Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

از سوی دیگر، حرکت بانک های مرکزی بزرگ در مسیر استفاده از تدابیر غیرمتعارف حمایتی نظیر نرخ های منفی بهره عاملی برای جذابیت طلاست.

هفته آینده تحولی بزرگ در بازارها رخ می دهد

روز گذشته بازار نفت تحت فشار حاصل از گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا قرار گرفت و یک دلیل افول شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا و آمریکا کاهش قیمت نفت بود. امروز برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت اما در حال حاضر باور حاکم بر بازار این است که احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در نشست هفته آینده بانک مرکزی بسیار پایین است. از سوی دیگر، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، گمانه زنی ها در باره آنچه پس از انتخابات در اقتصاد این کشور و جهان رخ خواهد داد بیشتر شده است. دو ماه دیگر این انتخابات برگزار می شود و پیش بینی شده پیروزی ترامپ سبب کاهش 1000 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهد شد. وی مواضعی تند و قابل انتقاد در قبال رویه های تجاری و مهاجرت دارد و اگر در انتخابات پیروز شود لطماتی که به اقتصاد آمریکا و جهان وارد می شود بیش از زمانی است که کلینتون در انتخابات پیروز شود. موضوع دیگری که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپاست. تاکنون تاثیر بزرگی از موضوع خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مشاهده نشده اما در ماه های آینده این تاثیر رخ خواهد داد.

قیمت ها یک پله پایین تر

امروز پنجشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به 46.1 دلار و 43.7 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته با آنکه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد هفته پیش، از ذخیره نفت این کشور کاسته شده است اما قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2.4 درصد و 3 درصد کاهش به زیر 47 دلار و 44 دلار در هر بشکه رسید. در گزارش یاد شده به افزایش ذخیره فرآورده های نفتی اشاره شده بود و این به معنای کاهش تقاضاست. دوران اوج مصرف تابستانی نفت به تدریج رو به پایان است و ضعف اقتصاد جهان سبب می شود هر گونه افزایش تقاضا کند باشد. حدود دو هفته دیگر نشست اوپک و روسیه در الجزایر برگزار می شود و در آن قرار است درباره راه های بالا بردن قیمت نفت گفتگو شود. چند هفته پیش با انتشار خبر برگزاری این نشست، قیمت نفت رشد کرد اما از همان زمان مشخص بود رشد قیمت ها زودگذر است. واقعیت این است که تعادل در بازار نفت اواسط سال آینده میلادی حاصل خواهد شد و تا آن زمان دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. همچین درباره نتیجه بخش بودن نشست الجزایر تردیدهای جدی وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در سه روز اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران بدبین شده اند

امروز قیمت طلا با یک دلار افزایش در سطح 1325 دلار در هر اونس قرار دارد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 19 دلار، 1040 دلار و 661 دلار قرار دارد. نوسان قیمت فلزات گرانبها همچنان محدود است و قیمت ها تحت فشار قرار دارد. امروز به دلیل انتشار برخی خبرهای مهم از اقتصاد آمریکا انتظار می رود نوسان قیمت طلا بیشتر شود. در حال حاضر سرمایه گذاران در بازار طلا بر داده های اقتصادی آمریکا متمرکز هستند زیرا بانک مرکزی این کشور بر مبنای همین داده ها جهت سیاست های پولی خود را تعیین خواهد کرد. دو ریسک بزرگ در ماه های آینده وجود دارد که از رشد قیمت طلا حمایت می کند. انتخابات ریاست جهموری در آمریکا در ماه نوامبر یعنی دو ماه دیگر و تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا. هر دو عامل بر ضعف اقتصاد جهان خواهند افزود. هر گونه ریسک در صحنه اقتصادی و سیاسی بر جذابیت طلا می افزاید. از سوی دیگر، حرکت بانک های مرکزی بزرگ در مسیر استفاده از تدابیر غیرمتعارف حمایتی نظیر نرخ های منفی بهره عاملی برای جذابیت طلاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در سه روز گذشته نشان داده شده است:

