Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز خبرهایی که از اقتصاد چین منتشر شده مثبت بوده و این بدان معناست که بانک مرکزی و دولت چین نیاز کمتری به اجرای سیاست های حمایتی جدید برای کمک به رونق اقتصاد احساس می کنند.

روند آتی قیمت سنگ آهن صعودی است؟

قیمت سنگ آهن در دو تا سه هفته اخیر در محدوده 56 دلار تا 57 دلار در هر تن نوسان کرده اما قیمت ها در سطوح کنونی باقی نخواهند ماند زیرا تغییری در شاخص های بنیادی بازار ایجاد نشده که از افزایش قیمت ها حمایت کند. مانند ماه های گذشته، عرضه همچنان بالاتر از تقاضاست.

طی پنج تا شش سال اخیر هرگاه رشدی در قیمت سنگ آهن مشاهده شده حاصل افزایش تقاضای چین بوده و هرگاه تقاضای چین بالا رفته قیمت سنگ آهن نیز رشد کرده است. پیشتر هنگامیکه تقاضای چین برای سنگ آهن ثابت مانده، رشد عرضه سبب شده است قیمت ها به شدت کاهش یابد.

رشد اخیر قیمت سنگ آهن حاصل امیدواری به اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی چین است. البته توقف تولید فولاد در منطقه تانگشان در استان هبی چین نیز در رشد قیمت ها موثر بوده است. به تولیدکنندگان فولاد در این منطقه دستور داده شده برای کمک به کاهش آلودگی هوا تولید را تا پایان ماه متوقف کنند. 10 درصد فولاد چین در این منطقه تولید می شود. در ماه مارس نیز همین دستور سبب رشد قیمت سنگ آهن شد.

تحلیلگران موسسه مک کواری معتقدند تغییر نکردن شاخص های بنیادی بازار سنگ آهن سبب می شود قیمت ها بار دیگر کاهش یابد. سه عامل یعنی افزایش عرضه سنگ آهن، میزان بالای ذخیره این ماده خام در بنادر چین و ثبات یا کاهش تولید فولاد سبب ضعف بازار سنگ آهن می شوند.

امید به افزایش تقاضا برای فولاد تحت تاثیر سیاست های حمایتی که احتمالا اجرا خواهند شد عامل اصلی رشد قیمت سنگ آهن است.

در سال جاری میلادی تاکنون افزایش تخصیص اعتبارات که با هدف کمک به رونق اقتصاد انجام شده زمینه را برای افزایش فعالیت های ساخت ساز و در نتیجه تقاضا برای فولاد فراهم کرده است. اما نشانه هایی از کاهش ظرفیت تولید در بخش فولاد چین نمایان شده است.

دو هفته پیش شرکت بائواستیل که دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در چین است اعلام کرد تغییرات ساختاری بزرگ ایجاد خواهد کرد. تحلیلگران می گویند این تغییرات به معنای ادغام شرکت بائواستیل با گروه فولاد و سنگ آهن ووان است که چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد در این کشور است. البته کاستن از ظرفیت تولید در بخش فولاد فرایندی بسیار زمانبر است.

روز گذشته قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر تیانجین چین به 58.8 دلار رسید اما امروز قیمت ها به سمت 56 دلار حرکت کرده اند. قیمت ها بازهم ممکن است کاهش یابد.

اما علل رشد روزهای اخیر قیمت سنگ آهن چیست و نهادهای تحلیلگر چه نظری در باره روند تغییرات قیمت ها در ماه های آینده دارند؟

یک عامل اصلی فشار بر قیمت سنگ آهن، افزایش ذخیره این ماده خام در بنادر چین است. در سال جاری میلادی تاکنون این ذخیره با 13 درصد افزایش به 104.5 میلیون تن رسیده است. در حال حاضر برخی منابع پیش بینی می کنند قیمت ها در نیمه دوم سال جاری میلادی به محدوده 45 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

امروز خبرهایی که از اقتصاد چین منتشر شده مثبت بوده و این بدان معناست که بانک مرکزی و دولت چین نیاز کمتری به اجرای سیاست های حمایتی جدید برای کمک به رونق اقتصاد احساس می کنند. نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه دوم امسال که پیش بینی شده بود 6.6 درصد بود 6.7 درصد اعلام شده است. همچنین میزان رشد تولید صنعتی بیشتر از پیش بینی ها بوده است. بدین ترتیب یک عامل مهم رشد قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر یعنی امید به اجرای سیاست های حمایتی جدید، ضعیف شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24