Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه مطابق با برنامه از پیش تعیین شده با جهت گیری افزایشی اعلام شد. این در حالی بود که در قیمت های پایه اعلامی بهای دلار تغییری ناچیز داشته که قابل نادیده گرفته شدن است. در گروه پلیمرها PVC ، PE٨٠ ، PE١٠٠ ، ٠٢٠٩ ، ١۵۴٠ و ٧٢۴٠ از جمله گریدهایی بودند که کاهش نرخ داشته ولی سایر انواع پلیمرها افزایش قیمت داشته است. SBR نیز دیگر گرید کالایی بود که افزایش قیمت را تجربه کرد...

افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی

بورس24 : رشد نسبی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی را باید به عنوان مهمترین رخداد در بازارهای کالایی به شمار آورد هرچند که کم رمقی معاملات فولاد و البته ضعف معاملات و کاهش آرام قیمت ها در بازار پلیمرها ، اهمییت خبرهای خوب را کاهش داده است.

شاید در بازار محصولات پتروشیمی بتوان اعلام قیمت های پایه برای محاسبه در دو هفته پیش رو را مهمترین رخداد بازار ذکر کرد هرچند که قیمت ها در بازار داخلی پس از رشد قیمت روز شنبه ، به سمت افت نرخ متمایل شد. به احتمال قوی افزایش قیمت های پایه تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت هرچند که تجمیع معاملات پلیمرها در روز سه شنبه به جای روزهای دوشنبه و سه شنبه بتواند به بهبود بازار و تجمیع تقاضا کمک کند. در خصوص PVC به عنوان یکی از مهمترین گریدهای کالایی شاهد کاهش 0.8 درصدی قیمت ها هستیم که شاید بتواند به سرعت گرفتن تعادل در بازار داخلی کمک کند. در هر حال معاملات PVC به آرامی در حال ورود به بازار داخلی و تحویل آن است که می تواند به کاهش التهاب بازار کمک کرده هرچند که هنوز هم فاصله قیمتی بین بورس و بازار زیاد است.

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه مطابق با برنامه از پیش تعیین شده با جهت گیری افزایشی اعلام شد. این در حالی بود که در قیمت های پایه اعلامی بهای دلار تغییری ناچیز داشته که قابل نادیده گرفته شدن است. در گروه پلیمرها PVC ، PE80 ، PE100 ، 0209 ، 1540 و 7240 از جمله گریدهایی بودند که کاهش نرخ داشته ولی سایر انواع پلیمرها افزایش قیمت داشته است. SBR نیز دیگر گرید کالایی بود که افزایش قیمت را تجربه کرد.

در گزارش نیپنا ذکر شده است این رخداد یعنی افزایش قیمت های پایه هرچند که نکته مهمی به شمار می آید ولی در شرایط فعلی بازار که میل به افت قیمت ها وجود دارد ، شاید این افزایش قیمت های پایه ، تأثیر چندانی بر روال بازار نداشته یعنی برتری عرضه ها بر تقاضا بتواند جهت گیری کاهشی فعلی را باز هم ادامه دهد. در هفته های گذشته شاهد بودیم که حجم معاملات به صورت نسبی بالاتر از 50 هزار تن در هفته بوده که نشان می دهد تغذیه بازار روند مطلوبی داشته و در شرایط فعلی یعنی نزدیکی به روزهای سرد سال و انتظار برای کاهش فصلی تقاضا ، باز هم برتری عرضه بر تقاضا خودنمایی کرده یعنی پتانسیل ادامه کاهش قیمت ها را فراهم آورد. در هر حال می توان این گونه استناد کرد که رشد محدود نرخ های پایه بتواند تأثیر محدودی بر بازار داشته یعنی در برابر کاهش قیمت ها موضع گیری کند اما انتظار تغییر جهت بازار ، چندان هم منطقی نیست.

نکته دیگر در خصوص بازار پتروشیمی ها مخصوصاً پلیمرها را می توان در شرایط تقاضا نیز جستجو کرد زیرا نزدیکی به ماه محرم ، خود سیگنالی مهم از افزایش تقاضای برخی گریدها به شمار می آید مخصوصاً آن دسته از کالاهایی که در تولید سفره های یکبار مصرف ، نایلون و حتی ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. البته در روزهای اخیر شاهد بودیم که التهاب در بازار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف مخصوصاً پلی استایرن ها کاهش یافته ولی این به معنی بازگشت شرایط عادی به این بازار نیست. در هر حال در ایران و حتی کشورهای شیعه نشین منطقه همچون عراق ، زمان تقاضای فصلی ظروف یکبار مصرف فرارسیده یعنی بازار جذاب این کالا ، باز هم به حمایت از بازار بر خواهد خاست هرچند که رفتار پتروشیمی تبریز به دلیل مسائل فنی ، چندان هم به کم بازار نیامده است.

