Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار محصولات پلیمری در روزهای باقی مانده تا ماه محرم باز هم همچون سال های گذشته با نوسان در حال خودنمایی است ولی با توجه به شرایط موجود التهاب کمتری در این بازار تجربه می شود و به نظر می رسد در روزهای آینده نیز این شرایط ادامه داشته باشد اما به سرعت متعادل خواهد شد...

گواهی‌ سپرده کالایی آهن، روی و PVC در راه است

بورس24 :پس از فولاد ، پلیمرها هم در بازار آزاد وارد یک فاز افزایش قیمت شدند تا جایی که می توان بازارهای مهم کالایی را با محوریت بورس کالا ، در یک مسیر پیشرفت و رشد قلمداد کرد. این شرایط یعنی رشد قیمت اغلب مواد اولیه نشانه ای از تعمیق بهبود در بازارهای کالایی داخلی است. سیگنالی که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت. از سوی دیگر گواهی‌ سپرده کالایی آهن، روی و PVC هم در راه است.

بازار پتروشیمی

رشد قیمت پلیمرها در بازارهای داخلی باز هم تجربه می شود تا جایی که در روز چهارشنبه شاهد بودیم که غالب پلیمرها از افزایش قیمت های محسوسی برخوردار شدند. این روند را باید با دقت بیشتری نظاره کرد زیرا از یک سو نشان دهنده تأثیرپذیری بازار آزاد از معاملات بورس کالاست و از سوی دیگر نشان می دهد که کاهش تقاضا در آستانه ماه محرم برای گریدهای معمول توأم با آغاز روزهای سرد سال نیز تأثیر چندانی بر حجم تقاضا نداشته است. البته مواد اولیه ظروف یکبار مصرف هنوز از التهاب سنتی خود در آستانه محرم برخوردار است که داده ای طبیعی به شمار می آید ولی امسال شرایط این بازار متعادل تر از سال های قبل است.

در بازار محصولات شیمیایی که به صورت سنتی در بورس کالای ایران در روزهای چهارشنبه مورد داد و ستد قرار می گیرد ، شاهد رخداد خاصی نبودیم و وضعیت هفته های پیش باز هم در این معملات پی گرفته شد. این در حالی بود که باز هم از جذابیت ترکیبات الکلی کاسته شده و آرامش بیشتری را در این بازار شاهد هستیم هرچند که باز هم برخی از این قبیل محصولات با جذابیت ، رقابت و رشد قیمت ها مورد داد و ستد قرار گرفت. البته منومر وینیل استات ، کریستال ملامین ، سود کاستیک و استایرن منومر باز هم با رقابت داد و ستد شد ولی دی اتانول آمین به عنوان یکی از کالاهای جذاب در هفته های اخیر ، رقابت گذشته خود را از دست داده و تمامی عرضه های آن معامله نشد.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,150

30,228

550

6050

550

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

26,904

32,131

1100

1804

1100

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

سلف

20,108

20,108

1100

704

594

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

22,240

23,432

110

308

110

ایزوبوتانول

پتروشیمی شازند

نقدی

17,438

17,438

110

110

110

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

33,191

33,191

330

44

44

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

38,582

39,311

250

370

250

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

21,771

21,771

150

150

150

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

4,555

4,659

6000

8425

6000

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

9,393

9,900

506

1311

506

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

20,108

20,145

506

616

506

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

سلف

33,410

33,541

2496

5088

2496

بنزن

(COAL BASE)

