Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز و فردا سمپوزیم سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در جکسون هاول در ایالت وایومینگ برگزار می شود و انتظار می رود دیدگاه هایی که خانم یلن در سخنرانی خود مطرح می کند صریح و برای سرمایه گذاران راه گشا باشد.

حالا همه منتظر اظهارات یک نفر هستند

امروز سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و گزارش وزارت کار این کشور در باره وضعیت بازار کار در هفته قبل، بیشترین تاثیر را بر رفتار سرمایه گذاران خواهند داشت. روز گذشته نوسان در شاخص های مالی اندک بود اما قیمت طلا و فلزات پایه کاهش یافت. معمولا قبل از رویدادهای مهم و تاثیرگذار، هیجان هایی در بازارها مشاهده می شود. از آنجا که اخیرا بار دیگر احتمال افزایش زودهنگام نرخ های بهره در آمریکا مطرح شده است سرمایه گذاران برای تصمیم گیری به داده های بیشتری نیاز دارند. سخنرانی رییس بانک مرکزی آمریکا می تواند بسیاری از ابهام را از میان ببرد. امروز و فردا سمپوزیم سالانه سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در جکسون هاول در ایالت وایومینگ برگزار می شود و انتظار می رود دیدگاه هایی که خانم یلن در سخنرانی خود مطرح می کند صریح و برای سرمایه گذاران راه گشا باشد. در ماه های اخیر وی همواره تاکید کرده بر مبنای شرایط اقتصادی در باره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد. حال سرمایه گذاران انتظار دارند او زمانی را برای محدود شدن سیاست های حمایتی اعلام کند.

نوسان ها محدود شده اند

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب در سطح 48.9 دلار و 46.7 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته روند کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کرد. رشد ارزش دلار و انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا موجب شد فشار بر قیمت ها افزایش پیدا کند. در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده بود هفته پیش ذخیره نفت این کشور 2.5 میلیون بشکه افزایش یافته است. این درحالیستکه پیش بینی شده بود ذخیره یاد شده حدود 500 هزار بشکه کاهش یافته باشد. بدین ترتیب قیمت نفت در مسیر کاهش حرکت کرد. برخی نهادهای تحلیلگر در واکنش به رشد هفته پیش قیمت نفت به این واقعیت اشاره کردند که این افزایش منطقی نیست زیرا اساسا قرار نیست از عرضه کاسته شود. حتی اگر عرضه نفت تثبیت شود مازاد عرضه باقی خواهد ماند و تنها اگر بر تقاضا افزوده شود بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد. تغییری در پیش بینی قیمت ها در ماه های آینده ایجاد نشده است. پیش بینی شده قیمت نفت برنت در پایان سال جاری میلادی در محدوده 55 دلار قرار داشته باشد. البته اگر تقاضای چین برای نفت رشدی نداشته باشد و ارزش دلار رشد کند بعید است این پیش بینی تحقق یابد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک سه روز گذشته نشان داده شده است:

جذابیت طلا کاهش یافته است

امروز قیمت طلا بدون تغییری بزرگ در سطح 1326 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته در ساعات اولیه معاملات، قیمت طلا نوسانی محدود داشت اما در ساعات پایانی، به رغم افول شاخص های مالی در اروپا و آمریکا، قیمت طلا بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد و به محدوده 1325 دلار در هر اونس رسید. روز گذشته گزارش های منتشر شده از بخش مسکن آمریکا منفی بود اما افزایش احتمال محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی سبب رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شد. برخی تحلیلگران با اشاره به تداوم سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ، ضعف اقتصاد جهان و تقاضای قابل ملاحظه برای طلا در صندوق های با پشتوانه طلا پیش بینی کرده اند وضعیت بازار طلا در ماه های آینده خوب خواهد بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 25 درصد افزایش یافته و عامل این افزایش نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان بوده است. واقعیت این است که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تبعاتی برای اقتصاد جهان خواهد داشت. همچنین وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا و منطقه یورو خیلی خوب نیست. این عوامل از رشد قیمت طلا حمایت می کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در سه روز گذشته نشان داده شده است:

انتظار و دیگر هیچ!

