Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

نکته مهم دیگر این است که هنوز در باره تاثیر داشتن سیاست های حمایتی بانک مرکزی انگلستان اطمینانی وجود ندارد. این نهاد در نشست هفته پیش خود اقداماتی برای کاستن از تبعات خروج از اتحادیه اروپا انجام داد.

سقوط شاخص ها در کمین سرمایه گذاران

این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد جهان منتشر نمی شود و تحولات در بازارهای مختلف بیشتر تحت تاثیر داده های اقتصادی هفته پیش از آمریکا و حرکت بانک مرکزی انگلستان به سمت اجرای سیاست های حمایتی قرار دارد. هفته قبل گزارش های منتشر شده از بازار کار آمریکا مثبت بود و این عاملی برای رونق بازارهای مالی است. از سوی دیگر ارزش دلار حمایت شده و انتظار می رود این روند ادامه بابد. نوسان قیمت ها در بازار طلا و نفت این هفته زیاد نخواهد بود زیرا در هر دو بازار سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد. در میان هیاهوی موجود که حاصل رشد پی در پی شاخص های مالی در بازارهای بزرگ است، عده ای از کارشناسان به احتمال اصلاح بازار اشاره کرده اند. از دید این گروه، برای تداوم یافتن روند رشد شاخص های مالی، به محرک های جدید نیاز است. نکته مهم دیگر این است که هنوز در باره تاثیر داشتن سیاست های حمایتی بانک مرکزی انگلستان اطمینانی وجود ندارد. این نهاد در نشست هفته پیش خود اقداماتی برای کاستن از تبعات خروج از اتحادیه اروپا انجام داد. نکته دیگر این است که ضعف بازار نفت می تواند به رونق بازارهای مالی لطمه وارد کند. و در نهایت باید به محتوای گزارش های عملکرد شرکت های بورسی در آمریکا و اروپا توجه داشت. برخی از این گزارش ها امیدبخش نبوده اند. در مجموع باید گفت با توجه به شرایط کنونی، احتمال تغییر ناگهانی مسیر رشد شاخص های مالی وجود دارد.

رونق بازار با موانعی مواجه است!

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با رشدی بسیار اندک، به ترتیب در سطح 44.3 دلار و 41.9 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. بازار نفت در هفته های اخیر وضعیت امیدبخشی نداشته اما برخی تحلیلگران معتقدند قیمت ها از این بیشتر کاهش پیدا نخواهند کرد. تعادل نسبی که دو ماه پیش بین عرضه و تقاضا پدید آمده بود اخیرا از میان رفته است. مدتی است نهادهای تحلیلگر پیش بینی جدیدی در باره وضعیت بازار نفت در ماه های آینده ارائه نکرده اند زیرا به نظر می رسد شرایط در حال تغییر است. از یک سو برخی می گویند در پایان سال جاری میلادی بازار به تعادل می رسد و قیمت ها رشد خواهند کرد و از سوی دیگر عده ای از تحلیلگران معتقدند هر گونه افزایش قیمت ها رشد عرضه را در پی دارد و نیابد انتظار داشت قیمت ها در ماه های آینده افزایش قابل ملاحظه و پایا داشته باشند. وضعیت کلی بازار نفت تابعی از وضعیت اقتصاد جهان است و تحولات بازار به عوامل متعددی وابسته است. برای مثال اگر شرایط اقتصاد چین بهتر شود و ارزش دلار رشدی نداشته باشد قیمت نفت در مسیر رشد حرکت می کند اما در این میان باید به رشد عرضه در اثر رفع اختلال ها در تولید نفت کانادا، نیجریه، لیبی، چین و آمریکا توجه داشت که فشار بر قیمت نفت را بیشتر می کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران مراقب باشند

امروز قیمت طلا با یک دلار رشد به 1337 دلار در هر اونس رسیده است. در نظرسنجی کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، اختلاف نظرهایی بین سرمایه گذاران و تحلیلگران مشاهده شد. نوسان قیمت طلا در هفته پیش رو زیاد نیست زیرا خبرهای متعددی از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر نمی شود. برخی تحلیلگران معتقدند اگر ارزش دلار رشد کند که بعید نیست چنین شود، قیمت طلا برای افزایش با موانعی بزرگ مواجه خواهد بود. همچنین پیش بینی شده شاخص های مالی در بازارهای بزرگ افزایش یابند. این عامل نیز از رونق بازار طلا جلوگیری خواهد کرد. ماه آینده میلادی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و کارشناسان می گویند در این نشست احتمال افزایش نرخ های بهره بسیار کم است. این خبری مثبت برای سرمایه گذاران در بازار طلاست. بانک مرکزی آمریکا ترجیح می دهد فعلا اقدامی انجام ندهد و منتظر داده های جدید از اقتصاد جهان و شاخص های اقتصادی داخلی باشد. بانک مرکزی ماه دسامبر سال گذشته نرخ های بهره را پس از یک دهه بالا برد اما امسال به دلیل ضعف اقتصاد جهان، این برنامه به تعویق افتاده است. این هفته تغییرات ارزش دلار و تحولات در بازارهای مالی بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهند داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