کک سازی زرند

نقدی

9,330

9,520

50

70

50

بازار پلیمرها در آستانه ماه محرم

بازار محصولات پلیمری در روزهای باقی مانده تا ماه محرم باز هم همچون سال های گذشته با نوسان در حال خودنمایی است ولی با توجه به شرایط موجود التهاب کمتری در این بازار تجربه می شود و به نظر می رسد در روزهای آینده نیز این شرایط ادامه داشته باشد اما به سرعت متعادل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، نزدیکی به ماه محرم و البته مصادف با آغاز روزهای سرد سال را باید مهم ترین رخداد در بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها به شمار آورد. در این خصوص باید به چند نکته ابتدایی توجه کنیم. ایام عزاداری ماه محرم در ایران و کشورهای شیعه نشین اطراف مخصوصاً عراق در یک زمان بوده ولی چند تفاوت دارد. نخست در بازار داخلی کشورمان اوج رشد تقاضای محصولات همچون ظروف یکبار مصرف نگهداری غذا ، لیوان های یکبار مصرف آب آشامیدنی و سفره های یکبار مصرف ، مربوط به 10 روز ابتدایی ماه محرم بوده که با نزدیکی به عاشورا و تاسوعای حسینی است به اوج خود می رسد. اگرچه در ایام اربعین نیز باز هم اثراتی از این رشد تقاضا دیده می شود. دوم در کشور عراق اوج تقاضای مصرف مربوط به اربعین ( 20 صفر ) است که با یک فاصله زمانی خودنمایی می کند. بخش بزرگی از ظروف یکبار مصرف کشور عراق از بازار ایران تأمین شده که نکته بسیار مهمی به شمار می آید.

از سوی دیگر با آغاز روزهای سرد سال مصرف نایلون های ضخیم و عریض ( تولید شده از پلی اتیلن های سبک فیلم ) به مقصد عراق و مناطق مرزی و کمتر مرفه کشورمان نیز افزایش می یابد هرچند که این کالا در کنار برخی دیگر از اقلام مشابه برای مصرف در گلخانه های کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به این موارد زمان چندانی تا اوج تقاضای فصلی ظروف یکبارمصرف ، لیوان ، سفره و نایلون های ضخیم باقی نمانده است هرچند که هم اکنون بسیاری از کارخانجات تولیدی ، با هدف قرار دادن این زمان اوج مصرف محصول ، برنامه ریزی خود را بر مبنای افزایش حجم تولید قرار داده و بخش بزرگی از عرضه های خود به بازار را هم اکنون تولید کرده اند.

در خصوص مواد اولیه این قبیل مایحتاج در گام اول پلی استایرن های مختلف مخصوصاً انواع انبساطی آن و سایر کالاهای مشابه که اغلب در پتروشیمی تبریز ، طاهاسازان پیشتاز ، بانیار پلیمر گنبد و سایر شرکت های کوچک و بزرگ وظیفه تولید این گروه های کالایی را به عهده دارند اگرچه برخی ویژگی های فنی موجب می شود که تولید تمامی این کالاها به صورت کامل و جامع محقق نشود.

با توجه به موارد فوق التهاب در این بازارها در روزهای اخیر تا حدودی منطقی بوده اگر چه با توجه به رشد واردات برخی از این مواد اولیه و همچنین تنوع تولیدکنندگان ، شرایط کلی به نسبت سال های قبل ، وضعیت بهتری داشته است. از سوی دیگر رشد حجم تقاضای گریدهای پلی اتیلنی سبک فیلم در بورس کالا نیز افزایش یافته که این روند کلی در هفته های اخیر ، می تواند تأثیرگذاری رشد تقاضای محصولات نهایی بر بازار مواد اولیه تلقی شود.
در این میان شنیده ها حکایت از آن دارد که هم اکنون نیز تقاضای نایلون های ضخیم به مقاصد صادراتی افزایش یافته تا جایی که برخی از تجار برای تأمین نیازهای صادراتی خود ، شرایط سخت تری را به نسبت قبل تجربه کرده اند. بازارهای عراق و افغانستان و حتی آذربایجان و پاکستان می توانند مقاصد اصلی این عرضه ها به شمار بیایند.

