Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در معاملات بورس کالا امروز؛ شاهد عرضه محصولات فولادی دو شرکت همشهری فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بودیم.امروز شاهد کاهش نرخ محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا بودیم بعضی معتقد به این موضوع بودند که پس از یک ماه قیمت های بازار تازه برای مشتریان قابل قبول شده بود که فولاد باکاهش قیمت ،مجددا جو بازار رامنفی کرده بعضی دیگر معتقد هستند فولاد مبارکه تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده کاهش قیمت داشته است...

عقب نشینی نامحسوس مبارکه در بورس کالا

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۸۰۰ واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی مجددا راهاندازی شدند. همچنین از سال آینده تولید فولاد کشور تا حدودی به تراز ٥٠ میلیون تن نزدیک میشود.به گزارش «ایسنا» محمدرضا نعمتزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه بازدید از شرکت احیای سپاهان برگزار شد، با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته بهرغم محدودیتهای ریالی در کشور و افت قیمت سنگآهن و فولاد، منطقه سنگان پیشرفت خوبی داشته است، عنوان کرد: امیدواریم با حل شدن مشکلات بانکی دو پروژه دیگر این منطقه تا آخر سال به بهرهبرداری برسند.وی درخصوص ظرفیت منطقه سنگان برای تولید سنگآهن اظهار کرد: طبق پیشبینی کارشناسان وزارتخانه این منطقه ۸۰۰ میلیون تن ذخیره سنگآهن دارد. البته برخی دیگر از کارشناسان ذخیره سنگآهن منطقه سنگان را تا یک میلیارد تن تخمین زده اند.

سوغات اقتصادی رونق مسکن

بروز «رونق» در بخش مسکن و ساختمان علاوه بر اینکه باعث گشایش در فعالیت های درون بازار ملک – معاملات و ساختوساز - می شود، پنج دستاورد بیرونی برای اقتصاد کلان به همراه دارد. در صورت خروج کامل مسکن از رکود، مانع احتمالی کاهش تورم –کسری عرضه آپارتمان- برطرف و همزمان منابع منجمد شده بانک ها در املاک و مستغلات آزاد می شود. تحرک این بازار همچنین باعث بهره برداری از فضای پسابرجام به نفع جذب سرمایه خارجی و استفاده اهرمی از بودجه محدود دولت برای رشد اقتصادی خواهد شد. آثار ثانویه رونق مسکن، تقویت بیشتر محرک های این بخش را می طلبد.

عضو انجمن فولاد با بیان این که در یک سال اخیر ۲۰ تا ۲۵ درصد نیروی کار فعال در کارخانه های فولاد بخش خصوصی اخراج شده اند، گفت: افزایش سود بانکی با هدف کنترل تورم باعث تشدید رکود در بخش صنعت شده است.رضا شهرستانی در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: با توجه به بالا بودن سرمایه مورد نیاز برای ایجاد کارخانه های صنعت فولاد، راه اندازی این صنایع از طریق سرمایه های خصوصی به راحتی صورت نمی گیرد و این کار نیازمند دریافت تسهیلات بانکی است.وی تصریح کرد: بعد از جنگ ایران و عراق برای بازسازی کشور نیاز زیادی به فولاد داشتیم و این در حالی بود که تا آن زمان، میزان تولید فولاد در کشور کمتر از یک میلیون تن بود، اما پس از جنگ و با افزایش نیاز کشور، بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی برای توسعه تولید یا ایجاد کارخانه های جدید اقدام کردند.

وی ادامه داد: در نتیجه ظرفیت زیادی در بخش نورد ایجاد شد و برای بیش از ١٠٠ میلیون تن محصولات نوردی طی ٢٠ سال اخیر مجوز صادر شد.شهرستانی با بیان این که در حال حاضر بیش از ٣٥ میلیون تن ظرفیت نصب شده تولید محصولات نوردی در کشور داریم، گفت: ایجاد این کارخانه ها نیازمند دریافت تسهیلات است و در ابتدا که بازسازی کشور رونق داشت، وضعیت تولید این شرکت ها مناسب بود.وی ادامه داد: به مرور زمان و با وضع تحریم ها و کاهش ارزش ریال، دولت به مشکل کمبود بودجه بر خورد و مصرف فولاد در کشور کاهش یافت. در عین حال در دولت یازدهم برای جلوگیری از نرخ تورم، سود بانکی افزایش یافت که این مساله باعث تشدید رکود شد.وی با اشاره به این که هم اکنون کمتر شرکت فولادی وجود دارد که معوقه بانکی نداشته باشد، گفت: کارخانه ها با مشکل گرفتن تسهیلات و دریافت دسته چک روبه رو هستند و در چنین شرایطی کارخانه ها تعطیل شده یا نیمه تعطیل هستند.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه در حال حاضر شرکت های دولتی تولیدکننده فولاد مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان محصولاتشان را با حداقل قیمت عرضه می کنند، گفت: به دلیل اشتغال زایی بالای این شرکت ها، فشار کمتری از سوی دستگاه های دولتی مانند شرکت برق، بر آن ها وارد می شود.

