Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در ماه های اخیر ابهام ها درباره برنامه بانک مرکزی آمریکا سبب کاهش اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان شده و ضروری است این وضعیت پایان یابد.

بلاتکلیفی سرمایه گذاران باید از میان برود

خبرهایی که روز گذشته از اقتصاد آمریکا منتشر شد مثبت بود و اگر این روند ادامه یابد، احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی بیشتر خواهد شد. اثر افزایش نرخ های بهره در آمریکا بر اقتصاد جهان منفی است اما بلاتکلیفی سرمایه گذاران باید از میان برود و این بدان معناست که بهتر است نرخ های بهره بالا برده شود و بانک مرکزی آمریکا بروشنی اعلام کند در حوزه سیاست های پولی چه برنامه ای دارد. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود تا اندازه ای در این مسیر حرکت کرد. در ماه های اخیر ابهام ها درباره برنامه بانک مرکزی آمریکا سبب کاهش اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان شده و ضروری است این وضعیت پایان یابد. برخی تحلیلگران معتقدند بهتر است بانک مرکزی آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در ماه نوامبر، نرخ های بهره را بالا ببرد زیرا تا آن زمان که حدود دو ماه و نیم دیگر است، شرایط برای بانک مرکزی و سرمایه گذاران روشن تر شده و تبعات محدود شدن سیاست های حمایتی کمتر خواهد بود. در کوتاه مدت سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد با احتیاط رفتار کنند.

تداوم روند کاهش قیمت ها

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر محسوسی نداشته و به ترتیب در سطح 49.3 دلار و 47 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته روند کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کرد. رشد ارزش دلار و تردید درباره تثبیت عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان این ماده خام سبب شده هیجان های اولیه از میان برود. در چند روز اخیر قیمت ها به تدریج کاهش یافته و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. البته گزارش ها نشان می دهد دو هفته پیش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزایش نیافته اما ذخیره نفت این کشور بیشتر شده و این به معنای آن است که رشد قیمت ها نمی تواند ادامه پیدا کند. همه می دانند که ضعف اقتصاد جهان ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ یک از تولیدکنندگان نفت تمایل ندارند از عرضه خود بکاهند زیرا این کار به معنای کاهش سهم در بازار است. همچنین برخی کشورها از جمله عربستان بر تولید نفت خود افزوده اند در نتیجه حتی اگر عرضه ثابت بماند، مازاد عرضه بزودی از میان نخواهد رفت. با توجه به نزدیک شدن به پایان دوران اوج مصرف بنزین در اقتصادهای توسعه یافته و ورود پالایشگاه های بزرگ به دوره تعمیر و نگهداری، از تقاضا برای نفت کاسته می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

موانع بزرگ بر سر راه افزایش قیمت ها

امروز قیمت طلا با 5 دلار افزایش به 1324 دلار در هر اونس رسیده است. سرمایه گذاران در بازار طلا این روزها با احتیاط عمل می کنند زیرا بعید نیست بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا ببرد. روز گذشته به رغم افزایش ارزش دلار در برابر یورو و افزایش شاخص های مالی در بورس آمریکا شاهد افزایش قیمت طلا بودیم البته میزان افزایش اندک بود. قیمت ها در پایین ترین میزان در چند هفته اخیر قرار دارند و عامل اصلی پایین باقی ماندن قیمت ها پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک است. در هفته های اخیر برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره تاکید کرده اند. قیمت طلا در ماه های آینده ممکن است حمایت شود زیرا ریسک هایی اقتصاد جهان را تهدید خواهد کرد اما فعلا نباید انتظار داشت تغییری در قیمت ها مشاهده شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین یک ماه اخیر نشان داده شده است:

داده های جدید اقتصادی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته نوسان ها در بازارهای مالی این قاره اندک بود و کاهش ارزش ین سبب رشد شاخص بورس توکیو شد. تاثیر سخنرانی روز جمعه رییس بانک مرکزی آمریکا روز گذشته بر بازارهای مالی آسیا مشاهده شد. سرمایه گذاران در باره افزایش نرخ های بهره در آمریکا نگرانی هستند زیرا این اقدام سبب وارد شدن لطماتی به بازارهای مالی می شود. همچنین ممکن است از نرخ رشد اقتصادهای بزرگ کاسته شود. امروز وضعیت بخش تولید صنعتی در ژاپن اعلام می شود. روز پنجشنبه نیز چند خبر از اقتصاد چین منتشر خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. احتمال افزایش زودهنگام نرخ های بهره در آمریکا و کاهش قیمت نفت، دو عامل مهم در کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران بود. امروز چند خبر از اقتصاد آلمان و منطقه یورو منتشر می شود اما سرمایه گذاران بیشتر تحت تاثیر تحولات در اقتصاد آمریکا و پیش بینی هایی هستند که در باره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مطرح شده است. از ابتدای سال آینده میلادی فرایند خروج آغاز می شود و رهبران اروپا تلاش می کنند این فرایند با کمترین لطمه به اقتصاد انجام شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند. با آنکه پیش بینی شده نرخ های بهره در این کشور در سال جاری میلادی بالا برده شود اما خبرهای مثبت از اقتصاد سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. روز گذشته گزارش های مربوط به تغییرات مصرف شخصی و درآمد شخصی با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار بود. امروز شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ماه جاری میلادی در این کشور اعلام می شود. داده های مثبت در این گزارش، امید به بهبود شرایط اقتصادی را بیشتر خواهد کرد زیرا مصرف، 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

مس زیر 4600 دلار باقی مانده است

امروز قیمت مس اندکی رشد کرده اما قیمت دیگر فلزات پایه کاهش یافته است. نوسان قیمت ها همچنان محدود است. روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی بسیار محدود داشت و رشد ارزش دلار سبب شد بازار این فلزات تحت فشار باقی بماند. این هفته چند خبر از اقتصاد چین منتشر می شود بویژه گزارش وضعیت تولید کارخانه ای در این کشور اهمیت بالایی دارد. از سوی دیگر گزارش وضعیت تولید کارخانه ای در آمریکا بر ارزش دلار و قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. روز گذشته کاهش قیمت نفت نیز یک عامل دیگر در ثبات قیمت فلزات پایه بود. اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند شاهد افول قیمت فلزات پایه خواهیم بود. نهادهای تحلیلگران همچنان معتقدند روی امسال عملکرد خوبی خواهد داشت زیرا بازار آن با کسری عرضه مواجه است و این وضعیت ادامه پیدا می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد ارزش دلار متوقف می شود

امروز ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافته است. روز گذشته روند افزایش ارزش دلار در برابر یورو ادامه پیدا کرد و انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شد دلار حمایت شود. البته از سرعت رشد ارزش دلار کاسته شده و احتمال دارد این روند متوقف شود. اما اکنون ارزش دلار در برابر ین در بالاترین میزان در سه هفته اخیر قرار دارد و ارزش دلار در برابر یورو نیز به بالاترین میزان در چند هفته اخیر رسیده است. امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان و منطقه یورو منتشر می شود و اگر این گزارش ها حاوی داده های مثبت نباشد ارزش یورو تحت فشار قرار خواهد گرفت. همانطور که پیش بینی کرده بودیم این هفته عملکرد دلار تحت تاثیر سخنرانی روز جمعه جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا قرار دارد. نکته مهم این است که سرمایه گذاران معتقدند امسال و شاید ماه آینده میلادی نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شود. در نظرسنجی ها احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بیش از 30 درصد اعلام شده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، منطقه یورو، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24