Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نکته ای که جاماند چهره اهالی بازار سرمایه بود...در چهره آن ها امید به آینده و کمی دلگرمی دیده می شد و این که روزی کارهای این دولت در بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصاد کشور اثر خود را نشان خواهد داد...

عذرخواهی تاریخی یک وزیر/جلسات جهانگیری و فطانت درباره بورس/تحلیل صالح آبادی از اوضاع بازار

برای یک رسانه تخصصی و فعال در بازار سرمایه جای بسی خوشحالی است که پس از 25 ماه دوری از نمایشگاه بورس و البته مشاهده زیان های سهمگین اهالی بازار سرمایه دوباره توفیق حضور در میان بازیگران و بازیگردانان بازار سهام ایران را داشته باشد.

نمایشگاه نهم امروز رسما افتتاح شد!برخلاف نمایشگاه های قبلی تیم اقتصادی دولت از این رخداد سمبلیک استقبال زیادی کرده بودند.اسحاق جهانگیری که گل سرسبد مراسم افتتاحیه بود و از سیف بانک مرکزی گرفته تا همتی بیمه مرکزی در کنار علی طیب نیا خود را به پاتوق همیشگی نمایشگاه بین المللی رسانده بودند تا یکصدا این مهم را فریاد بزنند راه نجات اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی از بازار سرمایه می گذرد!نکته مهم تر در نمایشگاه بین المللی امروز حضور نماینده ای از دفتر رهبری بود.

بزرگان چه گفتند؟طیب نیا مرد شماره یک نمایشگاه نهم!

محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نخستین سخنران نمایشگاه امروز بود.او گفت:حجم و ارزش معاملات در سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید ٣ برابر ٨ سال گذشته بوده است. همچنین تعداد سهام داران در این مدت از ۶ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر به بیش از ١٠ میلیون نفر رسیده است. نقش بازارسرمایه در تامین مالی به ١٠٠ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ٨ سال گذشته قابل مقایسه نیست.حجم و اندازه بازار صکوک از ٧٢٠٠ میلیارد تومان به ٢١ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان رسیده است. اخیرا١٠٠٠ میلیاردتومان اوراق خزانه اسلامی و ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق رهنی منتشر شده است. طی دو تا سه سال آینده بازار صکوک و بدهی رشدی هم اندازه بازار ثانویه سهام خواهد داشت و سهام عدالت در سال جاری وارد بازار سرمایه خواهد شد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد که نرخ تورم در دولت تدبیر و امید کاهش یافته اما نرخ سود همچنان به میزان قابل قبول کاهش نیافته است،مطالبات معوق بخش خصوصی از دولت، مطالبات معوق بانکی و دارایی‌های منجمد باعث می‌شود که بانک‌ها نتوانند نرخ سود را کاهش دهند،۴۵ تا۵٠ درصد از ترازنامه دارایی بانک‌ها به دارایی‌های منجمد اختصاص دارد که قدرت اعطای تسهیلات را کاهش داده است. همچنین برنامه‌های دولت برای سالم سازی بازار پول شامل حل معضلات جریان نقدینگی، سامان دهی بدهی‌های دولت و افزایش سرمایه بانک‌ها می‌شود و در زمینه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی سازمان مدیریت و در مورد بانک‌های خصوصی مسوولیت به عهده بانک مرکزی است. عده‌ای بر این باور بودند که پس از برجام همه مشکلات نظام بانکی بابد به یکباره برطرف شود. برقراری روابط با بازار‌ها و بانک‌های بین المللی به استانداردهایی نیاز دارد همچنین به دلیل تحریم‌های اعمال شده طی سال‌های گذشته از دستیابی به این استاندارد‌ها باز مانده و به روز نشدیم .

اما دیگر سخنران آئیین افتتاحیه نمایشگاه علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت بود و عذرخواهی وی از مردم بابت برخی کاستی ها و فیش های نجومی او را به مرد شماره یک نمایشگاه نهم تبدیل کرد!