افول شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته برخی شاخص ها در این قاره رشد کردند اما میزان افزایش زیاد نبود. با آنکه نگرانی خاصی در باره وضعیت اقتصاد چین وجود ندارد اما کاهش قیمت نفت از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. همچنین سرمایه گذاران در باره آینده نگران هستند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. در بازارهای اروپایی نیز کاهش قیمت نفت و ابهام در باره سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. گزارش هایی که درباره افق تقاضا برای نفت منتشر شده نشان می دهد تقاضا رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت و این به معنای تداوم ضعف در اقتصادهای بزرگ است. از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو را کاهش داد. این نهاد فعلا قصد ندارد تدابیر جدید حمایتی اتخاذ کند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا نوسانی محدود داشتند و همانطور که انتظار می رفت حجم معاملات کاهش یافته است. دیروز فقط شاخص نزدک در بورس آمریکا رشد کرد. امروز چند خبر جدید و مهم از اقتصاد این کشور منتشر می شود که بر تصمیم بانک مرکزی در باره زمان افزایش نرخ های بهره تاثیر خواهد گذاشت. فردا نیز نرخ تورم در ماه گذشته میلادی اعلام خواهد شد. نرخ تورم شاخصی بسیار مهم است که نشان می دهد میزان مصرف رشد کافی داشته یا نه. مصرف 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد و رشد آن به معنای نرخ بالاتر رشد اقتصاد است. تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی تغییری در سیاست های حمایتی خود نخواهد داد زیرا ابهام هایی در باره افق اقتصاد جهان وجود دارد که تنها با گذشت زمان رفع خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در سه روز اخیر گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها توان رشد ندارند

امروز قیمت فلزات پایه تغییر محسوسی نداشته و قیمت هر تن مس در محدوده 4700 دلار قرار دارد. روز گذشته قیمت فلزات پایه تحت تاثیر تغییرات ارزش دلار قرار داشت و کاهش ارزش دلار به رشد قیمت این فلزات کمک کرد. البته در پایان معاملات، از رشد قیمت ها کاسته شد. قیمت مس روز گذشته با 2 درصد رشد به 4750 دلار در هر تن رسید. قیمت دیگر فلزات پایه نیز اندکی رشد کرد. خبرهای این هفته از اقتصاد چین مثبت بوده اما این امر به رشد قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه منجر نشده است. سرمایه گذاران به این باور رسیده اند که تقاضا برای فلزات پایه در ماه های آینده رشدی اندک خواهد داشت و احتمال دارد ارزش دلار رشد کند. اگر چنین شود، قیمت فلزات پایه از سطوح کنونی پایین تر خواهد رفت. روز گذشته کاهش قیمت نفت نیز عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بر نوسان ارزش دلار افزوده می شود

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی افزایش یافته و سرمایه گذاران منتظر گزارش های مهم امروز و فردا از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو هستند. روز گذشته دلار تخت فشار قرار گرفت و عامل آن تردید درباره افزایش نرخ های بهره در آمریکا در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور بود. از سوی دیگر ارزش ین رشد کرده زیرا احتمال داده شده بانک مرکزی ژاپن تدابیر حمایتی جدید اتخاذ نخواهد کرد. امروز چند خبر از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت اما سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا با احتیاط رفتار کنند. در هفته های اخیر اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار بوده اما اوضاع اقتصادی در آلمان تااندازه ای نگران کننده شده است. بدین ترتیب تغییر بزرگی در ارزش یورو ایجاد نشده است. عملکرد دلار در روزهای اخیر منفی بوده اما هر عاملی که احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا را تقویت کند به رشد ارزش دلار منجر خواهد شد. از سوی دیگر اگر احتمال داده شود افزایش نرخ های بهره به سال آینده میلادی موکول خواهد شد شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در سه روز گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24