Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

یک عامل رشد قیمت ها، کاهش ارزش دلار بود اما در روزهای اخیر عاملی مهمتر بر قیمت ها تاثیر گذاشته و سبب رشد آنها شده است: پیش بینی شده برخی تولیدکنندگان نفت در نشست ماه آینده خود در الجزایر، بر سر ثابت نگه داشتن عرضه توافق خواهند کرد.

بازارها تحت تاثیر یک رونق زودگذر قرار داشته اند

روز گذشته افزایش قیمت نفت به رشد شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان کمک کرد. امروز گزارش مربوط به نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی منتشر می شود و بر مبنای محتوای آن، ارزش دلار تغییر خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده برای بالا بردن نرخ های بهره ضروری است نرخ تورم به سمت 2 درصد حرکت کند و سطح دستمزدها با سرعت بیشتری افزایش یابد. تاکنون این دو شرط تحقق نیافته و به همین دلیل برنامه افزایش نرخ های بهره به تعویق افتاده است. از سوی دیگر، ضعف اقتصاد جهان سبب شده بانک مرکزی آمریکا در سیاست های پولی خود با احتیاط بیشتری رفتار کند. جانت یلن، رییس این نهاد بارها اعلام کرد بر مبنای داده های اقتصادی داخلی و شرایط کلی اقتصاد جهان در باره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد. با توجه به شرایط کنونی در اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان، بعید نیست نرخ های بهره امسال بالا برده نشود. برخی تحلیلگران معتقدند اواسط سال آینده این اقدام انجام خواهد شد. در روزهای اخیر قیمت نفت رشد کرده و یک عامل افزایش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ و رشد قیمت فلزات پایه همین امر است. اما عوامل بنیادی از رشد قیمت نفت حمایت نمی کنند و برخی کارشناسان بازار معتقدند رشد قیمت نفت زودگذر خواهد بود.

رشد 10 درصدی قیمت نفت آمریکا در سه روز

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.7 درصد و 0.6 درصد کاهش به 48 دلار و 45.5 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت این دو نوع نفت به ترتیب با 2.9 درصد و 2.8 درصد افزایش به 48.3 دلار و 45.7 دلار در هر بشکه رسید. یک عامل رشد قیمت ها، کاهش ارزش دلار بود اما در روزهای اخیر عاملی مهمتر بر قیمت ها تاثیر گذاشته و سبب رشد آنها شده است: پیش بینی شده برخی تولیدکنندگان نفت در نشست ماه آینده خود در الجزایر، بر سر ثابت نگه داشتن عرضه توافق خواهند کرد. اما باید به این نکته مهم توجه داشت که اکنون بازار با مازاد عرضه مواجه است و تثبیت عرضه، مشکل مازاد عرضه را حل نخواهد کرد. از سوی دیگر پیش بینی شده ضعف اقتصاد جهان ادامه خواهد یافت. در نتیجه احتمال به تعادل رسیدن بازار کم است. به نظر می رسد قیمت ها تحت تاثیر فعالیت های سفته بازانه رشد کرده و برخی از فعالان بازار در حال سود بردن از رشد قیمت ها هستند. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که توافقی بر سر تثبیت عرضه حاصل شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منتظر داده های جدید هستند

امروز قیمت طلا با 4 دلار افزایش به 1345 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته، کاهش ارزش دلار به رشد قیمت طلا کمک کرد. در معاملات دیروز، قیمت سه فلز گرانبهای دیگر اندکی افزایش یافت. قیمت طلا امروز دچار نوسان هایی خواهد شد زیرا خبرهایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. این روزها وضعیت اقتصاد آمریکا و نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان بیشترین تاثیر را بر قیمت فلز زرد دارند و از رشد قیمت ها حمایت کرده اند. پیش بینی شده این هفته قیمت طلا رشد خواهد کرد. ابتدای سال جاری میلادی نهادهای تحلیلگر در باره رشد قیمت ها تردید داشتند و با احتیاط درباره متوسط قیمت طلا در سال جاری اظهارنظر می کردند. پس از آنکه مشخص شد اقتصاد جهان دچار ضعف است و این ضعف ادامه خواهد یافت بازار طلا به رونق قابل ملاحظه ای رسید و بعید نیست قیمت ها در ماه های آینده در همین سطوح یا بالاتر قرار گیرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران باید با احتیاط رفتار کنند

