Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در هفته پیش رو، گزارش های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. اگر شاهد کاهش ابهام ها باشیم سرمایه گذاران با اطمینان بیشتر وارد بازار خواهند شد.

اما و اگرهای سرمایه گذاران برای ورود به بازار

هفته قبل کاهش شدید قیمت نفت در روز جمعه و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، عوامل اصلی تحولات در بازارهای مالی و ارز بودند. همانطور که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا در نشست خود، تغییری در نرخ های بهره نداد. در بیانیه پایانی نشست مشخص شد بین اعضاء اختلاف نظرهایی در باره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره وجود دارد البته اکثر آنها معتقدند در پایان سال جاری میلادی یعنی سه ماه دیگر، زمان برای افزایش نرخ های بهره مناسب است. بانک مرکزی آمریکا در ماه های اخیر بسیار با احتیاط رفتار کرده و برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته است. اما اکنون تغییراتی در این رویکرد مشاهده می شود زیرا ادامه سیاست های حمایتی بانک مرکزی به زیان اقتصاد است و نیز اوضاع اقتصادی بهتر شده است. در هفته پیش رو، گزارش های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. اگر شاهد کاهش ابهام ها باشیم سرمایه گذاران با اطمینان بیشتر وارد بازار خواهند شد.

کاهش قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 3.3 درصد و 3.9 درصد کاهش به زیر 46 دلار و 44.6 دلار در هر بشکه رسید. هفته قبل نوسان قیمت نفت زیاد بود اما در نهایت، تردید درباره حصول توافق بر سر تثبیت عرضه نفت در نشست الجزایر سبب شد قیمت ها کاهش یابد. این هفته نشست اوپک و روسیه در الجزایر برگزار می شود اما تحلیلگران معتقدند در این نشست تحول بزرگی رخ نخواهد داد و حتی اگر شرکت کنندگان در نشست، بر سر ثابت نگه داشتن عرضه نفت توافق کنند این امر به رشد قیمت ها منجر نمی شود زیرا شاخص های بنیادی بازار نفت به شکلی نیست که از رشد قیمت ها حمایت کند. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند رشد تقاضا برای نفت طی ماه های آینده کند است. همچنین مازاد عرضه حداقل تا اواسط سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد و نیز انتظار می رود ارزش دلار رشد کند. بدین ترتیب دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. حدس های زیادی در باره نتیجه نشست این هفته در الجزایر مطرح شده است اما واقعیت این است که اوپک دیگر مانند قبل سازمانی تاثیرگذار بر بازار نفت نیست و اعضاء آن به جای اتخاذ رویکردهای یکپارچه، رقابت بر سر سهم بالاتر از بازار را در دستور کار خود قرار داده اند. چند ماه پیش نیز تلاش هایی برای بالا بردن قیمت نفت انجام شد اما در نهایت توافقی بر سر تثبیت عرضه نفت بوجود نیامد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با نوسانی بسیار اندک به ترتیب در سطح 46 دلار و 44.6 دلار در هر بشکه قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا با اندکی رشد به 1338 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 19.69 دلار، 1057 دلار و 706 دلار قرار گرفت. هفته پیش برای بازار طلا هفته ای مثبت بود زیرا در نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد و چند خبر منفی از اقتصاد این کشور منتشر شد که بر جذابیت طلا افزود. البته تحلیلگران معتقدند نباید انتظار داشت قیمت طلا طی ماه آینده خیلی رشد کند زیرا نرخ های بهره در نهایت بالا برده می شود و این به زیان طلاست. این هفته برای بازار طلا هفته ای مهم است زیرا چند خبر بسیار مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال، وضعیت بازار کار در هفته قبل، وضعیت بخش خدمات در ماه جاری میلادی، وضعیت سفارش کالاهای بادوام و .. همگی گزارش های مهمی هستند که بر تصمیم بانک مرکزی درباره زمان افزایش نرخ های بهره تاثیر خواهند گذاشت. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با حدود 1.5 درصد افزایش به 1338 دلار در هر اونس رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافتند. افول قیمت نفت عاملی مهم در کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران بود. با آنکه هفته پیش در نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره بالا برده نشد و پیش بینی شده این اقدام در پایان سال انجام می شود سرمایه گذاران آسیایی در باره بهبود شرایط اقتصادی در آینده اطمینان کامل ندارند و همین امر سبب شده با احتیاط رفتار کنند. این هفته تعداد زیادی گزارش از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود و انتظار می رود نوسان شاخص های مالی در این قاره زیاد باشد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. افول قیمت نفت و گزارش های منفی از اقتصاد منطقه یورو و آلمان سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. بانک مرکزی اروپا در نشست های اخیر خود همواره تاکید کرده که اوضاع اقتصادی در منطقه یورو رو به بهبود است و نیازی به اجرای سیاست های حمایتی جدید وجود ندارد اما با توجه به گزارش های اخیر از اقتصاد این منطقه و آلمان، به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا باید در دیدگاه خود تجدید نظر کند. هفته پیش تغییر نکردن نرخ های بهره در آمریکا سبب خشنودی سرمایه گذاران اروپایی شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند. با آنکه نرخ های بهره در نشست هفته پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی بالا برده نشد و جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود نسبت به افق اقتصاد این کشور ابراز امیدواری کرد اما برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا اخیرا منفی بوده است. همچنین بانک مرکزی قصد دارد در پایان سال نرخ های بهره را بالا ببرد و این عاملی برای احتیاط سرمایه گذاران است. در هفته پیش رو مجموعه ای از گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر شاخص های مالی در بازار این کشور تاثیر خواهد گذاشت. بانک مرکزی آمریکا همواره اعلام کرده بر مبنای داده های اقتصادی درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم خواهد گرفت. روز چهارشنبه رییس بانک مرکزی اعلام کرد اگر اوضاع اقتصادی بهبود یابد در پایان سال جاری میلادی نرخ ها بالا برده خواهد شد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا با 20 واحد افزایش به 2170 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها یک پله بالاتر

