Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

آنچه در باره وضعیت اقتصادی اروپا و آمریکا منتشر می شود از دو جهت اهمیت دارد: نخست آنکه این گزارش ها بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره زمان افزایش نرخ های بهره تاثیر می گذارند.

عملکرد بازارهای پررونق منفی می شود

از امروز انتشار گزارش های مهم از اقتصادهای اروپایی و آمریکا آغاز می شود و سرمایه گذاران با دقت بر این گزارش ها تمرکز کرده اند. برخی گزارش ها نشان می دهد در ماه جاری میلادی اوضاع بخش های مختلف اقتصادهای یاد شده به چه شکلی بوده است. حدود دو ماه از برگزاری همه پرسی در انگلستان می گذرد و به تدریج تاثیر این همه پرسی بر شاخص های اقتصادی مشاهده خواهد شد. آنچه در باره وضعیت اقتصادی اروپا و آمریکا منتشر می شود از دو جهت اهمیت دارد: نخست آنکه این گزارش ها بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره زمان افزایش نرخ های بهره تاثیر می گذارند. زمان افزایش نرخ های بهره عاملی مهم در تصمیم گیری سرمایه گذاران است زیرا بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر مستقیم دارد. همچنین داده های جدید نشان می دهند وضعیت اقتصادی در اروپا و آمریکا پس از همه پرسی در انگلستان که یک تهدید علیه رونق اقتصاد جهان محسوب می شود، چگونه است. نگرانی هایی در باره کاهش اعتماد شرکت ها و سرمایه گذاران وجود دارد و داده های اقتصادی نشان می دهند این نگرانی ها تا چه اندازه بجا هستند. در هفته های اخیر تغییرات بزرگی در وضعیت شاخص های اقتصادی منطقه یورو ایجاد نشده اما در انگلستان برخی گزارش ها منفی بوده اند.

افول قیمت ها ادامه یافته است

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با یک درصد و 0.8 درصد کاهش به زیر 49 دلار و 47 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت این دو نوع نفت بیش از 3 درصد کاهش یافته زیرا همانطور که پیش بینی شده بود در باره توافق تولیدکنندگان نفت بر سر تثبیت عرضه تردیدهای جدی وجود دارد. چند ماه پیش نیز تلاش هایی برای بالا بردن قیمت نفت انجام شد اما نتیجه ای از این تلاش ها حاصل نشد. واقعیت این است که شاخص های بنیادی بازار نفت از رشد قیمت ها حمایت نمی کند. نهادهای تحلیلگر در هفته های اخیر پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را کاهش داده اند و انتظار می رود مازاد عرضه ادامه پیدا کند. همچنین ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ در بالاترین سطح قرار دارد و در هفته های اخیر بر میزان تولید نفت در آمریکا افزوده شده است. در دو روز اخیر رشد ارزش دلار یک عامل دیگر برای فشار بر قیمت نفت بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

انتظار برای مشخص شدن جهت بازار

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1338 دلار در هر اونس قرار دارد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز تغییر بزرگی نداشته و به ترتیب در سطح 18.97 دلار، 1104 دلار و 693 دلار در نوسان است. روز گذشته افزایش ارزش دلار به کاهش نسبی قیمت طلا منجر شد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی افول کرد. سرمایه گذاران در بازار طلا در باره رشد قیمت ها اطمینان ندارند و طبیعی است که چنین باشد زیرا قیمت این فلز گرانبها در سال جاری میلادی تاکنون به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته و نیز ممکن است عوامل رشد قیمت ها تضعیف شوند. هر گاه احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا بیشتر می شود طلا جذابیت خود را از دست می دهد. برخی گزارش های اخیر از اقتصاد آمریکا منفی بوده و با توجه به ضعف اقتصاد جهان، برخی سرمایه گذاران و تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا نخواهد برد. این عاملی برای رشد قیمت طلا بوده است. از سوی دیگر نرخ های منفی بهره در برخی اقتصادهای توسعه یافته بر جذابیت طلا افزوده است و از آنجا که پیش بینی شده سیاست های حمایتی ادامه یابد بازار طلا رونق خود را از دست نداده است. اما نمی توان انتظار داشت قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