او گفت:آسیب شناسی نشان داده که تقویت بخش های مولد و افزایش تولید داخلی ضرورتی انکار ناپذیر است. رشد اقتصادی 5درصدی در سال 95 از برنامه های دولت است و باید کسب و کار های بیشتری رونق بگیرد و فرصت های جدید شغلی ایجاد شود. رشد اقتصادی 8درصدی در طول برنامه ششم توسعه حتما باید انجام شود و اگر نتوانیم به این مهم برسیم نیاز شغلی جوانان بی پاسخ می ماند. باید تمرکز اصلی سیاست گذاران بر احیا و گسترش ظرفیت های تولید داخلی باشد. ما مدیریت بدهی های دولت را شروع کرده ایم تا جایی که حتی در گذشته اطلاعات دقیقی از میزان بدهی های دولت وجود نداشت و با ایجاد نهادی برای مدیریت بدهی ها ، حرکت موثری به سمت ساماندهی صورت گرفته است. بورس، بانک و بیمه سه رکن اساسی بازار مالی و نظام تامین مالی به حساب می‌آید. بدون یک نظام تامین مالی کارآمد دسترسی به یک رشد پایدار امکان پذیر نیست تلاش در جهت ارتقای رشد اقتصادی به گونه‌ای است که دستاورد تورم تک رقمی مخدوش نشود و تا حد امکان مشارکت گسترده‌تر بخش‌های مختلف اقتصادی را همراه داشته باشد تا عوایدآن نصیب همگان شود. عبایی از کاستی ها نداشته و به راحتی پوزش می طلبم. وزارت اقتصاد مصمم است تا همگام با دولت حرکت کند که این صحبت طیب نیا و عذرخواهی بابت فیش های نجومی مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری آخرین سخنران بود ...

او هم گفت:میلیارد‌ها دلار از ذخایر بانک مرکزی در دولت قبل، در یک شرکت نفتی ایرانی خارج از کشور سپرده گذاری شد.این شرکت ذخایر را در پروژه‌های نفت و گاز داخل کشور سرمایه گذاری کرد که وضعیت پیچیده‌ای را ایجاد کرده که باید درباره آن به مردم توضیح دهیم.برای تحرک چرخ اقتصاد کشور به تجهیز و توسعه بازار پول و سرمایه و صنعت بیمه نیاز داریم.در سال جاری که برنامه ما تحرک بخشیدن به بنگاه‌های کوچک و متوسط است انتظار ما این است که نظام بانکی عملکرد خوبی داشته باشد. بازار سرمایه باید قادر باشد نیازهای مالی بلند مدت کشور را تامین کند. به رغم همه تنگنا‌ها و فشارهایی که وجود داشته به سمت استفاده از منابع بانک مرکزی نرفتیم زیرا معتقد بودیم که پایه پولی نباید افزایش یابد و برداشت از منابع بانک به نفع مردم نخواهد بود.در زمینه لایحه بانکداری اسلامی که در اواخر کار مجلس نهم بنا بود تصویب شود، معتقد بودیم که این اقدام نباید با عجله صورت گیرد. در لایحه جدید به مسائل فقهی توجه کرده و در این زمینه دغدغه داریم و حتما نظرات مقام معظم رهبری را لحاظ کرده و اصلاحات را انجام می‌دهیم.

غرفه ما

غرفه پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 امروز میزبان شمار زیادی از مخاطبان و البته مدیران بازار سرمایه بود.از محمد فطانت گرفته تا قاسم محسنی و چندین و چند مدیر شناخته شده دیگر در غرفه بورس24 حضور پیدا کردند و دفتر یادبود ما را با دست خط و امضای خود مزین فرمودند!

یکی از اقدامات بورس24 در نمایشگاه امسال کشیدن پرتره و کاریکاتور مدیران بازار سرمایه و هدیه به آن ها در نمایشگاه بود.این اقدام نشان داد که حتی با چهره های جدی همچون قاسم محسنی این مدیر دوست داشتنی بازار سرمایه که پس از 10 سال حضور در هیات مدیره سازمان بورس هم اکنون در شورای عالی بورس عضویت دارد هم می توان شوخی کرد!

