Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار بورس احتمالا با این نتیجه گیری، دل سهامداران را شاد خواهد کرد و این موضوع احتمالا در نیمه دوم شهریور ماه شدت بیشتری خواهد گرفت

بورس و هنر یافتن روزنه در تاریکی

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • عملکرد صنایع
  • تحلیل بنیادی

o صنعت انفورماتیک

  • بررسی تکنیکال

o داده پردازی ایران

o توکا ریل

  • هفته نامه کدال

o عملکرد شرکت ها

o آگهی مجامع

o تصمیمات مجامع

  • مجله خبری

o تحولات سیاسی

o تحولات کلان اقتصادی

o از دولت و مجلس چه خبر!!!

o تحولات بورس

1) عملکرد بازار بورس

ارزش معاملات به کمترین مقدار خود طی 8 هفته اخیر رسید و با توجه به تعطیلی میان هفته، میانگن ارزش بازار بورس به حدود 86 میلیارد تومان رسید. همچنین شاخص کل به کمترین مقدار خود طی 6 هفته اخیر رسید که از لحاظ تکنیکالی سطح حمایتی مناسب به حساب می آید اما انتظار برای تقویت بازار و ورود نقدینگی همچنان مهم ترین چالش بازار سرمایه به حساب می آید. ورود سرمایه حدودا 500 میلیارد تومانی در روزهای پیش از توافق به بورس و خروج پلکانی بخشی از آن طی مدت یکماه اخیر مهم ترین دلیل رکود کنونی ست کما اینکه در این مدت عرضه سنگین در روند مثبت چه از سمت حقوقی ها و چه از سمت خریداران مذکور مجال رشد را به بازار بورس نداده است. در طی چند هفته آتی تکلیف امریکا با مجلس سنا یا کنگره مشخص خواهد شد و بازار بورس احتمالا با این نتیجه گیری، دل سهامداران را شاد خواهد کرد. این موضوع احتمالا در نیمه دوم شهریور ماه شدت بیشتری خواهد گرفت تا آن زمان همانگونه که بارها گفته ایم بهتر است دل به سهام کوچک بست، به خصوص آنکه تسویه کارگزاری ها در پایان سال مالی آنها ممکن است از رونق کوتاه مدت در روزها و نیمه نخست شهریور بکاهد بازار جلوگیری کند اما با این حال سهام کوچک همچنان مورد توجه سهامداران و فعالان خواهد بود. جزئیات بیشتر را می توان در جدول زیر مشاهده نمود.

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

2) عملکرد صنایع

3) بررسی بنیادی

o انفورماتیک

شرکت های این گروه که بی اثر از تاثیرات مذاکرات در روندی خنثی طی مدت اخیر نوسان کرده اند در چند گروه جداگانه می توانند مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال رانفور و مداران به همراه سیستم و همچنین مفاخر و مرقام تشابه در فعالیت عملیاتی دارند و از این حیث می توان در مقایسه نسبت ها، این موضوع را مورد توجه قرار داد. شرکت های این گروه که عموما از نوسانات ارز و اقتصاد کمترین اثر را می پذیرند نیازمند سهامداری توسط خریداران می باشند و به همین دلیل نمی توان خرید آنها را سرمایه گذاری کوتاه مدت یا پر ریسک توصیف نمود. به افرادی که علاقه به سهامداری در گروهی کم ریسک دارند می توان مقایسه شرایط بنیادی سهام این گروه را توصیه نمود.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود بر شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

4) بررسی تکنیکال

الف) داده پردازی ایران

مداران در نمودار زیر در یک حرکت سه موجی نزولی بزرگ، تا محدوده 130 تومان اصلاح کرد و به نظرمی رسد برای اینکه نظر بازار را به خود جلب کند تنها باید منتظر شکستن سطح 175 تومان ماند.

مطابق نمودار فوق سهم احتمالا در این گام تا حوالی 155 – 160-تومان افت خواهد کرد که برای افراد ریسک پذیر و نوسان گیر حد ضرر را اندکی زیر 155 تومان مناسب می بینیم. این سهم در مسیر صعودی خود اگر موفق به شکست 175 تومان گردد، هدف 220 تومانی را در سر خواهد داشت و با توجه به شرایط بنیادی سهم می توان آن را از گزینه های مناسب در طی تابستان عنوان نمود.