امیدهای بیشتری به بهبود اوضاع وجود دارد

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند. سرمایه گذاران در بازارهای این قاره تحت تاثیر خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا و نیز رشد قیمت نفت قرار دارند و طبیعی است ریسک بالاتری بپذیرند. از سوی دیگر اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک مرکزی انگلستان سبب می شود تبعات خروج این کشور از اتحادیه اروپا کمتر شود و این خبری مثبت است. این هفته خبرهای متعددی از شاخص های مهم اقتصاد چین منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی تاثیر خواهد داشت. جو کلی در بازارهای مالی آسیا مثبت است.

اروپا. این هفته گزارش های مربوط به رشد اقتصاد منطقه یورو و آلمان تاثیری بزرگ بر بازارهای مالی اروپای خواهد داشت. اگر آنطور که پیش بینی شده داده های این گزارش ها مثبت باشد شاهد رشد شاخص های مالی در بازارهای بزرگ این قاره خواهیم بود. حرکت بانک مرکزی انگلستان به سمت حمایت بیشتر از رونق اقتصاد این کشور و پایبندی بانک مرکزی اروپا به اجرای اقدامات حمایتی فراگیرتر در صورت لزوم، زمینه را برای رونق بازارهای مالی فراهم کرده است.

آمریکا. بازار مالی آمریکا در هفته پیش رو تحت تاثیر خبرهای مثبت از بازار کار این کشور قرار خواهد داشت. سرمایه گذاران می دانند که بانک مرکزی این کشور تنها در صورتیکه شرایط اقتصاد جهان و شاخص های اقتصادی داحلی امیدبخش باشد نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اکنون سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند امسال نرخ های بهره تنها یک بار بالا برده می شود. این باور سبب ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. از سوی دیگر گزارش های عملکرد شرکت های بورسی عموما مثبت بوده و نیز هنوز تاثیر منفی از برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مشاهده نشده است. بدین ترتیب طبیعی است شاخص های مالی رشد کنند. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

توجهات به اخبار اقتصاد چین معطوف است

امروز دوشنبه قیمت مس با 0.8 درصد افزایش به مرز 4800 دلار در هر تن رسیده است. قیمت دیگر فلزات پایه نیز اندکی افزایش یافته است. در هفته پیش رو خبرهای زیادی از اقتصاد چین منتشر می شود و بسیاری از ابهام ها درباره وضعیت اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است از میان خواهد رفت. اگر خبرها مثبت باشد احتمال اجرای سیاست های حمایتی در این کشور کاهش می یابد و به همین دلیل حتی اگر افق اقتصاد مثبت باشد تغییر بزرگی در قیمت فلزات پایه مشاهده نخواهد شد. در هفته پیش رو تغییرات ارزش دلار نیز بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. اگر پیش بینی رشد ارزش دلار تحقق یابد قیمت فلزات پایه شانسی برای رشد ندارد. از سوی دیگر بازار فلزات پایه تحت تاثیر تحولات در بازار نفت قرار دارد. در هفته های اخیر کاهش قیمت نفت سبب شده به رغم کاهش ارزش دلار، قیمت فلزات پایه رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال افزایش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.1 درصد کاهش یافته است. نسبت یورو به دلار 1.1095 است. پیش بینی شده در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو رشد کند زیرا بازار تحت تاثیر خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا قرار خواهد داشت. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود. البته دو گزارش درباره وضعیت بازار کار در هفته قبل و خرده فروشی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. ارزش پوند به دلیل اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی انگلستان تحت فشار قرار دارد و اگر داده های جدید اقتصادی از منطقه یورو منفی باشد ارزش ارز واحد اروپایی نیز کاهش خواهد یافت. این هفته روز جمعه، نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو و آلمان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اعلام می شود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته شان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، یونان، آلمان و منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24