بازار ظروف یکبار مصرف

با توجه به آغاز آماده سازی هیأت های مذهبی در نقاط مختلف کشور و شهرهای گوناگون ، هم‌اکنون به‌صورت شتابان حجم تقاضای ظروف یکبارمصرف در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه محرم این روند صعودی باز هم افزایش یافته تا به یک رکورد معنی‌دار برسد. با توجه به برخی ویژگی‌ها از جمله گمانه‌زنی افزایش تعداد هیات‌های مذهبی در سال جاری، کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی احتمال افزایش تقاضا وجود دارد که در هفته های آینده به اوج خود خواهد رسید. این افزایش تقاضا که از هم‌اکنون نیز در حال خودنمایی است شرایط مساعدی برای افزایش حجم سفته بازی و واسطه‌گری در این بازار را پدید خواهد آورد.

بر اساس این گزارش، این افزایش قیمت‌ها که از هم‌اکنون کلید خورده است بیشتر به نقاطی که از بازارهای فروش اصلی فاصله دارند باز می‌گردد لذا توصیه می‌شود خریداران به جای توجه به برخی از فروشندگان محلی به بازار‌های اصلی این کالا مراجعه کرده و از هم‌اکنون نسبت به خرید اقلام مورد نیاز خود برای این ایام اقدام کنند. این در حالی است که فروشندگان محلی غالباً مشتری های خاص خود را دارند بنابراین انتظار نداریم تا این پیشنهاد ، تأثیر چندانی بر روند فروش برخی فروشندگان محلی داشته باشد هرچند که نفع اقتصادی جامعه همیشه بر منافع فردی غلبه داشته و دارد.

برخی شواهد نشان می دهد که تولیدکنندگان بزرگ و اصلی ، تغییر چشمگیری را در حجم فروش خود اعمال نکرده اند هرچند که رقابت موجود بین واحدهای مختلف کوچک و بزرگ نیز اجازه و قدرت مانور فراوانی برای جهش غیرمنتظره قیمت ها را فراهم نمی آورد.

در تهران هیات‌های مذهبی می‌توانند حجم‌های بالا را از طریق اتحادیه تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف تهیه کنند یا با مراجعه به بازارهای اصلی این کالا از جمله منطقه راه آهن و خیابان‌های شوش و مولوی اقدام به خرید کنند زیرا در این مناطق با توجه به تجمع فروشندگان و حجم عرضه مطلوب پتانسیل نوسان قیمت‌ها محدود است.
از سوی دیگر با توجه به شرایط مختلف و انواع متنوع ظروف یکبار مصرف و البته با توجه به وزن حجمی، شرایط تولید و کیفیت متفاوت شاهد قیمت‌های متنوع در بازار هستیم. به‌عنوان مثال درخصوص قاشق یکبار مصرف و با توجه به تنوع کیفیت از 15 تا 100 تومان تفاوت قیمت وجود دارد. با توجه به این موارد ، تهیه ظروف یکبارمصرف مورد نیاز از بازارهای اصلی ، هم می‌تواند با قیمت‌های پایین‌تری صورت پذیرد و از سویی التهاب احتمالی در این بازار را کاهش خواهد داد. تنوع خرید، انتخاب کیفیت مطلوب، قیمت پایین‌تر و بهبود فرآیند فروش مواردی است که می‌تواند در کنار خرید از بازارهای اصلی فراهم شود.

در پایان باید به این نکته اشاره داشت که با توجه به شرایط بازار داخلی ، بهتر است تجار بازار صادراتی عراق را مخصوصاً برای تأمین نیازهای آن در ایام اربعین فراموش نکنند چون امسال احتمالاً اوضاع بهتری در این بازار به وجود خواهد آمد همچنین شرایط بازار داخلی نیز برای تأمین نیازهای صادراتی مهیا خواهد بود. کارخانجات بزرگ تولید ظروف یکبار مصرف که البته گواهی نامه های بهداشتی و فنی برای ورود به بازار عراق را در اختیار دارند ، شاید بهترین گزینه برای تأمین نیازهای صادراتی باشد. بهتر است صادرکنندگان قبل از هر اقدامی وضعیت واردات به عراق و گواهی های لازم را بررسی و مورد توجه قرار داده و آن ها را از تولیدکنندگان اصلی طلب کنند.