ب) توکاریل

توریل پس از مجمع سالیانه با افت قیمتی مواجه شد و فشار فروش آن را تا نزدیکی 200 تومان آورده است. این سهم که با کف ترند صعودی بلند مدت خود در این محدوده برخورد خواهد کرد، برای خریداران ریسک کمی را به همراه خواهد داشت.

در این سهم که خریداران 195 تومان را می توانند به عنوان حد ضرر قرار دهند، هدف قیمتی 245 تومان می تواند متصور باشد که در این صورت در طی فصل تابستان این سهم کوچک نیز می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

5) هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

6) مجله خبری

الف) سیاسی

اخبار سیاسی در روزهای اخیر حاکی از زورآزمایی طرفهای موافق و مخالف برجام در برابر یکدیگر است دولت اوباما با تمام تلاش در حال رایزنی با مخالفان است و در این زمنیه البته به نتایج مثبتی هم دست یافته است و بسیاری از افرادی که مخالف این امر بوده اند به سمت توافق میل کرده اند در داخل کشور اما با توجه به اینکه رهبری معظم انقلاب حمایت و موافقت خود را از این امر بیان داشته اند مشکلات کمتری در این زمینه وجود دارد .

در کنار رایزنی های اوباما در داخل کشور آمریکا اروپایی هم گامهای مثبتی برداشته اند و کشور سوئیس تحریمهای علیه ایران را لغو کرد همچنین وزیر امرو خارجه کشورمان هم در ادامه رایزنی های خود با کشورهای منطقه در مورد مسائل منطقه و روشن کردن آنها در مورد مسائل هسته ای پس از سفر به افغانستان و قطر و... در اواخر هفته هم به پاکستان و هند سفر کرد .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همانطور که در هفته های قبل گفته بودیم دولت برای رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی است زیرا دولت نمی تواند خود برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری کند زیرا از طرفی دولت توان این همه سرمایه گذاری را در حال حاضر با توجه به بسیاری از پروژه های عمرانی باقی مانده و کمبود بودجه ندارد و از طرفی هم مدیریت این همه پروژه که باید برای اقتصاد کشور تعریف شود خارج از وقت و زمان دولت است . بنابراین دولت نیازمند حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی است تا با تکیه بر آن بتواند به رشد اقتصادی مورد نظر دست یابد برای این منظور دولت باید در ارتقا بسیاری از شاخص‌های ترکیبی اعم از اقتصاد مالی، سیاسی و سلامت نظام بانکی، اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار و سایر شاخص‌های مرتبط اقدامات لازم را انجام دهد .

ایجاد شرایط ذکر شده در بالا این اشتیاقی را که هم اکنون در بسیاری از سرمایه گذاران خارجی وجود دارد را با چالش مواجه نخواهد کرد و در نتیجه حال که قیمت نفت بسیار کاهش یافته است این امر زمینه رشد اقتصادی و وابستگی کمتر به نفت را به وجود خواهد آورد .

در حال حاضر کشور سوئیس در مصوبه ای تمامی تحریمها علیه ایران را لغو کرده و این امر را در جهت حمایت از توافق جامع هسته ای و پیگیری روند اجرایی شدن آن و نشان دادن اطمینان این کشور اروپایی به اهداف سازنده طرفهای مذاکره کننده انجام داد . همچنین نرخ نفت که در روزهای گذشته به کمترین میزان خود در 6 سال اخیر رسیده بود به دلیل کاهش ذخایر نفتی آمریکا و آمارهای مثبت از چین با افزایش قیمت روبرو شد و به حدود 50 دلار رسید .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

معاملات بازار سرمایه در هفته اخیر تحت تاثیر تعطیلی وسط هفته بی رمق و بسیار کسل کننده بود و اخبار خاصی در درون آن نبود . مدیر عامل سازمان بورس در این باره گفت جذب سرمایه های خرد از اقداماتی است که در کنار هم می تواند بازار سرمایه را به جایگاه تامین مالی شرکتها و رونق بازار تبدیل کند .

