Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز و فردا خبرهایی از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود که می تواند از شدت ابهام ها بکاهد. در مجموع، سرمایه گذاران منتظر اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک های مرکزی هستند و اگر ثابت شود این امید بی جا بوده وضعیت بازارهای مختلف بدتر خواهد شد.

تنها یک بازار از اوضاع آشفته سود برده است!

در روزهای اخیر نگرانی ها درباره خروج انگلستان از اتحادیه اروپا همچنان بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر گذشته است. ابهام های زیادی درباره آینده وجود دارد و برنده این ابهام، بازار طلاست. قیمت طلا در دو هفته اخیر رشد کرده و به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است. اگرچه انتظار نمی رود رشد قیمت ها ادامه پیدا کند اما نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند تا زمانیکه نگرانی سرمایه گذاران از میان نرفته قیمت طلا حمایت می شود. در روزهای اخیر قیمت نفت در سطوح پایین تر از قبل نوسان کرده است. و در بازارهای مالی، شاهد غلبه احتیاط بر رفتار سرمایه گذاران هستیم. امروز و فردا خبرهایی از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود که می تواند از شدت ابهام ها بکاهد. در مجموع، سرمایه گذاران منتظر اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک های مرکزی هستند و اگر ثابت شود این امید بی جا بوده وضعیت بازارهای مختلف بدتر خواهد شد.

نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر از قبل

امروز پنجشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشد کرده و به ترتیب در سطح 49.4 دلار و 48.1 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. در روزهای اخیر انتشار برخی خبرها درباره رشد عرضه نفت از سوی کانادا و نیجریه سبب شده قیمت نفت تحت فشار قرار گیرد. ضعف اقتصاد جهان نیز عامل دیگری است که از رشد قیمت ها جلوگیری کرده است. قیمت ها در چند ماه اخیر به دلیل نزدیک شدن بازار به تعادل رشد کرده و هر عاملی که بر مازاد عرضه بیافزاید سبب کاهش قیمت نفت خواهد شد. اگر تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا شدید باشد و نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش یابد، طبیعی است که قیمت نفت نیز افول خواهد کرد. بویژه افزایش تولید نفت از سوی روسیه، عربستان و عراق سبب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا خواهد شد. امروز گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته منتشر می شود و انتظار می رود در این گزارش به کاهش ذخیره اشاره شده باشد. دو هفته پیش 4 میلیون بشکه از نفت آمریکا کاسته شده بود. البته باید دانست میزان ذخیره نفت آمریکا در بالاترین میزان قرار دارد. نکته مهم دیگر در حوزه تغییرات قیمت نفت باید به آن توجه داشت این است که برخی تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا فعالیت خود را از سر گرفته اند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در سه روز گذشته نشان داده شده است:

ثبات!

امروز قیمت طلا با یک دلار افزایش به 1367 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته قیمت طلا رشد کرد و این افزایش به رغم رشد شاخص های مالی در بازار آمریکا رخ داد. برخی تحلیلگران معتقدند نگرانی ها درباره وضعیت اقتصاد جهان عامل اصلی رشد قیمت طلاست و از آنجا که این نگرانی ها ادامه پیدا خواهد کرد بعید است قیمت طلا سقوط کند. قیمت فلز زرد اکنون در بالاترین میزان در دو سال اخیر قرار دارد و پیش بینی شده امسال قیمت ها پس از سه سال افول، رشد خواهد کرد. بازار طلا در سال جاری میلادی عملکرد بسیار خوبی داشته و پیش بینی شده برای مدتی قیمت ها در سطوح کنونی باقی خواهد ماند البته هر خبر مثبت از اقتصاد آمریکا بر قیمت طلا فشار وارد خواهد کرد. در روزهای اخیر قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرده و سودی بالا نصیب سرمایه گذاران این بازار شده است. پیش بینی شده بازار بزودی وارد فاز اصلاح خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در سه روز اخیر نشان داده شده است:

