Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در واقع ابهام های موجود درباره آینده و رویکرد احتیاط آمیز بانک مرکزی آمریکا سبب شده ارزش دلار برخلاف پیش بینی های قبلی، در مسیر کاهش حرکت کند.

نوبت اصلاح قیمت ها فرارسیده است؟

این هفته از دید بسیاری از کارشناسان، هفته ای سرنوشت ساز برای برخی بازارهاست زیرا گزارش های مهمی از اقتصادهای بزرگ اروپا و آمریکا منتشر می شود و نیز جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم سیاست های پولی بانک مرکزی سخنرانی خواهد کرد. نرخ رشد اقتصاد آلمان، انگلستان و آمریکا در کنار گزارش های معمول درباره وضعیت بازار کار آمریکا و تغییرات ذخیره نفت خام این کشور و وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چند اقتصاد بزرگ اروپایی برخی از گزارش هایی هستند که این هفته در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در هفته های اخیر ابهام های زیادی در باره مسیر حرکت بانک مرکزی آمریکا وجود داشته و سرمایه گذاران امیدوار هستند این هفته بخشی از این ابهام ها از میان برود. اگر گزارش های این هفته تغییری در باور سرمایه گذاران ایجاد کند نوسان های بزرگ در بازارهای گوناگون پدید خواهد آمد. تحلیلگران معتقدند پس از هیجان های اخیر، اکنون توجه سرمایه گذاران به شاخص های بنیادی اقتصادهای بزرگ معطوف شده است.

نوبت اصلاح قیمت ها فرارسیده است

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.4 درصد و 1.1 درصد کاهش به 50.2 دلار و 48 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت در روزهای اخیر رشد کرده و یک عامل آن کاهش ارزش دلار بوده است. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت ها برای مدتی در محدوده های کنونی نوسان خواهند کرد زیرا قرار است ماه آینده نشستی برای یافتن راه های بالا بردن قیمت ها در الجزایر برگزار شود. در این نشست احتمال دارد عرضه نفت در سطوح کنونی تثبیت شود. اگرچه مشخص نیست چنین توافقی بین شرکت کنندگان در نشست حاصل شود اما قیمت ها رشد کرده اند. نکته دیگر این است که اگر عرضه نفت تثبیت شود چیزی از مازاد عرضه کم نخواهد شد در نتیجه رشد قیمت ها خیلی منطقی نیست. در روزها و هفته های آینده در صورتیکه بر عرضه نفت عراق افزوده شود و اختلال هایی که در عرضه نفت برخی تولیدکنندگان پدید آمده بود کاهش یابد، شاهد افول قیمت این ماده خام خواهیم بود. البته باید به این موضوع توجه کرد که رشد قیمت ها به افزایش تولید منجر می شود و به همین دلیل بازار کنترل خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران بر سر دوراهی

امروز قیمت طلا با 7 دلار کاهش به 1335 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز کاهش یافته است. در هفته پیش رو نوسان قیمت طلا زیاد خواهد بود زیرا گزارش های مختلفی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد داشت. همچنین داده های اقتصادی ممکن است دیدگاه سرمایه گذاران در باره زمان افزایش نرخ های بهره در آمریکا را تغییر دهد. در حال حاضر وضعیت کلی اقتصاد جهان و زمان افزایش نرخ های بهره در آمریکا، دو عامل اصلی موثر بر قیمت طلا هستند. ضعف اقتصاد جهان و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره سبب شده قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون به میزانی قابل ملاحظه افزایش پیدا کند. هر گونه تغییر در این دو عامل سبب افول قیمت طلا خواهد شد. باور سرمایه گذاران این است که بانک مرکزی آمریکا پایان امسال یا اوایل سال آینده میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد. برخی خبرهای منفی اخیر از اقتصاد آمریکا سبب شده ارزش دلار کاهش یابد و طلا جذابیت پیدا کند. همچنین تحلیلگران معتقدند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که کمتر از سه ماه دیگر برگزار می شود عاملی برای جذابیت طلاست زیرا تغییراتی در سیاست های تجاری و اقتصادی این کشور ایجاد خواهد شد و هر نوع ابهام به رشد قیمت طلا منجر می شود. البته نهادهای تحلیلگر بعید می دانند در ماه های آینده قیمت طلا خیلی رشد کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

تمرکز سرمایه گذاران بر داده های اقتصادی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا نوسان محدود داشته است. در هفته پیش رو برخی خبرها از اقتصاد ژاپن منتشر می شود اما سرمایه گذاران آسیایی عموما بر مبنای داده های مربوط به اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا رفتار خواهند کرد. این هفته گزارش های متعدد و مهمی از اقتصادهای یاد شده منتشر می شود و پیش بینی شده نوسان در شاخص های مالی آسیا بزرگ باشد. بویژه اگر قیمت نفت کاهش یابد و احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا بیشتر شود شاخص ها افول خواهند کرد.