وقت تصمیم گیری فرارسیده است

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. رشد ارزش ین عامل افول شاخص بورس توکیو است. روز گذشته کاهش قیمت نفت و رویکرد انتظار در سرمایه گذاران سبب کاهش برخی شاخص های مالی در این قاره شد. با آنکه این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما داده هایی که از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود تااندازه زیادی مشخص خواهد کرد اوضاع در هفته های اخیر چگونه بوده است. بانک مرکزی ژاپن قصد دارد بر تدابیر حمایتی خود بیافزاید اما در باره تاثیر اندک این اقدامات نگرانی های عمیق وجود دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا اندکی کاهش یافتند. از یک سو قیمت نفت کاهش یافت و از سوی دیگر سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر انتشار گزارش های جدید از اقتصاد جهان باشند. امروز وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در منطقه یورو، آلمان و فرانسه در ماه جاری میلادی اعلام می شود. پیش بینی شده تغییرات بزرگی در رقم شاخص فعالیت ها در این بخش ها ایجاد نشده است.

آمریکا. روز گذشته دو شاخص استاندارد اند پورز و متوسط صنعتی داوجونز در بازار آمریکا اندکی کاهش یافتند. حجم معاملات زیاد نبود زیرا از امروز انتشار گزارش های مهم از اقتصاد این کشور آغاز می شود و طبیعی است که سرمایه گذاران از میزان فعالیت خود بکاهند و منتظر باشند. ماه آینده میلادی نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و کارشناسان معتقدند در این نشست نرخ های بهره تغییر داده نخواهد شد زیرا بانک مرکزی معتقد است وضعیت اقتصاد جهان برای افزایش نرخ های بهره مناسب نیست. البته اگر داده های اقتصادی که این هفته منتشر می شود مثبت باشد بر اعتماد سرمایه گذاران به آینده افزوده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس یوروفرست در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها اندک است

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی اندک داشته است. قیمت مس زیر 4800 دلار در هر تن قرار دارد و اگر ارزش دلار رشد کند قیمت ها کاهش خواهد یافت. روز گذشته رشد ارزش دلار سبب شد قیمت فلزات پایه کاهش یابد. قیمت ها بطور متوسط 1.5 درصد کاهش یافت و اگر عامل قدرتمندی پدید نیاید احتمال رونق بازار بسیار کم است. امروز گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس در باره وضعیت بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو، آمریکا، آلمان و فرانسه منتشر می شود و محتوای این گزارش ها نشان می دهد در ماه جاری وضعیت این بخش چگونه است. البته رقم هایی که اعلام می شود قطعی نیستند. از امروز گزارش های متنوعی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود و محتوای آنها بر قیمت فلزات پایه موثر خواهد بود. نوسان قیمت ها در هفته های اخیر بزرگ نبوده و تا وقتی تحولی بزرگ در بازار رخ ندهد وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در ماه گذشته نشان داده شده است:

اصلاح بازار

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافته و پس از رشد روزهای اخیر، این امر طبیعی است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرد. یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرد و این عاملی برای رشد ارزش دلار بود. البته سرمایه گذاران منتظر گزارش های مهمی هستند که از امروز در باره وضعیت بخش های مختلف اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر خواهد شد در نتیجه با احتیاط رفتار کردند. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای آمریکا در ماه جاری میلادی و وضعیت بخش مسکن این کشور در ماه گذشته مشخص می شود. اگر داده های گزارش ها مثبت باشد روند رشد ارزش دلار ادامه پیدا خواهد کرد. البته نوسان های ارزش دلار تا روز جمعه که سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا انجام می شود، اندک خواهد بود. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار در برابر یورو کاهش می یابد اما در هفته ای آینده عملکرد دلار مثبت خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، فرانسه، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24