د) بازار بورس

رایانه و انفورماتیک

گروه انفورماتیک از گروههای در بازار سرمایه است که کسب و کار آنها با حاشیه سود مناسبی همراه است و همین امر باعث می شود با برداشته شدن تحریم ها و افزایش درآمدهای این شرکتها شاهد سود سازی مناسبی از آنها باشیم . در حال حاضر هم بررسی صورتهای مالی سه شرکت رانفور، سیستم، مداران نشان از افزایش حجم قراردادها در سال 94 دارد که آینده خوبی را برای آنها خواهد ساخت . بررسی تغییرات قیمت این شرکتها هم نشان از این دارد که رانفور بهترین عملکرد را در بین این شرکتها داشته است و در چند ماهه اخیر رکود بازار برای سهامدارنش سود ساخته است .

فلزات اساسی

ادامه افت قیمتهای جهانی فلزات اساسی همچنان ادامه دارد و این امر تاثیر فراوانی هم بر نمادهای بازار سرمایه گذاشته است و باعث شده که نمادهای این گروه در اثر مداومت کاهش قیمتها در ماههای متوالی با تعدیل منفی روبرو شوند به گونه ای که فسرب سود سال 94 را با زیان به بازار اعلام کرد و اکثر فولادی ها هم تعدیل منفی در سه ماهه بدهند و اوضاع بنیادی را برای این گروه با چالش مواجه کند .

در این هفته خبر هایی از افزایش سرمایه 380 درصدی ذوب باعث شد تا این نماد به صف خرید برسد که البته با عرضه های سنگین سرمایه گذاری فرهنگیان مواجه شد. البته پس از آن فرهنگیان مجددا در روند منفی در نقش خریدار برآمده است و در پاسخ خبرنگاران در خصوص چرایی این موضوع، سکوت اختیار کردند!!! در همین خصوص بد نیست نگاهی به عملکرد 4 ماهه ذوب آهن ـ که اتفاقا آنقدر ها هم که گمان می رفت بدنبوده ـ و روز قبل منتشر شد بیاندازید. مهم ترین نکته مثبت این گزارش نرخ فروشی ست که نسبت به ماه قبل برای تیرآهن و میلگرد یعنی دومحصول مهم افزایش مناسبی داشته است. لینک بررسی گزارش 4 ماهه ذوب(کلیک کنید)

خودرو و قطعه سازان خودرویی

گروه خودرو این هفته همانند دیگر گروههای بازار سرمایه معاملات کسل کننده ای را پشت سر گذاشت و شاخص این گروه در انتهای هفته با حدود 500 واحد کاهش در عدد 12237 واحد متوقف شد و به محدوده حمایتی خود رسید که در این میان خپارس بیشترین تاثیر منفی را بر آن گذاشت . در این گروه رکود بازار خرید و فروش خودرو در گزارش این هفته خساپا همانند ایران خودرو مشهود بود و تولید 107 هزاری با فروش فقط 70هزار دستگاه روبرو بود، با این حال این شرکت توانست در 5 ماهه نخست سال به میزان کل صادرات سال 93 خود در محصول تیبا، صادرات به کشور عراق داشته باشد که نشان از تقاضای این خودرو و تغییر سبد محصولات خود و جایگزینی آن با محصولات ایکس 100 دارد . این شرکت به نسبت دیگر خودرو سازان از جمله پارس خودرو و ایران خودرو جذابیت کمتری برای سرمایه گذارن دارد .

دیگر خودرو ساز بزرگ یعنی ایران خودرو که همواره در رقابت با پارس خودرو در چند وقت اخیر برای لیدری در بازار سرمایه بوده است در تلاش است حدود 46 میلیون دلار از شرکت بنز غرامت دریافت کند و گویا در آینده تولیدات خود را با این شرکت آغاز خواهد کرد . همچنین پارس خودرو هم محصول جدید رنو (سیمبول) را از هفته آینده پیش فروش خواهد کرد که این امر قطعا تاثیرات مثبتی بر این شرکت خواهد گذاشت .