با توجه به این موارد شاید بازار پلی اتیلن های سبک خطی و سبک فیلم ، باز هم بتواند از رشد قیمت ها هرچند نسبی و محدود سود برده همان گونه که هم اکنون نیز این وضعیت به صورت کژ دار و مریز در حال تجربه شدن است. با توجه به اعلام قیمت های پایه می توان از هم اکنون سیگنال کم اثری را برای بهبود حجم معاملات در بورس کالا را مد نظر قرار داد اما در هر حال بازار به سمت ثباتی پاییزی در حرکت است.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

یکشنبه

8قزوین

1547

10 قزوین

1477

12قزوین

1477

16ذوب آهن اصفهان

1557

16فولاد نیشابور

1552

18ذوب آهن اصفهان

1557

18فولادنیشابور

1552

20ذوب آهن اصفهان

موردی

20فولاد نیشابور

1547

22ذوب آهن اصفهان

1557

22 فولاد نیشابور

1547

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است. با توجه به نوسان قیمت ها شاید نرخ های اعلامی چندان معتبر نباشد.

در روز یکشنبه در بازار فولاد رخداد خاصی به ثبت نرسید و بازار از ثباتی فراگیر برخوردار بود. در بازار میلگرد قیمت ها یا همان نرخ های روز پیش بود و یا برخی از عرضه کنندگان محدود ، قیمت های خود را با کاهش ناچیزی اعلام کردند. البته بر پایه عرف بازار فولاد و به منظور مقاومت در برابر کاهش قیمت ها ، اعلام تخفیف به زمان معامله موکحول شده ولی در نهایت ذات بازار از جهت گیری کاهشی آن حکایت داشت. در بازار شمش تغییر قیمت چندانی باز هم تجربه نشد ولی مقایسه قیمت ها به نسبت ابتدای هفته گذشته ، نشان می دهد که بازار شمش نیز میل به کاهش قیمت داشته است ولی با توجه به شرایط و قیمت های قراضه ، فضای چندانی برای کاهش قیمت شمش وجود ندارد. در هر حال با توجه به تعطیلی پیش رو و همچنین عدم حضور بسیاری از فعالان بازار و حتی خریداران بر سر کارهایشان ، هنوز نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص واقعیت های بازار داشت اما در روزهای اخیر امید چندانی به رشد قیمت وجود ندارد. هرچند که برخی خبرها از بالابودن نسبی حجم تحرک در بازار ورق به نسبت سایر مقاطع خبر داده و دلیل آن را در عرضه و تغییر آن جستجو کرده اند ولی باز هم نمی توان از وضعیت مطلوب این بازار نیز سخن گفت. با توجه به کاهش فعالیت ها در بخش مصرف فولاد ، رکود واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت هرچند که برخی مصنوعات ساختمانی همچون تیرآهن پس از رشد قیمتی کاهش چندانی را تجربه نکرد اگرچه در سایر 20 شاهد رشد قیمت ها نیز بوده ایم. در هر حال در بازار ضعیف فعلی خبر چندانی برای مخابره و یا تحلیل وجود ندارد و باید انتظار بهبود بازار را به هفته آینده موکول کرد اگر بهبودی در بازار رخ دهد.

نکته دیگر را باید در ادامه نشست های فنی و تخصصی در انجمن فولاد جستجو کنیم زیرا شنیده ها حکایت از آن دارد که هنوز هم تولیدکنندگان برجسته ای از حفظ سطوح قیمتی فعلی حمایت می کنند. هرچند که هنوز خروجی ملموس و فراگیری در نتیجه این نشست ها دیده نشده اما همین نکته که در برابر افت قیمت ها موضع گیری جدی ایجاد شده را باید یک نکته بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا قیمت هایی بالاتر از 1500 تومان ، شاید فضا برای کاهش داشته باشد اما تاکنون چنین رخدادی به صورت جدی و سریع ملاحظه نشده که قابل توجه است. فراموش نکنیم که قیمت ها در سال گذشته در سطوحی نزدیک به 1100 تومان در نوسان بود هرچند که تغییر قیمت های جهانی و افزایش تعرفه واردات نیز به تقویت قیمت ها کمک کرده ولی تلاش فعالان بازار را نیز نمی توان نادیده گرفت.

با توجه به موردی شدن اعلام قیمت ها در بازار فولاد تهیه جدول قیمتی توجیه چندانی نداشته و باید نرخ های روز گذشته را برای روز یکشنبه نیز مورد اتکا قرار داد هرچند که تیرآهن سایر 20 اندکی افزایش نرخ داشته است.

بورس انرژی

دوشنبه منتظرعرضه‌های متانول‌ پتروشیمی شیراز و فن‌آوران در رینگ داخلی بورس انرژی ایران باشید. در جریان معاملات روز جاری (یکشنبه 28 شهریور ماه 95)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 10،809 قرارداد معادل 208،516 مگاوات ساعت به ارزش 74 میلیارد و 903 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.7.27 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.7.1 متوقف گردیدند.

امروز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در کلیه نمادهای فعال، 34،000 قرارداد با ارزش بیش از 74 میلیارد و 888 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.در مجموع ارزش کل معاملات روز جاری بورس انرژی ایران قریب به 150 میلیارد ریال بالغ شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (دوشنبه 29 شهریور ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن آوران، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و سوخت هوایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقاصد اراک، ارمنستان و افغانستان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24