اما محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در غرفه بورس24 جزئیاتی درباره محتوای نمایشگاه بازار سرمایه داده است.وی توضیح داد:در همایش فردا که به زبان انگلیسی برگزار می شود مقام ناظر کره جنوبی سخنرانی خواهد کرد و علاوه بر این، صحبت رو در رو با سفیر سوئیس خواهیم داشت و ایشان قبول کرده بی پرده هر سوالی که لازم است از ایشان پرسیده شود. این پنل جذابی خواهد بود که تمام مسایلی که در ارتباط بین بازار های پولی و مالی ما با خارج است،مطرح شود.علاوه بر این بسیاری از افراد که بیش از 100خارجی هستند حضور خواهند داشت و بهترین بخش نمایشگاه خواهد بود. امیدواریم بتوانیم در کنار آن نمایشگاه را بازدید کنند و ما خوراک فکری مناسبی در معرفی ابزار ها و معرفی فرصت های سرمایه گذاری ارائه بدهیم.

به گفته وی، در روز سه شنبه هم در ساعت 10تا 12ظهر در خصوص ابزار های اسلامی خواهیم داشت که هم تجلیلی از کمیته فقهی باشد و هم این که به هر حال اندیشمندان حقوقی و فقهی بتوانند مباحث مربوط به موانع رشد بازار سرمایه را در قالب ابزار های مطابق با شریعت ارائه دهند . همچنین امروز عصر همایش بیمه در برگزار شد. روز سه شنبه اما یک همایش بانکداری خواهیم داشت که همه این موارد در خارج از کشور بازاریابی شده است و خوب هم استقبال شده است.

وی افزود: همچنین فردا یک تفاهم نامه با لورنر کره جنوبی امضا خواهیم کرد؛ که بالاترین مقام پولی و مالی کره جنوبی است. اولویت بندی ما در بازار سرمایه ایران و بازار سرمایه کره جنوبی معطوف به این شد که بتوانیم در ابتدا بازار اولیه را توسعه دهیم.بازار اولیه طوری باید باشد که بتوان اوراق ایران را در آن بازار عرضه کرد.

فطانت افزود: بازار سرمایه چیزی که در ماهیت خود دارد این است که نیاز به ارتقاء دانش دارد و باید آشنایی کاملی اتفاق بیفتد . در خارج از کشور همه حتی یک خانم خانه دار می داند که از پول های خرد،باید اوراق سهام و قرضه بخرد.اما بازار سهام در مردم ما هنوز ضریب نفوذ زیادی نداشته است. همه این ها می تواند آشنایی مردم را با بازار سرمایه و ابزار های بازار سرمایه را برقرار کند و پیچیدگی هایی که به ظاهر می تواند آموزش آن ارزش افزوده شخصی ایجاد کند. در کل این همایش ها هم در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تاثیر خود رادر بازار سرمایه خواهد داشت. بازار ما بازاری با رشد شتابان است که به دلایل مختلف ما موتور پیشرفت اقتصادی در 10سال آینده خواهیم بود و این را به پشتوانه و تحقیقات مختلف عرض می کنم. در کل ما چاره ای نداریم که ضریب نفوذ را بالا ببریم. مردم را نباید درگیر پیچیدگی های بازار نمود و باید سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شعب بانک ها و افراد حرفه ای انجام شود.

رییس سازمان بورس گفت: ابزار های بازار سرمایه به دلیل این که منطبق با واقعیت بوده و کار صوری در آن انجام نمی شود این از مواردی است که موفقیت ما را تضمین می کند. ولی هیچ چیز غیر واقعی وجود ندارد و این اطمینان را به مردم می دهد که از نظر شرعی هم مشکلی وجود ندارد.