در طرف مقابل خودروسازان که با مشکل فروش روبرو هستند قطعه سازان با توجه به صورتهای مالی خود از فروش خوبی برخوردار بورده اند و اوضاع مناسبی را دارند و در طی هفته هم برعکس خودرو سازان قطعه سازان از معاملات بهتری به نسبت برخوردار بودند که خاهن و ختوقا و خنصیر از جمله آن بودند .

در حال حاضر برای خرید از این گروه باید دید که آیا تغییری در روند بازار سرمایه در هفته آینده ایجاد خواهد شد که در غیر اینصورت باید منتظر حمایتهای بعدی شاخص گروه در 11750 واحد ماند و پس از آن به صورت پله ای اقدام به خرید کرد .

فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ها

مجامع شرکتهای پالایشگاهی در هفته گذشته به شرح ذیل برگزار شد :

در مجمع سالانه پالایشگاه شیراز سود قطعی هر سهم این شرکت با تعدیل منفی حدود 18 درصدی، 365 ریال برآورد شد و از این رقم 50 ریال به ازای هر سهم کنار گذاشته شد . در مجمع نوبت دوم پالایشگاه تبریز بعد از اعلام تعدیل منفی 41 درصد و کاهش سود هر سهم از 372 به 219 ریال، به ازای هر سهم تنها 22 ریال تقسیم شد. همچنین در مجمع لاوان این شرکت به جای سود 19 تومانی بیش از 230 تومان زیان برای سال مالی گذشته محقق کرده است . در مجمع پالایشگاه بندرعباس هم که با حضور 87 درصد سهامداران برگزار شد، به دلیل درخواست سازمان تامین اجتماعی (ازسهامداران عمده) و سهامداران جزء مبنی بر بررسی بیشتر صورتهای مالی و همچنین طبق ماده150 اصلاحی قانون تجارت، این مجمع برای دومین بار به تنفس کشیده و قرار شد مجمع بعدی ساعت 9 روز چهارشنبه28 مرداد در بندرعباس برگزار شود.

در حال حاضر فقط شپنا و شبریز صورتهای مالی سه ماهه خود را منتشر ساخته اند . شپنا در سه ماهه خود 42 تومان سود با سرمایه 2000 میلیاردی ساخته است که البته در این میان نرخ نفت خام را حدود 58 دلار و دست بالا در نظر گرفته است . شبریز اما در 3 ماهه خود تعدیل مثبت 8 درصدی داده است کاهش هزینه های مالی در کنار تعدیل نرخ نفت خام از 47 دلار به 58 دلار از جمله این تعدیل ناپایدار است .

همچنان با توجه به رکورد قیمت نفت در شکستن خط نزولی خود خرید نمادهای این گروه با ریسک فراوان همراه می باشد .

محصولات شیمیایی

گروه پتروشیمی در هفته کسل کننده بازار سرمایه و در حالی که چالش نرخ خوراک این گروه را همچنان با ابهام مواجه کرده است علی رغم حجم پایین، روند متعادل و رو به مثبتی را پشت سر گذاشت . در این گروه همچنان اخبار ضد و نقیض در مورد نرخ خوراک وجود دارد و تا مشخص نشدن مصوبه دولت نمی توان قاطعانه در موردشان صحبت کرد . آنچه بیش از پیش این گروه را در حال حاضر جدای از بحث نرخ خوراک مورد توجه قرار می دهد افزایش درآمد حاصل از صادرات محصولات این گروه با توجه به بیانیه فدرال رزو آمریکا در مورد عادی سازی صادرات محصولات این گروه پس از رفع تحریم ها است که این افزایش فروش می تواند پوشش مناسبی حتی برای نرخ خوراک حدود 13 سنت باشد .

در هفته ای که سپری شد افزایش سرمایه 101 درصدی هلدینگ فارس از محل انباشته مهمترین خبر این گروه بود که این امر خرید این نماد را به دید بلند مدت قابل توجیه می کند . از تاپیکو هم خبر رسید که فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال به بهره برداری می رسد که تاثیرش را بر سود سال آینده این شرکت خواهیم دید (برخی کاشناسان نرخ های کنونی نفت را عاملی برای سود ده نبودن این پالایشگاه در حال حاضر و تاثیر منفی بر تاپیکو را عنوان می کنند)

بانک

نمادهای گروه بانکی هفته اخیر را تقریبا متعادل رو به منفی به پایان رساندند و به مانند دیگر گروههای بازار سرمایه در حالت خنثی بودند . در این گروه نماد خاور و وکار بیش از دیگر نمادها مورد توجه بودند و معاملاتشان در محدوده مثبت پیگیری می شد .

