Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

 گفته می‌شود از زمان حضور بشر در کره خاکی حمل و نقل و سفر وجود داشته و تا ابد نیز ادامه دارد. حمل و نقلی که درقرن‎‌ها با پیشرفت همراه بوده است و کسی نمی‌داند تا صد‌ها سال بعد چه پیشرفت‌های دیگری خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد نیوز؛ از سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور روز ملی حمل و نقل نام گرفته است. 
در همه کشور‌ها حمل ونقل عمومی، باری و مسافری تقسیم شده است. حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس، قطار و مترو می‌‎شود و حمل و نقل در بخش‎های دیگر شامل قطار، هواپیما، اتوبوس، ماشین‎های شخصی و کشتی می‌‎شود. 
چه سالی اولین هواپیما بر فراز ایران پرید؟ 
نخستین هواپیمایی که بر فراز آسمان ایران به پرواز در آمد بلریو ۱۱ بود. این هواپیما در سال ۱۲۹۲ خورشیدی از روسیه به تهران پرواز کرد. خلبان روس آن کوزمینسکی نام داشت. 
نخستین مکانی در ایران که یک هواپیما در آن به زمین نشست میدان مشق دیویزیون قزاق (محل فعلی وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی) بود. به دلیل اینکه هنوز در آن زمان فرودگاه در کشور وجود نداشت این مکان به وسیلهٔ خلبان روس کوزمینسکی که از روسیه به ایران پرواز کرده بود به ناچار به عنوان محل فرود در نظر گرفته شد. این فرود در تاریخ دوازدهم دی ماه ۱۲۹۲ خورشیدی رخ داد. 
اولین جاده در ایران 
تاکنون مهم‌ترین اسناد در زمینه حمل و نقل به راه ابریشم بر می‌‎گردد. این جاده از قدیمی‌ترین مسیرهای مبادله کالای تجاری و دانش و فرهنگ بشری بین تمدن‌های یونانی و لاتین با آسیای شرقی، هندوستان و چین به مسافت ۱۲ هزار کیلومتری ازروستای توان هوانگ چین تا شهر رم امتداد دارد. این مسیر در سده دوم قبل از میلاد به وجود آمد و تا سده شانزدهم، تقریباً به مدت ۱۸۰۰ سال از اعتبار تجاری و بازرگانی برخوردار بوده است. 
از اواخر قرن ۱۴ میلادی این مسیر اهمیت خود را به دلیل بسط و گسترش راه‌ها وحمل و نقل دریایی و انقلاب صنعتی و استفاده از کشتی‌های تجاری از دست داد و تااوایل قرن بیستم ادامه داشت. از این تاریخ به بعد بخشی دیگر از حمل و نقل یعنی راه آهن نقش آفرینی نمود تا اینکه در دهه‌های آخر قرن بیستم با توسعه و تکمیل کامیون‎های بار و تجاری شدن عملیات حمل و نقل جاده‌ای، حیات جدیدی در تجارت زمینی دمیده شد. به نحوی که دهه ۸۰ میلادی را نقطه عطفی در حیات حمل و نقل و تجارت زمینی پس از چند قرن رکود تلقی نموده‌اند و باردیگر توسعه تجارت زمینی آسیا - اروپا در دستور کار بین المللی قرار گرفت. 
ریل در ایران چند سال دارد؟ 
در حال حاضر ایران تا پایان سال گذشته حدود ۱۰۳۹۲ کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر (می‌رجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض دارد. ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران توسط معاونت ساخت و توسعه راه آهن انجام می‌‎شود و نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از این شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. 
پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران مربوط به سال ۱۸۸۶ میلادی با احداث خط راه آهن محمودآباد (سواحل جنوبی دریای مازندران) به آمل است. اگرچه قرار بود این طرح تا تهران ادامه داشته باشد، اما با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی به شکست انجامید و خطوط آن، برچیده و برای احداث تلگراف استفاده شد. 
در سال ۱۸۸۲ (میلادی) و ۱۲۶۱ شمسی خط تراموایی بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. عرض این راه آهن یک متر بود و به وسیله مسیو بواتال فرانسوی اجرا شد و بعد‌ها به یک بلژیکی واگذار شد. 
در ۹ نوامبر ۱۸۹۰ ناصرالدین شاه قاجار پیمان‌نامه‌ای با روسیه تزاری امضا کرد که ایران را از ساخت راه آهن تا ده سال باز می‌داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام ۶۰میلیون فرانکی روسیه با دست‌خط مظفرالدین‌شاه برای ده سال دیگر تمدید شد. 
نخستین مسیر از خطوط ریلی موجود که در حال حاضر در کشور بهره‌برداری می‌شود مسیر تبریز به جلفا به طول ۱۴۹ کیلومتر است که در سال ۱۲۹۵ به بهره‌برداری رسید. همچنین این مسیر اولین و تنها خط برقی کشور است. 
ایجاد راه آهن سراسری درایران همواره یکی از آرزوهای بزرگ و ملی محسوب می‌گردید؛ و با اینکه در حدود نیم قرن کوشش‌هایی از طرف اولیای امور در انجام این امر خطیر به عمل می‌آمد، تحقق این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید.
  اولین کشتی ایران به کجا رفت؟ 
در آذر ماه سال ۱۳۶۲، تعداد کشتی‌های منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود ۱۰۰ فروند رسیده بود که مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آورده‌بود. در سال ۱۳۶۲ با صدور فرمانی از سوی رهبر وقت ایران، روح‌الله خمینی کامیون‌ها و تریلی‌های زیادی برای تخلیه بار‌ها اعزام شدند. با این فرمان و اعزام کامیون‌ها مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه کشتی‌ها در بندرهای ایران به مرور تا اندازه‌ای حل شد. 
آنچه در تاریخ ایران ذکر شده بین اقوام مدیترانه‌ای کشتی نقش مهمی در تحولات بازرگانی و نظامی بازی کرده‌است. بدین صورت که حمل و نقل کالا از دوران هخامنشی (داریوش و خشایار)، دوران صفوی (شاه عباس-پرتغالی‌ها) و فعالیت‌های نادرشاه (مواجهه با افغان‌ها و اعراب) در ایران صورت گرفته است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24