این گزارش می افزاید: در سال گذشته ودر ایام اربعین اتحادیه صنایع پایین دستی به کمک یکی از شرکت های عراقی توانست نمایشگاه ظروف یکبار مصرف را در شهر کربلا برگزار کند که رخداد مهم و قابل توجهی بود. این در حالی است که در صورت ادامه این روند ، می توان به یاری یکدیگر حجم عرضه در این چارچوب را افزایش داده همچنین بخش بزرگ تری از این بازار را از آن خود کرد.

در هر حال با توجه به تقاضای نسبتاً نامحدود ظروف یکبار مصرف در بازار عراق مخصوصاً مناطق جنوبی و شیعه نشین آن ، قیمت اهمیت بسیاری دارد و بهتر است با سیاست فروش منظم ، بخش بزرگ تری از این بازار را برای همیشه از آن محصولات صادراتی ایران کنیم.

در بازار عراق اجناس ایرانی از اعتبار و جذابیت بالایی برخوردار هستند و همیشه مخاطب خاص خود را دارند بنابراین باید بیش از گذشته به قیمت اهمیت داد تا این چهره مطلوب خدشه دار نشود. از سوی دیگر رفتار برخی تجار در بازار عراق در سال های گذشته چندان هم مطلوب نبوده زیرا در کنار قیمت فروش ، این رفتارهای تجاری نیز در محدود شدن بازار ایران در عراق تأثیر داشته است.

سخن پایانی آن که باید بازار عراق را به چشم شریکی طولانی مدت نگاه کرد نه بازاری برای فروش محدود و مقطعی بنابراین تجار و تولیدکنندگان کشور ما بهتر است با نگاهی راهبردی به این بازار مهم بنگرند.

بازار فولاد:

پس از رشد قیمت های روز گذشته در بازار فولاد ، باز هم شاهد بودیم که ثباتی نسبی در بازار داخلی فولاد تجربه شد هرچند که برخی از تولیدکنندگان و تجار ، قیمت های خود را با اندکی تخفیف معامله کردند ولی در کل می توان از بازار فولاد روز چهارشنبه با صفت آرام یاد کرد. البته با توجه به ضعف تقاضا بهای شمش اندکی کاهش یافته ولی مقاومت فروشندگان میلگرد در برابر کاهش قیمت ها خود دلیلی برای عدم کاهش جدی قیمت ها بود. در بازار تیرآهن نیز پس از افت قیمت های روز سه شنبه ، بهای این کالا در بازار تهران نسبتاً با ثبات شد تا جایی که سطوح قیمتی موجود را حفظ کرده و می توان به این سطوح قیمتی نیز امیدوار بود. البته با توجه به تثبیت نرخ ها در این بازار ، شاید حفظ سطوح قیمتی در روزهای پیش رو بتواند ساده ترین پیش بینی این بازار باشد.

در خصوص میلگرد نیز قیمت های فعلی پس از یک رشد نرخ به ثبات رسیده که از تثبیت قیمت ها حکایت دارد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که در رکود فعلی و با آغاز فصل سرما ، جهت گیری کلی و دقیق تر ، معدل نوسان نرخ ها به سمت افزایش حرکت کرده که خود موفقیتی بزرگ به شمار آمده همچنین نشان دهنده افزایش انسجام در بین تولیدکنندگان اصلی مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد خواهد بود.

به صورت دقیق تر هرچند که برخی از تولیدکنندگان فولاد در روز چهارشنبه قیمت های خود را با افزایش اعلام کردند ولی در بستر بازار به دلیل ضعف معاملات و اعمال تخفیف ، نرخ ها تغییر چندانی نداشت و نمی توان از لفظ رشد قیمت ها استفاده کرد. به گزارش کانال تلگرامی دیدبان فولاد؛ حوزه قوطی و پروفیل : صرفنظر از برخی تغییرات جزئی؛ امروز تقریبا" ثابت اعلام شده و بنظر میرسد که با توجه به ثبات وضعیت ورق 2 در مبادی، امروز تولیدکنندگان قوطی و پروفیل با اطمینان خاطر بیشتری قیمت اعلام کرده و تخفیفات بیشتری را برای مشتریان خود در نظر می گیرند.