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند و این کاهش نوعی اصلاح است. شاخص های مالی در روزهای اخیر رشد کرده اند و اکنون بخشی از این رشد اصلاح شده است. روز گذشته وضعیت بازارهای مالی در این قاره بد نبود. برخی شاخص ها افزایش یافتند و عامل این رشد، پیش بینی اجرای برنامه های حمایتی در چین و رشد قیمت نفت بود. البته سرمایه گذاران از به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا خشنود هستند و پیش بینی می کنند در ماه های آینده شرایط اقتصاد جهان بهتر خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا افزایش یافته و از نظر کارشناسان، این رشد به دلیل اطمینان به حمایت های بانک مرکزی اروپا و افزایش قیمت نفت رخ داده است. در هفته های اخیر وضعیت بازارهای مالی در اروپا نگران کننده نبوده اما شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص ها نیز نبوده ایم. ابهام ها درباره آینده رفع نشده است و سرمایه گذاران امیدوار هستند فرایند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به درستی مدیریت شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند و عامل اصلی آن، افزایش قیمت نفت است. قیمت نفت به دلیل پیش بینی تثبیت عرضه رشد کرده اما برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت ها دلیل منطقی ندارد. در هر حال در روزهای اخیر قیمت نفت افزایش یافته و ممکن است این روند برای مدتی ادامه پیدا کند. امروز نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. با توجه به وضعیت قیمت کالاهای مصرفی، بانک مرکزی آمریکا فعلا نمی تواند نرخ های بهره را بالا ببرد. فردا گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن مشخص خواهد کرد اعضاء کمیته چه دیدگاهی در باره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره دارند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها حمایت نشده اند

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته البته میزان کاهش اندک است. روز گذشته کاهش ارزش دلار سبب شد قیمت فلزات پایه رشد کند. البته میزان افزایش زیاد نبود و قیمت مس در محدوده 4750 دلار در هر تن نوسان کرد. مدتی است قیمت این فلزات رشدی نداشته و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر تصمیم گیری دولت و بانک مرکزی چین در باره اجرای سیاست های حمایتی جدید هستند. برخی تحلیلگران معتقدند در آینده نزدیک برخی اقدامات برای کمک به رونق اقتصاد در این کشور انجام خواهد شد. البته پیش بینی شده امسال نرخ رشد اقتصاد چین در حد تعیین شده از سوی دولت این کشور است. اگر دولت چین مطمئن باشد نرخ هدف برای رشد اقتصاد تحقق می یابد بعید است سیاست های حمایتی جدید اتخاذ کند. هفته جاری خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود و انتظار می رود تغییرات قیمت فلزات پایه عمدتا تحت تاثیر ارزش دلار و خبرهای منفی هفته های قبل از اقتصاد چین قرار داشته باشد. به نظر می رسد برای رشد قابل ملاحظه قیمت ها باید نشانه های زیادی از ثبات و رونق در اقتصاد چین مشاهده شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در ماه گذشته نشان داده شده است:

دلار تحت فشار قرار گرفته است

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر بزرگی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1184 قرار دارد. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت البته میزان کاهش اندک بود. تغییرات ارزش دلار تحت تاثیر زمان احتمالی افزایش نرخ های بهره در آمریکا قرار دارد و هر گاه پیش بینی می شود افزایش نرخ های بهره به تعویق می افتد دلار تحت فشار قرار می گیرد. روز گذشته اعلام شد شاخص تولید کارخانه ای امپایراستیت در ماه جاری میلادی کاهش یافته است در حالی که پیش بینی شده بود رشد کرده باشد. در روزهای اخیر برخی خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شده که سبب شده سرمایه گذاران و تحلیلگران به این نتیجه برسند که برنامه افزایش نرخ های بهره فعلا اجرا نخواهد شد. امروز نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی منتشر می شود و محتوای این گزارش تاثیری بزرگ بر ارزش دلار خواهد داشت زیرا یکی از شروط بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره این است که نرخ تورم به سمت 2 درصد حرکت کند. تاکنون این شرط تحقق نیافته است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی انگلستان، منطقه یورو، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24