Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

تقریبا همه سرمایه گذاران معتقدند نرخ رشد اقتصاد جهان امسال بالا نیست و در بهترین حالت این تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی ٣ درصد رشد خواهد کرد.

نشانه هایی از تغییر در مسیر حرکت بازارها

تقریبا همه سرمایه گذاران معتقدند نرخ رشد اقتصاد جهان امسال بالا نیست و در بهترین حالت، تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی 3 درصد رشد خواهد کرد. برخی ریسک ها وجود دارد که اجازه نمی دهد اقتصادهای بزرگ رشدی قابل ملاحظه داشته باشند. نگرانی در باره آینده یک عامل مهم ضعف مصرف و کاهش سرمایه گذاری شرکت ها در اقتصادهای توسعه یافته است. جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا عاملی جدید است که بر ابهام های قبلی افزوده است. بانک های مرکزی بزرگ برای کمک به رونق اقتصادی تدابیری اتخاذ کرده اند که در نهایت به ثبات و رونق منجر خواهد شد. البته هنوز نمی توان مطمئن بود همه چیز به سامان خواهد رسید. بر مبنای واقعیت های موجود، بعید است بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را بالا ببرد. این عامل می تواند بر ریسک پذیری سرمایه گذاران بیافزاید. در بازار مواد خام ضعف اقتصاد جهان سبب شده قیمت ها پایین باقی بمانند. در این میان طلا عملکردی بسیار مثبت داشته و انتظار می رود وضعیت کنونی این بازار ادامه پیدا کند.

احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.7 درصد و 0.9 درصد افزایش به 47.2 دلار و 44.8 دلار در هر بشکه رسیده است. بازار نفت این روزها تحت تاثیر پیش بینی برقراری تعادل در ماه های آینده و تثبیت احتمالی عرضه از سوی اوپک قرار دارد. ماه آینده نشست این سازمان برگزار می شود و احتمالا، شرکت کنندگان در آن در باره راهی برای بالا بردن قیمت ها توافق می کنند. هفته پیش تغییرات بزرگی در قیمت نفت مشاهده نشد و احتمالا این هفته نیز وضعیت همین گونه خواهد بود. دو عامل مهمی که بر قیمت ها تاثیری پایا دارند یعنی ضعف اقتصاد جهان و تداوم مازاد عرضه سبب می شوند هر گونه افزایش در قیمت ها محدود باشد. در سال جاری میلادی قیمت نفت در اوج خود به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید اما در این رقم باقی نماند زیرا تولیدکنندگان با تمام توان به عرضه نفت پرداخته اند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال نوسان اندک قیمت ها

امروز قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1338 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرده است. پیش بینی شده این هفته قیمت طلا رشد خواهد کرد اما درباره میزان رشد اتفاق نظری وجود ندارد. پایان هفته پیش، خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا سبب رشد قیمت طلا شد و این هفته اگر داده های اقتصادی از این کشور بویژه نرخ تورم، به شکلی باشد که پیش بینی شود افزایش نرخ های بهره به تعویق خواهد افتاد، قیمت طلا حمایت خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت فلز زرد این هفته نوسانی محدود خواهد داشت. در هفته پیش رو همچنین دو تن از اعضاء کمیته سایستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و محتوای سخنان آنها بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. روز چهارشنبه گزارش نشست ماه پیش بانک مرکزی آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و در آن مشخص خواهد شد اعضاء کمیته سیاستگذاری چه دیدگاهی در باره زمان افزایش نرخ های بهره دارند. بانک مرکزی آمریکا ماه دسامبر سال پیش یعنی نرخ های بهره را برای نخستین بار از یک دهه اخیر بالا برد. تعویق در برنامه محدود کردن سیاست های حمایتی به رشد قیمت طلا کمک کرده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد نسبی شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته است. این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نخواهد شد. امروز اعلام شد اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقیاس فصلی هیچ رشدی نداشته اما در مقیاس سالانه 0.2 درصد رشد کرده است. سرمایه گذاران معتقدند در ماه های آینده وضعیت این دو اقتصاد بزرگ آسیا بهتر می شود اما بهبود اوضاع حاصل حمایت های دولت و بانک مرکزی است. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرد، امسال اقتصاد چین 6.6 درصد رشد می کند. اگر چنین شود، اوضاع بازارهای مالی آسیا بهتر خواهد شد. دولت چین در ماه های اخیر بر اعطاء اعتبارات افزوده است و منتظر است تا این اقدام به برقراری ثبات در اقتصاد منجر شود. بانک مرکزی چین نیز بارها نرخ های بهره را کاهش داده است. در ژاپن بانک مرکزی در مسیر اجرای سیاست های حمایتی حرکت کرده و قصد ندارد تغییری در این سیاست خود ایجاد کند.