بالاترین مقام نظارتی بازار سهام در پاسخ به این سوال که جایگاه بازار سر مایه در دولت تدبیر و امید چگونه است؟گفت: بهترین حمایت از سوی دولت و شخص آقای جهانگیری انجام شده و تعداد جلساتی که ایشان در خصوص بازار سرمایه داشته اند در هیچ دولتی به این اندازه نبوده است و به ریزترین شکل موضوعات،دغدغه ها و چالش های بازار سهام در حال پیگیری است. در دولت شخص آقای جهانگیری کوچکترین مباحث را پیگیری کرده و حساسیت به خرج می دهند. به ویژه این که دولت محترم با درک شرایط موجود به این نتیجه رسیده که راه رونق اقتصاد کشور از بازار سرمایه می گذرد و رفته رفته نقش سیستم بانکی در تامین مالی پروژه ها کم رنگ و کم رنگ تر خواهد شد.

در این دیدار علیرضا باغانی مدیر پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 و محمد مرادی مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل تابلوی پرتره محمد فطانت را به رسم یادبود به وی هدیه کردند و از خدمات این مدیر ارشد بازار سرمایه که در دوسال گذشته خدمات قابل اعتنایی به بازار سرمایه ارائه داده،قدردانی نمودند.

صالح آبادی هم بود...

همچنین امروز علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مراسم رونمایی از اولین فروشگاه اینترنتی توسط تامین سرمایه آرمان (IBSHOP) گفت: بازار پول و سرمایه مکمل هم هستند و باید همکاری نزدیکی باهم داشته باشند و عمده اتصال تامین سرمایه با مردم در قالب بانک است.از طرفی اوراقی که تامین سرمایه به صورت عرضه اولیه منتشر می‌کند باید مشتریان عمده داشته باشند و مشتریان خرد از آن بی بهره هستند و از همین رو سایتIBShopشرایط مناسب جهت عرضه محصولات به مشتریان خرد را فراهم خواهد کرد و مشتریان خرد هم می توانند جذب تامین سرمایه شوند.

در همین رابطه محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان گفت: یکی از خلاهای سرمایه گذاری این است که دسترسی مردم به سیستم مالی و سرمایه گذاری محدود است و ما با راه اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات مالی از طریق سایتIBShopتلاش داریم شرایط امن سرمایه گذاری را ایجاد کنیم.

وی افزود: این درگاه اینترنتی ارائه کننده تمامی فرصت‌های امن سرمایه گذاری است و ما سعی بر آن داریم که تمامی افراد در اقصی نقاط ایران به این درگاه دسترسی داشته و از طریق اینترنت صندوق‌های سرمایه گذاری و بورس را هم در اختیار داشته باشند.

خواجه نصیری با اشاره به این که در بازار کالا و خدمات سایت های مختلفی وجود دارد،اظهار داشت: در حوزه مالی کمبود چنین سایت و درگاهی به خوبی مشهود بود و این گامی که امروز برداشته شده اولین قدم برای توسعه خدمات مالی است.همچنین سعی می کنیم در حوزه بازاریابی اصالت خودرا نیز حفظ کنیم و ما نیاز به سرویس‌های پیشرفته داریم تا بدون نیاز به شبکه بانکی توسعه یابیم.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان تصریح کرد: در سایتIBShop.irصندوق‌های سرمایه گذاری مختلف را داریم که در معرض دید علاقمندان و متقاضیان قرار دارد.

صالح آبادی: «پی بر ای» بورس افزایش می یابد

در ادامه و حاشیه نمایشگاه با علی صالح آبادی در خصوص نرخ سود بانکی و تاثیر آن در بازار سرمایه صحبت کردیم که گفت: با کاهش نرخ سود بانکی ، فرض بر این است که P/Eدر بازار سرمایه افزایش پبدا می کند. البته این موضوع به وضعیت صنعت ، سودآوری بنگاه ها و قیمت کومودیتی ها مربوط می شود. ولی نرخ سود به تنهایی و به عنوان یک عامل روی P/Eبازار اثر گذار است و نرخ سود باید کاهش پیداکند.

