Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در مورد ایران خودرو صحبت کردیم و گفتیم که مجمع شرکت با تعویق برگزار می شود. شرکت در اصلاحیه ای که روی خروجی کدال قرار داد ، تاریخ مجمع را ٣١ تیر ماه اعلام کرده و به این ترتیب چند روز دیگر هم معاملات خودرو را باید تحمل کنیم. ظاهرا...

سرمای «تابستانی»

نگاهی به تابلو معاملات

بورس24 : در نتیجه معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به لطف جا به جایی بلوک ها 52 واحد افزایش یافت و به رقم 73816 واحد رسید. نمادهای رمپنا با 93 واحد ، فخوز با 45 واحد و وبملت با 39 واحد بیشترین تاثیر  مثبت و همچنین نماد شپنا با 51 واحد ، فارس با 37 واحد و تاپیکو با 30 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی تیپکس داشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 251 میلیارد تومان رسید که نماد رمپنا با رقمی حدود 18 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. آکنتور ، خساپا و خودرو هم در رده های بعدی قرار داشتند.

در بازار فرابورس شاخص آیفکس در حدود 2 واحد کاهش یافت و به رقم 776 واحد رسید. نمادهای دماوند ، ذوب و شاوان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم 68 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با بیش از  5 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در پایان خاطر نشان می کنیم که ارزش خالص معاملات در دو بازار بورس و فرابورس چیزی در حدود 175 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بازار امروز

در حالی تا دقایق دیگر بازار بورس کار خود را آغاز خواهد کرد که به نظر امروز بازار خیلی دلچسب نباشد. از یک طرف مجمع ایران خودرو به تعویق افتاد. ایران خودرویی که خیلی ها انتظار داشتند با توقف چند روزه این نماد ، سایپا و سایر نمادهای خودرویی نفسی چاق کنند و حداقل 10 – 15 درصدی پیشروی کنند. اما این شرکت در اطلاعیه اعلام کرده که مجمع به تعویق افتاده است. بازگشت ایران خودرو به تابلو معاملات نمی تواند خبر خوبی برای بازار باشد. از طرفی دیگر دوباره اخبار سیاسی پررنگ شده است. حواشی برجام و صحبت هایی پیرامون اینکه "برجام چیزی نبود که انتظار داشتیم" قاعدتا برای بازار دلچسب نخواهد بود. در مجموع انتظار داریم بازار کار خود را مشابه به روز گذشته آغاز کند و نسبتا مثبت باشد. اما در ادامه عرضه ها می تواند در بازار شدت بگیرد و قیمت ها به سمت منفی عقب نشینی کنند. اگر مهندسین شاخص هم اجازه بدهند انتظار داریم شاخص منفی باشد.

بازار سهام

سالی که قرار بود جزو سال های طلایی بازار بورس شود تا به اینجای کار به غیر از ضرر و زیان چیزی در دل خود نداشته است. رشد قیمت ها در زمستان 94 و حجم های سنگین و افزایش ارزش معاملات ، بسیاری را متقاعد کرد که اطلاح 2 ساله بازار تمام شده و از این پس یک رالی 1 – 1.5 ساله در بازار خواهیم داشت. متاسفانه با شروع سال جدید بازار بر خلاف پیش بینی ها حرکت کرد (حداقل تا به اینجای کار) و این شائبه بین اهالی بازار ایجاد شد که رشد زمستانی بازار هم صرفا به دلیل انتخابات مجلس بوده!

حالا قیمت ها 30 – 40 درصدی با سقف اخیر خود فاصله دارد. نمودارهای تکنیکی نشان می دهد که شرایط خیلی هم بد نیست و قیمت برخی سهم ها به واسطه قرار گیری روی سطوح حمایتی و همچنین وضعیت اسیلاتورها و رسیدن به محدوده اشباع از فروش کم کم جذاب می شود. با این حال محرکی نیست که بتواند به بازار تکانی بدهد. بسیاری از فعالان بازار ما هم ارزنده بودن سهم را صرفا در صف خرید آن ارزیابی می کنند! یعنی مادامی که سهمی صف نباشد کسی سراغ آن نمی رود و به محض صف شدن سهامداران برای خرید آن دست و پا می شکنند. نمونه بازار این روزها نماد "تایرا" است. شاید بتوان گفت هفته ها بود که کسی نگاهی به تایرا نداشت اما به یکباره با انتشار چند شایعه و خبر توجه اهالی بازار به این نماد جلب شد.

توصیه می کنیم فارغ از حواشی و شایعات بازار معاملات خود را انجام دهید. فروش در این قیمت ها خیلی توجیهی ندارد. هر چند تا پایان تیر ماه و برگزاری مجامع و تسویه اعتبارهای ماهانه انتظار خاصی از بازار نداریم اما به نظر همین حوالی برای خرید پله اول در برخی از نمادهای بازار می تواند گزینه مناسبی باشد.