نگرانی ها ادامه یافته است

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. رشد شاخص های مالی در بازارهای این قاره ادامه پیدا نکرده است زیرا از یک سو سرمایه گذاران در باره ضعف اقتصاد جهان نگرانند و از سوی دیگر هنوز اقدامی برای حمایت از رونق اقتصاد انجام نشده است. البته بانک مرکزی ژاپن همواره اعلام کرده آماده اجرای سیاست های حمایتی است اما ایجاد اطمینان در سرمایه گذاران آسان نیست. در روزهای اخیر خبرهای زیادی از اقتصاد چین منتشر نشده است و وضعیت اقتصاد این کشور عامل دیگر نگرانی سرمایه گذاران است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا نوسانی محدود داشت و سرمایه گذاران ترجیح دادند تا انتشار گزارش های جدید از اقتصاد آمریکا با احتیاط رفتار کنند. دو هفته از برگزاری همه پرسی در انگلستان گذشته و هنوز هیچ نهادی تلاش نکرده ابهام های موجود در باره روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تاثیر این امر بر اقتصاد جهان را رفع کند. جو حاکم بر بازارهای مالی اروپا منفی است و اگر رشدی در قیمت سهام مشاهده می شود حاصل امیدهایی است که در باره اجرای سیاست های حمایتی جدید وجود دارد. بانک مرکزی اروپا در حال اجرای سیاست های انبساطی فراگیر است و برخی تغییرات مثبت در شاخص های اقتصادی منطقه یورو مشاهده شده است. البته برخی کارشناسان معتقدند اگر اوضاع خیلی بد شود بانک مرکزی اروپا ابزارهای لازم برای مقابله با بحران را در اختیار ندارد. این نهاد تاکنون از بسیاری از این ابزارها استفاده کرده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند. افزایش نسبی قیمت نفت و رشد قیمت سهام برخی شرکت های بورسی در این افزایش موثر بودند. امروز و فردا دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می شود که محتوای آن تااندازه ای ابهام ها درباره زمان افزایش نرخ های بهره را از میان می برد. روز گذشته گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر و مشخص شد اعضاء کمیته درباره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نگران هستند. البته نشست ماه پیش، قبل از برگزاری همه پرسی در انگلستان انجام شد. در ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشست دارد و با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد جهان بعید است تغییری در نرخ های بهره داده شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در سه روز گذشته نشان داده شده است:

نوسان محدود قیمت ها

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی محدود داشته و اکنون قیمت مس در محدوده 4750 دلار در هر تن در نوسان است. روز گذشته نیز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت اما فشار بر بازار این مواد خام بیشتر شده است. از یک سو درباره افق تقاضا برای فلزات پایه نگرانی هایی وجود دارد و از سوی دیگر ارزش دلار در حال رشد است و این عامل نیز به کاهش قیمت ها کمک خواهد کرد. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است منتشر نشد. سرمایه گذاران می دانند که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی حداکثر 6.5 درصد رشد خواهد کرد که پایین ترین میزان در 25 سال اخیر است. بدین ترتیب دلیلی برای امید به رشد قیمت ها وجود ندارد. اگر طی هفته های آینده برخی ابهام ها درباره اقتصاد جهان رفع شود، بازار فلزات پایه ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. در حال حاضر این باور وجود دارد که تقاضا برای فلزات پایه رشد اندکی خواهد داشت. تغییرات قیمت نفت نیز که در روزهای اخیر نزولی بوده بر قیمت ها فشار وارد کرده است. از میان رفتن اختلال در عرضه نفت قیمت ها را کاهش می دهد و سبب افول قیمت فلزات پایه خواهد شد. بسیاری از تحلیلگران امیدوار هستند تدابیر حمایتی جدید از سوی بانک های مرکزی بزرگ اتخاذ شود اگر چنین شود قیمت فلزات پایه در سطوحی بالاتر به ثبات خواهد رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

انتظار سرمایه گذاران

امروز ارزش دلار در برابر یورو رشدی اندک داشته که حاصل پیش بینی انتشار خبرهای مثبت از بازار کار آمریکاست. روز گذشته نوسان ارزش دلار در برابر یورو زیاد نبود و انتشار گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تغییر بزرگی در بازارهای ارز بوجود نیاورد. در این گزارش مشخص شد اعضاء کمیته درباره تاثیرات منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نگران هستند و به همین دلیل برنامه افزایش نرخ های بهره به تعویق افتاده است. امروز و فردا دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می شود که اهمیت بالایی دارد زیرا وضعیت بازار کار را در هفته و ماه گذشته نشان می دهد. اگر محتوای این گزارش مثبت باشد که پیش بینی شده اینطور باشد، ارزش دلار رشد خواهد کرد. سرمایه گذاران در بازارهای ارز در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید ارزش پوند و رشد ارزش ین و فرانک سوییس بوده اند و تحلیلگران معتقدند این روند ادامه پیدا می کند زیرا نگرانی های عمیقی درباره تاثیر منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا وجود دارد و مدت ها طول خواهد کشید تا این نگرانی ها از میان برود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در سه روز گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، انگلستان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24