طبق اخبار رسیده از این گروه بانک صادرات توانسته مطالبات مشکوک الوصول خود را حدود 50 درصد کاهش دهد، همچنین این بانک به عنوان برترین بانک ایرانی در بین 1000 بانک بزرگ دنیا شناخته شد .

از بانک حکمت هم خبر رسید که این بانک از اردیبهشت ماه وارد شبکه سوئیفت خواهد شد و هم اکنون با کشورهای هند و چین و ترکیه روابط در حد کارگزاری برقرار کرده است .

اما بانک سرمایه در آخرین گزارش خود زیان 193 ریالی را محقق نمود که به علت هزینه های مالی مربوط به سود پرداختی به سپرده های دریافتی از موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی بوده است .

در این گروه بررسی ها نشان از آن دارد که برخی از نمادها با افزایش درآمد از محل اسنادی و غیر مشاع مواجه شده اند که این امر در آینده می تواند با لغو تحریم ها قطعا تاثیر گذاری بیشتری بر روی سود آنها بگذارد .

خبر مهم دیگر در این گروه اخذ مالیات 28 درصد از ابتدای سال 95 از دارایی های ثابت و اموال مازادی بانک ها بوده است که هنوز موضع گیری بانک ها در این خصوص مشخص نشده است اما با توجه به سابقه موجود میان بخشنامه های دولت و اجرایی شدن آنها در بانک ها می توان منتظر اصلاحیه یا پافشاری مجدد دولت بر این امر ماند. در این خصوص بانک هایی نظیر صادرات در کنار سایر بانک های نیمه دولتی احتمالا در راس بانک هایی قرار خواهد داشت که باید مالیات سنگینی را از این محل شناسایی کند. این موضوع می تواند موجب تحرک بانک ها برای فروش دارایی های مازاد کند و باید دید دقیقا بر سر نوع دارایی (مازاد یا غیر مازاد) چگونه به توافق می رسند.

سیمانی ها

در این گروه اخبار ضد و نقیض در مورد گران شدن سیمان همچنان ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که آیا واقعا قیمت سیمان در ماههای آینده با توجه به سطح پایین تقاضا برای این محصول افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر ؛ سیمانی ها در حال حاضر مهمترین مشکلشان کمبود تقاضا در بازار داخل و کاهش صادرات است که این امر مهمترین عامل رکود این گروه شده است .

در گروه حمل و نقل حسینا با شفاف سازی اعلام کرد هنوز هیچ قراردادی با طرفهای خارجی بسته نشده است و فقط رایزنی ها در این باره ادامه دارد .

در گروه لیزینگ نائب رییس انجمن لیزینگ گفت : اگر برخی محدودیت ها برداشته و نرخ های لیزینگ آزاد شود ما می توانیم به بخش مسکن هم ورود پیدا کنیم. وی درباره حذف برخی محدودیت ها گفت: مقرر شده مجوزهای یک ساله را پنج ساله کنند، یا اینکه به لیزینگ ها اجازه افتتاح شعب و نمایندگی ها را بدهند و خوشبختانه بانک مرکزی هم تا حدودی در جهت بهبود کسب و کار لیزینگ ها قدم برداشته است.

در گروه سرمایه گذاری وبوعلی فروش بلوک 48 درصدی پاک اندیشان امین را به قیمت 106511 ریال را اعلام کرد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • یونس اسعدی
    یونس اسعدی

    با سلام. ممنون از گزارش خوبتان. لازم به ذکر است که خودرو سیمبول را شرکت پارس خودرو پیش فروش نخواهد کرد و توسط شرکت نگین خودرو و به صورت وارداتی به فروش خواهد رسید. موضوع فوق نیز به ضرر پارس خودرو می باشد.

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24