حوزه ناودانی و نبشی : افزایش قیمت با شیبی ملایم هنوز در برخی از مبادی مشهود است.

فایکو : نبشی سایز 10 حدود 10 تا 20 تومان افزایش قیمت.

آریان فولاد : نبشی ثابت.

فولاد منظومه اصفهان : نبشی حدود 20 تومان و ناودانی 6 حدود 20 تا 30 تومان افزایش قیمت.

فولاد ناب تبریز : برخی از اقلام نبشی و ناودانی ها 10 تومان افزایش قیمت.

حوزه تیرآهن : بازار این محصولات امروز از ثبات نسبی بیشتری برخوردار است.

ذوب آهن اصفهان : تیرآهن 18 کمی کاهش قیمت (2 تا 3 هزار تومان هر شاخه) الباقی سایزها تقریبا ثابت و بدون تغییر.

آریان فولاد : تیرآهن 20 و 22 حدود 3 هزار تومان افزایش قیمت

فایکو : تیرآهن ثابت

فولاد ناب تبریز : تیرآهن ثابت

جهان فولاد غرب : تیر 14 ثابت

فولاد احرامیان یزد : تیر 18 ثابت

حوزه میلگرد : دو نرخی شدن برخی مبادی امروز کمی معنی دار شده است چراکه بنظر میرسد در برخی مبادی فاصله قیمتی نرخ رسمی اعلامی آنها با آنچه که در واقعیت معامله می کنند، کمی متفاوت بوده و به عبارت دیگر در برخی از مبادی اعلام نرخ رسمی کمی با واقعیت مغایر است. توجیه این رفتار دو سناریو را پیش رو قرار می دهد :

1- بنظر می رسد که رقابت تنگاتنگ مبادی برای کسب سهم بیشتری از تقاضای محدود بازار از یکسو، و التزام آنها به پیمان همکاران خود از سوی دیگر؛ شاید یکی از دلایل کاهش زیر پوستی و رفتار اینچنینی شده باشد.

2- طبقه‌بندی مشتریان هم میتواند عامل دیگری در توجیه این فاصله قیمتی باشد. بطوریکه تخفیفات برای مصرف‌کننده با واسطه های فروش متفاوت باشد؛ این رفتار پسندیده است به شرطی که این فاصله قیمتی همیشه از یک قانون ثابت پیروی نموده و بدون تغییر باشد .

لیست مبادی که امروز نرخ محصولات خود را کاهش دادند :

فولاد آناهیتا : ابتدای صبح ثابت ولی در ادامه 10 تومان کاهش قیمت.

فولاد حسن رود : 10 تا 20 تومان کاهش قیمت.

آریان فولاد : سایز 10 ثابت و بقیه 5 تومان کاهش قیمت

لیست مبادی که امروز قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند :

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

پرشین فولاد : اعلام رسمی: سایز 32 حدود 15 تومان افزایش و الباقی ثابت

درپاد تبریز : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

سیما فولاد جهان : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

مجتمع فولاد نطنز : ثابت

لیست مبادی که امروز نرخ محصولات خود را افزایش دادند:

فایکو : برخی سایزها 10 تومان افزایش قیمت

فولاد خراسان (نیشابور) : برخی مبادی رسمی فروش 15 تومان افزایش قیمت.

ذوب آهن اصفهان : 10 تا 30 تومان افزایش قیمت در اعلام برخی مبادی رسمی فروش.

فولاد ابهر : میلگرد سالم کیلویی 10 تومان و آنرمال حدود 20 تومان افزایش قیمت.