اروپا. امروز گزارشی از اقتصاد منطقه یورو منتشر نمی شود اما در روزهای آینده گزارش های مهم در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. گزارش نرخ رشد اقتصاد آلمان و انگلستان در سه ماهه دوم امسال و وضعیت بخش خدمات و تولید کارخانه ای برخی اقتصادهای اروپایی جزء مهمترین عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران اروپایی در هفته جاری هستند. در پایان هفته نیز گزارش رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل اهمیت بالایی دارد.

آمریکا. امروز خبری از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما طی روزهای آینده برخی گزارش ها مهم از بخش های مختلف اقتصاد این کشور منتشر خواهد شد. سرمایه گذاران این هفته با احتیاط رفتار می کنند زیرا از یک سو معتقدند بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته و از سوی دیگر اگر داده های اقتصادی مثبت باشد احتمال افزایش نرخ ها در نشست های آتی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی مطرح می شود. روز جمعه سمپوزیوم دو روزه سیاست های پولی در جکسون هاول آمریکا آغاز می شود و در آن، جانت یلن سخنرانی خواهد کرد. این نشست که سالی یک بار برگزار می شود اهمیت بالایی در تعیین مسیر حرکت سیاست های پولی در آمریکا دارد و انتظار می رود در سخنرانی خانم یلن نشانه هایی از زمان افزایش نرخ های بهره نمایان شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها محدود خواهد بود

امروز دوشنبه، قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته است. قیمت مس در محدوده 4770 دلار در نوسان است. در هفته پیش رو تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزها بیشتر از هفته پیش خواهد بود زیرا گزارش های متنوع و مهمی از اقتصاد جهان منتشر می شود. این هفته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصاد آمریکا، منطقه یورو، آلمان و انگلستان در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. داده های این گزارش ها بر قیمت فلزات پایه موثر خواهد بود. نکته مهم این است که سرمایه گذاران نگران کاهش شدید نرخ رشد اقتصاد چین نیستند. نهادهای بین المللی پیش بینی کرده اند که نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی در محدوده 6.5 درصد خواهد بود. البته ممکن است سال آینده نرخ رشد از این رقم پایین تر باشد. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت فلزات پایه در پایان سال جاری در محدوده های کنونی یا اندکی بالاتر قرار خواهد گرفت. در ماه های آینده دو رویداد می تواند سبب تغییرات بزرگ در بازار فلزات پایه شود: اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی دولت و بانک مرکزی چین و افزایش نرخ های بهره در آمریکا. احتمال آنکه در چین تدابیر جدید حمایتی اتخاذ شود کم است زیرا دولت این کشور معتقد است در ماه های آینده شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد. همچنین بعید است بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. این نهاد در باره مناسب بودن شرایط اقتصاد جهان برای کاهش حمایت ها تردید دارد و به همین دلیل رویکرد احتیاط آمیز خواهد داشت. با توجه به آنچه گفته شد، نوسان در قیمت فلزات پایه در چهار ماه باقیمانده تا پایان سال اندک خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در ماه گذشته نشان داده شده است:

افزایش نوسان در بازار

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.3 درصد افزایش یافته است. در هفته جاری گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود روند کاهش ارزش دلار ادامه پیدا کند. روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته، گزارش وزارت کار آمریکا و گزارش نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم، عوامل مهم موثر بر ارزش دلار هستند. البته تغییرات در ارزش ارزهای معتبر دیگر یعنی یورو، پوند و ین نیز در تغییرات شاخص دلار موثر خواهد بود. تا چند هفته پیش اکثر سرمایه گذاران در بازارهای ارز معتقدند بودند بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده میلادی و پایان سال جاری نرخ های بهره را بالا خواهد برد اما اکنون این باور وجود دارد که سال آینده میلادی نرخ ها بالا برده می شود زیرا از نظر بانک مرکزی، وضعیت اقتصاد جهان برای محدود شدن حمایت ها مناسب نیست. در واقع ابهام های موجود درباره آینده و رویکرد احتیاط آمیز بانک مرکزی آمریکا سبب شده ارزش دلار برخلاف پیش بینی های قبلی، در مسیر کاهش حرکت کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24