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند اما میزان آن زیاد نیست. روز گذشته در آستانه انتشار خبرهای مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا، نوسان در شاخص های مالی بازارهای آسیایی اندک بود. سرمایه گذاران منتظر نمایان شدن نشانه هایی از زمان احتمالی افزایش نرخ های بهره در آمریکا هستند و از حجم فعالیت های خود کاسته اند. امروز نرخ تورم در ژاپن در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و پیش بینی شده قیمت کالاهای مصرف کاهش یافته است. سرمایه گذاران به تاثیر سیاست های حمایتی بانک مرکزی ژاپن امیدوار هستند اما برخی تحلیلگران معتقدند در ژاپن نیز مانند چین لازم است دولت به جای استفاده از ابزار نرخ های منفی بهره، به اجرای پروژه های بزرگ زیرساختی بپردازد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا نوسانی محدود داشتند. کاهش قیمت نفت و احتیاط سرمایه گذاران در آستانه سخنرانی مهم رییس بانک مرکزی آمریکا سبب شد شاخص ها در برخی بازارها کاهش پیدا کنند. روز گذشته نرخ رشد اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم امسال در مقیاس سالانه و فصلی منتشر شد و ارقام اعلام شده با آنچه پیش بینی شده بود سازگار بود. امروز برخی گزارش های دیگر از اقتصاد این کشور که بزرگ ترین اقتصاد اروپاست منتشر خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. کاهش قیمت نفت و احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک، از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا می برد. اگر این احتمال قوت گیرد، روند رشد شاخص ها در بازار مالی آمریکا معکوس خواهد شد. امروز جانت یلن سخنرانی خواهد کرد و انتظار می رود در این سخنرانی برخی ابهام ها در باره زمان افزایش نرخ های بهره از میان برود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در سه روز گذشته نشان داده شده است:

احتمال رونق بازار کمتر شده است

امروز قیمت مس اندکی رشد کرده است. روز گذشته همزمان با افزایش ارزش دلار و به دلیل انتشار گزارش های منفی از بخش مسکن آمریکا قیمت تمامی فلزات پایه کاهش یافت. قیمت مس به مرز 4600 دلار در هر تن رسیده است. با آنکه اکنون قیمت فلزات پایه نسبت به چند ماه پیش در سطح بالاتری قرار دارد اما اخیرا شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم. نکته مهم این است که اگر قرار باشد ارزش دلار رشد کند قیمت ها بیش از پیش کاهش پیدا خواهند کرد. تدابیری از سوی دولت چین برای کمک به تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد اتخاذ شده که عموما شامل طرح های زیرساختی هستند. اجرای این طرح ها ادامه پیدا خواهد کرد اما رشد مصرف فلزات پایه در چین سریع تر نخواهد شد. به تدریج وارد ماه های سرد سال می شویم و فعالیت های ساخت و ساز در این کشور کاهش پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب نباید انتظار داشت تحولی بزرگ در بازار فلزات پایه رخ دهد. از سوی دیگر اگر قیمت نفت در مسیر کاهش حرکت کند قیمت فلزات پایه تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در ماه گذشته نشان داده شده است:

ارزش دلار رشد خواهد کرد

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.1 درصد کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد زیرا سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند در سخنرانی جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم سیاست های پولی این نهاد، به افزایش نرخ های بهره اشاره خواهد شد. عملکرد دلار در هفته های اخیر مثبت نبوده زیرا برخی خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود و نیز ضعف اقتصاد جهان سبب شده بود بسیاری از تحلیلگران به این نتیجه برسند که بانک مرکزی آمریکا سال آینده نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اخیرا دو تن از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا به لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک اشاره کرده اند و این عاملی برای رشد ارزش دلار شده است. روز گذشته خبرهای منتشر شده از بخش مسکن آمریکا منفی بود اما جو کلی مثبت است و بویژه وضعیت بازار کار رو به بهبود بوده است. امروز گزارش جدید وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل منتشر می شود و پیش بینی شده داده های این گزارش مثبت باشد. بدین ترتیب فعلا دلار حمایت شده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در سه روز گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی فرانسه، اسپانیا، آلمان، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24