فولاد بردسیر : 10 تومان افزایش قیمت.

فولاد ارگ تبریز : نسبت به دو روز پیش 20 تومان افزایش قیمت.

گروه ملی اهواز : 8 و 10 کلاف آ3 حدود 25 تومان افزایش قیمت

فولاد احرامیان یزد : برخی اقلام میلگرد 10 تا 15 تومان افزایش قیمت.

فولاد کاوه تیکمه داش : 15 تومان افزایش قیمت

فولاد ظفر بناب : سایز 8و10 حدود 5 تومان افزایش قیمت و بقیه ثابت.

فولاد آذر چلیک تبریز : 25 تومان افزایش قیمت از سه روز پیش تا کنون

بورس انرژی:

روز پر رونق معاملات رینگ بین الملل بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (چهار شنبه 7 مهر ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای کالاهای نفتای سنگین پالایش نفت تهران و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و سوخت هوایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های ایران به مقاصد ارمنستان و عراق، نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد عراق، حلال 402 پالایش نفت تبریز، میعانات گازی پارس جنوبی و نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 14,290 تن به ارزشی بیش از 184 میلیارد و 478 میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت معاملات روز جاری می‎توان به تقاضای 5 برابری و نخستین معامله نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های ایران از انبار نفت اراک به مقصد عراق و همچنین رقابت خریداران بر روی حلال 402 پالایش نفت تبریز و معامله 500 تن سوخت هوایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد ارمنستان در رینگ بین‎الملل اشاره کرد.

طی جلسه معاملاتی امروز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، در کلیه نمادهای فعال، 7 قرارداد با ارزش بیش از 24 میلیارد و 383 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 208 میلیارد و 861 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (شنبه 10 مهر ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس، گاز مایع صنعتی، پروپان و بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد. از نکات مهم جلسه معاملاتی آتی بازار برق بورس انرژی ایران می‎توان به گشایش نمادهای کمباری، میانباری، بار پیک و بار پایه با دوره تحویل هفتگی 95.8.8 اشاره نمود.

خبر:

شیوا با اشاره به مصوبه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی: صدور رای توسط شورای رقابت لازم الاجراست

رئیس شورای رقابت در خصوص رای این شورا که به تازگی در رابطه با تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با تمرکز در بورس کالا صادر شده است، گفت که حدود سه ماه پیش که بحث خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح شد، شورای رقابت به این موضوع ورود کرد و به مرکز ملی رقابت ماموریت داد تا با تشکیل کارگروهی تخصصی این بحث را با جدیت پیگیری کند.

رضا شیوا با بیان این که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بسیاری از تولیدات صنعت پتروشیمی انحصاری بوده و تکلیف این بازار با شورای رقابت است، افزود: کارگروهی متشکل از نمایندگان صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بورس کالای ایران و نمایندگان شورای رقابت در مرکز ملی رقابت تشکیل شد و موضوع خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا به طور تخصصی در چندین جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این که مشکلات و پاسخ‌های ۱۰ گانه معاملات بورس کالا در این جلسات مطرح شد، گفت: بورس کالا متعهد شده که به زودی دیگر هیچ یک از موانع مطرح شده وجود خارجی نخواهد داشت و پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی می‌توانند با سهولت به انجام معامله در فضای شفاف بورس کالا بپردازند.

رئیس شورای رقابت با تاکید بر لزوم شفافیت و رصد دائمی معاملات محصولات پتروشیمی، گفت: بورس کالا، تمام خصوصیات یک بازار شفاف و رقابتی را داراست و با مصوبه اخیر شورای رقابت و همچنین تشکیل کارگروهی برای رصد معاملات پتروشیمی‌ها، مشکلی در معاملات این محصولات باقی نمی‌ماند.

به گفته وی، در دستورالعمل شورای رقابت نحوه معاملات و محاسبه قیمت پایه محصولات نیز آمده و به منظور اجرای درست بندهای این دستورالعمل، کارگروه مذکور بر روند معاملات بورس کالا نظارت خواهد کرد.