وی افزود: ما در مورد نرخ سود چند پیش فرض داشتیم که یکی مربوط به کاهش نرخ تورم بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد ، همچنین اضافه برداشت از بانک مرکزی هم ساماندهی شد. در واقع نرخ سود بین بانکی نیز از 28درصد به تدریج به 15درصد کاهش داشته است. عامل مهم دیگر ساماندهی موسسات غیر مجاز است.

صالح آبادی در مورد فعالیت های بانک توسعه صادرات در بازار سرمایه هم گفت: بانک توسعه صادرات به طور مستقیم در بورس سهامی ندارد گرچه سهام کمی در گذشته، به دلیل مطالبه ای داشته که مرتفع شده است. ولی به هر حال در بازار سرمایه حضور دارد که این حضور از طریق شرکت کارگزاری و تامین سرمایه است. بخشی از سهام تامین سرمایه متعلق به توسعه صادرات بوده و بخشی از سهام هم متعلق به بانک شهر و شرکت ملی مس است که صندوق های تحت مدیریت این شرکت در بازار سرمایه فعال است و در بازار بدهی و اوراق صکوک و تامین مالی این اوراق شرکت می کند و علاوه بر این خرید و فروش سهام هم داشته است.

ابوترابی و افزایش سرمایه ها...

غلامرضا ابوترابی؛ رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس هم دیگر مهمان غرفه بورس24 بود. او در مورد آخرین وضعیت افزایش سرمایه ها تاکنون گفت: تامین مالی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است که این عدد با توجه به این که گفته شده بانک ها موظف شده اند سرمایه خود را افزایش دهند،بیشتر هم خواهد داشت.

وی افزود: بخش عمده ای از افزایش سرمایه ها انجام شده که روی سامانه کدال قرار گرفته و ما هر دو ماه اطلاعات را در اختیار همه قرار می دهیم. همچنین افزایش سرمایه 25شرکت هم در حال بررسی است که تقریبا 6شرکت از طریق مازاد تجدید ارزیابی و سایر شرکت ها از محل مطالبات آورده و سود انباشته می باشد. از شرکت هایی که مازاد تجدید ارزیابی خواهند داد می توان به ماشین سازی نیرو محرکه، آزمایش، پلی اکریل اشاره کرد که بیشترین میزان افزایش سرمایه 580میلیارد تومان مربوط به پلی اکریل است که باید تا امروز مدارک خود را ارسال نماید. آزمایش هم مدارک خود را ارسال کرده و در حال بررسی هستیم.

آنچه شنیدیم و دیدیم ....

*در راهرو نمایشگاه با فعالان و بزرگان بازار و مدیران گپ و گفتی داشتیم که در این بین حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران از همایش تخصصی و ویژه بورس خبر داد و گفت:نمایشگاه تازه شروع شده و نظر خاصی از نحوه برگزاری آن هنوز نمی توان داد.

*نکته جالب دیگر این نمایشگاه حضور غرفه کودک بود که به حمایت سازمان بورس برای کودکان برگزار شد و چهره جدیدی به نمایشگاه داد و نشانه ای از عزم نهاد ناظر برای فرهنگ سازی است!

*هدفون هایی که در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه توزیع شد متعلق به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا و همین طور سوئیس ایربود که به نوبه خود حاوی پیام آمدن خارجی هاست.

*سید محمد حسینی بهشتیان کارگزار قدیمی و خوشنام بازار در غرفه بورس24 تحلیل کرد که ماه های خوبی پیش روی بورس قرار دارد و شرایط به تدریج در حال تغییر است.

*جهانگیری قبل از افتتاح نمایشگاه و سخرانی از سالن میلاد بازدید کرد!این هم در نوع خود کار جدیدی بود!بازدید از غرفه ها قبل از افتتاح رسمی... .