گزارش بازارهای سه گانه(دلار-نفت-مسکن)

نوسان نفـــت نزدیک سطح ٥٠دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٩/ ٠ درصدی همراه شد. خوش بینی ها به حمایت عوامل بنیادین در کوتاه مدت و افت یک درصدی هفتگی شاخص دلار نفت را به بالاترین سطح در ١١ ماه (٦٧/ ٥١ دلار) رساند. اما تعدیل رشد پایان هفته شاخص دلار و نگرانی ها از کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا (رشد تولیدات هفتگی نفت برای اولین بار در ٣ ماه و افزایش تعداد دکل های نفتی برای دومین هفته متوالی) نفت WTI را به پایینتر از ٥٠ دلار رساند. همچنان کاهش سرمایه گذاری های توسعه ای و نبود توجیه اقتصادی برای تولید در قیمت های کنونی چشم انداز کاهش تولیدات آمریکا را ارئه می دهد. همچنین اختلالات عرضه و رشد تقاضا خوش بینی های کوتاه مدت را به نفت تقویت کرده است. کاهش سرمایه گذاری های توسعه ای چشم انداز کسری عرضه در بلندمدت را نیز ارائه می دهد. اما در میان مدت رشد شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفت عامل فشار بر نفت است..

ادامه کم نوسانی ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت ٢ تومانی به نرخ ٣٤٦٥ تومان معامله شد. کاهش نرخ درهم، با توجه به برابری نرخ دلار و درهم عامل فشار بر دلار بود. در هفتههای اخیر عوامل بنیادین حمایت سطح ٣٤٥٠ تومانی را تقویت کرد. از سوی دیگر، چشم انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک ها مانع از رشد منطقی دلار شد. در شرایط کنونی ادامه این فضا نوسانات دلار را محدود کرده است. به نظر می رسد در ٢ سال گذشته عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح جهانی بر تداوم حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد. اما در ماه های اخیر رشد ارزش دلاری صادرات به ویژه رشد درآمدهای نفتی (با رشد قیمت نفت و حجم صادرات نفت کشورمان) تقویت سمت عرضه را به دنبال داشته است. امری که می تواند صعود نرخ دلار را سرکوب کند..

در حال حاضر مصوبات و مقررات متعددی برای حمایت از صادرات از جمله صادرات فولاد به تصویب رسیده، اما در برخی موارد از سوی متصدیان اجرا نمی شود.جعفر کرمپور، مدیرعامل شرکت همگانان فلز در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره راهکارهای توسعه صادرات فولاد و سنگآهن کشور با اعلام این مطلب گفت: در شرایطی که قیمت سنگ آهن هماتیت با عیار حدود ٥٠ درصد FE به صورت F.O.B در بازارهای جهانی حداکثر بیست دلار است، متاسفانه گمرکات کشور براساس اعلام کمیته ارزش گذاری قیمت ٣٥ تا ٤٠ دلار را ثبت می کنند.

در معاملات امروز بورس کالا مقدار 123280 تن کالا به ارزش 2059052 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

محصولات صنعتی و معدنی

تالار محصولات صنعتی بورس کالا امروز شاهد داد و ستد 13624تن از انواع ورق فولادی میلگرد و تیرآهن به ارزش 403273میلیون ریال بود. در این میان شرکت فولاد مبارکه 13030 تن انواع محصولات فولادی خود را به قیمت میانگین 17890 ریال به فروش رساند..شرکت ذوب آهن اصفهان 594 تن تیرآهن و میلگرد با قیمت میانگین 14850 ریال به فروش رساند.

محصولات کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران امروز شاهد عرضه ۴۰۰۰ تن شکر سفید بود که مقدار 2100 تن آن مورد داد و ستد قرار گرفت..قیمت 23000 ریال میانگین قیمت معامله 2100 تن از این محصول در تالار کشاورزی بود. جوی دامی خوزستان دومین محصول معامله شده در تالار کشاورزی با قیمت 6800 ریال بود.

محصولات پتروشیمی

تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا امروز شاهد داد و ستد 18292تن از گوگرد،قیر و پلی پروپیلن به ارزش 124074میلیون ریال بود.

جوّ بازار

در معاملات بورس کالا امروز؛ شاهد عرضه محصولات فولادی دو شرکت همشهری فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بودیم.امروز شاهد کاهش نرخ محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا بودیم بعضی معتقد به این موضوع بودند که پس از یک ماه قیمت های بازار تازه برای مشتریان قابل قبول شده بود که فولاد باکاهش قیمت ،مجددا جو بازار رامنفی کرده بعضی دیگر معتقد هستند فولاد مبارکه تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده کاهش قیمت داشته است. نظرفعال دیگری اینست که به جهت برابری قیمت با قیمتهای جهانی وجلوگیری از ورود کالای خارجی کاهش قیمت در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته است وتا زمانی که ورود کالای خارجی صرفه چندانی نداشته باشد این کاهش ادامه دارد.

منبع خبر: کارگزاری مبین سرمایه

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24