Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی این چند هفته، هم داده های اقتصادی و هم خبرهایی که از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می شود بر ارزش ارزها تاثیر خواهد داشت. از سوی دیگر انتظار می رود در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شود

عملکرد کدام بازارها مثبت پیش بینی شده است؟

این هفته در آغاز سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، مانند هفته های اخیر، خبرهای مهمی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود. گزارش هایی که این هفته منتشر خواهند شد عموما به وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ مربوط است. این هفته همچنین معاونین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مناظره خواهند کرد و محتوای سخنان آنها اهمیت بالایی دارد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اخبار و پیش بینی هایی که درباره این رویداد مهم منتشر می شود بیش از پیش بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت. هفته گذشته نخستین مناظره دو نامزد انتخابات برگزار شد و دومین مناظره روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. نتیجه انتخابات به دلیل تاثیری که بر اقتصادهای نوظهور، بازارهای مالی و مواد خام و ارز دارد مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. فعلا بازار گمانه زنی ها داغ است و نهادهای تحلیلگر تلاش می کنند تاثیر پیروزی هر یک از دو نامزد را پیش بینی کنند. سرمایه گذاران ترجیح می دهند هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، در انتخابات پیروز شود زیرا در این حالت تغییرات کمتری در رویه های اقتصادی ایجاد خواهد شد.

احتمال اصلاح قیمت ها وجود دارد

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب در سطح 49.8 دلار و 47.9 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. هفته پیش وضعیت بازار نفت مثبت بود اما درباره تداوم یافتن شرایط هفته پیش در هفته پیش رو تردیدهای جدی وجود دارد. از پیش از برگزاری نشست اوپک در الجزایر، بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده بودند که نتیجه این نشست نمی تواند به رشد پایدار و قابل ملاحظه قیمت نفت منجر شود. در نشست یاد شده بر سر کاستن از تولید نفت از ماه آینده میلادی توافق شد. ماه آینده نشست رسمی اوپک برگزار می شود و قرار است در آن درباره میزان کاهش تولید اعضاء تصمیم گیری شود. احتمال آنکه سهمیه های یاد شده از سوی اعضاء رعایت شود بسیار کم است. از سوی دیگر با افزایش قیمت نفت، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا تشویق می شوند فعالیت خود را از سر بگیرند. در چند ماه اخیر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا پیوسته افزایش یافته است. در هر حال اکثر کارشناسان معتقدند احتمال آنکه بزودی مازاد عرضه در بازار نفت از میان برود بسیار کم است در نتیجه قیمت ها نمی توانند رشدی بزرگ داشته باشند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

بازار طلا جذابیت کمتری پیدا کرده است

امروز قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1315 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی افزایش یافته است. با آنکه پیش بینی شده این هفته قیمت طلا افزایش خواهد یافت اما شاخص های بنیادی بازار نشان می دهند سرمایه گذاران در بازار فلز زرد نیابد انتظار داشته باشند وضعیت این بازار خیلی مثبت باشد. واقعیت این است که اخیرا خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و انتظار می رود این روند ادامه یابد. از سوی دیگر، سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد عاملی که بر قیمت طلا فشار وارد خواهد کرد. و نکته مهم این است که حتی اگر برخی خبرها منفی باشد دیدگاه کلی بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصاد مثبت است در نتیجه روند تغییرات ارزش دلار مثبت صعودی خواهد بود. البته برخی ریسک ها سبب می شود قیمت طلا حمایت شود. مهمترین ریسک کوتاه مدت، انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. برخی کارشناسان می گویند ابهام در باره سیاست های اقتصادی دولت بعدی آمریکا بر جذابیت طلا می افزاید. این هفته گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی تاثیری بزرگ بر قیمت طلا خواهد داشت. شرایط بازار کار آمریکا در ماه های اخیر پیوسته بهتر شده و ادامه این روند به معنای رشد مصرف و افزایش سطح دستمزدهاست. بهبود این دو شاخص در اقتصاد آمریکا راه را برای افزایش نرخ های بهره فراهم می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران ریسک بیشتری می پذیرند

آسیا. امروز دوشنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند. امروز خبری از اقتصادهای بزرگ آسیایی منتشر نمی شود و بازارهای چین تعطیل هستند در نتیجه تحولات در بازارهای مالی آسیا اندک پیش بینی شده است. تحولات کلی اقتصاد جهان و نیز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دو عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی هستند. هفته گذشته برخی خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود اما احتمال بالای افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک سبب شد رونق قابل ملاحظه ای در بازارهای آسیایی مشاهده نشود.