اما به سراغ نمادهای بازار برویم.

در مورد ایران خودرو صحبت کردیم و گفتیم که مجمع شرکت با تعویق برگزار می شود. شرکت در اصلاحیه ای که روی خروجی کدال قرار داد ، تاریخ مجمع را 31 تیر ماه اعلام کرده و به این ترتیب چند روز دیگر هم معاملات خودرو را باید تحمل کنیم. ظاهرا صورت های مالی شرکت برای ارائه در مجمع نیاز به کار دارد! برگشت خودرو به تابلو معاملات قطعا می تواند کار را برای سایر نمادهای این گروه مجددا دشوار کند.

مپنا هم این روزها ظاهرا از خواب بیدار شده و شاهد افزایش تقاضا و حجم معاملات در این نماد هستیم. به لحاظ نموداری این سهم در روزهای گذشته خط روند نزولی کوتاه مدتی خود را شکسته و هدف 1000 تومانی را در سر دارد . سابقه معاملاتی مپنا نشان داده که این نماد گزینه خوبی برای نوسان گیران نیست و بیشتر به درد معامله گران ریسک گریز و میان مدتی  می خورد. از حواشی مربوط به این نماد می توان به بحث دریافت مطالبات دولتی و همچنین گزارش تلفیقی مناسب 12 ماهه اشاره کرد.

از نمادهایی که این روزها پر حجم معامله می شود می توان به کنتورسازی اشاره کرد. سهمی که به واسطه عرضه سهام وثیقه معین رنان (سهامدار عمده) توسط بانک اقتصاد نوین با افت قیمتی و حجم معاملات بالا کار خود را دنبال می کند. برخی از قطعی بودن افزایش سرمایه و آینده روشن شرکت صحبت می کنند اما به لحاظ نموداری امروز روز بسیار مهمی برای این نماد می باشد. منفی های امروز مقارن با سطح حمایتی بسیار معتبری است که اگر از دست برود قیمت سهم عملا مستعد ریزش تا 4300 – 4400 تومان می شود. گفته می شود حداقل 4 میلیون برگه سهم دیگر توسط حقوقی در بازار عرضه خواهد شد که همین موضوع کار را دشوار خواهد کرد. اما داستان از چه قرار است؟ شرکت کنتور سازی در حدود 50 میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین بدهی دارد که با احتساب سود بانکی و جرایم این رقم به 65 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه شرکت به تعهدات خود در قبال بانک عمل نکرده ، بانک اقتصاد نوین هم تصمیم به فروش سهام وثیقه و تسویه بدهی کرده است. برای تسویه این رقم نیاز به فروش 12 – 13 میلیون برگه می باشد. تا کنون چیزی در حدود 8 – 9 میلیون برگه سهم از سهام وثیقه عرضه شده و به این ترتیب به نظر 4 میلیون برگه سهم دیگر عرضه خواهد شد.

در گروه سنگ آهنی کچاد مجمع موفقی را برگزار کرد. اولا با احتساب بودجه قبلی ، در سه ماهه چیزی در حدود 50 درصد پوشش داده. ثانیا با تعدیل مثبت عایدی سود سال مالی جاری خود را از 116 به 175 ریال رساند. برخی می گویند شرکت باز هم جای تعدیل دارد! از طرفی دیگر شرکت 90 درصد سود نقدی خود را در مجمع تقسیم کرد.

در همین گروه ومعادن در گزارش 12 ماهه جسابرسی شده که روز گذشته منتشر کرد ، موفق به تحقق 164 ریال سود شد که نسبت به سود 134 ریالی در گزارش حسابرسی نشده ، تعدیل مثبت 21 درصدی را نشان می دهد. کاهش هزینه های مالی و رشد 7 درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، دلیل تعدیل مثبت ومعادن بوده است. این سهم برنامه افزایش سرمایه هم دارد و به نظر در قیمت های کنونی برای معامله گران میان مدتی گزینه مناسبی باشد.

در گروه ماشین آلات همچنان بازی تایرا ادامه دارد. گفته می شود مهمترین دلیل این رشد بحث خروج مهر از ترکیب سهامداران شرکت است. روز گذشته هم در همان دقایق ابتدایی 10 میلیون برگه سهم داد و ستد شد و پس از آن شاهد تشکیل صف خرید نسبتا پر حجم به روی این نماد بودیم. به نظر می رسد سهم فعلا باند مقاومتی 265 – 280 تومان نشانه گرفته است. باید دید در مقطع فعلی تایرا پتانسیل عبور از این سد را دارد یا خیر؟!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24