آنجا كه عدم تحرك صنعت خودرو به سمت تولید محصولاتی جدید با تكنولوژی روز دنیا طی سالهای گذشته مورد اعتراف خود خودروسازان نیز هست، این سوال مطرح میشود خودروسازانی كه طی سالهای گذشته و در كنار شركای خارجی خود موفق به پیش بردن برنامههایی از قبیل توسعه محصول یا طراحی و ساخت پلتفرم نشدند، حالا و در حالی كه هیچیك از این شركا را در كنار خود ندارند، چه برنامهای برای پیشبرد اهداف خود خواهند داشت ؟ اگرچه به گفته خودروسازان اعمال تحریم علیه صنعت خودرو آنها را خودكفاتر از گذشته كرده است و یكهزارع نیز در این زمینه تاكید كرد که «برنامههای صنعت خودرو با فرض ادامه شرایط تحریم تنظیم شده است»، اما واقعیت صنعت خودرو در دنیا این است كه پیشبرد برنامههایی برای تنوع محصول یا تولید پلتفرم بدون همكاری یا همفكری یك شریك خارجی ممكن نخواهد بود. در این زمینه یک كارشناس صنعت خودرو با توجه به اظهارات یکهزارع عقیده دارد که بهنظر میرسد اطمینان خودروسازان برای ادامه برنامههای تولیدی خود بدون حضور شركای غربی، با حضور چینیها در صنعت خودروی ایران توجیه میشود.
داخلیسازی قیمت را کاهش نمی دهد
اما مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو در ادامه مراسم آغاز خط تولید پژو206 تیپ دو با موتور TU3 با تاکید بر اینکه کاهش ارزبری ناشی از داخلیسازی خودروی 206 تاثیری بر قیمت تمام شده این خودرو در بازار نخواهد داشت، گفت: این خودرو بعد از حل مشکلات شمارهگذاری ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهد شد. یكهزارع در رابطه با قیمت این خودرو ادامه داد: ارزی که در فرمول قیمتگذاری شورای رقابت برای پژو 206 در نظر گرفته شده بود، ارز مبادلهای بود که خودروسازان هیچگاه از ارز مبادلهای استفاده نکرده و ارز آزاد را از بازار تهیه کرده بودند؛ بنابراین هماکنون با توجه به ساخت داخل این خودرو، قیمت پژو 206 تغییری نخواهد کرد. او ادامه داد: قیمتهایی که هماکنون برای خودروی 206 اعمال میشود، با توجه به داخلیسازی تنها به قیمت تمام شده نزدیکتر شده است. به گفته یكهزارع در حال حاضر روزانه 400 دستگاه از این خودرو به تولید میرسد كه در آینده براساس نیاز مشتری با موتور TU3 یا TU5 عرضه خواهد شد.
هر 6 ماه یك محصول جدید
یکهزارع در ادامه با تاکید براینکه امسال به کیفیت خدمات پس از فروش و صادرات خودرو توجه ویژهای داریم تصریح کرد: بنا داریم هر 6 ماه یک محصول جدید را به بازار معرفی کنیم و هر سه سال یک موتور خانواده جدید را رونمایی کنیم. او نیمه دوم سال 94 را زمان آغاز برنامه یاد شده اعلام كرد و گفت: پژو 405 از انتهای سال آینده از چرخه تولید خارج خواهد شد و برنامههای توسعه محصول و خروج خودروهای قدیمی به تدریج ادامه خواهد یافت.
او همچنین از تولید اولین پلتفرم با قوای محرکه در آیندهای نزدیک خبر داد و دو سال آینده را زمانی دانست كه در آن زمان صنعت خودروی ایران پلتفرم با قوای محرکه خود را خواهد داشت؛ بهنحویکه هیچ پلتفرم دیگری در ایران به جز پلتفرم داخلی اجرا نخواهد شد.
افزایش گارانتی داخلیها به 3 سال
یکهزارع در رابطه با بحث كیفیت خودروهای داخلی گفت: برنامه ارتقای كیفیت خودروهای داخلی در دست اجراست و ما برای اینكه نشان دهیم به كیفیت محصولات تولیدی خود اعتقاد داریم، طی یك برنامه زمانبندیشده قصد داریم گارانتی قوای محركه را به 5 سال و گارانتی خودروهای داخلی را نیز به 3 سال افزایش دهیم. او در رابطه با مشكل ایجاد شده در رابطه با شمارهگذاری خودروهای داخلی به دلیل نداشتن كپسول آتشنشانی نیز گفت: در هیچ جای دنیا نصب كپسول آتشنشانی بر روی خودروهای تولیدی قانونی اجباری نیست؛ بلكه نصب آن بهصورت آپشن در اختیار خریدار است، ما نیز تلاش داریم این استاندارد را از حالت اجبار خارج و بهصورت یك آپشن عرضه كنیم.
مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه این مراسم به این موضوع اشاره كرد كه در سالهای گذشته توجه صنعت خودرو کشور به میزان یا تیراژ تولید بوده و کمتر به موضوع کیفیت و صادرات اهمیت داده شده است. او با اشاره به این موضوع گفت: در سالهای گذشته ما مدیران را بر اساس تیراژ محصول ارزیابی میکردیم که این مساله زمینه غفلت صنعت خودرو را از کیفیت و تنوع محصول فراهم آورد، به طوری كه با اعمال تحریمها روی خودروهای تجاری در سال 89 و تشدید این تحریمها روی خودروهای سواری در سال 90، به دلیل نبود پشتوانه قوی در صنعت خودرو کشور مشکلات فراوانی برای تولید این خودروها ایجاد شد. یكهزارع در عین حال اضافه کرد: با بررسیهای انجام شده مشخص شد تنها 30 درصد مشکلات صنعت خودرو ایران به تحریمها ارتباط دارد و مابقی مشکلات را باید در جاهای دیگر جستوجو کرد.به گفته یكهزارع، ایرانخودرو با وجود رشد تولیدی كه طی 6 ماه ابتدایی امسال در تولید به ثبت رسانده است تاكنون حتی یک ریال از بانکها برای توسعه تولید خود دریافت نکرده است و در یک سال گذشته نیز 500 الی 600 میلیارد تومان از بدهیهای خود را به بانک پرداخت کرده است.
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین از قطعهسازان برای همكاری با خودروسازان تشكر كرد و گفت: امروز زمان آن فرا رسیده که از شرکتهای قطعه ساز تشکر کنم؛ چراکه تمام بار تولید روزانه دو هزار و 500 دستگاه خودروی داخل برعهده این شرکتها است. او ادامه داد: این درحالی است که در گذشته از تولید روزانه 2 هزار و 700 دستگاه خودرو تولید 1800 دستگاه آن بر دوش شرکتهای قطعهساز بوده است.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.