FINSTARS

گزارش این بخش را از تعریف فین استارز آغاز می کنیم ، فین استارز بزرگترین رویداد استارتاپ های مالی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا است. در این رویداد صاحبان استار تاپ ها، شتاب دهنده ها فرشتگان سرمایه گذار و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر فرصت خواهند داشت تا در فضای تعاملی به شبکه سازی ، معرفی فرصت آفرینی بپردازد.

بخشی از نمایشگاه به فین استارز ها و استارتاپ ها اختصاص داشت که در بخش پنل تخصصی چهار نفره، مقوله ورود سرمایه گذار و حمایت ار استارتاپ ها و صندوق های جسورانه «ارزش آفرین سرآوا»، صندوق سرمایه گذاری جسورانه «پارتیان»، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه «توسعه آرمانی»، صندوق «سلامت رویان پارسیان» و صندوق «یکم آرمان» نیز بررسی گردید.

برخی از این استارتاپ ها ، هم برای بازار یابی و هم پیدا کردن سرمایه گذار حضور داشتند که برخی از این شرکت ها و یا استارتاپ ها با نام های فاکتور کن، پی پینگ، ایشر، آتی همراه، ایلیکیشن سبددان، با همتا، درگاه بازرگانی، شارژمان، شادیاب ، PAYAMNETو ... حضور داشتند.

یکی از کارشناسان استارتاپ فاکتور کن، توضیح داد:صدور فاکتور ، حسابداری ، انبار داری و حسابرسی توسط این نرم افزار انجام داده می دهد. ویژگی کلیدی سیستم این است که فاکتور ها را می توانید به صورت آنلاین پرداخت کنید و فاکتور هایی که تسویه می شود هیچگونه کارمزی دریافت نمی گردد و همچنین می توانید بازاریاب ها و فروشندگان خود را در هر کجای کشور مدیریت کرده و انبار و محصولاتی که برایشان تعریف می شود از همان انبار فاکتور داده می شود. به این ترتیب سیستم کاغذ بازی در سیستم ما کاملا حذف می شود و تمام گزارشات سامانه را در لحظه می توانید داشته باشید. حضور در نمایشگاه ها بیشتر بحث بازار یابی بوده و هنوز وارد بحث صندوق های جسورانه نشده ایم.

کارشناس دیگری در خصوص باهمتا توضیح داد که این سرویس دریافت پول بوده و با عضو شدن در باهمتا و ایجاد حساب کاربری ، می توانند برای اشخاص مختلف قبض ارسال نمایند. قبض به صورت پیامک به دست شخص مورد نظر می رسد. بیشتر برای معرفی و به نمایش گذاشتن محصول و به نوعی بازار یابی حضور پیدا کرده ایم.

کارشناسی هم در خصوص صندوق پر خطر گفت: صندوق های جسورانه طرح و آوردنده طرح را بررسی می کنند و سپس این طرح در سبد صندوق قرار می گیرد و سرمایه گذاران با طرح ها آشنا می شوند و همزمان با خرید یونیت های صندوق در تمام طرح ها سرمایه گذاری می کنند. البته تا چند سال گذشته این صندوق ها به صورت جداگانه و منفرد فعال بودند ولی از چند هفته گذشته 5صندوق از طریق بورس مجوز گرفتند. سرمایه گذاران یونیت ها را خریداری می کنند و در خود سبد سرمایه گذاری می کنند. ربط صندوق های جسورانه و استارتاپ ها در این است که استارتاپ ها طرح ها را در صندوق های جسورانه آورده تا مورد حمایت قرار بگیرند. البته هر صندوقی طبق امیدنامه حوزه مشخصی دارد و مختص یک نوع طرح است به طور مثال پارتیان در نانو، بیو و ای تی تی فعال است و استار تاپ های این حوزه را بدون محدودیت و البته در چهارچوب خاص خود بررسی می شود.

اما نکته ای که جاماند چهره اهالی بازار سرمایه بود...در چهره آن ها امید به آینده و کمی دلگرمی دیده می شد و این که روزی کارهای این دولت در بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصاد کشور اثر خود را نشان خواهد داد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24