اروپا. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای انگلستان، منطقه یورو و برخی اقتصادهای این منطقه در ماه گذشته میلادی مشخص می شود. طی روزهای آینده نیز داده های جدید از اقتصاد اروپا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در هفته های اخیر داده های اقتصادی از انگلستان اهمیت بالایی داشته و سرمایه گذاران بر مبنای این داده ها در باره افق اقتصاد این کشور پس از جدایی از اتحادیه اروپا قضاوت کرده اند. کاهش نگرانی ها در باره سرنوشت دویچه بانک عاملی مهم در رشد شاخص های مالی در اروپاست. در هفته های آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و تصمیم بانک مرکزی این کشور در خصوص نرخ های بهره دو عامل موثر بر بازارهای مالی اروپا خواهد بود.

آمریکا. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص می شود. خبرهای مثبت هفته پیش از اقتصاد این کشور و رفع نسبی بحران مالی در دویچه بانک، بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده و انتظار می رود رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا ادامه پیدا کند. البته برخی ابهام ها در باره آینده وجود دارد که از رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی جلوگیری خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند در هفته های آینده مهمترین ریسک، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. مشخص نبودن جهت سیاست های اقتصادی دولت آینده یک ریسک بزرگ محسوب می شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز بورس آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

شاید قیمت ها کاهش یابد

امروز دوشنبه قیمت تمامی فلزات پایه بجز مس کاهش یافته اما میزان کاهش اندک است. قیمت مس با رشدی نسبی در سطح 4880 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت فلزات پایه در یک ماه اخیر به دلیل کاهش نسبی ارزش دلار رشد کرده اما اگر پیش بینی ها در باره رشد ارزش دلار تحقق یابد روند افزایش قیمت فلزات پایه متوقف خواهد شد. نکته مهم دیگر، تاثیر خبرهایی است که از اقتصاد چین منتشر شده است. هفته پیش گزارش مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای این کشور در ماه گذشته میلادی مثبت بود. با آنکه از میزان حمایت های دولت از اقتصاد کاسته شده به نظر می رسد حرکت اقتصاد به سمت ثبات ادامه یافته است. این هفته بازارهای چین تعطیل هستند اما چند خبر از اقتصاد این کشور منتشر می شود که می تواند وضعیت کلی اقتصاد را در ماه گذشته میلادی مشخص کند. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید بدانند هر نوع ریسک که اقتصاد جهان را تهدید کند از قیمت این فلزات خواهد کاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی مثبت بودن عملکرد دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند افزایش یافته است. نسبت یورو به دلار اکنون در سطح 1.123 قرار دارد. از امروز انتشار گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا آغاز می شود و انتظار می رود تغییرات در ارزش دلار و یورو زیاد باشد. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در دو اقتصاد یاد شده در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد و سرمایه گذاران می توانند به درکی بهتر از وضعیت کلی اقتصاد برسند. البته با توجه به خبرهای مثبت احیر از اقتصاد آمریکا، پیش بینی شده در هفته پیش رو ارزش دلار رشد خواهد کرد. سرمایه گذاران در بازار ارز باید خود را برای چند هفته پرنوسان آماده کنند. طی این چند هفته، هم داده های اقتصادی و هم خبرهایی که از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می شود بر ارزش ارزها تاثیر خواهد داشت. از سوی دیگر انتظار می رود در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شود در نتیجه عملکرد دلار در مجموع مثبت ارزیابی شده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، انگلستان، منطقه یورو، فرانسه و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24