اروپا. این هفته خبرهای مختلفی از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آلمان منتشر می شود. پیش بینی شده داده های اقتصادی انگلستان منفی و داده های مربوط به اقتصاد آلمان و منطقه یورو امیدبخش باشند. سرمایه گذاران امیدوار هستند در ماه های آینده تدابیر اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی انگلستان تاثیر مثبت بر وضعیت اقتصادی این کشور بگذارد و از تبعات جدایی این کشور از اتحادیه اروپا بکاهد. به هر حال نگرانی ها ادامه پیدا خواهد کرد. در ماه های اخیر وضعیت اقتصاد منطقه یورو خیلی امیدبخش نبوده است. بانک مرکزی اروپا در دو سال اخیر اقدامات مختلفی برای حمایت از رونق اقتصاد منطقه یورو انجام داده اما روند بهبود شرایط کند ادامه پیدا کرده است.

آمریکا. این هفته گزارش نرخ تورم در ماه گذشته میلادی که فردا منتشر می شود و گزارش نشست ماه گذشته میلادی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، بیشترین تاثیر را بر بازار مالی این کشور خواهند داشت. بانک مرکزی اعلام کرده داده های اقتصادی مبنای تصمیم گیری درباره زمان افزایش نرخ های بهره است. هفته پیش برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد و برخی تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که افزایش نرخ های بهره به سال آینده میلادی موکول خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا همچنین نگران تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپاست. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی اندک داشته و قیمت مس با 0.5 درصد افزایش به 4750 دلار در هر تن رسیده است. هفته جاری خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود و انتظار می رود تغییرات قیمت فلزات پایه عمدتا تحت تاثیر ارزش دلار و خبرهای منفی هفته های قبل از اقتصاد چین قرار داشته باشد. اگر پیش بینی رشد ارزش دلار تحقق یابد، قیمت فلزات پایه شانسی برای افزایش ندارد. در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه کاهش یافته البته نسبت به چند ماه پیش وضعیت بازار اندکی بهتر شده است. افق بازار مثبت ارزیابی نشده زیرا به تدریج فصل اوج مصرف این فلزات در چین به پایان می رسد و نیز استقرار ثبات در اقتصاد این کشور بزودی رخ نخواهد داد. تنها یک عامل اکنون از قیمت فلزات پایه حمایت می کند و آن به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. هفته پیش گزارش خرده فروشی آمریکا مثبت نبود و اگر وضعیت کنونی شاخص های اقتصادی آمریکا، ادامه یابد بعید است بر مصرف مس و دیگر فلزات پایه افزوده شود. آمریکا پس از چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در ماه گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر بزرگی نداشته است. در هفته پیش رو، غیر از خبرهای معمول که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود، گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور و سخنرانی دو تن از اعضاء این کمیته، بر ارزش دلار تاثیر خواهند داشت. باور سرمایه گذاران این است که برنامه افزایش نرخ های بهره حداقل تا پایان سال جاری میلادی به تعویق افتاده و تا زمانیکه بانک مرکزی نسبت به بهبود شاخص های اقتصادی اطمینان پیدا نکند نرخ های بهره را بالا نخواهد برد. به همین دلیل دلار تحت فشار قرار دارد البته در نظرسنجی ها پیش بینی شده ارزش دلار در برابر یورو این هفته رشد خواهد کرد. شاید علت این باشد که ارزش یورو تحت فشار قرار خواهد گرفت. گزارش هایی از وضعیت اقتصادی منطقه یورو این هفته منتشر می شود. هفته پیش ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت و علت آن، انتشار خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا در روز جمعه بود. پیش بینی شده ارزش پوند همچنان تحت فشار قرار داشته باشد. این هفته یک عامل مهم که بر تغییرات ارزش دلار تاثیر دارد گزارش های منفی پایان هفته گذشته از اقتصاد آمریکاست. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24