شیوا در پاسخ به این پرسش که اگر پتروشیمی‌ها براساس مصوبه شورای رقابت، محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نکنند یا بخشی از آن را راهی بازار آزاد کنند چه برخوردی با آنها خواهد شد؟ گفت: شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای اقتصادی و قضایی بوده و صدور رأی توسط شورای رقابت لازم الاجرا است؛ به این ترتیب اگر شرکتی براساس دستورالعمل این شورا عمل نکند، پرونده‌اش بررسی شده و حکم آن شرکت در خود شورا صادر خواهد شد. البته باید بر این موضوع تاکید کنم که تصمیمات گرفته شده به نفع صنعت پتروشیمی و منافع ملی است، اما اگر شرکتی به هر دلیلی از مصوبه شورای رقابت پیروی نکند، روزگار سختی در انتظار آن شرکت خواهد بود.

رئیس شورای رقابت در پایان در خصوص بحث خوراک پتروشیمی گفت: در مصوبه شورای رقابت به حوزه خوراک پتروشیمی‌ها ورود نشده و روند معاملات خوراک پتروشیمی‌ها بین مجتمع ها همانند سابق است به این ترتیب اتفاق جدیدی در این حوزه نیفتاده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران: گواهی‌ سپرده کالایی آهن، روی و PVC در راه است

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در صورتی که گواهی سپرده کالایی بر روی سایر کالاها نظیر (جو، آهن و روی) هم راه بیفتد پرتفوی خوبی را تشکیل خواهد داد.

به گزارشایلنا حامد سلطانی‌نژاددر مورد گواهی‌سپرده سکه گفت: حجم معاملات گواهی‌ سپرده سکه قابل قبول‌ است و فعالان در این حوزه افزایش پیدا کرده‌اند، تنها مشکلی‌ که وجود دارد در خصوص بستر سامانه شرکت مدیریت فناوری است.

وی افزود: ساعات معاملاتی گواهی سپرده سکه مانند بازار سهام از نه و نیم صبح تا دوازده و نیم ظهر است، اما فعالان بازار بعد از ساعت یازده تا بعد از ظهر که قیمت‌ها جهانی است فعال هستند.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: زیر ساخت فنی این سامانه در دست اجراست تا ساعت این معاملات افزایش یابد، همانند قرارداد آتی سکه که از ده و نیم صبح تا ساعت نوزده ادامه دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به دسترسی آنلاین تردینگ در بازار خاطر نشان کرد: از این طریق افراد می‌توانند سکه را از خانه معامله کنند و دسترسی خوبی است تا افرادی که پرتفوی گردانی می‌کنند از آن بهره مند شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گواهی سپرده کالایی در خصوص کالاهای دیگری به جز سکه طلا کاربرد دارد یا خیر؟ گفت: بله، در مورد جو در برخی از استانها گواهی سپرده کالایی قابل استفاده است و در مورد کالاهایی نظیر روی، آهن وPVCهم در صددیم تا این گواهی راه اندازی شود.

سلطانی‌نژاد خاطر نشان کرد: در صورتی که گواهی سپرده کالایی در مورد این کالاها هم راه بیفتد پرتفوی خوبی را تشکیل خواهد داد.وی افزود: مجوز آن صادر شده تا صندوق های اوراق بهادار درصدی از گواهی سپرده کالایی را خریداری کنند که این صندوق‌های گواهی سپرده کالایی به بازار کمک می‌کند تا مشکلات صندوق کالایی حل شود.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۹۳ بر اساس بند ۲۴ ماده ۱ و بند ۴ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، " گواهی سپرده کالایی " را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار، شناسایی و تصویب کرد.مقرر شد دستور العمل اجرایی معاملات این اوراق به تصویب هیات مدیره سازمان برسد و نسبت به اجرایی کردن آن از طریق بورس‌های کالایی اقدام کند.

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24