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و با آنکه ارزش دلار کاهش یافت قیمت ها رشد قابل ملاحظه ای نداشتند. قیمت مس در محدوده 4830 دلار در هر تن قرار گرفت. در هفته پیش رو برخی گزارش ها از اقتصاد چین منتشر می شود که بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت اما برای سه ماه باقیمانده از سال جاری میلادی، تحلیلگران معتقدند نباید انتظار داشت قیمت ها رشد کنند زیرا بعید است اقدامات حمایتی جدید از سوی دولت و بانک مرکزی چین انجام شود. همچنین پیش بینی شده نرخ های بهره در آمریکا در ماه پایانی سال بالا برده می شود و این اقدام عاملی برای افزایش ارزش دلار و فشار بیشتر بر قیمت فلزات پایه خواهد بود. هفته گذشته قیمت فلزات پایه رشد کرد زیرا ارزش دلار پایین آمد. روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب با 0.5 درصد و 0.55 درصد افزایش به 10550 دلار و 1630 دلار در هر تن رسید. قیمت روی و سرب به ترتیب با 0.4 درصد و 1.4 درصد کاهش در سطح 2280 دلار و 1935 دلار در هر تن قرار گرفت.با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد چین طی ماه های آینده تغییر بزرگی نخواهد کرد و انتظار می رود ارزش دلار رشد کند افق بازار فلزات پایه خیلی مثبت نیست. قیمت این فلزات در سال جاری میلادی رشد کرده اما به نظر می رسد در ارقام کنونی تثبیت خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود 100 دلار افزایش به 4820 دلار رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ادامه روند کاهش ارزش دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت. هفته پیش نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بیشترین تاثیر را بر تغییرات ارزش دلار داشت. در این نشست، تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد اما در بیانیه پایانی نشست، اعضاء نسبت به افق اقتصاد آمریکا ابراز خوشبینی کردند. همچنین جانت یلن در سخنرانی خود گفت، انتظار دارد در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره بالا برده شود. در سه ماه آینده، کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا دو نشست دیگر دارد و تحلیلگران پیش بینی کرده اند در نشست ماه دسامبر یعنی پایان سال، نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. در هفته پیش رو مجموعه ای از اخبار مهم از اقتصاد چین، آمریکا و منطقه یورو منتشر خواهد شد و انتظار می رود نوسان ارزش ارزهای معتبر زیاد باشد. بویژه در روز پنجشنبه نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته منتشر می شود. پیش بینی شده داده های اقتصادی این هفته از آمریکا مثبت باشد در نتیجه به احتمال زیاد ارزش دلار رشد خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار از 1.116 به 1.123 رسید. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24